رنگ‌آمیزی چوب ترمووود چگونه انجام می‌شود؟

چوب ترمووود به دلیل قرارگیری در فرآیندهای حرارتی بسیار بالا، در برابر دمای زیاد، نفوذ رطوبت و شرایط نامساعد جوی مقاوم است. اما برای ثبات رنگ و بالابردن ماندگاری چوب ترمووود، از رنگ‌های ترمووود استفاده می‌شود. رنگ چوب‌های ترمووود را می‌توان با استفاده از رنگ‌های مخصوص تغییر داد. این رنگ‌ها علاوه بر اینکه بافت و گره چوب را نمایان‌تر و چهره چوب را جذاب‌تر می‌کنند، باعث می‌شوند تا یک‌لایه حفاظتی در برابر بارش باران و نور خورشید روی چوب ایجاد شود. ما در این مطلب قصد داریم شما را با آموزش و نحوه رنگ‌آمیزی چوب ترمووود آشنا کنیم.

رنگ‌آمیزی چوب ترمووود

معرفی انواع رنگ مخصوص چوب ترمووود

رنگ‌آمیزی چوب ترمووود باهدف افزایش زیبایی و طول عمر این متریال بهتر است به‌صورت سالیانه یا دو سال یک‌بار صورت بگیرد. انواع رنگ‌های مخصوص ترمووود بر دو نوع بر پایه آب و بر پایه روغن وجود دارند.

در ادامه به معرفی این دو نوع رنگ خواهیم پرداخت:

  • رنگ‌های بر پایه آب: رنگ‌های بر پایه آب (Water Base) تا حد 3 میلی‌متر در عمق چوب ترمووود نفوذ می‌کنند. با این نفوذ باعث ایجاد یک لایه محافظتی روی ترمووود شده و در مقابل آسیب‌های محیطی و اشعه مضر نور خورشید از این متریال محافظت می‌کنند. همچنین لایه اضافی روی سطح چوب ایجاد نمی‌کنند. رنگ‌های بر پایه آب دارای 20 طیف رنگ هستند. از رنگ‌های بر پایه آب برای رنگ‌آمیزی ترمووود نمای ساختمان‌ها، آلاچیق، پرگولا و متریال فضای باز بیشتر استفاده می‌شود. همچنین این رنگ‌ها سازگاری کامل با محیط زیست دارند
  • رنگ‌های بر پایه روغن: رنگ‌های بر پایه روغن (Oil Base)، روغن‌هایی بی‌رنگ هستند که نفوذ بیشتری نسبت به رنگ‌های بر پایه آب، به عمق چوب ترمووود دارند. به دلیل نفوذ بیشتر به عمق ترمووود، از آن‌ها در رنگ‌آمیزی ترمووودی که بیشتر در معرض ساییدگی قرار دارد؛ مانند کف‌پوش استفاده می‌شود. همچنین این رنگ‌ها برای استفاده در آب‌وهوای مرطوب نیز بسیار مناسب هستند

مراحل و نحوه رنگ‌آمیزی چوب ترمووود

برای رنگ‌آمیزی چوب ترمووود مهم‌ترین کار تمیزی و یک‌دست کردن سطح چوب است. این کار به روش‌های متنوعی انجام می‌گیرد. همچنین انتخاب رنگ مناسب و باکیفیت و خرید از فروشگاه‌های معتبر نیز نکته ضروری و مهمی است. در ادامه با مراحل اجرای رنگ و نحوه رنگ‌آمیزی چوب ترمووود آشنا می‌شویم.

انتخاب رنگ مناسب

اولین قدم در رنگ‌آمیزی چوب ترمووود، انتخاب رنگ مناسب است. همان‌طور که گفته شد، رنگ‌های مخصوص ترمووود به دودسته بر پایه آب و بر پایه روغن تقسیم می‌شوند. کیفیت رنگ ترمووود تأثیر زیادی بر محافظت و دوام آن دارد.

مراحل و نحوه رنگ‌آمیزی چوب ترمووود

آماده‌سازی سطح چوب

قبل از شروع رنگ‌آمیزی، باید سطح چوب ترمووود را به‌خوبی آماده کنید. معمولا نظافت سطح چوب از روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. برای این کار ابتدا باید سطح چوب را با پارچه مرطوب از هرگونه گردوغبار، کثیفی یا روغن پاک کنید. اگر سطح چوب زبر باشد، می‌توانید از سنباده با دانه‌بندی مناسب استفاده کنید تا سطحی صاف و یکنواخت ایجاد کنید.

انتخاب ابزار مناسب

ابزارهای مختلفی برای رنگ‌آمیزی چوب ترمووود وجود دارد که شامل قلم‌مو، غلتک و اسپری می‌شوند. قلم‌مو برای کارهای دقیق و جزئی مناسب است و معمولاً برای گوشه‌ها و نواحی سخت و غیرقابل‌دسترسی استفاده می‌شود. غلتک هم برای پوشش‌دهی سریع‌تر و یکنواخت‌تر بر روی سطوح بزرگ‌تر مناسب است. اسپری هم برای پروژه‌های بسیار بزرگ مناسب می‌باشد.

مرحله رنگ‌آمیزی

حال همه چیز برای شروع رنگ‌آمیزی آماده است. با استفاده از قلم‌مو یا غلتک لایه اول را به‌آرامی بر روی سطح چوب بزنید. سعی کنید رنگ را به طور یکنواخت پخش کنید. اجازه دهید لایه اول کاملاً خشک شود. پس از خشک‌شدن لایه اول، می‌توانید لایه دوم را اعمال کنید. این لایه معمولاً باعث افزایش عمق رنگ و پوشش بهتر می‌شود.

محافظت نهایی

پس از اعمال دولایه رنگ، می‌توانید از یک‌لایه محافظ استفاده کنید. پوشش نهایی معمولاً شفاف است و به‌عنوان یک‌لایه محافظتی عمل می‌کند. این پوشش می‌تواند از جنس روغن یا آب باشد. در آخر مطمئن شوید که پوشش نهایی کاملاً خشک شده است، سپس چوب را مورداستفاده قرار دهید.

نکات مهم در خرید رنگ ترمووود

رنگ‌های ترمووود برای محافظت بیشتر و افزایش مقاومت و دوام ترمووود استفاده می‌شوند. همچنین باعث جلا و زیبایی بیشتر ترمووود نیز می‌شوند. ولی تشخیص اصل یا تقلبی بودن رنگ‌های ترمووود کار دشواری است. زیرا با وجود تولیدکنندگان و فروشندگان مختلف، افراد نمی‌توانند به هر عرضه‌کننده رنگ ترمووودی اعتماد کافی بکنند. به همین دلیل بهتر است تا با نکات مختلف خرید رنگ ترمووود آشنا شوید تا بتوانید خودتان هنگام خرید رنگ ترمووود، بهترین و باکیفیت‌ترین رنگ را انتخاب و خریداری کنید.

این نکات عبارت‌اند از:

  • اولین و مهم‌ترین نکته، خرید رنگ از فروشنده و عرضه‌کننده معتبر است. با خرید از فروشنده شناخته‌شده و مطمئن، نگران عرضه محصولات تقلبی و پس از آن ازدست‌دادن سرمایه، زمان و محصولات خود نخواهید بود
  • خرید رنگ‌های برند اصل نیز باید جزو نکاتی باشد که به آن توجه می‌کنید. زیرا با وجود تولید‌کنندگان زیاد، رنگ‌های فراوانی وارد بازار شده‌اند که کیفیت کافی را ندارند
  • حتماً هنگام خرید انواع رنگ ترمووود به گواهی کنترل کیفیت آن توجه کنید. زیرا رنگ‌های ترمووود بر اساس استاندارد‌های خاصی تولید می‌شوند و باید دارای گواهی کنترل کیفیت باشند تا میزان کیفیت آن‌ها به‌صورت اصولی مشخص شود

نکات مهم در خرید رنگ ترمووود

اجرای پروژه‌های ترمووودی توسط مجموعه پارس آرای کوهستان

مجموعه پارس آرای کوهستان از معتبرترین واردکنندگان ترمووودهای باکیفیت و درجه یک در کشور است. ما در این مجموعه محصولات ترمووود را از برترین کمپانی‌های کشورهای اسکاندیناوی مانند استونی و تولیدکنندگان معتبر تأمین می‌کنیم. همه محصولات ما با ضمانت اصالت و کیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. همچنین اگر به دنبال اجرای پروژه‌های مختلف ترمووودی در فضای داخلی و خارجی منزل خود هستید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما تماس برقرار کنید.

سؤالات متداول

برای خرید رنگ باکیفیت مخصوص ترمووود باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

خرید رنگ از فروشنده و عرضه‌کننده معتبر، خرید رنگ‌های برند اصل و خرید رنگ ترمووود دارای گواهی کنترل کیفیت از نکات مهم می‌باشند که باید رعایت شوند.

مراحل رنگ‌آمیزی چوب ترمووود شامل چه مواردی می‌شوند؟

انتخاب رنگ مناسب، آماده‌سازی سطح چوب، آماده‌سازی ابزار رنگ‌آمیزی، رنگ‌آمیزی و محافظت نهایی از مراحل رنگ‌آمیزی چوب ترمووود می‌باشند.

برچسب ها: