یکی از متریال‌های پرطرفدار در ساخت و سازهای مدرن و مجلل، چوب است. چوب‌ها دارای فراورده‌های مختلفی هستند که از پرکاربردترین آن‌ها می‌توانیم به ترموود اشاره کنیم. ترموود، محصولی طبیعی و با دوام است . به دلیل داشتن زیبایی و خصوصیات برجسته‌ای مانند سازگاری بالا با شرایط محیطی مختلف، به محوببیت زیادی بین متریال‌های مختلف ساختمانی دست پیدا کرده است. دو نمونه از پرکاربردترین ترموودها، ترموود‌های ایرانی و خارجی هستند. در ادامه این مطلب مقایسه ترموود ایرانی و خارجی انجام می شود !

مقایسه ترموود ایرانی و وارداتی
مقایسه ترموود ایرانی و وارداتی  

مقایسه ترموود ایرانی و وارداتی از نظر گره‌های موجود در بافت چوب

چوب‌هایی که از درختان جنگل‌های واقع در شمال فنلاند به دست می‌آید در مقایسه با ترموودهای ایرانی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. در این زمینه یکی از مهم‌ترین مواردی که به عنوان شاخص کیفی ترموود خارجی در مقایسه با ترموود ایرانی نظر گرفته می‌شود، وجود گره‌های منظم در بافت چوب و تزئیناتی بودن آن است که سبب تمایز آن با سایر محصولات مشابه شده است.

گره‌ه‌های ترموود ایرانی

در گذشته چوب ترموود ساخت ایران با نام چوب کاج روسی ساخته می‌شد، اما به دلیل کیفیت پایین‌تر چوب خام درخت کاج روسی در مقایسه با کاج خارجی، شرکت‌های ترموود ایرانی مجبور به واردات چوب کاج از فنلاند شدند. ترموود ایرانی از این نظر در مقایسه با ترموود خارجی گره‌های منظمی ندارد و گره‌های آن ترک خورده هستند که همین موضوع می‌تواند بسیاری از مزایای این ترموود مانند مقاومت را کاهش بدهد. درختان کاج خارجی معمولا دارای شاخه‌های ترک خورده کمتری در تنه خود هستند. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، چوب ترموود ایرانی به دلیل استفاده از مواد اولیه نامرغوب برای استفاده در فضای باز مانند نما و آلاچیق مناسب ارزیابی نمی‌شود.

فناوری تولید کدام ترموود پیشرفته‌تر است

از موارد بسیار مهم دیگر در استفاده از چوب ترمو، اجرای استاندارد و صحیح فرایند ترمو کردن است. حتی اگر بالاترین کیفیت ترموود را در اختیار داشته باشید اما پروسه ترمو را غلط اجرا کنید، محصولی ضعیف و بی‌کیفیت خواهید داشت.

فناوری تولید ترموود
فناوری تولید ترموود

از جمله استانداردهای لازم برای تولید ترموود می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • میزان درجه حرارت
  • یکنواخت بودن حرارت در تمام چوب
  • عدم وجود اکسیژن
  • محاسبه رطوبت در طول پروسه
  • طول مدت حرارت‌دهی در داخل کوره

تست‌های استاندارد تعیین کیفیت ترموود

تست‌های استاندارد تعیین کیفیت ترموود، بسیار دقیق و پیچیده هستند و تنها در آزمایشگاه‌های پیشرفته کشورهای اروپایی قابل انجام می‌باشند. این مراکز آزمایشگاهی هم عمدتا در کشورهایی مانند فنلاند، آلمان، استونی و سوئد واقع شده‌اند. از ترموود وارداتی (خارجی) می‌توان برای کلیه کاربردهای ترموود از جمله دکوراسیون داخلی و نمای خارجی استفاده کرد. در حالی که چوب ترموود ایرانی که توسط تولید‌کنندگان متفرقه تولید می‌شود  به دلیل کیفیت پایین و عدم وجود استانداردهای کمی و کیفی لازم در فضای باز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

مقایسه ترموود ایرانی و خارجی از نظر میزان مقاومت

به صورت کلی وجود هرگونه ترک‌خوردگی در چوب خام سبب افت کیفی ترموود می‌شود. حتی اگر این فرایند مطابق استانداردهای مصوب انجمن فنلاند ترموود باشد اما ترک‌هایی داخل آن مشاهده شود می‌توان گفت که این چوب چندان مقاوم نیست. به دلیل استفاده از ترموود در هوای آزاد و قرارگیری در معرض تنش‌های محیطی مختلف، این ترک‌ها بیشتر شده و با گسترش به سطح چوب خواهند رسید.

به دلیل اینکه کشور ایران از نظر پوشش جنگل‌ها و درختان کاج خیلی غنی نیست، ترمو چوب در ایران از چوب‌های کم کیفیت و مواد اولیه وارداتی از کشورهایی مانند روسیه استفاده می‌شود. همین موضوع هم سبب شده تا ترموود خارجی از نظر میزان مقاوم بودن، برتری قابل توجهی نسبت به ترموود ایرانی داشته باشد.

تفاوت‌های ظاهری ترموود ایرانی و خارجی
تفاوت‌های ظاهری ترموود ایرانی و خارجی

تفاوت‌های ظاهری ترموود ایرانی و خارجی

ترموود خارجی از نظر رنگ تیره است و در شرایطی که رطوبت متغیر باشد، رنگ آن پایداری خود را حفظ خواهد کرد. در مقابل ترموود ایرانی به دلیل دمای غیر یکسان بیشتر کوره‌های موجود در ایران، از درجه حرارت زیر استاندارد استفاده می‌شود تا چوب درون کوره نسوزد. به همین دلیل رنگ ترموود ایرانی به دلیل درجه حرارت پایین، از چوب ترمو خارجی روشن‌تر است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای از نظر کیفیت صافی، ضلع‌ها و سطح صیقلی چوب داشته باشیم باید بگوییم که ترموود ایرانی از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

تفاوت‌های ترموود ایرانی و خارجی از نظر قیمت

همانطور که در بخش‌های قبل نیز به آن اشاره کردیم، ترموود خارجی از مقاومت و دوام بیشتری نسبت به ترموود ایرانی برخوردار است. همین موضوع از جمله دلایلی است که سبب می‌شود ترمودد خارجی در مقایسه با ترموود ایرانی قیمت به مراتب بیشتری داشته باشد.

در صورتی که این مقایسه با در نظر گرفتن نسبت کیفیت و مزایای ترموود خارجی به قیمت آن انجام شود، بدون شک ترموود ایرانی در کفه پایین ترازو قرار خواهد گرفت. در این جا لازم است اشاره کنیم که قیمت هر متر مربع ترموود به عوامل مختلفی مانند ابعاد و مشخصات کیفی آن بستگی دارد. متاسفانه افرادی در بازار هستند که چوب ترموود ایرانی را به جای خارجی می‌فروشند. به منظور جلوگیری از خرید ترموود بی‌کیفیت حتما از مجموعه‌ای که دارای تنوع چوب ترمووود با برندهای متفاوت هستند خرید کنید.

مجری انواع پروژه‌ها با ترموود وارداتی
مجری انواع پروژه‌ها با ترموود وارداتی

مجموعه پارس آرای کوهستان؛ مجری انواع پروژه‌ها با ترموود وارداتی

کشورهای اروپایی مثل فنلاند، با‌کیفیت‌ترین و بهترین محصولات ترموود را تولید می‌کنند. در سال‌های اخیر هم تولیدکنندگان ایرانی به دلیل زیبایی بصری این محصول و کاربردهای وسیع آن، به دنبال تولید ترموود در داخل کشور هستند. اما به دلیل اینکه شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی مناسب برای توسعه جنگل‌های مورد نظر فراهم نیست، به ناچار مواد اولیه یا همان چوب خام از خارج وارد می‌شود.

با وجود اینکه ترموود خارجی نسبت به ترموود ایرانی قیمت بالاتری دارد، اما به دلیل استحکام و سازگاری بیشتر صرف هزینه برای آن کاملا منطقی است. پارس آرای کوهستان معتبرترین مرجع چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان است و واردکننده معتبرترین ترموودهای خارجی اعم از ترموود خارجی در کشور است و در سال‌های اخیر مجری بسیاری از پروژه‌های ساختمانی به کمک این متریال بوده است.

برچسب ها: