مقاومت ترموود در برابر آتش بر چه اساسی ارزیابی می‌شود؟

فرایند حرارت‌دهی در تولید چوب ترموود علاوه بر بهبود ظاهری و ساختاری، این محصول را در برابر آتش و گرما مقاوم می‌کند. مقاومت ترموود در برابر آتش باعث شده است تا ترموود به متریالی مناسب برای نمای ساختمان، محوطه‎‌سازی و دکوراسیون داخلی تبدیل شود و به همراه طرح و نقش‌های مختلف حس آرامش و شادابی را به محیط منتقل کند. در این مطلب از مجموعه پارس آرای کوهستان قصد داریم تا خاصیت مقاومت ترموود در برابر آتش را به صورت اصولی مورد بررسی قرار بدهیم.

سوختن ترموود
سوختن ترموود

 

چه عواملی باعث سوختن ترموود می‌شوند

برای اینکه مقادیر متفاوت چوب ترموود بسوزد به حد نصابی از اکسیژن و حرارت نیاز است. در صورت فقدان یکی ‌از این عوامل، چوب ترموود آتش نخواهد گرفت. به طور کلی واحد سنجش اکسیژن و دمای مورد نیاز سازه به مدل چوب بستگی دارد تا در پروسه مقاومت چوب، تغییر تحول و تحولات شیمیایی در درون چوب، در غیاب اکسیژن و با جايگاه حرارت بالا اتفاق می‌افتد که در نتیجه چوب می‌شکند و گازهایی آزاد می‌شوند که منجر به آتش گرفتن چوب می‎‌گردد.

به هر میزان که حرارت بیشتر باشد میزان گازهای تولیدی نیز بیشتر می‌گردد. چوب‌هایی که به آتش نزدیک‌تر هستند، تا دمای 282 سانتی‌گراد هم می‌رسند. در این حالت تحولات درونی شیمیایی، گازها را آزاد کرده و در نتیجه چوب ها آتش می‌گیرند. گازها برای سوختن به اکسیژن کافی و حرارت 537 درجه سانتی‌گراد نیاز دارند که یک جرقه برای بر افروخته شدن این گازها کافی است.

پروسه‌ای که نتیجه آن افزایش مقاومت ترموود در برابر آتش است

پروسه ضد حریق کردن که منجر به مقاومت چوب ترموود در برابر آتش می‌شود به گونه‌ای است که کلیه آن‌ها بر اساس یک تکنولوژی مشابه برای حفظ ساختمان و چوب ترمو نما ساختمان در قبال آتش به فعالیت برده می‌شوند. زمانی که رنگ‌ چوب ترموود در معرض بالاترین دماها قرار می‌گیرند آغاز به تشکیل لایه های فوم مانند برای خاموش کردن حریق می‌نمایند. با پروسه ضد حریق کردن ترموود می‌توان به راحتی از آن در بخش‌های داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد. در واقع در این فرایند با تشکیل فوم در ترموود از تکثیر چوب ترموود جلوگیری ایجاد می‌شود.

چوب‌های نسوز ترموود
چوب‌های نسوز ترموود

چوب‌های نسوز ترموود چه ویژگی‌هایی دارند؟

در این بخش از بحث مقاومت ترموود در برابر آتش قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌های چوب نسوز بپردازیم. برای مثال در مورد ترموود نمای ساختمان توسعه حریق تنها به کیفیت متریال استفاده شده بستگی ندارد و با عواملی مانند چگونگی نصب و اتصالات به کار رفته نیز رابطه مستقیم دارد.

از جمله خصوصیات ترموود مقاوم در برابر آتش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آب گریز نمودن چوب
  • ضد اشعه ماوراء بنفش
  • ضد خوردگی
  • ضد رخنه‌ خوردگی
  • ضد پوسیدگی و بادکردگی چوب
  • خواص خویش پاک شوندگی
  • امکان تنفس چوب (قابلیت عبور رطوبت و بخار آب)
  • دوستدار محیط زیست (عاری از هرگونه مواد مضر و خطرناک)

مقاومت ترموود در برابر آتش نقش مهمی در کاهش سوانح سوختگی دارد

در تحقیقات گسترده انجام شده در خصوص انواع حریق‌ها یافته‌ها حاکی از آن است که در آتش سوزی‌های بزرگ بیشترین آمار مرگ و میر نتیجه دود ناشی از سوختن است نه خود آتش. یعنی قربانیان این گونه حوادث بیشتر به علت استنشاق دود حاصل از آتش فوت شده‌اند.

طبق تحقیقات سازمان آتش نشانی آمریکا بالای ۷۳ درصد از قربانیان آتش سوزی اصلا در تماس مستقیم با حرارت بالای آتش قرار نگرفته‌اند و سازمان پزشک قانونی اتحادیه اروپا نیز بعد از کالبد شکافی قربانیان این مساله را تایید کرده است که در مجاری تنفسی آن‌ها دود به میزان زیادی وجود داشته است و همین دود باعث مرگ آنها شده است نه سوختگی‌های عمیق ناشی از آتش سوزی.

با توجه به شواهد و تحقیقات صورت گرفته که به آن‌ها اشاره شد می‌توان نتیجه گرفت:

  • کاهش دود ناشی از سوختن در این گونه حوادث برای بالا بردن ضریب امنیت افراد بسیار مهم خواهد بود.(مقاومت ترموود)
  • استفاده کردن از نماهای چوبی و ترموود، کفپوش تایل ترموود و مبلمان و دکوراسیون ترموود در چنین شرایطی باعث تولید دود پایی‌ تر نموده و احتمال افزایش ایمنی را برای کلیه ساکنین بالاتر خواهد برد

مقاومت ترموود در برابر آتش، زمینه‌ساز چه کاربردهایی برای آن شده است؟

رنگ‌هایی که برای چوب ترموود استفاده می‌شود به همراه سایر فرایندهای که ترموود طی می‌کند باعث مقاومت این متریال در برابر آتش شده است. آتش یکی از مهم‌ترین تهدید‌ها برای هر خانه‌ای به شمار می‌آید  خوشبختانه می‌توان خطر آتش‌سوزی در سازه‌های چوبی را با استفاده از رنگ‌های مخصوص ترموود به حداقل رساند.

رنگ ضد آتش در سازه‌های چوبی بر مقاومت آن اثر گذاشته و باعث شده تا در بخش‌های داخلی و خارجی نیز به راحتی از ترموود استفاده شود. حتی کارخانجات صنعتی هم می‌توانند گستره عظیمی از ترمو چوب‌ها را قبل از نصب و فعال‌سازی در ساختمان‌ها استفاده کنند.

خرید برترین ترموودهای نسوز
خرید برترین ترموودهای نسوز

خرید برترین ترموودهای نسوز از مجموعه پارس آرای کوهستان

نتیجه آزمایشاتی که بر روی چوب‌های معمولی و چوب‌های ترموود در کشور‌های فنلاند و آمریکا انجام شده است تا میزان احتراق‌پذیری و مقاومت در برابر آتش چوب را مشخص کند، نشان می‌دهد که چوب‌های ترموودی که تحت فرآوری تیمار حرارتی قرار گرفته‌اند، در مقایسه با سایر چوب‌ها بیشتر در برابر حریق مقاومت دارند.

مجموعه پارس آرای کوهستان اولین و معبرترین مرجع رسمی برای خرید ترموودهای نسوز در کشور است. تمامی محصولات ترموود مجموعه ما از برندهای فنلاندی تامین می‌شوند و به دلیل سپری کردن فرایندهای حرارتی تغییرات فیزیکی و شیمایی گسترده‌ای در آن‌ها اعمال شده است. مقاومت ترموود در برابر آتش هم یکی از مزایای ترموودهای ما است که با دریافت مشاوره از کارشناسان مجموعه می‌توانید بهترین آن‌ها را برای پروژه‌های ساختمانی مختلف استفاده کنید.

برچسب ها: