مشکلات نصب نکردن اصولی پارکت چوبی

پارکت چوبی دارای ظاهر و سطحی بسیار شیک است که محیط را به شکل چشم‌نوازی زیبا خواهد کرد. اما برای قدم زدن بدون عیب و نقص بر روی پارکت چوبی توجه به نصب اصولی آن اهمیت زیادی دارد و باید اصول و نکاتی هنگام نصب و فینیش توسط نصاب رعایت شود. عدم رعایت این اصول باعث می‌شود که خسارات سنگینی بر خریدار وارد شود که چاره‌ای جز تعمیر و یا تعویض پارکت باقی نخواهد ماند.

برای این که پارکتی بادوام داشته باشید، باید نصابی را استخدام کنید که به اندازه کافی وقت داشته باشد، باحوصله و بادقت باشد، از ابزار و تکنیک دقیق و مناسب استفاده نماید و در نهایت رفتار چوب را به خوبی درک کند. در غیر این صورت مشکلات زیادی در آینده برای کفپوش به وجود خواهد آمد. در این مقاله، قصد داریم به مشکلات نصب نکردن اصولی پارکت چوبی بپردازیم.

6 مورد از  مشکلات نصب نکردن اصولی پارکت چوبی

از مهم‌ترین مشکلاتی که در صورت عدم توجه به نصب اصولی پارکت چوبی رخ می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کاس شدن پارکت

کاس شدن از مهم‌ترین مشکلات نصب نکردن اصولی پارکت چوبی می‌باشد. شاید بخواهید بدانید در زمان کاس شدن، چوب پارکت چگونه تغییر شکل پیدا می‌کند. کاس شدن بدین معناست که لبه پارکت حالت کاس و یا فنجانی به خود می‌گیرد. این مشکل زمانی به وجود می‌آید که سطح زیرین تایل خیس‌تر از سطح رویی باشد. نصاب باید هنگام نصب مطمئن شود که زیر کار خیس نبوده و یا رطوبت نداشته باشد.

کاس شدن پارکت 

2. خمیدگی پارکت چوبی

وقتی تایل نتواند منبسط شود، خمیده خواهد شد. این مشکل زمانی به وجود می‌آید که پارکت‌های چوبی با شرایط محیطی سازگار نباشند. رطوبت یکی از عواملی است که باعث فشردگی و بلندشدن تایل از روی زمین می‌شود. علاوه بر رطوبت، بی‌توجهی به اندازه و فاصله میخ‌ها هنگام نصب منجر به خمیدگی خواهد شد.

3. پوسته شدن پارکت

پارکتی که کثیف باشد، نمی‌تواند فینیش را نگه دارد. وجود کثیفی یا هر گونه مواد شیمیایی بین و یا روی فینیش باعث می‌شود که دیگر لایه‌های فینیش پوسته و یا جدا شود. علت پوسته‌شدن فینیش به دلیل آلوده بودن پارکت و یا آماده‌سازی نادرست حین اجرای فینیش است. استفاده از کاغذ سمباده بسیار زبر برای ساب‌زنی باعث جلادادن و نرم‌شدن چوب می‌شود، طوری که فینیش می‌تواند به طور کامل به سطح آن بچسبد.

اجرا کردن فینیش بر روی سطوح مرطوب و آلودگی در لابه‌لای لایه‌های فینیش عامل اصلی پوسته‌شدن است. رنگ‌هایی که بر روی سطح پارکت باقی‌مانده و قبل از این که فینیش اجرا شود از روی سطح پاک نشده است نیز می‌تواند علت پوسته شدن باشد. به منظور جلوگیری از جمع‌شدن رنگ، تنها سه دقیقه بعد از ایجاد رنگ برای پاک کردن آن از روی پارکت چوبی فرصت باقی است.

4. پارکت چوبی و کهنگی

در خانه یا فضاهایی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌شود، معمولاً پارکت بیشتر دچار سایش می‌شود. البته مقصر اصلی این سایش همیشه حیوانات نیستند. فینیش‌های ضعیف و بی‌کیفیت هم مانند حیوانات خانگی می‌توانند باعث خرابی و کهنگی پارکت‌های چوبی شوند.

اگرچه در نهایت تمامی پارکت‌های چوبی دچار فرسودگی می‌شوند، اما هنگامی که تنها چند سال از نصب پارکت گذشته باشد و شاهد کهنگی کف‌پوش‌ها باشیم، باید به کیفیت پایین و ضعیف‌بودن فینیش پی برد. اجرای عجولانه فینیش نیز باعث می‌شود که پارکت دچار کهنگی شود.

5. ساب زدن خراش‌های پارکت چوبی

پدهایی که برای ساب زدن بین پوشش فینیش به کار گرفته می‌شوند، در صورتی که زبر و یا نامناسب باشند می‌توانند باعث ایجاد خراش‌هایی بر روی پارکت شوند. به منظور محو نمودن خراش‌ها لازم است که نصاب ابتدا قسمت‌های خراش خورده را به خوبی ساب بزند. چنانچه نصاب ساب را به شکل درهم و نامرتب و با استفاده از سمباده‌های کهنه اجرا کند، لایه‌هایی شبیه به تار عنکبوت بر روی فینیش به جای می‌ماند.

ساب زدن خراش‌های پارکت چوبی

6. قطرات ریز متعدد روی پارکت

قطرات ریز متعدد از دیگر مشکلاتی است که از نصب غیراصولی پارکت چوبی ناشی می‌شود. علت این مشکل به دلیل رطوبت محیط است. این قطرات به دلیل حرکت پلی‌اورتان مابین شکاف‌ها و در حین جابه‌جایی کف‌پوش ایجاد خواهد شد.

مهم‌ترین دلایل خرابی کف‌پوش چوبی

پارکت چوبی از طول عمر بالایی برخوردار است و به‌راحتی آسیب نمی‌بیند. با گذشت زمان ممکن است کفپوش مانند قبل ظاهر زیبایی نداشته باشد و این مسئله به ‌عدم نگهداری درست از این محصول باز می‌گردد. البته برخی از مشکلات تنها با یک پولیش برطرف می‌شوند، در حالی که برای برخی دیگر چاره‌ای به غیر از تعویض تایل باقی نخواهد ماند. در این قسمت قصد داریم به سه دلیل مهم خرابی پارکت‌های چوبی بپردازیم.

  • کیفیت پایین محصول

خرید کف‌پوش چوبی بی‌کیفیت یکی از دلایلی است که باعث می‌شود پارکت در سال‌های ابتدایی خراب شود. افرادی وجود دارند که به دلیل صرفه‌جویی در هزینه، اجناس غیرمرغوب و بی‌کیفیت را خریداری می‌کنند. شرکت‌های معتبر برای ساخت کف‌پوش از تکنولوژی و دستگاه‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که همین مسئله باعث افزایش کیفیت محصول آن‌ها خواهد شد. مطمئن باشید که محصولات بی‌کیفیت بسیار سریع‌تر آسیب دیده و ظاهر زیبای خود را از دست خواهند داد.

  • رطوبت از دلایل مهم خرابی پارکت‌های چوبی

رطوبت باعث می‌شود که بخشی از کف پوش چوبی پوسته و یا متورم شود. عدم اندازه‌گیری رطوبت حین نصب، نصب پارکت‌های بی‌کیفیت بر روی سیستم گرمایش از کف و استفاده از کف‌پوش‌های ضد رطوبت در محیط‌هایی مانند حمام و آشپزخانه نیز باعث می‌شوند که آسیب جدی به این محصول وارد شود.

  • نصب غیراصولی از دلایل خرابی پارکت‌های چوبی

زیرسازی نامناسب و غیراصولی از موارد و مشکلات نصب نکردن اصولی پارکت چوبی است که باعث ایجاد مشکل می‌شود. اگر هنگام راه‌رفتن متوجه سروصدا و جیرجیر شدید، مطمئن شوید که زیرسازی به‌خوبی انجام نشده است؛ بنابراین توصیه می‌شود که هنگام نصب حتماً از فوم استفاده شود و نصب اصولی پارکت چوبی را نادیده نگیرید.

مهم‌ترین دلایل خرابی کف‌پوش چوبی

نصب پارکت با رعایت اصول در مجموعه پارس آرای کوهستان

پارکت چوبی یکی از پرطرف‌دارترین و محبوب‌ترین پوشش‌هایی است که برای کف و دیوار استفاده می‌شود. این محصول امروزه کاربردهای زیادی در فضاهای مسکونی و تجاری دارد. همان‌طور که در این مقاله توضیح داده شد، نصب غیراصولی کف‌پوش چوبی می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی شود؛ بنابراین بهتر است از یک مرجع معتبر برای نصب اصولی پارکت چوبی کمک بگیرید.

مجموعه پارس آرای کوهستان یکی از شرکت‌های معتبری است که سال‌هاست خدمات باکیفیت خود را در حیطه نصب و اجرای کفپوش در تمام شهرها ارائه می‌دهد و تاکنون بیش از 1000 پروژه موفق در این زمینه داشته است. نصابان و کارشناسان مجموعه بر اصول و نکات نصب پارکت واقف هستند و این مسئله علاوه بر رضایتمندی مشتری، پارکتی بادوام و ماندگار را به ارمغان خواهد آورد.

 

برچسب ها: