مزایای نصب دکینگ در فضاهای باز

زیباسازی فضاهای بیرونی ساختمان نیز به اندازه فضاهای داخلی اهمیت دارد و در حال حاضر، گزینه‌های مختلفی برای زیباسازی این فضاها وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها دکینگ است که نوعی کفپوش برای فضاهای بیرونی به شمار می‌رود. دکینگ در واقع سطحی هموار در بیرون خانه یا فضاهای داخلی ویلا است که برای رفت‌وآمد، محوطه‌سازی و چیدن مبلمان استفاده می‌شود. البته در فضاهای داخلی نیز از این کف‌پوش استفاده می‌شود که زیبایی خانه را چندبرابر می‌کنند. با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی انواع و مزایای دکینگ بپردازیم.

مزایای نصب دکینگ در فضاهای باز
مزایای نصب دکینگ در فضاهای باز

دسته‌بندی دکینگ از نظر جنس و کاربرد

دکینگ‌ها در موارد مختلفی کاربرد دارند که برخی از آن‌ها محوطه باز در حیاط خانه، کنار استخرها و آب‌نماها و کف پیاده‌روها و ساحل‌ها هستند. به طور کلی از دکینگ‌ها برای دکوراسیون و محوطه‌سازی استفاده می‌شوند و نقش بسیار مهمی در زیباسازی محیط دارند. دکینگ‌ها از نظر کاربرد به دو دسته کف‌پوش فضای باز و کف‌پوش فضای بسته تقسیم شده که از دو نوع چوب ترمو و چوب پلاست ساخته می‌شوند. در ادامه با این کاربردها و مزایای دکینگ در آن‌ها آشنا می‌شویم.

دکینگ در فضای باز و مزایای آن

اصلی‌ترین کاربرد دکینگ از زمان پیدایش آن تا به امروز در واقع استفاده از آن به عنوان کف‌پوش در فضای باز بوده است. این فضاهای باز شامل حیاط‌ها، باغ‌ها، باغچه‌ها، کنار استخرها و سواحل، روف‌گاردن‌ها و اماکن عمومی می‌شوند. به طور کلی استفاده از دکینگ به عنوان کف‌پوش در فضای باز منزل مزایای زیادی دارد. یکی از مزایای دکینگ در این فضاها وجود سطحی هموار و صاف برای عبور و مرور آسان به شمار می‌رود. از دیگر مزایای دکینگ می‌توان به سطحی صاف برای بازی کردن کودکان، ایجاد محیطی دلنشین برای دورهمی‌های خانوادگی اشاره کرد. همچنین دکینگ‌ها نمایی منحصربه‌فرد و زیبایی در محوطه باز خانه به وجود می‌آورند.

در این رابطه خواندن مقاله ” کاربردهای دکینگ | ایده‌هایی برای جذابیت بیشتر دکینگ ” میتواند مفید باشد !

دکینگ فضای داخلی و مزایای آن

یکی دیگر از کاربردهای دکینگ استفاده از آن در کف‌پوش فضاهای داخلی است. البته از دکینگ معمولا در فضاهای داخلی مرطوب استفاده می‌شود. چرا که دکینگ‌ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته و توانایی تحمل وزن زیاد را دارند. در واقع از دکینگ‌ها در فضاهای داخلی مانند استخرهای سرپوشیده، حمام‌ها، بالکن‌ها و تراس‌ها و اماکن عمومی سرپوشیده استفاده می‌شود. به دلیل زیبایی محیط با به کار بردن دکینگ، استفاده از آن در طراحی دکوراسیون‌های داخلی محبوبیت زیادی دارد.

دکینگ فضای داخلی و مزایای آن
دکینگ فضای داخلی و مزایای آن

مزایای استفاده از دکینگ را بشناسید

استفاده از دکینگ با جنس‌های مختلف در فضاهای داخلی و بیرونی مزایای زیادی از جمله زیبایی منحصربه‌فرد آن اشاره کرد. دکینگ زیبایی ظاهری محوطه‌های داخلی و بیرونی را دوچندان می‌کند و همچنین مزایای دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • افزایش ارزش مالی ساختمان: با نصب دکینگ در محیط داخلی یا بیرونی، ارزش مالی ساختمان افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین در زمان فروش ساختمان، دکینگ یکی از امتیازات مثبت ساختمان به شمار می‌رود
  • گسترش فضای کاربردی ساختمان: نصب دکینگ در محیط ساختمان فضای مفید آن را گسترش می‌دهد؛ به طوری که می‌توان در این فضا مبلمان، باربیکیو، کباب‌پز، گلدان و فلاور باکس قرار داد. به این ترتیب می‌توان دورهمی‌‌های خانوادگی را در فضای باز خانه برگزار کرد
  • نصب سریع و آسان: یکی از مزایای مهم دکینگ، نصب آسان آن است. در واقع این کار پیچیدگی ندارد و در یک بازه زمانی کوتاه می‌توان آن را نصب کرد. این بازه حداکثر یک هفته خواهد بود
  • قابلیت شستشوی آسان: این قابلیت از مزایای اصلی دکینگ به شمار می‌رود. چرا که متریال به کار برده شده در آن چوب ترمو بوده و به دلیل مقاومت آن در برابر رطوبت، به راحتی می‌توان آن را با آب و صابون شستشو داد. لازم به ذکر است که شستشوی مداوم باعث پوسیدگی و خوردگی دکینگ نخواهد شد .

انواع چوب به کار رفته در ساخت دکینگ

جنس کف‌پوش‌های دکینگ معمولا از چوب ترمو یا چوب پلاست است. باید اشاره کرد که محل نصب دکینگ‌ها با توجه به نوع چوب به کار رفته در ساخت آن تعیین می‌شود. جالب است بدانید که انواع چوب‌هایی که در ساخت دکینگ به کار می‌رود، از نظر مقاومت و ظاهر با هم متفاوت هستند. به همین دلیل از هر نوع دکینگ، متناسب با جنس آن استفاده می‌شود.

انواع چوب به کار رفته در ساخت دکینگ
انواع چوب به کار رفته در ساخت دکینگ

چوب ترمو به عنوان متریال اصلی ساخت دکینگ و مزایای آن

چوب ترمو یا همان ترموود در واقع نوعی چوب حرارت دیده با مقاومت بالا است. ترموود معمولا از چوب درخت زبان گنجشک یا درخت کاج تولید می‌شود. نکته بسیار جالب در تولید ترموود این است که هر چه چوب ترمو حرارت بیشتری ببیند رنگ آن تیره‌تر خواهد شد. بنابراین با توجه به میزان حرارتی که به چوب ترمو داده می‌شود، ترموود رنگ‌بندی متفاوتی خواهد داشت. جالب است بدانید که ترموودها به دو دسته نرم‌چوب‌ها (Soft Wood) و سخت‌چوب‌ها (Hard Wood) تقسیم می‌شوند.

نرم‌چوب‌ها معمولا در ساخت دکینگ کنار استخر و داخل سونا به کار برده می‌شوند. چرا که مقاومت این نوع چوب ترمو در برابر ضربه و وزن بالا کمتر از سخت‌چوب‌ها است. به همین دلیل معمولا در مکان‌های کم تردد به کار برده می‌شود. در مقابل سخت‌چوب‌ها که از چوب درختان پهن برگ تولید می‌شوند، چگالی، جرم و حجم بالایی دارند. به همین دلیل در برابر فشار بسیار مقاوم بوده و می‌توانند وزن بالا را بدون هیچ مشکلی تحمل کنند. بنابراین می‌توان گفت که این نوع ترموود بهترین چوب برای ساخت دکینگ در مکان‌های پرتردد به شمار می‌روند.

از جمله مزایای دکینگ ساخته شده از ترموود سخت‌چوب می‌توان به ضد لغزش بودن و مقاومت بالای آن در برابر رطوبت اشاره کرد. به طور کلی چوب‌های ترمو نه تنها در برابر رطوبت و وزن بالا مقاوم هستند، بلکه در برابر حمله حشرات نیز مقاومت زیادی دارند. همچنین قارچ‌ها و آفات آن‌ها را خراب نمی‌کنند.

چوب پلاست به کار برده شده در دکینگ و مزایای آن

متریال چوب پلاست به کار برده شده در ساخت دکینگ در واقع از ترکیب چوب و پلاستیک ساخته می‌شود. جالب است بدانید که برای ساخت این متریال ابتدا چوب و پلاستیک را به صورت پودر در آورده و بعد با مواد پلیمری ترکیب می‌کنند. یکی از مزایای دکینگ ساخته شده از چوب پلاست این است که ساختار بسیار مقاوم و ظاهری زیبا دارد. دلیل مقاومت بالای ساختار این دکینگ‌ها وجود پلاستیک در مواد تشکیل دهنده آن است. باید اشاره کرد که هر چه مقدار چوب موجود در متریال چوب پلاست به کار رفته در دکینگ بیشتر باشد، ظاهر کف‌پوش چوبی‌تر خواهد بود.

خرید دکینگ از فروشگاه پارس آرای کوهستان

خرید دکینگ از فروشگاه پارس آرای کوهستان

بسیاری از افراد در ساخت خانه‌ها و محیط‌های داخلی و بیرونی آن‌ها از دکینگ استفاده می‌کنند. چرا که با مزایای دکینگ آشنایی دارند و می‌دانند که این کف‌پوش‌ها تا چه اندازه زیبایی و ارزش خانه آن‌ها را افزایش می‌دهد. فروشگاه پارس آرای کوهستان یکی از معتبرترین عرضه‌کنندگان انواع چوب‌های صنعتی ساختمان در سراسر ایران است. شما می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه ما مراجعه کرده و با بررسی انواع چوب‌های دکینگ، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

برچسب ها: