مقایسه هزینه‌های ترموود و چوب پلاست برای انواع پروژه‌های ساختمانی

چوب پلاست و ترموود هردو در دسته متریال‌های باکیفیت چوبی قرار می‌گیرند که به شکل قطعات و صفحات تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند. هردو این محصولات بادوام و ماندگار هستند و مقاومت خوبی در برابر عوامل محیطی از خود نشان می‌دهند. در این مطلب به مقایسه هزینه های ترموود و چوب پلاست می‌پردازیم.

ترموود و چوب پلاست؛ دو متریال محبوب در معماری

ترموود و چوب پلاست هردو از دسته متریال‌های محبوب ساخت‌وساز و دکوراسیون هستند و باید بر حسب نیاز به صورت قطعات آماده تهیه شوند. هردو این محصولات درصورتی‌که به خوبی از آن‌ها مراقبت شود و ترمیم‌های دوره‌ای هر چندسال یک‌بار بر روی آن‌ها انجام شود، می‌توانند ماندگاری و طول عمر بسیار بالایی را به شما ارائه دهند.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دو محصول جذاب باعث شده است که در سال‌های اخیر به گزینه‌های محبوبی در میان معماران و سازندگان تبدیل شوند. در ادامه تفاوت‌های این دو محصول را بررسی می‌کنیم و به مقایسه هزینه‌های ترموود با چوب پلاست می‌پردازیم.

ترموود چیست؟

ترموود از اصلاح حرارتی چوب خام در دمای بسیار بالا (بین 180 تا 220 درجه سانتی‌گراد) به وجود می‌‌آید. برای تولید این محصول به طور عمده از چوب درختان راش، زبان‌گنجشک و کاج استفاده می‌شود؛ اما برخی از تولیدکنندگان از چوب درختان دیگر نیز استفاده می‌کنند. در طی فرایند اصلاح حرارتی ترموود، به دلیل تبخیر رطوبت و خشک شدن صمغ چوب، ساختار مولکولیو شیمیایی چوب دچار تغییراتی می‌شود که خواص مکانیکی آن را بالا می‌برد و بسیاری از نقاط ضعف چوب خام مانند آسیب پذیری در برابر حشرات و تغییر ابعاد بعد از نصب را می‌پوشاند.

ترموود با وجود داشتن زیبایی ارگانیک و طبیعی چوب، بسیاری از آفات چوب خام را ندارد. این چوب در مقابل حشرات، قارچ‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌های چوب‌دوست مقاوم است. همچنین مشکلاتی مانند تاب برداشتن و تغییر ابعاد در آن وجود ندارد.

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست یا پلاستوود، متریالی نو در صنعت ساخت‌وساز است. این محصول از ترکیب آرد چوب با انواع پلاستیک PP،PE و یا PVC سبک و سنگین تولید می‌شود. چوب پلاست در برابر شرایط جوی، آتش، اشعه فرابنفش خورشید و حشرات و قارچ‌ها مقاومت بسیار بالایی نشان می‌دهد. این متریال به شکل صفحات و قطعات آماده مانند پارتیشنی، دیوارپوش، چهارچوب، قرنیز و تایل چوب پلاست به بازار عرضه می‌شود.

مقایسه هزینه های ترموود و چوب پلاست

ترموود و چوب پلاست بهترین جایگزین برای چوب طبیعی هستند که معایب این متریال را در عین حفظ زیبایی آن ندارند. به همین دلیل است که این محصولات در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی میان سازندگان و معماران کسب کرده‌اند. هرچند ترموود که در حقیقت خودش از چوب ساخته شده است، نسبت به چوب پلاست جذابیت بیشتری دارد و جلوه ارگانیک‌تر و شیک‌تری به فضای شما می‌بخشد. در عین حال چوب پلاست به‌طور کل هزینه کمتری نسبت به ترموود دارد. در ادامه به بررسی جزئیات مقایسه هزینه های ترموود با چوب پلاست می‌پردازیم.

تفاوت قیمت مواد اولیه ترموود و چوب پلاست

ترموود معمولا از چوب درختان کاج، زبان‌گنجشک و یا راش تهیه می‌شود. هرچند برخی کارخانه‌ها در داخل کشور این محصول را تولید می‌کنند؛ اما کیفیت این محصولات تفاوت زیادی با ترموود وارداتی از کشورهای اسکاندیناوی دارد. ترموودهای وارداتی از استانداردهای جهانی انجمن بین‌المللی ترموود پیروی می‌کنند که از کاشت، داشت و برداشت چوب درختان گرفته تا فرایند اصلاح حرارتی را پوشش می‌دهد. در نتیجه این محصولات کیفیت بسیار بالاتری دارند و به نسبت قیمت آن‌ها نیز بیشتر است. به طور کل درصورتی‌که قصد استفاده از ترموود را در فضای خود دارید بهتر است گزینه اول‌تان ترموود وارداتی استاندارد باشد تا بهترین نتیجه را بگیرید.

چوب پلاست یا چوب پلاستیکی از ترکیب آرد چوب یا لینگوسلولزها با انواع پلاستیک‌ها مانند PP، PE و PVC سبک یا سنگین تولید می‌شود. همچنین موادی مانند رنگدانه، جفت‌کننده، کندسوز کننده، ضد قارچ‌ها و آنتی‌اکسیدان نیز به آن اضافه می‌شوند. این محصول دارای طرح‌های متنوع است و مواد اولیه آن بازیافتی بوده و قیمت پایین‌تری نسبت به ترموود دارند. اما کیفیت این محصول نسبت به ترموود پایین‌تر است و جلوه شیک و ارگانیک آن را ندارد.

هزینه‌های نصب ترموود و چوب پلاست چقدر تفاوت دارند؟

برای نصب پروفیل‌های چوب پلاست نیاز است که متریال را از بیست و چهار ساعت در محل نصب نگه داریم تا دمای آن با محیط یکی شود. سپس باید از تراز بودن زمین اطمینان حاصل کنیم. بعد از آن زیرسازی با قوطی‌های فلزی را با فواصل معین انجام می‌دهیم و روی آن‌ها چوب پلاست را نصب می‌کنیم.

نصب ترموود تقریباً همین مراحل را داراست با این تفاوت که برای مقاومت و پایداری بیشتر معمولاً بعد از زیرساخت فلزی یک زیرساخت چوبی دیگر نیز انجام می‌دهند تا سطح در برابر ضربات مقاوم شود و رطوبت کمتری با چوب تماس داشته باشد. بعد از آن نیز روی ترموود لایه محافظ رنگ یا روغن کشیده می‌شود که طول عمر را افزایش بدهد و مقاومت آن در برابر رطوبت و اشعه فرابنفش خورشید افزایش پیدا کند.

به طور کل نصب ترموود هزینه و زمان بیشتری از نصب چوب پلاست می‌برد. اما در نهایت سطح کارشده با ترموود مقاومت بیشتری در برابر ضربات و فشار از خود نشان می‌دهد. زیرا که زیرسازی مقاوم‌تری دارد و ترموود به نسبت چوب پلاست مقاوم‌تر است.

ترموود؛ متریالی برتر نسبت به چوب پلاست

چوب پلاست یک محصول بادوام و مقاوم است که قیمت پایینی دارد. این محصول در بسیاری از پروژه‌های کوچک کاربردی است. اما زیبایی و جلوه شیک و ارگانیک ترموود، در کنار مقاومت و دوام بالای آن به نسبت چوب پلاست، باعث شده که بسیاری از سازندگان استفاده از این متریال را ترجیح بدهند و برای پروژه‌های خود از ترموود استفاده کنند.

ما در مجموعه پارس آرای کوهستان به سازندگان و مشتریان خود خدمات تهیه، نصب و حتی ترمیم سطوح ترموودی را ارائه می‌دهیم. برای اطلاع از روند نصب و هزینه‌های اجرای این پروژه‌‌ها با همکاران ما در بخش پشتیبانی تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست نوعی متریال کامپوزیتی مقاوم است که از ترکیب آرد چوب با انواع پلاستیک ساخته می‌شود.

ترموود چیست؟

ترموود نوعی چوب است که در فرایند اصلاح حرارتی مقاومتش بیشتر شده و ماندگاری آن بسیار بالا می‌رود.

آیا هزینه تهیه و نصب چوب پلاست از ترموود کمتر است؟

به طور کل چوب پلاست از مواد اولیه ارزان‌تری تولید می‌شود و نصب آن از ترموود آسان‌تر است. اما کیفیت ترموود و زیبایی آن بسیار بیشتر از چوب پلاست می‌باشد.

برچسب ها: