نمای چوبی ترموود یا آجر؛ زیبایی یا دوام؟

باتوجه‌به این که نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین اجزای آن در معماری به شمار می‌آید، باید از بهترین متریال‌ها برای اجرای آن استفاده کرد. متریال‌های مختلفی در ساخت نمای ساختمان کاربرد دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آجر و چوب ترموود اشاره کرد. نماهای آجری درگذشته بسیار محبوب بودند و با افزایش تنوع آجرها، در حال حاضر نیز یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در این زمینه به شمار می‌آید. نمای چوبی ترموود نیز به دلیل زیبایی ظاهری بی‌نظیر و مدرن بودن، یک گزینه فوق‌العاده برای اجرا است. به همین خاطر در این مطلب به سراغ مقایسه نمای چوبی ترموود و آجر می‌رویم و بررسی می‌کنیم که کدام نما گزینه بهتری برای ساختمان شما است.

مقایسه نمای چوبی ترموود و آجر از جهات مختلف

در زمان انتخاب متریال مناسب اجرای نما، باید پارامترهای مختلفی را در نظر گرفت. از جمله این پارامترها می‌توان به قیمت متریال، شرایط و زمان نصب، زیبایی ظاهری و البته مقاومت در برابر عواملی محیطی اشاره کرد. نمای ساختمان نباید به‌سرعت ظاهر خود را از دست دهد و در برابر عوامل محیطی نیز مقاومت بالایی داشته باشد. همچنین متریال انتخابی ما باید از نظر قیمت نیز مناسب بوده تا بتوان آن را بدون دغدغه استفاده کرد. به همین خاطر در ادامه به مقایسه نمای چوبی ترموود و آجر از جهات مختلف می‌پردازیم تا شما انتخاب آسان‌تری در این زمینه داشته باشید.

مقایسه نمای چوبی ترموود و آجر از نظر قیمت

قیمت را می‌توان یکی از مهم‌ترین پارامترها در زمان انتخاب متریال نمای ساختمان دانست. در این زمینه تفاوت‌های زیادی مان آجر و ترموود برای اجرای نما وجود دارد. همان‌طور که اشاره شد، آجر یکی از محبوب‌ترین متریال‌ها برای اجرای نماهای ساختمانی است. دلیل اصلی محبوبیت آجر، قیمت بسیار مناسب آن می‌باشد. درواقع بسیاری از سازندگان برای عدم پرداخت هزینه بالا برای خرید متریال نما، به سراغ آجر می‌روند. در نتیجه می‌توان گفت که نمای آجری، قیمت پایین‌تری نسبت به نمای چوبی ترموود دارد. البته نباید فراموش کرد که صرفاً آجر قیمت پایین‌تری نسبت به ترموود دارد و شما باید هزینه نسبتا بالایی را برای اجرای آن پرداخت کنید. همچنین آجرهای مدرن با ظاهری خاص، قیمت بالاتری نسبت به آجرهای معمولی موجود در بازار دارند.

هزینه و زمان نصب

در اجرای پروژه‌های ساختمانی، مدت‌زمان اجرای پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است و سازندگان تلاش می‌کنند تا پروژه‌های ساختمانی آن‌ها هرچه سریع‌تر به پایان برسد. به همین خاطر در مقایسه نمای چوبی ترموود و آجر باید به موضوع زمان نصب نیز دقت داشت. به‌طورکلی می‌توان گفت که زمان اجرای نمای ترموود، نسبت به نمای آجری بسیار کم‌تر است. این امر باعث می‌شود که هزینه اجرای آن نیز کم‌تر شود. فرایند اجرای نمای آجری نیز پیچیدگی بیشتری نسبت به اجرای نماهای چوبی ترموود دارد و در نتیجه می‌توان گفت که هزینه و زمان اجرای نمای چوبی ترموود از نمای آجری کم‌تر است.

دوام و مقاومت در برابر عوامل محیطی

یک پارامتر بسیار مهم در مقایسه نمای چوبی ترموود و آجر، دوام و مقاومت هر یک از این دو متریال در برابر عوامل محیطی است. این پارامتر اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که نمای ساختمان هرروزه در معرض عوامل محیطی مانند نور خورشید، هوا و رطوبت ناشی از باران یا برف است. در مقایسه نمای چوبی ترموود و آجر، باید گفت که آجر در برابر رطوبت، نور خورشید و هوازدگی ضعف خاصی ندارد و تا سال‌ها می‌تواند ظاهر خود را حفظ کند. البته در برخی مناطق جغرافیایی، امکان ترک‌خوردگی آجر بر اثر نفوذ رطوبت و سپس یخ‌زدن آن وجود دارد. اما به‌صورت کلی آجر یکی از مقاوم‌ترین متریال‌ها در برابر عوامل جوی است.

باید اشاره کرد که برخلاف تصور بسیاری از افراد، ترموود به‌عنوان یک متریال چوبی، مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی دارد. قطعاً مقاومت این چوب نسبت به آجر در برابر عوامل محیطی کم‌تر است. اما نباید فراموش کرد که شما با اجرای نمای چوبی ترموود، به سراغ یک نمای مدرن، زیبا و خاص رفته‌اید. در صورت مراقبت و نگهداری اصولی، نمای چوبی ترموود نیز تا سال‌ها هیچ مشکلی از نظر ظاهری و عملکرد نخواهد داشت.

باید اشاره کرد که علاوه بر مقاومت در برابر عوامل جوی، ترموود در برابر عوامل زیر نیز مقاومت بالایی دارد:

  • پوسیدگی
  • کپک‌زدگی
  • نفوذ جانورانی مانند موریانه

مقایسه نمای چوبی ترموود و آجر از نظر زیبایی

در کنار مقاومت و دوام، زیبایی نیز یک پارامتر مهم در مقایسه نمای چوبی ترموود و آجر به‌شمار می‌آید. می‌توان گفت که برتری قطعی در این زمینه برای نمای چوبی ترموود است. چرا که نماهای آجری در بسیاری از ساختمان‌ها اجرا شده‌اند و جذابیت ظاهری خاصی ندارند. از طرف دیگر، طراحی نمای آجری برای جلب توجه، باید بسیار خاص انجام شود. اما نمای چوبی ترموود، ظاهری بسیار مدرن، خاص و زیبا دارد که ساختمان شما را از تمام ساختمان‌های اطراف متمایز می‌کند. همچنین باید اشاره کرد که چوب یک متریال مینیمال به‌شمار می‌آید و به همین خاطر می‌توان از ترموود در طراحی نمای ساختمان‌هایی با این سبک طراحی استفاده کرد.

نمای چوبی ترموود نسبت به نمای آجری بسیار خاص‌تر است

در این مطلب، نمای چوبی ترموود و آجر را به‌صورت کامل و از جهات مختلف مقایسه کردیم. در مولفه‌هایی مانند مقاومت و هزینه، برتری نسبی با نمای آجری است. اما در مولفه‌هایی مانند زیبایی، قیمت و زمان اجرا، می‌توان نمای چوبی ترموود را برنده دانست. در نهایت باید گفت که اگر به دنبال یک نمای خاص، با زیبایی خیره‌کننده و نصب آسان و سریع هستید، نمای چوبی ترموود می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. در صورتی که می‌خواهید باکیفیت‌ترین ترموود را برای نمای ساختمان خود خریداری کنید، پارس آرای کوهستان بهترین فروشگاه در این زمینه است. شما می‌توانید علاوه‌بر خرید ترموود، اجرای نمای ساختمان خود را نیز به تکنسین‌های مجرب مجموعه ما بسپارید.

سوالات متداول

نمای چوبی ترموود بهتر است یا نمای آجری؟

اگر به دنبال یک نمای ارزان و ساده هستید که در بسیاری از ساختمان‌های دیگر نیز اجرا می‌شود، نمای آجری می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. اما اگر می‌خواهید یک نمای خاص، زیبا و منحصربه‌فرد داشته باشید، نمای چوبی ترموود را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آیا نمای آجری مقاومت بیشتری از نمای ترموود دارد؟

بله. اما این امر به این معنی نیست که مقاومت نمای ترموود نسبت به عوامل محیطی پایین است. بلکه ترموود به‌عنوان یک متریال چوبی خاص و زیبا، مقاومت بسیار قابل قبولی در برابر عوامل محیطی دارد.

برچسب ها: