ترموود و سنگ تفاوت‌های زیادی دارند؛ بنابراین می‌توان به‌خوبی به مقایسه بین ترموود و سنگ پرداخت. البته این دو مصالح دارای شباهت‌هایی نیز هستند. به‌طورکلی ترموود (thermowood) نسب به سنگ زیباتر است و تنوع بیشتری دارد. اما در اغلب موارد سنگ‌ها مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. همچنین ترموودها از اغلب سنگ‌های ساختمانی قیمت کمتری دارند.

در مجموع از جنبه‌های مختلف می‌توان به مقایسه بین ترموود و سنگ پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دو مصالح ساختمانی ادامه مقاله را مطالعه کنید.

ترموود چیست؟

پیش از پرداختن به مقایسه بین ترموود و سنگ، باید به طور کامل با این دو مصالح ساختمانی آشنا شوید. به‌این‌ترتیب در این بخش از مقاله اطلاعات جامع و مفیدی درباره ترموود قرار دادیم.

ترموود یک نوع چوب طبیعی است که از درختان فنلاندی تهیه می‌شود. این چوب مزایای زیادی دارد؛ بنابراین می‌توان از آن در مکان‌های مختلفی استفاده کرد.

ترموود چیست؟
ترموود چیست؟

در فرایند تولید ترموود از حرارت زیادی به همراه بخار آب استفاده می‌شود. بخار آب سبب شده تا چوب از گرمای زیاد ترک نخورد. در مجموع چوب درختان فنلاندی پس از تبدیل‌شدن به ترموود در برابر موارد زیر مقاوم می‌شوند:

  • اشعه آفتاب
  • حشرات موزی
  • باران‌های اسیدی
  • قارچ و انواع کپک
  • رطوبت و فرسایش
  • تغییر ابعاد و تاب برداشتن
  • شرایط جوی مانند آتش، آب و طوفان

همان‌طور که دریافت کردید این چوب مزایای زیادی دارد. البته ترموودی تهیه کنید که باکیفیت و اصل باشد. چوب ترموود اصل خود را از فروشگاه‌های معتبر مانند فروشگاه پک وود یا شرکت پارس آرای کوهستان بخرید.

ترموودهای بی‌کیفیت زیبایی چندانی ندارند و توسط موریانه خراب می‌شوند. همچنین ترموودهای بی‌کیفیت رنگ ثابتی ندارند و صاف و صیقلی نیز نیستند. ویژگی‌های خوب ترموود بی‌شمار است. بهتر است بدانید که بهترین ترموود متعلق به کشور فنلاند است. نکته جالب توجه اینجاست که در تولید ترموود به جنگل‌ها آسیبی زده نمی‌شود؛ چرا که در هنگام قطع درختان، نهال‌های جدیدی به جای آن‌ها کاشته می‌شود. در نتیجه این روند بسیار شایسته به جنگل و محیط زیست آسیبی وارد نخواهد شد.

سنگ ساختمانی چیست؟

سنگ ساختمانی یکی از شناخته‌شده‌ترین مصالحی است که در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارد. این نوع سنگ‌ها انواع مختلف و کاربردهای گوناگونی دارند. در واقع سنگ‌ها به‌عنوان یک نوع مصالح محبوب و مرغوب شناخته می‌شوند.

به‌طورکلی از سنگ‌های ساختمانی در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • کف‌پوش
  • نماکاری ساختمان
  • نماکاری داخلی
  • تزیین دیوارها
  • کانتر آشپزخانه
  • سرویس بهداشتی

البته توجه کنید که برای هرکدام این موارد باید از یک نوع سنگ خاصی استفاده کرد.

سنگ‌ها دوام و مقاومت بسیار زیادی دارند. همچنین در برابر سایش و ضربه مقاوم هستند. سنگ‌ها به‌آسانی با ابزارهای گوناگون برش می‌خورند و صیقلی شوند؛ بنابراین می‌توان از آنها در ساختمان‌سازی استفاده کرد. موارد زیر از دیگر ویژگی‌های سنگ‌های ساختمانی  به شمار می‌روند:

  • ثبات رنگ
  • قابلیت شستشو
  • مقاومت در برابر رطوبت و حرارت
  • مقاومت کششی
  • غیرقابل‌نفوذ بودن
  • مقاومت در برابر تغییرات آب‌وهوایی
  • پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی

طبق اطلاعاتی که دریافتید سنگ‌ها ویژگی‌های بی‌نظیری دارند؛ بنابراین یک نوع مصالح ساختمانی محبوب محسوب می‌شوند.

مقایسه بین ترموود و سنگ

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم برای مقایسه بین ترموود و سنگ باید جوانب مختلفی را مورد بررسی قرار داد. در ادامه مقاله این دو مصالح ساختمانی را از جهات مختلفی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ترموود بر خلاف اغلب سنگ‌ها رنگ گرمی دارد. امروزه رنگ‌های گرم در ساختمان‌سازی دارای طرفداران زیادی هستند. البته سنگ‌های ساختمانی نیز رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی دارند. درمجموع درست است که سنگ طیف رنگی گسترده‌ای دارد؛ اما رنگ و طرح ترموود دلنشین‌تر است‌.

مقایسه بین ترموود و سنگ
مقایسه بین ترموود و سنگ

همان‌طور که می‌دانید چوب مقاومت و دوام کمتری نسبت به سنگ‌های ساختمانی از خود نشان می‌دهد. به‌این‌ترتیب سنگ از ترموود مقاومت بیشتری دارد. ازآنجایی‌که ترموود دوام کمی دارد؛ نمی‌توان از آن در همه‌جا استفاده کرد.

ترموود عایق بهتری در برابر حرارت و صوت محسوب می‌شود. همچنین وزن بسیار کمتری نسبت به سنگ دارد؛ بنابراین در سبک‌سازی ساختمان موردتوجه قرار می‌گیرد. متأسفانه، در هنگام تولید ترموود، کربن بیشتری تولید می‌شود. درحالی‌که سنگ‌های ساختمانی یکی از سبزترین مصالح در توسعه پایدار هستند.

افزون بر این موارد اغلب سنگ‌ها به دلیل طبیعی بودن، جرم‌پذیر هستند. به بیان ساده‌تر ذرات معلق هوا را به خود جذب می‌کنند و با مرور زمان شفافیت خود را از دست می‌دهند. لازم به ذکر است که ترموود یک مصالح ساختمانی جرم‌پذیر محسوب نمی‌شود. ترموودها به‌راحتی نصب می‌شوند؛ اما نصب انواع سنگ بسیار زمان بر است. زمان بر بودن نصب یکی از معایب سنگ به شمار می‌رود.

در مجموع تنها عیب ترموود، افت میزان مقاومت مکانیکی آن به‌صورت خیلی کم است. به‌این‌ترتیب پیشنهاد می‌کنیم هنگام ساختمان‌سازی از ترموود استفاده کنید. مزایای این نوع چوب بسیار است. همچنین فراموش نکنید که می‌توانید ترموودهای خود را از شرکت پارس آرای کوهستان تهیه کنید.

ترکیب نمای ترمووود و نمای سنگ و بتن

حال که به مقایسه ترموود و سنگ پرداختیم؛ بهتر است درباره ترکیب این دو مصالح ساختمانی نیز اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

سنگ‌ها مانند ترموودها مصالحی از دل طبیعت هستند؛ بنابراین ترکیب این دو بسیار خوب خواهد شد. در واقع استفاده از سنگ‌های زیبا و مناسب در کنار ترموود، ایده بسیار خوبی خواهد بود. این دو در کنار هم جذابیت و زیبایی بیشتری دارند و بسیار دلنشین می‌شوند.

البته هر سنگی را نمی‌توان در کنار ترموود قرار داد. دقت کنید که سنگ از لحاظ رنگ و جنس با این نوع چوب همخوانی داشته باشد. برای مثال استفاده از سنگ‌های کرمی رنگ در کنار ترموود گزینه مناسبی خواهد بود. در مجموع رنگ‌های خنثی مانند خاکستری، بژ، شیری، شنی و سفید در کنار رنگ قهوه‌ای ترموود بسیار زیبا خواهند شد.

نحوه چیدمان ترموود و سنگ در کنار هم نیز بسیار مهم است. ترموودها مانند سنگ‌های ساختمانی دارای طرح‌های هندسی مختلفی هستند. چوب‌های ترموود طرح‌هایی همچون عمودی، افقی، اریب یا ترکیبی از این موارد دارند. به‌این‌ترتیب هنگام ترکیب ترموود و سنگ به طرح‌های هندسی این دو مصالح نیز توجه کنید.

ترکیب نمای ترمووود و نمای سنگ و بتن
ترکیب نمای ترمووود و نمای سنگ و بتن

سخنان پایانی

ترموود یک چوب بسیار زیبا و سبک است و یک عایق خوب نیز محسوب می‌شود. سنگ‌ها نیز بسیار مقاوم هستند؛ اما سنگینی و تراکم زیاد آنها سبب می‌شود تا در همه‌جا نتوان از آنها استفاده کرد. به‌طورکلی هرکدام از این مصالح مزایا و معایب خاص خود را دارند و نمی‌توان به طور دقیق بیان کرد که کدام بهتر است. امیدواریم درباره مقایسه بین ترموود و سنگ، اطلاعات مفیدی به شما داده باشیم.

برچسب ها: