مقایسه مواد چوبی برای ساخت دور استخر برای بهترین انتخاب

از انواع متریال‌های چوبی می‌توان برای ساخت دکینگ دور استخر و همچنین آیتم‌های اطراف آن مانند دیوارپوش، پایه چراغ و سطل زباله استفاده کرد. با این حال دکینگ مهم‌ترین آیتم چوبی در اطراف استخر است. مزیت استفاده از این متریال‌ها نیز در این است که بهترین انواع چوب از سر خوردن شناگران پیشگیری می‌کنند و مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند. در این مطلب از پارس آرای کوهستان به مقایسه مواد چوبی برای ساخت دور استخر می‌پردازیم.

دکینگ کنار استخر چیست؟

دکینگ برگرفته کلمه دک (Deck) در انگلیسی به‌معنای عرشه است. منظور از دکینگ کنار استخر نیز همان منطقه‌ای است که دورتادور استخر را دربرگرفته است. این نزدیک‌ترین منطقه به سطح آب است و معمولاً به دلیل فعالیت شناگران و در زمان قدم‌زدن آن‌ها به طور مداوم در معرض آب و رطوبت قرار دارد. همچنین در این منطقه صندلی‌هایی نیز برای استراحت و آفتاب‌گرفتن شناگران در نظر گرفته می‌‎شود که امکان ساخت آن‌ها با متریال‌های چوبی وجود دارد.

چرا از مواد چوبی برای ساخت دور استخر استفاده می‌شود؟

چوب‌ها از پرکاربردترین متریال‌ها در صنعت ساختمان هستند. این متریال‌ها زیبایی طبیعی فوق‌العاده‌ای دارند. از سوی دیگر تنوع چوب‌های ساختمانی بسیار زیاد است و می‌توان متناسب با کاربرد، بهترین متریال را انتخاب کرد؛ بنابراین با مقایسه مواد چوبی برای ساخت دور استخر نیز می‌توانید چوبی را انتخاب کنید که ایمنی، زیبایی و کاربرد را به‌طور همزمان برای استفاده در دور استخر ارائه دهد. از سوی دیگر چوب‌های مورد استفاده در اطراف استخر دارای سطحی پرداخت شده هستند و بهترین گزینه‌ها در زمان خیس شدن از سر خوردن شناگران در این منطقه پیشگیری می‌کنند.

مقایسه بهترین مواد چوبی برای ساخت دور استخر

چوب‌ها از بهترین گزینه‌ها برای دکینگ کنار استخر هستند. تطبیق‌پذیری این متریال‌ها یک ویژگی عمومی برای آن‌ها است. این یعنی می‌توان پانل‌ها و پروفیل‌های چوبی را در ابعاد گوناگون سفارش داد، برش داد و از انواع راهکارهای اتصال استفاده کرد. از جمله چوب‌های محبوب در این زمینه می‌توان به چوب‌های سدر، کاج، ایپ برزیلی، انواع ترموود، چوب‌های کامپوزیتی و … اشاره کرد. مزیت عمومی این متریال‌ها در این است که در برابر کپک و حشرات مقاوم هستند. این مساله به‌ویژه در مناطق دارای آب‌وهوای گرم و مرطوب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

باید توجه داشته باشید که در کنار مقایسه مواد چوبی برای ساخت دور استخر و انتخاب بهترین متریال، تمامی انواع آن‌ها بعد از اجرا نیاز به نگهداری و حتی تعمیر دوره‌ای دارند. از اقدامات مهم‌ در این زمینه می‌توان به نظافت مداوم و سنباده زدن اشاره کرد. از سوی دیگر عملیات روغن‌کاری، آب‌بندی و عایق‌کاری باید به‌صورت سالانه انجام شود. در غیر این صورت، چوب تمایل به پوسیدگی یا خرد شدن دارد.

از دیگر انواع چوب مناسب برای دور استخر می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • چوب پادوک (Padouk)
  • چوب تیک (Teak)
  • چوب مربائو (Merbau)

چوب کاج برای دور استخر

الوارهای چوب کاج از پرکاربردترین پوشش‌ها برای دکینگ استخر هستند. چوب کاج، چوبی مقرون‌به‌صرفه است و مدل‌هایی از آن با نیروی فشار بهینه‌سازی و متراکم می‌شوند. از این چوب برای ساخت انواع دکور فروشگاه‌ها نیز استفاده می‌شود. بااین‌حال، کاج یک چوب نرم است که مستعد پوسیدگی، کپک و هجوم حشرات است و این یعنی دکینگ چوب کاج، نیاز به رنگ‌آمیزی و آب‌بندی دوره‌ای دارد.

چوب کاج تحت‌فشار باکیفیت تحت سیکل‌های مکرر انبساط و انقباض حرارتی قرار می‌گیرد. بااین‌حال این چوب ثبات ابعادی مناسبی ندارد و ممکن است برخی از تایل‌ها در طولانی‌مدت تاب بردارند. از سوی دیگر امکان ترک‌خوردن این چوب وجود دارد. توجه داشته باشید که شناگران در اطراف استخر با پای‌برهنه راه می‌روند و این ترک‌ها ممکن است به‌پای آن‌ها آسیب برساند.

چوب ایپ برزیلی (گردوی برزیلی)

در مطالب سطح وب برای مقایسه مواد چوبی برای ساخت دور استخر احتمالا به چوب ایپ برزیلی یا همان گردوی برزیلی برخورد خواهید کرد. این چوب بسیار زیبا در مناطقی از آمریکای مرکزی و جنوبی تولید می‌شود و یکی از چوب‌های مناسب برای ساخت دکینگ است. البته متاسفانه این چوب در این ایران بسیار کمیاب است و در صورت وجود بسیار گران‌قیمت خواهد بود. این چوب از سخت‌ترین چوب‌ها است و مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی، تنش دمایی و عوامل محیطی دیگر دارد. همچنین طول عمر این چوب می‌تواند بیش از 50 سال باشد.

استفاده از چوب سرو برای ساخت دور استخر

یکی از چوب‌های نرم مورد استفاده برای ساخت دکینگ و همچنین آیتم‌های دیگر اطراف استخر از جمله دیوارپوش، چوب سرو است. این چوب مقاومت طبیعی بالایی در برابر پوسیدگی دارد. با این حال اگر محیط گرم و مرطوب باشد، در گذر زمان امکان رشد کپک بر روی آن وجود دارد. همچنین سطح این چوب مستعد ترک خوردن در مواردی مانند تنش‌های حرارتی و انبساط و انقباض ناشی از آن‌ها است. بنابراین از نظر ما این چوب برای دکینگ استخر گزینه مناسبی نیست.

ترموود؛ از بهترین مواد چوبی برای ساخت دور استخر

ترموود چوبی است که در یک فرآیند اصلاح حرارتی ساخته می‌شود. برای ساخت ترموود می‌توان از بسیاری از چوب‌های طبیعی مانند کاج، سدر و زبان‌گنجشک استفاده کرد. نکته جالب در مورد ترموود این است که در فرآیند ترمو کردن بسیاری از نقاط ضعف چوب طبیعی اولیه برطرف می‌شوند. برای مثال برای شما از بعضی از نقاط ضعف چوب کاج گفتیم. این در حالی است که ترموود کاج هیچ‌کدام از این نقاط ضعف را ندارد. در واقع تمامی انواع ترموود دارای ثبات ابعادی بسیار عالی، طول عمر بسیار بالا و مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت و حشرات هستند.

خرید انواع ترموود برای ساخت آیتم‌های دور استخر

اگر به‌دنبال بهترین مواد چوبی برای ساخت آیتم‌های دور استخر مانند دکینگ، دیوارپوش، حصار، سایبان، سطل زباله و … هستید، ما به شما ترموود را پیشنهاد می‌کنیم. ترموودها بالاترین میزان مقاومت را در برابر رطوبت، حرارت و نفوذ حشرات از خود نشان می‌دهند و از چوب‌های طبیعی نیز سبک‌تر هستند. ما در پارس آرای کوهستان بهترین انواع این چوب را از تولیدکنندگان برتر اروپایی در کشور استونی وارد می‌کنیم. برای خرید این متریال‌ها و دریافت خدمات ساخت و نصب می‌توانید با همکاران ما در مجموعه پارس آرای کوهستان تماس بگیرید و مشاوره رایگان را نیز برای پروژه‌های خود دریافت کنید.

سؤالات متداول

آیا از سخت چوب‌ها می‌توان برای ساخت دکینگ استخر استفاده کرد؟

بله، از چوب‌های درختانی مانند گردوی برزیلی و انواع ترموود سخت چوب نیز می‌توان برای ساخت آیتم‌های دور استخر استفاده کرد.

چرا ترموود بهترین متریال چوبی برای دور استخر است؟

تایل‌های ترموود نصب شده در اطراف استخر به‌دلیل ثبات ابعادی بالا تغییر شکل نمی‌دهند و با وجود رطوبت زیاد منطقه اطراف لبه استخر، این چوب‌ها طول عمر بالایی در دکینگ دارند.

برچسب ها: