ترموود با چوب معمولی از نظر ویژگی‌های فیزیکی تفاوت دارد

چوب معمولی و طبیعی ویژگی‌های مختص به خود را دارد که باعث شده صرفاً در ساخت سازه‌های معمولی با طول عمر کوتاه کاربرد داشته باشد. در فرایند ترمو کردن چوب طبیعی که معمولاً از چوب‌هایی با قطر بالا استفاده می‌شود، ویژگی‌های چوب معمولی ارتقا داده می‌شود و طی این فناوری اصلاح حرارتی چوبی مقاوم با ویژگی‌های خارق‌العاده به دست می‌آید. در این مطلب با نتایج بررسی مقایسه ویژگی‌های فیزیکی ترموود با چوب معمولی آشنا می‌شویم و دلایل برتری ترموود را توضیح می‌دهیم.

منظور از چوب معمولی چیست؟

چوب معمولی، چوبی است که به‌صورت خام در طبیعت وجود دارد. چوب معمولی همه درختان به جز ویژگی ظاهری، به‌منظور استفاده در ساخت‌وساز ویژگی‌های تقریباً یکسانی دارند. باید در نظر گرفت که چوب معمولی به دلیل محیط رشد خود دارای رطوبت بالا و امکان نفوذ انواع حشرات است. به همین دلیل چوب معمولی را بیشتر در ساخت سازه‌هایی که طول عمر زیادی ندارند به کار می‌برند.

این متریال از قدیم موردتوجه انسان‌ها برای ساخت خانه و پناهگاه بوده است، اما بعد از آزمون و خطاهای متعدد در امر استفاده‌های متنوع از چوب معمولی، اولین قبایل وایکینگ‌های ساکن حوزه اسکاندیناوی متوجه شدند که می‌توان چوب معمولی را به کمک آتش حرارت داده و سطوح استقامتی و ماندگاری آن را افزایش داد.

ترموود چیست؟

ترموود چوبی است که طی یک فرایند اصلاح حرارتی، ویژگی‌های آن تغییر پیدا کرده و چوبی با ویژگی‌های خاص طی این فرایند تولید می‌شود. در این فرایند چوب معمولی در معرض حرارت بالا قرار می‌گیرد تا استحکام و مقاومت چوب بیشتر شود.

این تکنولوژی مدرن باعث شده که چوب معمولی دچار دگرگونی در ساختار فیزیکی شده و چوبی مناسب با مزایایی منحصربه‌فرد ساخته شود. از این مزایا می‌توان به؛ انعطاف‌پذیری، نفوذناپذیری در برابر آب و رطوبت، مقاومت در برابر اشعه‌های مضر خورشید، زیبایی ظاهری و… اشاره کرد. علاوه بر این به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی طی فرایند گرما‌دهی، ترموود نسبت به پوسیدگی و خوردگی در مقابل آفت‌ها و حشرات مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

مقایسه ویژگی‌های فیزیکی ترموود با چوب معمولی از نظر ثبات ابعادی

در فرایند ترمو شدن، یکی از ویژگی‌هایی که افزایش می‌یابد ثبات ابعادی چوب معمولی است. چوب معمولی ممکن است در اثر فشارهای محیطی و عوامل بیماری‌زا دچار تغییر ابعادی شود و همین امر باعث تضعیف کارایی چوب معمولی در سازه‌های کاربردی است.

طی فرایند تغییر دما در پروسه ترمو شدن، ساختار فیزیکی و سلولی چوب معمولی تغییر پیدا کرده و باعث می‎شود متریال تولید شده از لحاظ ابعادی ثبات خوبی داشته باشد. باید توجه داشت که به‌وسیله عمل ترموسازی چوب معمولی خاصیت نرمی و شکنندگی خود را ازدست‌داده و در اثر حرارت بالا علاوه بر داشتن استحکام بالا، انعطاف‌پذیری خوبی نیز جهت کاربردی‌تر شدن پیدا می‌کند. میزان ثبات ابعادی ترموود چیزی بین 92 تا 96 درصد است.

مقایسه ویژگی‌های فیزیکی ترموود با چوب معمولی از نظر وزن

چوب معمولی پس از ترمو شدن بسیاری از قسمت‌های اضافی خود را که مناسب صنعت ساخت‌وساز نیستند، به‌وسیله حرارت بالا از دست می‌دهد تا چوبی با وزنی سبک برای استفاده در پروژه‌های ساختمانی تولید شود. برای مثال بخش اعظم رطوبت و صمغ چوب از بین می‌رود.

سبکی وزن، از مهم‌ترین نکات مقایسه ویژگی‌های فیزیکی چوب ترموود با چوب معمولی است، زیرا در عملیات ساخت ترموود، چگالی چوب معمولی به میزان بسیار زیادی پایین می‌آید تا برای استفاده در صنعت ساخت‌وساز مفید و مناسب باشد.

ترموود مقاومت بالاتری نسبت به چوب معمولی در برابر فشار دارد

هنگامی که چوب معمولی در معرض فشارهای محیطی و جوی قرار می‌گیرد، دچار آسیب‌دیدگی جدی شده و زیبایی و کاربرد خود را از دست می‌دهد. چوب معمولی پس از ترمو شدن به دلیل تحت‌فشار قرارگرفتن توسط گرما دارای مقاومت بسیار بالا می‌شود.

گرما و حرارت‌دهی زیاد باعث می‌شود که تراکم سلول‌های چوب معمولی بیشتر شده و در نتیجه بتواند فشار بیشتری را تحمل کند. چوب معمولی پس از تبدیل به ترموود در برابر ضربه و انواع فشارهای خارجی دارای استحکامی مثال‌زدنی می‌شود و حتی در مقابل فشار مستقیم نیز پایداری زیادی نیز از خود نشان می‌دهد.

مقایسه ویژگی فیزیکی ترموود با چوب معمولی از نظر ماندگاری و طول عمر

چوب معمولی طول عمر بسیار محدودی نسبت به ترموود دارد و اگر ساختار آن اصلاح نشود طی زمانی کوتاه در اثر عوامل محیطی از بین می‌رود. جالب است بدانید که چوب معمولی پس از ترمو‌سازی، دارای طولی عمری چندین برابر می‌شود. حرارت زیاد باعث می‌شود که چوب معمولی در برابر عوامل مخرب مختلف مقاومت کند و نسبت به هرگونه آسیب مستحکم باقی بماند.

طبق آخرین آزمایش‌ها و تحقیقات کارشناسان و دانشمندان این حوزه، چوب ترموود می‌تواند نزدیک به 30 سال بدون هیچ‌گونه آسیب جدی ماندگاری خود را حفظ کند؛ بنابراین یکی از دلایلی که چوب ترموود امروزه نسبت به سایر مصالح ساختمانی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، طول عمر بالای این چوب برای ساخت سازه‌های مختلف است.

مقاومت بالای ترموود نسبت به هوازدگی و خوردگی

به‌منظور افزایش کیفیت چوب ترموود آزمایش‌های متعددی بر روی این چوب برای سنجش میزان مقاومت آن در برابر عامل هوازدگی انجام شده است. چوب معمولی به دلیل داشتن رطوبت بالا در اثر این عامل آسیب‌زننده به‌سرعت دچار هوازدگی و تخریب قرار می‌گیرد.

در مکانیزم ترموسازی رطوبت و آب موجود در چوب معمولی از بین می‌رود و ساختار داخل چوب دارای خاصیت هدایت گرمایی می‌شود، همین عامل اجازه نمی‌دهد که چوب ترموود به‌دست‌آمده در شرایط آب‌و‌هوایی مرطوب آسیب ببیند.

در آخرین نتایج بدست آمده، چوب ترموود به مدت 7 روز در معرض عامل هوازدگی قرار گرفته و نتایج حاکی از این است که میزان رطوبت چوب ترموود نصف میزان چوب معمولی در شرایط سخت هوازدگی است. علاوه بر این به دلیل خاصیت رنگ‌پذیری ترموود، می‌توان با رنگ‌کردن این چوب مقاومتش را در برابر هوازدگی و فرسایش چندین برابر کرد.

مقایسه سایر ویژگی‌های فیزیکی چوب ترموود با چوب معمولی

در مقایسه ویژگی‌های فیزیکی ترموود با چوب معمولی می‌توان به ویژگی‌هایی مانند: مقاومت بیشتر چوب ترموود در برابر آتش‌سوزی، پوسیدگی، خردشدگی، مقاومت در برابر قارچ‌های چوب و آفت‌ها، و دوام بیشتر این چوب اشاره کرد.

به‌طورکلی چوب معمولی متریالی موقت برای ساخت سازه‌ها است و نمی‌توان آن را به‌منظور ساخت بنا یا اشیایی مستحکم و بادوام به کاربرد. چوب معمولی به دلیل داشتن پتانسیل بالا برای استفاده‌های متعدد در صنعت ساخت‌وساز، پس از فرایند اصلاح حرارتی ویژگی‌ها و خواص مفیدتر و مؤثرتری نسبت به حالت اولیه خود پیدا می‌کند.

پارس آرای کوهستان؛ عرضه‌کننده بهترین انواع ترموود

مجموعه پارس آرای کوهستان اولین و برترین واردکننده چوب ترموود در ایران است. تیم‌های اجرایی مجموعه ما در انواع پروژه‌های ساختمانی و دکوراسیون داخلی و خارجی، در مراحل طراحی، ساخت و اجرا مشارکت و همکاری داشته‌اند. شما می‌توانید در تماس با کارشناسان ما سفارش‌ها خود را برای خرید ترموود باکیفیت و همچنین اجرای پروژه‌های ترموودی ثبت کنید.

برچسب ها: