ترموود؛ متریالی محبوب برای ساخت خانه چوبی

این روزها در صنعت ساختمان‌سازی صحبت از متریال جدیدی به نام ترموود است که از سایر رقبای خود در کاربردهای مختلف پیشی گرفته است. با این متریال می‌توان خانه تمام چوب را ساخت و یا از آن برای ساخت سازه‌هایی مانند آلاچیق، دکینگ و روف‌گاردن استفاده کرد. اما سؤال بسیاری از کارفرمایان این است که هزینه اجرای پروژه با ترموود چقدر است و چرا این چوب از دیگر انواع چوب‌ها در ساخت‌وساز برتر است. در این مطلب به مقایسه هزینه چوب ترموود با دیگر مواد برای خانه چوبی پرداخته‌ایم.

مقایسه هزینه چوب ترموود با چوب طبیعی برای خانه چوبی

چوب طبیعی تنها منبع و مصالح تجدیدپذیر در سرتاسر کره زمین است. این منبع مفید در شکل و انواع گوناگون وجود دارد و در بسیاری از سازه‌های ساخت بشر به‌کارگرفته‌شده است. چوب طبیعی مقاومتی نسبی و محدود دارد و در اثر عوامل محیطی این مقاومت و خواص وابسته به آن در یک محدوده زمانی به پایان می‌رسد.

گذشتگان ما برای ساخت سرپناه همواره عمده‌ترین مصالح مورداستفاده برایشان چوب بوده است. اما با پیشرفت علم این محصول بعد از فراموشی دوباره به کمک تکنولوژی به صنعت ساختمان بازگشته است. ترموود نوعی چوب طبیعی و خام است که در اثر فرایند ترموسازی تبدیل به متریالی می‌شود که در برابر عوامل محیطی بیش از سایر مصالح چوبی از خود مقاومت نشان می‌دهد. در پروسه ترموسازی ساختار فیزیکی و سلولی چوب اولیه از بین می‌رود و شکل و ویژگی‌های جدیدی به خود می‌گیرد.

عمل ترموسازی با قراردادن چوب طبیعی در دمای بالاتر از 200 درجه سانتی‌گراد آغاز می‌شود و در نهایت محصولی که به دست می‌آید، چوبی است که در برابر ضربه و فشار و حتی آتش‌سوزی بسیار مقاوم و مستحکم است. مقاومت و استحکامی که چوب معمولی و طبیعی به میزان بسیار پایینی از آن برخوردار است.

برای مقایسه هزینه چوب ترموود با دیگر مواد برای خانه چوبی می‌توان هزینه آن را با چوب‌های طبیعی مقایسه کنیم. در واقع باید بگوییم اگر ترموود از نوع وارداتی از کشورهای برتر تولیدکننده اروپایی باشد ممکن است هزینه آن از چوب طبیعی بیشتر باشد؛ اما به طور طول عمر بالا، صرف این هزینه منطقی است.

مقایسه هزینه چوب ترموود با چوب پلاست برای خانه چوبی

شاید شما هم اسم چوب پلاست به گوشتان خورده باشد؛ این محصول ترکیبی از الیاف چوب و پلاستیک است و با روکش طرح چوب در ساخت سازه به کار گرفته می‌شود. برخلاف ترموود در ساخت چوب پلاست از مواد شیمیایی استفاده شده  است.

در ساخت چوب پلاست از رنگ‌ها و قالب‌های متعددی استفاده می‌شود که باعث شده این متریال قابل‌بازیافت نباشد و در صورت خرابی یا شکستگی باید آن را تعویض کرد؛ زیرا پلاستیک موجود در چوب پلاست قابلیت تعمیر ندارد.

چوب پلاست در اثر رطوبت و عواملی مانند قارچ و… بسیار آسیب‌پذیر است و به‌سرعت در اثر این عوامل دچار آسیب جدی می‌شود. در مقابل چوب ترموود طی فرایند اصلاح حرارتی تمام آب و رطوبت موجود در خود را از دست می‌دهد و بافت‌هایی که توانایی جذب آب را دارند از بین می‌روند. این امر باعث می‌شود چوب ترموودی که در ساخت سازه به کار می‌رود نسبت به رطوبت محیط و شرایط آب‌و‌هوایی مقاومتی بی‌نظیر از خود نشان بدهد.

این چوب درجه سختی بالایی دارد و آزمایش‌هایی که در کشور فنلاند بر روی این چوب انجام شده نشان داد که چوب ترموود در مقابل عامل زمین‌لرزه نیز به میزان بالایی از خود مقاومت نشان می‌دهد. همچنین به دلیل نداشتن پتانسیل برای جذب آفات و حشرات، نسبت به سایر مصالح برای ساخت خانه‌های چوبی و دیگر کاربردها بسیار مناسب است.

در ادامه مقایسه هزینه چوب ترموود با دیگر مواد برای خانه چوبی باید بگوییم، چوب پلاست با خرده چوب ساخته می‌شود و معمولاً قیمت آن ارزان‌تر از ترموود است؛ اما این چوب طول عمر بسیار کمی دارد و رطوبت و اشعه یووی به‌سرعت آن را از بین می‌برند؛ بنابراین باز هم در درازمدت ترموود برای شما مقرون‌به‌صرفه‌تر از چوب پلاست خواهد بود.

کاربردهای متعدد ترموود در خانه‌های چوبی و دیگر ساختمان‌ها

ترموود متریال اصلاح شده است که می‌توان از آن برای ساخت تمامی بخش‌ها در خانه‌های تمام چوب استفاده کرد. از سوی دیگر شما می‌توانید در دیگر ساختمان‌ها نیز از این چوب در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده کرده و از مزایای بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. در ادامه برخی از کاربردهای متنوع ترموود را بررسی می‌کنیم.

محوطه‌سازی با ترموود

به‌وسیله چوب ترموود می‌توان تمام سازه‌های موردنیاز یک محوطه را طراحی و اجرا کرد. این چوب به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی که دارد برای ساخت انواع طرح‌های مختلف کاربرد اساسی دارد. در ساخت محوطه‌هایی مانند ویلا یا باغ از چوب ترموود می‌توان در ساخت آلاچیق، پرگولا، دکینگ کنار استخر، کف‌پوش، تراس، فلاورباکس و… استفاده کرد؛ همچنین این چوب بسیار مناسب برای ساخت نیمکت چوبی و صندلی است و سالیان طولانی می‌تواند دوام خود را حفظ کند.

ترموود را به‌تازگی در ساخت دکوراسیون شهری نیز به کار می‌برند؛ از این چوب در ساخت مبلمان شهری و ایستگاه‌های اتوبوس و پله نیز استفاده می‌شود.. ماندگاری و مقاومت این چوب در برابر عوامل محیطی و جوی باعث شده است که مجریان پروژه در مقایسه هزینه چوب ترموود با دیگر مواد برای خانه چوبی، این متریال را حتی با اندکی هزینه بیشتر ترجیح بدهند.

ساخت نما

نماسازی به‌وسیله ترموود یکی دیگر از مزایای استفاده از این چوب پرطرف‌دار است. شما به کمک ترموود می‌توانید نمای ساختمان یا نمای محیط بیرونی را به سلیقه دلخواه خود طراحی و اجرا کنید. از ترموود در ساخت نمای مراکز تفریحی و تجاری معروفی مانند مرکز خرید center London  در انگلستان استفاده شده است. جالب است بدانید که چوب ترموود طی سه دهه تحت شدیدترین عوامل محیطی می‌تواند پایداری خود را حفظ کند.

نکته دارای اهمیت دیگر در امر نماسازی به‌وسیله ترموود، قابلیت تعویض و نصب آسان این چوب در نماسازی است. این چوب را می‌توان در دوره‌های مختلف با هزینه‌ای کمتر نسبت به دیگر مصالح تعویض کرد و یا حتی بدون هیچ‌گونه نگرانی شست‌وشو داد.

دکوراسیون داخلی

چوب ترموود برای طراحان دکوراسیون داخلی جذابیتی دوچندان دارد. دلیل این امر زیبایی منحصربه‌فرد ترموود است که حس گرما را به فضای داخلی می‌دهد. از ترموود در ساخت پله، مبلمان، دیوارپوش، کف‌پوش و… در دکوراسیون داخلی می‌توان استفاده کرد.

پارس آرای کوهستان؛ پیشرو در صنعت ترموود

برای اینکه یک‌خانه چوبی در عین زیبایی، بتواند در مقابل باد، باران، برف و دیگر عوامل طبیعی مانند اشعه خورشید دوام بیاورد باید از متریالی برای آن استفاده کنید که در برابر این عوامل مقاوم باشد. ترموود به دلیل پشت سر گذاشتن پروسه ترموسازی دارای این مقاومت است. در صورت نیاز به خرید ترموود باکیفیت دارید، ما در پارس آرای کوهستان بهترین انواع ترموود را به شما عرضه می‌کنیم. پارس آرای کوهستان همچنین مجری انواع پروژه‌های نمای ترموود، دکینگ ترموود، خانه تمام چوبی ترموود و… است.

برچسب ها: