مشکلات نصب نادرست پارکت چوبی

نصب اصولی پارکت چوبی نقش زیادی در ماندگاری و کیفیت نهایی پارکت دارد. نصب اشتباه پارکت چوبی سبب بروز خسارات زیادی می‌شود و در نهایت به تعمیر یا حتی تعویض پارکت منتهی خواهد شد. در هنگام نصب کف‌پوش چوبی اگر به‌درستی وقت بگذارید، از ابزار و تکنیک‌های به جا استفاده کنید و رفتار چوب را در برابر عناصر و شرایط مختلف بشناسید، پارکت با ماندگاری بالایی خواهد داشت.

البته که دانستن این موارد و توجه به آن‌های برای افراد عادی سخت است، به همین دلیل نصب پارکت توسط افراد متخصص در این زمینه ضرورت دارد. در این مقاله درباره برخی از مشکلات نصب نادرست پارکت چوبی صحبت خواهیم کرد تا به اهمیت این موضوع و نقش پررنگ پروسه نصب صحیح در طول عمر و دوام پارکت پی ببرید.

6 مورد از مشکلات نصب نادرست پارکت چوبی

در خرید پارکت توجه به مواردی چون واردات و شرکت‌های معتبر سازنده پارکت مانند بوئن آلمان و باورک سوئیس نقش زیادی در تعیین کارایی و کیفیت پارکت خواهند داشت. اما موضوعی که اهمیت آن در حفظ کیفیت پارکت تا سال‌های زیاد مؤثر است، نصب اصولی پارکت چوبی است.

6 مورد از مشکلات نصب نادرست پارکت چوبی

با دانستن مشکلات نصب نادرست پارکت چوبی خسارت بعد از نصب را به حداقل رسانده و هزینه کمتری را صرف تعمیر و بازسازی کنید. هزینه تعمیر پارکت چوبی بالاست. گاهی به ‌وقت زیادی نیز نیاز دارد. در ادامه به مشکلات متداول نصب پارکت و پیامد هرکدام می‌پردازیم:

1. ایجاد شکاف غیرعادی در پارکت

پارکت چوبی توانایی حرکت جزئی داشته و در فصول مختلف، این حرکات سبب ایجاد شکاف در پارکت می‌شود. در صورت نصب اصولی کفپوش چوبی، در زمان رطوبت حداکثری هوا، تایل‌ها محکم در کنار هم قرار می‌گیرند. بنابراین در فصول خشک‌سال در آن‌ها شکاف ایجاد نمی‌شود.

در فصول پر باران سال رطوبت زیاد هوا باعث ایجاد رطوبت در پارکت چوبی می‌شود. تغییر فصل و خشک‌شدن ناگهانی هوا موجب ایجاد شکاف در پارکت می‌شود. نصب غیراصولی در مناطق بسیار مرطوب یا بسیار خشک، سبب بروز این مشکل می‌شود.

بنابراین، برای نصب پارکت در مناطق مرطوب یا خشک، باید از افراد متخصص در زمینه نصب پارکت کمک بگیرید. چند مورد به‌صورت مستقیم سبب بروز شکاف در پارکت می‌شود:

  1. نصب مستقیم پارکت بر روی سیستم‌های گرمایشی ساختمان.
  2. قرارگرفتن پارکت در معرض مستقیم نور خورشید
  3. قرارگرفتن پارکت مستقیماً روبروی شومینه و سیستم‌های گرمایشی

برای پر کردن شکاف‌ها بهتر است از بتونه استفاده نکنید. برای این کار باید تراشه‌های چوب را به لبه تایل‌ها بچسبانید. از چسباندن تایل‌ها به یکدیگر خودداری کنید. فقط یک طرف تراشه‌ها را به چسب آغشته کنید. با این کار تعمیر پارکت در تمیزترین حالت انجام می‌شود.

2. کاس شدن پارکت‌ها

خیسی بیشتر زیر تایل‌ها نسبت به روی آن‌ها سبب فنجانی شدن پارکت می‌شوند. این مشکل در پارکت‌های تخته‌ای و باریک بیشتر دیده می‌شود. با نصب لایه عایق بخار زیر پارکت‌ها و تایل‌ها حرکت رطوبت کاهش می‌یابد. این کار مانع از کاس شدن پارکت‌ها می‌شود. برخی دیگر از پارکت‌های کاس شده با ساب رفع می‌شوند. این کار را خودتان انجام ندهید و به یک متخصص بسپارید.

کاس شدن پارکت‌ها

3. خمیدگی پارکت‌ها

رطوبت بیش از حد پارکت چوبی سبب خمیده شدن آن می‌شود. نصب اشتباه پارکت و اتصال میخ‌ها در اندازه و فواصل اشتباه نیز، یکی دیگر از دلایل خمیدگی پارکت است. پارکت‌های خمیده گاهی موارد قابلیت تعمیر دارند، اما بیش از نیمی از آن‌ها غیرقابل‌استفاده می‌شوند. در صورت ریش‌ریش‌شدن زبانه‌ها و شیار تایل‌ها، کف‌پوش چوبی قابلیت تعمیر ندارد و نیاز به تعویض تایل‌ها است.

دانستن مشکلات نصب نادرست پارکت چوبی و نصب اصولی پارکت در نواحی مرطوب، مانع از بروز این مشکل نیز می‌گردد؛ بنابراین مرطوب بودن کف‌پوش چوبی به خمیده شدن آن منتهی نمی‌شود و دیگر نگرانی از بابت نصب پارکت در نواحی مرطوب وجود نخواهد داشت. برای حل اساسی این مشکل باید میزان رطوبت خانه را به حد عادی برسانید و از پارکت‌های چوبی درختانی که رطوبت ذاتی کمی دارند، استفاده نمایید.

4. پوسته‌شدن پارکت‌ها

پوست‌پوست شدن کف‌پوش چوبی، به دلیل آلودگی سطح فینیش و پارکت اتفاق می‌افتد. همچنین آماده‌سازی غیراصولی فینیش در هنگام نصب، سبب بروز این مشکل می‌شود. عواملی که سبب پوسته‌شدن پارکت می‌شوند، شامل کثیفی مابین لایه‌های فینیش، استفاده نادرست فینیش بر روی سطوح مرطوب و کیفیت پایین فینیش می‌شوند.

رنگ‌های باقیمانده‌ای که از قبل اجرای فینیش، بر روی پارکت باقی‌مانده‌اند، متداول‌ترین علت بروز این مشکل است. برای ممانعت از بروز پوسته‌شدن پارکت، باید بلافاصله پس از ایجاد رنگ آن را از سطح پارکت پاک کنید. ساب زدن چوب، بهترین راه‌حل برای پوست‌پوست نشدن پارکت است. با این کار باید سعی در لایه‌برداری پارکت داشته و فینیش را مجدد اجرا کنید تا ظاهر پارکت باز هم براق شود.

پوسته‌شدن پارکت‌ها

5. کهنگی پارکت‌ها

استفاده از فینیش بی‌کیفیت برای پارکت چوبی، سبب خرابی و کهنگی زودتر از موعود پارکت می‌شود. در صورت ساب نزدن درست، فینیش عجله‌ای و نگهداری نادرست، پارکت بسیار زود فرسوده و کهنه می‌شود. در خانه‌هایی که حیوان خانگی زندگی می‌کند نیز عمر پارکت کوتاه‌تر است.

فینیش بر روی پارکت‌های خوب ساب نخورده نشست کرده و سطح پارکت خراب می‌شود. ساب زدن پارکت نقش بسیار مهمی در عدم بروز مشکلات دارد.

6. کج‌شدن پارکت‌ها

در صورت ناموزون شدن سطح پارکت‌ها، باید بدانید که مشکل از فینیش نیست. خراب‌شدن سطح پارکت‌ها و کج‌شدن تایل‌ها، اغلب به دلیل استفاده از تکنیک‌های غلط ساب‌زنی است. ساب زدن پارکت را باید به کارشناسان بسپارید.

پارکت‌های معوج شده همگی قابل تعمیر هستند. برای تعمیر، سمباده را در جهت و زاویه تایل‌های کج شده می‌زنند. اغلب کارشناسان در این زمینه از ماشین سن دینگ برای حل این مشکل استفاده می‌کنند. پس از اتمام کار و صاف‌شدن سطح پارکت اجرای مجدد فینیش توصیه می‌شود.

کج‌شدن پارکت‌ها

نصب اصولی پارکت‌های چوبی را به پارس آرای کوهستان بسپارید

دانستن مشکلات نصب نادرست پارکت چوبی و اطلاع از نصب درست همراه با تکنیک‌های اصولی برای استفاده از پارکت چوبی طی سالیان زیاد لزومی است. نصب چارکت چوبی را باید به دست افراد متخصص سپرد تا میزان خسارت‌های وارده به حداقل برسد. همچنین؛ نیازی به تعمیر زودهنگام و مکرر پارکت وجود نداشته باشید.

متخصصین و کارشناسان پارس آرای کوهستان ، هرگونه نگرانی در خصوص مشکلات نصب غیراصولی پارکت چوبی را از بین برده اند. این مجموعه طی سال‌ها فعالیت در تهران و شهرستان‌های ایران پروژه‌های موفقی دارد.

به‌گونه‌ای که پروژه‌های اجرایی مجموعه به بالای ۱۰۰۰ عدد رسیده‌ است و مشتریان زیادی رضایت خود را در خصوص کیفیت محصولات و خدمات ابراز نموده‌اند. پارس آرای کوهستان با نصب اصولی پارکت چوبی شما مانع از بروز مشکلات فراوان و هزینه‌های اضافی خواهد شد.

 

برچسب ها: