درباره میزان مقاومت ترموود در برابر شرایط جوی چه می‌دانید؟

ترموود یکی از پرکاربردترین متریال‌ها در صنعت ساخت و ساز و دکوراسیون است. این متریال در واقع یک نوع چوب است که در اثر قرارگرفتن در معرض حرارت و فشار، دچار تغییرات اساسی در بافت شده و ویژگی‌های مثبت بیشتری نسبت به چوب معمولی دارد. ترموود نسبت به یک چوب معمولی مقاوم‌تر، بادوام‌تر، سبک‌تر و باکیفیت‌تر است؛ چرا که بافت آن اصلاح شده و نقاط ضعف آن برطرف شده است. اما مقاومت ترموود در برابر شرایط جوی و عوامل فرساینده چقدر است؟ در این مطلب به بررسی دوام و واکنش ترموود نسبت به شرایط جوی می‌پردازیم.

میزان مقاومت ترموود در برابر عوامل فرساینده

عوامل فرساینده همواره نقش مستقیمی در نابودکردن و آسیب‌زدن به بافت‌ها و متریال‌ها دارند. برای مثال اگر فلز در برابر رطوبت قرار بگیرد، دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی می‌شود. چوب معمولی نیز با وجود رطوبت بافت و مقاومت خود را به‌کلی از دست می‌دهد. بسیاری دیگر از متریال‌ها نیز با وجود عوامل فرساینده از بین می‌روند. اما در چنین شرایطی می‌توان از برخی متریال‌های دیگر مانند ترموود استفاده کرد که مقاومت بالایی در چنین مواردی از خود نشان می‌دهند. در ادامه عملکرد ترموود در برابر عوامل فرساینده جوی را بررسی می‌کنیم.

مقاومت در برابر گرما

در فرایند ساخت ترموود، از حرارت بسیار زیادی استفاده می‌شود تا بافت چوب تغییر پیدا کند و مقاوم‌تر شود. در طی این فرایند بافت چوب مقاومت خوبی نسبت به گرما پیدا می‌کند. به همین دلیل ترموود در برابر گرما دچار انبساط نخواهد شد و شکل و بافت آن حفظ می‌شود. همچنین ترموود به‌گونه‌ای نیست که گرما باعث نرم و شکننده شدن آن شود.

مقاومت ترموود در برابر شرایط جوی سرد

در ساختار چوب‌های معمولی مقدار قابل‌توجهی رطوبت وجود دارد که با وجود سرما، مشکل‌ساز می‌شوند. این رطوبت پس از یخ‌زدن بافت داخلی چوب را به‌کلی از بین می‌برد. اما باتوجه‌به این که در ترموود رطوبت کاهش پیدا کرده است، سرما نمی‌تواند باعث یخ‌زدگی و بروز مشکلات مختلف شود. در واقع ترموود رطوبتی ندارد که در برابر سرما یخ بزند و بافت آن را نابود کند.

مقاومت در برابر رطوبت

رطوبت می‌تواند هر متریالی را در گذر زمان نابود کند، اما ترموود مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. چرا که در زمان ساخت ورقه‌های ترموود از موادی استفاده می‌شود که از نفوذ آب جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این بافت سلولوزی ترموود آب و رطوبت را به خود جذب نمی‌کند. مقاومت ترموود در برابر رطوبت و آب به‌قدری است که از آن برای تزیین استخر و ساخت سکو و دیواره‌ها در سونا استفاده می‌شود.

مقاومت در برابر باد و طوفان؛ عامل استحکام نما

قطعاً یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها درباره ساخت نمای ساختمان، استحکام و مقاومت آن در برابر باد و طوفان است. چرا که سقوط قطعات نما در هنگام باد و طوفان خسارات بسیاری ایجاد می‌کند و بسیار خطرناک است. اگر از چوب ترموود در نمای ساختمان استفاده کنید، می‌توانید این نگرانی را کاهش دهید. چرا که ترموود وزن کمی دارد و به‌خوبی در جای خود محکم می‌ماند. البته برای این کار برخورداری از یک زیرسازی مناسب و مقاوم نیز یک امر ضروری است. استفاده از پیچ و اتصالات محکم و باکیفیت نیز باید در اولویت قرار بگیرد.

مقاومت در برابر ضربه

چوب ترمو یا همان ترموود در برابر ضربات و فشار مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. چرا که این چوب دارای استحکام و درعین‌حال انعطاف نسبتاً خوبی است. با وجود این دو مورد، ضربات نمی‌توانند به‌سادگی ورقه‌های ترموود را بشکنند. این متریال همچنین در برابر شکستگی، لب پر شدن و ساییده شدن مقاومت بالایی دارد.

مقاومت در برابر تابش خورشید

تابش خورشید می‌تواند رنگ هر متریالی را تغییر دهد و بافت رویی آن را فرسوده کند. در شرایط عادی چوب ترموود نیز در برابر تابش خورشید همانند سایر متریال‌ها است و دچار تغییر رنگ می‌شود. اما اگر از رنگ ویژه فضای باز بر روی ترموود ریخته شود، رنگ و بافت ترموود تغییر نخواهد کرد. در واقع اگر از ترموود در فضای باز استفاده می‌شود، می‌توان با استفاده از رنگ مناسب ترموود، مقاومت آن را در برابر آفتاب نیز افزایش داد.

استفاده از ترموود مناسب در حفظ دوام سازه‌ها

ترموود در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود. این چوب را می‌توانید در سه طیف رنگی روشن، تیره و متعادل خریداری کنید. این رنگ‎ها فقط جنبه زیبایی یا تنوع ندارند و برای نشان‌دادن میزان مقاومت ترموود استفاده می‌شوند.

در جدول زیر نحوه استفاده و فضای مناسب برای نصب هر رنگ از ترموود را معرفی می‌کنیم.

طیف رنگی انواع میزان حرارت در فرایند ساخت محل نصب و کاربرد
ترمووودهای روشن وانیلی یخی 70 درجه سانتی‌گراد دکوراسیون داخلی و اقلام تزیینی
گندمی 100 درجه سانتی‌گراد دکوراسیون داخلی و اقلام تزیینی
زرد قهوه‌ای 120 درجه سانتی‌گراد درب‌ها، سقف، دیوارها و مبلمان چوبی
ترمووودهای متوسط طلایی تیره 140 درجه سانتی‌گراد اطراف استخر، سرویس بهداشتی
سرخ 160 درجه سانتی‌گراد کف‌پوش داخل و خارج ساختمان
نارنجی طلایی 180 درجه سانتی‌گراد کف‌پوش حمام و دستشویی و پوشش خراج از ساختمان
ترمووودهای تیره قهوه‌ای 200 درجه سانتی‌گراد روف‌گاردن، حمام، آلاچیق، پرگولا
شکلاتی 220 درجه سانتی‌گراد سازه‌های موجود در فضای باز از جمله‌نمای ساختمان
شکلاتی تیره 240 درجه سانتی‌گراد درب و پنجره، نمای ساختمان، دکینگ

کیفیت ساخت نقش مهمی در مقاومت ترموود در برابر شرایط جوی دارد

ترموود در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم است، اما به شرطی که در یک فرایند اصولی و با استفاده از مواد اولیه باکیفیت ساخته شده باشد. ما در مجموعه پارس آرای کوهستان انواع سازه‌های ترموود را با بهترین کیفیت و بالاترین دوام به دست شما می‌رسانیم. همین حالا می‌توانید ورقه‌های ترموود و سازه‌های پیش‌ساخته ترموود را به‌صورت آنلاین از مجموعه ما تهیه کنید.

برچسب ها: