مزایای چوب مورد استفاده در ساخت سونا؛ ویژگی‌هایی که باید در نظر بگیرید

امروزه در بسیاری از آپارتمان‌ها و ویلاها سونای خشک ساخته می‌شود. اصلی‌ترین متریال برای ساخت سونای خشک، چوب است. البته چوب مورد استفاده در ساخت این نوع سونا باید ویژگی‌های مشخصی مانند مقاومت در برابر رطوبت و حرارت داشته باشد تا به مرور زمان کیفیت و کارایی خود را از دست ندهد. از میان تمام چوب‌های موجود در بازار، عموما از چوب ترمو یا ترموود برای ساخت سونا استفاده می‌شود. به همین خاطر در این مطلب از پارس آرای کوهستان، به بررسی مزایای چوب مورد استفاده در ساخت سونا می‌پردازیم.

چرا چوب مورد استفاده در ساخت سونا باید خاص باشد؟

محیط سونا، محیطی نسبتا مرطوب است که حرارت بالایی نیز دارد. به همین خاطر شما نمی‌توانید از چوب‌های معمولی برای ساخت آن استفاده کنید. چرا که چوب‌های معمولی مقاومت پایینی در برابر رطوبت و حرارت دارند و به‌مرورزمان دچار ترک‌خوردگی و پوسیدگی می‌شوند. به همین خاطر در ساخت سونا از چوب‌های خاص و به‌خصوص ترموود استفاده می‌کنند. باید اشاره کرد که استفاده از چوب‌های معمولی هزینه پایین‌تری دارد، اما به‌مرورزمان این چوب‌ها دچار افت عملکرد شده و باید با نمونه‌های جدید جایگزین شوند. این امر هزینه نهایی ساخت سونا را به‌شدت افزایش می‌دهد. درصورتی‌که با استفاده از ترموود، شما تا سال‌ها به جایگزینی و تعمیر چوب مورد استفاده نیازی نخواهید داشت.

از جمله ترموودهای مناسب برای ساخت سونا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاج
  • زبان گنجشک
  • صنوبر

مهم‌ترین مزایای چوب مورد استفاده در ساخت سونا چیست؟

وقتی صحبت از مزایای چوب مورداستفاده در ساخت سونا می‌شود، به علت محبوب بودن ترموود در این زمینه، باید مزایای چوب ترمو را مورد بررسی قرار دهیم. درواقع در ساخت سونا نباید از چوب‌های دیگر استفاده کرد و بهترین گزینه ترموود است. در ادامه با مزایای چوب مورد استفاده در ساخت سونا آشنا می‌شویم.

مقاومت در برابر رطوبت

یکی از مهم‌ترین مزایای چوب مورداستفاده در ساخت سونا، مقاومت در برابر رطوبت است. چرا که فضای سونا، رطوبت بالایی دارد و به همین خاطر چوب مورداستفاده در این فضا باید در برابر رطوبت مقاوم باشد. از طرف دیگر، سونا عموماً در کنار استخر ساخته می‌شود که این امر نیز می‌تواند مقدار رطوبت محیط را افزایش دهد. حال باید گفت که به دلیل فرایند خاص تولید ترموود، این چوب در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد و به‌هیچ‌عنوان مشکلاتی مانند ترک‌خوردگی یا پوسیدگی در آن بروز پیدا نمی‌کنند.

مقاومت در برابر حرارت

محیط سونای خشک حرارت بالایی دارد و از طرف دیگر حرارت بالا می‌تواند روی عملکرد چوب مورداستفاده در این فضا تأثیر منفی بگذارد. به علت فرایند ترمو کردن چوب ترموود، این متریال به مقاومت بالایی در برابر حرارت دست پیدا می‌کند و در نتیجه طول عمر آن در صورت استفاده در ساخت سونا بسیار بالا است. چوب‌های معمولی با افزایش حرارت، به دلیل وجود رطوبت در ساختار خود، دچار ترک‌خوردگی می‌شوند. اما در ترموود تمام رطوبت ساختاری چوب در فرایند تولید از بین می‌رود.

کپک نباید روی چوب مناسب سونا اثر بگذارد

رطوبت و حرارت دوعاملی هستند که می‌توانند باعث ایجاد کپک در محیط شوند. از طرف دیگر، کپک‌زدن چوب می‌تواند روی ظاهر و طول عمر آن اثر منفی بگذارد. خوشبختانه یکی از مزایای چوب مورداستفاده در ساخت سونا یعنی ترموود، مقاومت بالای آن در برابر کپک‌زدن است. چرا که رطوبت توانایی نفوذ در ساختار این چوب را ندارد و به همین خاطر امکان کپک‌زدن ترموود وجود ندارد. البته برای کسب اطمینان از کپک‌نزدن این چوب، شما باید این متریال را از مراجع معتبر خریداری کنید.

ظاهر زیبا و شکیل؛ از مهم‌ترین مزایای چوب مورداستفاده در ساخت سونا

سونا خشک یک سازه خاص به شمار می‌آید که عموماً در پروژه‌های ساختمانی لوکس اجرا می‌شود. به همین خاطر باید ظاهری زیبا و شکیل داشته باشد. یکی دیگر از مزایای چوب مورداستفاده در ساخت سونا یعنی ترموود، ظاهر زیبای آن است. ترموود حس طبیعت را به فضای سونای شما منتقل می‌کند که یک ویژگی بسیار مهم به شمار می‌آید. همچنین شما می‌توانید چوب ترمو را در رنگ‌بندی‌های مختلف خریداری کنید.

نصب آسان و کم‌هزینه

فرایند اجرای سونا با استفاده از ترموود بسیار آسان است و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. در نتیجه شما می‌توانید سونای خود را با کم‌ترین هزینه و در سریع‌ترین زمان بسازید. در ساخت سونا با استفاده از ترموود، از قطعات آماده استفاده می‌شود که به‌راحتی روی اسکلت تعبیه شده نصب می‌شوند. البته اجرای سونا با ترموود باید توسط مجریان متخصص و مجرب انجام شود.

امکان ترمیم و نگهداری آسان

یکی دیگر از مزایای چوب مورد استفاده در ساخت سونا یعنی ترموود، امکان نگهداری و ترمیم آسان آن است. به‌طورکلی ترموود نیز مانند تمام متریال‌های دیگر بعد از مدتی استفاده باید ترمیم شود. اما برخلاف دیگر متریال‌ها که هزینه ترمیم آن‌ها بسیار بالا است، شما تنها با رنگ مجدد می‌توانید ترموود سونا را ترمیم کنید. همچنین در صورت خرابی هر یک از بخش‌های سونا، به‌راحتی می‌توان قطعات معیوب را با چوب‌های جدید جایگزین کرد.

خرید انواع ترموود وارداتی برای ساخت سونا از پارس آرای کوهستان

اگر به دنبال ساخت سونا هستید و می‌خواهید متریالی با طول عمر بالا، قیمت مناسب و ظاهری زیبا انتخاب کنید، ترموود بهترین گزینه برای شما به شمار می‌آید. اما باتوجه‌به تنوع بالای ترموودهای موجود در بازار، شما باید به سراغ یک مرجع معتبر در این زمینه بروید. پارس آرای کوهستان به‌عنوان مرجع تخصصی و باسابقه واردات انواع ترموودهای باکیفیت، بهترین مرجع برای خرید این متریال به‌شمار می‌آید. همچنین شما می‌توانید از صفر تا صد اجرای سونای خود با ترموود را به تکنسین‌های حرفه‌ای مجموعه ما بسپارید.

سؤالات متداول

مهم‌ترین مزایای چوب مورداستفاده در ساخت سونا چیست؟

از جمله مهم‌ترین مزایای چوب مورداستفاده در سا‌خت سو‌نا می‌توان به مقاومت در برابر حرارت، ظاهر زیبا، مقاومت در برابر کپک و پوسیدگی و همچنین مقاومت در برابر رطوبت اشاره کرد.

از چه چوبی برای ساخت سونا استفاده کنیم؟

بهترین چوب برای ساخت سونا، چوب ترموود است که ویژگی‌های فنی مناسب این کار را دارد و در بسیاری از پروژه‌های مشابه از آن استفاده می‌شود.

آیا استفاده از چوب معمولی برای ساخت سونا ممکن است؟

خیر. چوب معمولی در داخل ساختار خود مقدار زیادی رطوبت دارد و در نتیجه مقاومت آن در برابر حرارت و نفوذ رطوبت پایین است. در نتیجه بعد از مدتی، دچار پوسیدگی و ترک‌خوردگی می‌شود.

برچسب ها: