ترموود کیفیت بالاتری نسبت به چوب طبیعی دارد

چوب یکی از کارآمدترین مواد خام طبیعت و از رایج‌ترین متریال‌‌های ساختمانی است. چوب همچنین یک منبع طبیعی تجدیدپذیر است که به همین دلیل از جایگاه برجسته‌ای در ساخت‌وساز برخوردار است. ترموود یا چوب‌نما یکی از جدیدترین فناوری‌های صنعت‌گران اروپایی در زمینه مصنوعات چوبی است که در مقایسه با چوب معمولی مزایای بسیاری دارد. ترموود محصولی است که زیبایی چوب طبیعی را در کنار ماندگاری و استحکام بیشتر نسبت به چوب معمولی دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی و مقایسه ترموود با چوب معمولی بپردازیم.

ترموود؛ مصنوعی اما کاربردی‌تر از چوب خام

چوب مورداستفاده بشر در انواع ریشه، ساقه و شاخه درختان و درختچه‌های قطع شده است که به‌منظور استفاده در مصارف گوناگون فراوری می‌شود. چوب گونه‌های مختلف درخت از نظر رنگ، سختی، دوام و استحکام و نقش و رگه با یکدیگر تفاوت دارند.

چوب خام به علت میل ترکیب‌شوندگی بالا، از نظر ماندگاری و ثبات، ناپایدار است که این امر پوسیدگی و تاب برداشتن چوب را به همراه دارد. ترموود در واقع همان چوب طبیعی است که طی فرایندهای صنعتی گوناگون در کنار استفاده از مکانیزم‌های حرارتی پیشرفته، ماندگاری و استحکام بیشتری نسبت به بقیه انواع چوب‌ها دارد؛ بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای طراحی دکوراسیون خانه یا محل کار خود از ترموود استفاده کنند. همچنین استفاده از ترموود برای ساخت خانه‌های پیش‌ساخته چوبی نیز بسیار رایج است. این چوب‌ها در ابعاد مناسبی برش می‌خورند و چینش صحیح آن‌ها در کنار هم باعث ایجاد یک دکوراسیون زیبا و چشم‌نواز می‌شود. در ادامه قصد داریم به بررسی و مقایسه ترموود با چوب معمولی بپردازیم.

مقایسه ترموود با چوب معمولی از نظر وزن

حمل‌ونقل و نصب چوب معمولی به علت برخورداری از وزن بالا، همواره یکی از معضلات افراد فعال در این زمینه بوده است. در واقع وزن چوب‌ها به میزان خلل‌وفرج و میزان رطوبت آن‌ها وابسته است. رطوبت چوب معمولی معمولاً در حدود 15 درصد است؛ از سوی دیگر چوب‌نما بر اثر حرارت اعمال شده در طی فرآیندهای صنعتی، رطوبت خود را از دست داده و چگالی کمتری نسبت به چوب معمولی دارد که این امر موجب سهولت نصب ترموود در روف‌گاردن‌ و محیط‌های مرتفع شده است.

ترموود؛ مقاوم‌ترین نوع چوب

میزان مقاومت چوب همواره یکی از عوامل مؤثر در تعیین مورد مصرف و کیفیت آن بوده است. به طور مثال مقاومت و استحکام چوبی که در پارکت‌ها استفاده می‌شود، بسیار مهم است؛ زیرا دائماً در حال فرسایش و استفاده است. به‌طورکلی مقاومت چوب طبیعی به علت برخورداری از ساختمان ناهمگن در جهات و اندازه‌های مختلف پایین‌تر از ترموود است.

چوب در جهت الیاف خود، توانایی تحمل فشار بسیار زیادی دارد؛ اما بر اثر واردکردن نیروی بیش از حد تحمل، چوب تغییر شکل می‌دهد. یکی از روش‌های افزایش تاب‌آوری چوب در برابر فشارهای بیش از حد، حرارت دادن چوب است که طی فرایند تولید ترموود انجام می‌شود. این امر رابطه مستقیمی با چگالی و میزان رطوبت چوب دارد به‌نحوی‌که طی این پروسه، صمغ، رزین و شیره از چوب خارج شده و باعث کاهش وزن و رطوبت چوب می‌شود. با مقایسه ترموود و چوب معمولی متوجه می‌شویم که ترموود به علت رطوبت کمتر و چگالی کاهش‌یافته، مقاومت و تحمل فشار بیشتری دارد که این برتری نسبت به چوب معمولی کاملاً مشهود است.

ترموود؛ بادوام‌تر از چوب معمولی

چوب خام به‌خودی‌خود ماده بادوامی نیست و به‌راحتی توسط حشرات، قارچ‌ها، نور خورشید و بسیاری از عوامل طبیعی دیگر فرسوده می‌شود. از برتری‌های چوب نما نسبت به چوب معمولی در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایداری و استحکام در انواع شرایط آب‌وهوایی
  • مقاوم در برابر نفوذپذیری حشرات
  • دوام بیشتر در برابر تخریب عوامل طبیعی مثل نور خورشید

مقایسه ترموود با چوب معمولی از نظر سهولت در نصب

یکی از مهم‌تریم مراحل نصب چوب‌ها، گندزایی و پاک‌سازی سطوح زیرین کار از هرگونه قارچ و باکتری و حشره است تا از فرسوده‌شدن آن‌ها به‌وسیله رشد گیاهان و تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌ها جلوگیری شود. عایق‌کاری سطح زیرین و زیرسازی برای نصب چوب ترمو یک فرایند زمان‌بر اما مؤثر در درازمدت است؛ چون باعث ماندگاری بیشتر چوب نما می‌شود. از سوی دیگر نصب چوب طبیعی نیازی به زیرسازی و عایق‌کاری سطح زیرین ندارد و شما می‌توانید به‌راحتی هر چه تمام با استفاده از میخ و چکش چوب معمولی را نصب کنید. البته باید به این نکته اشاره کرد که عمر چوب معمولی در این زمینه نسبت به ترموود بسیار کوتاه‌تر خواهد بود.

ترموود عایق حرارتی بهتر نسبت به چوب معمولی است

طبق بررسی‌های انجام شده در آزمایش‌ها متعدد، می‌توان گفت که ترموود در مقایسه با چوب معمولی عایق حرارتی بهتری است و هدایت حرارتی ترموود نسبت به چوب معمولی کاهش چشمگیری داشته است. در نتیجه ترموود برای استفاده در محیط‌های بیرونی مثل درب‌های بیرونی، نما ساختمان‌ها، پنجره‌ها و سونا مناسب‌تر و کارآمدتر است.

مقایسه ترمووود با چوب طبیعی از نظر مقاومت در مقابل حشرات

همان‌طور که گفته شد ترموود به دلیل طی‌کردن پروسه‌های مختلف صنعتی برای تولید، مشکلاتی از قبیل نفوذ حشرات و آب را ندارد. در مکان‌هایی که ترموود استفاده شده است هیچ‌گونه حشره‌ای به داخل بافت چوب نفوذ نمی‌کند و پوسیدگی قهوه‌ای‌رنگی که در چوب‌های معمولی دیده می‌شود، مشاهده نمی‌شود.

تولید ترموود؛ یک تکنولوژی مدرن اروپایی

با اینکه مدت زیادی از ارائه ترموود به بازار صنعت چوب نگذشته است، ترموود توانسته است به یکی از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین مصالح چوبی تبدیل شود. به‌طورکلی ترموود با رفع ضعف‌های متعدد چوب معمولی توانسته است جایگاه ویژه‌ای در صنایع وابسته به چوب مثل صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی داشته باشد. برخورداری از مقاومت بالا در مقابل نفوذ حشرات، استحکام و دوام بسیار و امکان استفاده به‌عنوان عایق حرارتی از جمله مزیت‌های این نوع چوب به شمار می‌رود. علاوه بر این، ترموود دارای جلوه و نمای بسیار زیبایی است.

در این مطلب به بررسی دسته‌بندی‌شده و مقایسه ترموود با چوب معمولی پرداختیم. اگر شما هم به دنبال خرید و استفاده از ترموود هستید، شرکت پارس آرای کوهستان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان ترموود از کشورهای اروپایی پیشرو در صنعت چوب و ارائه‌دهنده ترموود در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون با نازل‌ترین قیمت است. برای خرید این محصولات کافی است به صفحات سایت ما مراجعه کنید.

برچسب ها: