استفاده از چوب نما برای زیبایی بیشتر نمای ساختمان

چوب نما از پرکاربردترین متریال‌ها در نمای ساختمان‌ها می‌باشد که به دلیل زیبایی و برخورداری از ظاهری طبیعی، هم در ایران و هم در سطح جهان، طرفداران زیادی دارد. با گسترش روزافزون شهرنشینی، شاهد ساختمان‌هایی با نمای بتنی و سیمانی هستیم. اما این روزها سلیقه مردم نشان از تمایل آن‌ها برای بازگشت به حس و حال طبیعت دارد. در سال‌های اخیر استفاده از چوب ترموود در نما، مورد توجه درصد زیادی از طراحان و معماران قرار گرفته است. به همین دلیل در این مطلب از پارس آرای کوهستان قصد داریم مشخصات چوب نما را به صورت کامل مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

استفاده از چوب نما برای زیبایی بیشتر نمای ساختمان
استفاده از چوب نما برای زیبایی بیشتر نمای ساختمان

مشخصات انواع چوب مورد استفاده در نما

بسیاری از گونه‌های چوب طبیعی، گزینه‌ای مناسب برای نمای ساختمان‌ها به شمار می‌آیند؛ زیرا مقاومت طبیعی آن‌ها مانع از پوسیدگی آن‌ها می‌شود. این ویژگی نشات گرفته از ذات چوب است. به ویژه چوبی مانند ترموود که به دو دسته نرم چوب‌ها و سخت چوب‌ها طبقه‌بندی می‌شود. در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد که ترموودهای تولید شده از چوب‌هایی مثل سرو قرمز و کاج سیبری به دلیل برخورداری از ظاهری مدرن و همچنین کیفیت بالا، برای نمای ساختمان، طرفداران زیادی دارد.

مشخصات ترموود از نوع نرم چوب برای نما

گونه‌های نرم چوب عمدتا متشکل از درختانی با برگ‌های سوزنی شکل مثل کاج یا صنوبر است. پوشش سبز برگ‌های این گیاهان در فصل سرما به راحتی خود را حفظ می‌کند. بهترین نوع چوب‌های کاج در جهان، گونه‌های کاج کشور فنلاند است.

به دلیل شرایط آب و هوایی و زمستان‌های طولانی، درختان کاج تنها در 2 ماه از سال فرصت رشد دارند. از آنجایی هم که رطوبت خاک در این مناطق بالا است، این رطوبت طی این دو ماه حفظ می‌شود. از همین رو درختان کاج فنلاندی برای تهیه الوارهای چوب نمای ساختمان‌ها بسیار مناسب هستند.

مشخصات انواع چوب مورد استفاده در نما

با مشخصات سخت چوب برای نما آشنا شوید

سخت چوب‌ها، الوارهایی مربوط به درختانی با برگ‌هایی پهن هستند. از مشهورترین سخت چوب‌ها می‌توانیم به چوب ون اشاره کنیم. این درختان در زمستان برگریز هستند و برگ‌های جدید آن‌ها در بهار رشد می‌کنند. به همین دلیل چوب‌هایی با چگالی کم هستند و به دلیل نداشتن گره‌های مرکزی، بافتی خاص، مستحکم و زیبا دارند.

کیفیت و مشخصات مهم چوب نما به چه عواملی بستگی دارد

کیفیت چوب نمای ساختمان به عوامل متعددی بستگی دارد. تولید چوب نما به عنوان یک نوآوری عالی در صنعت مصالح ساختمانی و دکوراسیون، هم در بحث زیبایی‌شناسی و هم در زمینه اهداف عملکردی، گزینه‌ای بسیار منطقی است. در اروپا نیز کیفیت به عنوان یکی از مشخصات مهم چوب نما، با فاکتورهای مثل صرفه‌جویی در مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی در ساخت و سازهای توسعه‌یافته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در نتیجه می‌توان گفت که مشخصات کیفی چوب نما به عوامل زیر بستگی دارد:

  • کیفیت چوب‌های انتخاب شده برای تولید چوب نما
  • به‌کارگیری روش صحیح تولید چوب ترموود نما مطابق استانداردهای بین‌المللی
  • روش‌های محافظت از الوارهای ترموود در برابر اشعه آفتاب
  • چگونگی برش چوب نما
  • روش پیچ کردن
  • فاصله پیچ‌ها
  • چگونگی استفاده از چوب زیرسازی

به منظور افزایش کیفیت چوب نمای ساختمان باید از استانداردهای فرایند تولید چوب ترموود الگو گرفت. بسیار مهم است که محصول نهایی با استانداردهای تاییده شده از سوی انجمن فنلاند سازگاری داشته باشد. به عنوان مثال زمانی که در چوب ترک ایجاد می‌شود، این موضوع نشان از کیفیت پایین چوب نمای ساختمان با استناد به استانداردهای جهانی است.

کیفیت و مشخصات مهم چوب نما به چه عواملی بستگی دارد
کیفیت و مشخصات مهم چوب نما به چه عواملی بستگی دارد

قیمت ترموود؛ عاملی مهم در استفاده از این متریال به عنوان چوب نما

یکی از موارد مهم در بررسی مشخصات چوب نما که ترموود متریال غالب در آن به شمار می‌آید، قیمت و عوامل تاثیرگذار بر آن است. به دلیل نوسانات قیمت ارز، قیمت هر متر مربع چوب نمای ترموود تحت تاثیر قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا برای خرید چوب نما، نیاز به استعلام روزانه داشته باشیم. نوع چوب ترموود و ضخامت آن نیز بر این قیمت‌گذاری تاثیر بالایی دارد. بسیار مهم است که چوب‌ها  با بسته‌بندی محکم تحویل داده شوند تا در اثر ضربه کیفیت آن‌ها دچار افت نشود.

در این رابطه خواندن مقاله ” نکات خرید ترموود | نکات طلایی برای انتخاب بهترین نوع این متریال کاربردی ” میتواند مفید باشد !

از دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت چوب نمای ساختمان می‌توانیم به موارد اساسی زیر اشاره کنیم:

  • هزینه‌های تهیه مصالح فلزی برای زیرسازی چوب نمای ساختمان
  • هزینه تهیه چوب ترموود
  • رنگ چوب خام ترموود
  • دستمزد اجرای نمای ترموود

مشخصات اجرایی چوب نمای ساختمان

اجرای چوب نمای ساختمان، نیاز به فوت و فن مخصوص و برخورداری از مهارت‌های ویژه دارد. به‌کارگیری چوب در نمای ساختمان، علاوه بر اینکه بر ارزش و اعتبار سازه تاثیرگذار است، زیبایی آن را نیز دوچندان می‌کند. به همین دلیل مهم است که این کار به شیوه کاملا اصولی و مطابق با استانداردهای جهانی انجام شود.

بهتر است حتما نصابان زبده‌ای برای اجرای نمای چوبی ساختمان انتخاب شوند تا در حین عملیات نصب، علاوه بر برخورداری از سرعت بالا، روند کار نیز به شکل صحیح پیگیری شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در اجرای چوب نمای ساختمان حتما از متریال‌های اورجینال و همینطور تجهیزات پیشرفته استفاده کنید. بسیاری از کارشناسان دکوراسیون خارجی توصیه می‌کنند که برای افزودن به زیبایی پروژه نهایی، از تلفیق سنگ و فلز نیز استفاده شود.

مشخصات اجرایی چوب نمای ساختمان
مشخصات اجرایی چوب نمای ساختمان

آگاهی از مشخصات چوب نما در دانشنامه پارس آرای کوهستان

چوب ترموود به دلیل ویژگی‌های فنی و ساختار فیزیکی، دارای ابعاد و اشکال متفاوتی است که هر کدام از آن‌ها کاربرد مخصوص به خودشان را دارند. به همین جهت برای ساخت نمای چوبی انواع سازه‌ها مثل آلاچیق از ترموود کمک می‌گیرند.

نمای چوب ترموود 5 برابر بیشتر از چوب خام و همینطور 3 برابر بیشتر از MDF مقاومت مکانیکی دارد. از طرفی نمای ترموود، عایق صوتی و حرارتی بسیار خوبی است که در سبک زندگی مدرن امروز و با در نظر گرفتن شلوغی شهرها اهمیت زیادی دارد. مجموعه پارس آرای کوهستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراجع واردات چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان، مجری پروژه‌های اجرای چوب نمای ساختمان‌ها با استفاده از متریال مدرنی به نام ترموود است.

برچسب ها: