با شناخت مزایای ترمووود به قابلیت‌های متنوع این متریال پی ببرید

ترمووودها به دلیل فرآوری با سیستم پیشرفته حرارتی در مقایسه با سایر چوب‌ها از استحکام و ماندگاری بیشتری برخوردار هستند. اما مزایای ترمووود چیست؟ در تولید این محصول از هیچ‌ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود. ترمووود از طرفی به دلیل نصب سریع و آسان، مقاومت بالا، ضد آب بودن و خاصیت عایق، بهترین گزینه برای نمای ساختمان و فضاهای داخلی است. در این مطلب هرآنچه که باید درباره مزایای چوب ترمووود بدانید را به شما ارائه کرده‌ایم.

ترمووود؛ متریالی با مزایای متنوع
ترمووود؛ متریالی با مزایای متنوع  

ترمووود؛ متریالی با مزایای متنوع

چوب معمولی به طور عادی ناپایدار است و به دلیل خاصیت ذاتی آن به مرور زمان دچار پوسیدگی شده و شکل ظاهری آن دفرمه (deformed) می‌شود. به همین جهت بسیاری از افراد برای استفاده از چوب خام در منازل خود دچار تردید هستند. راه حل این مشکل استفاده از چوب ترمو می‌باشد. ترمووود در واقع چوب فرآوری شده‌ای است که با مکانیزم پیشرفته، حرارت دیده و ماندگاری و استحکام آن نسبت به چوب طبیعی افزایش یافته است. در ادامه این بخش با مزایا و کاربردهای مختلف ترمووود آشنا می‌شویم.

یکی از مزایای قابل توجه ترمووود، مقامت آن در برابر حرارت است

آزمایشاتی که در طول ساخت ترمووود انجام می‌شود باعث کاهش 20 تا 25 درصدی دریافت حرارت در مقایسه با چوب‌های معمولی می‌شود. مقاومت در برابر حرارت یکی از مزایای مهم ترمووود است که به موجب آن از این چوب در این موارد استفاده می‌شود:

  • محیط‌های بیرونی
  • کفپوش
  • نمای ساختمان
  • استفاده برای درب و پنجره
  • سونا
  • نرده
  • زمین بازی

ترمووود برای هر نوع شرایط آب و هوایی مناسب است

یکی از مزایای ترمووود دوام آن در هر شرایط محیطی است. با توجه به اینکه ترمووود در دمای بالا فرایند می‌شود مواد مغذی درون چوب از بین می‌روند. همین موضوع هم باعث می‌شود که ترمووود دیگر محل مناسبی برای انواع مختلف قارچ‌ها که باعث تخریب چوب می‌شوند نباشد.

ترمووود فاقد هرگونه ماده شیمایی
ترمووود فاقد هرگونه ماده شیمایی

ترمووود فاقد هرگونه ماده شیمایی و سمی است

از دیگر ویژگی‌های این نوع چوب این است که کاملا با روش‌‌های طبیعی ساخته می‌شود و هیچ مواد شیمیایی و اضافی به آن افزوده نمی‌گردد. همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، این چوب در فرآیندی با بخار و حرارت تولید می‌شود. که این بخار به عنوان گازی محافظ عمل می‌کند و مانع از جدا شدن بافت‌های چوب ترمووود و آسیب رساندن به آن در طول زمان می‌شود.

یکی از مزایای ترمووود عدم واکنش آن در مقابل رطوبت است

بعد از این که چوب در مراحل تولید شدن با دمای بالا فرآوری می‌شود، رطوبت آن به کم‌ترین حد ممکن یعنی چیزی حدود 4 تا 6 درصد کاهش پیدا می‌کند. رطوبتی که در چوب ترمووود وجود دارد تقریبا می‌توان گفت که نصف حالت یک چوب در حالت طبیعی است.

یکی از ویژگی‌های چوب ترمووود، یعنی عدم واکنش در برابر رطوبت، در همین فرآیند ایجاد می‌شود. این ویژگی موجب می‌شود چوب ترمووود شکل ظاهری خود را از دست ندهد و در حفظ شدن ظاهر، به مراتب بسیار بهتر از چوب‌های معمولی است.

ترمووود فاقد صمغ است

بر اثر فرایند ترمو صمغ درون چوب‌های ترمووود از بین می‌رود. به همین دلیل ترمووود در زمان استفاده دیگر صمغی از خود ترشح نمی‌کند. همین ویژگی باعث شده تا از ترمووود در هر نوع شرایط آب و هوایی و برای هر قسمتی از منزل قابل استفاده باشد.

برای نصب ترمووود به نیروهای کاری کمتری نیاز دارید

یکی از مزایای ترمووود، قابلیت نصب آسان آن است. عدم نیاز به نیروی متخصص شاید در نگاه اول کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد به این دلیل که در هر زمینه‌ای، برای انجام صحیح و اصولی کار نیاز به وجود نیروی متخصص انکار‌ناپذیر است. اما در نهایت به دلیل ساختار و شکلی که در چوب ترمووود در اثر فرایند تبدیل آن ایجاد می‌شود امکان نصب و ساخت سازه براساس آن آسان‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد.

"<yoastmark

ترمووود نیازی به رنگ و یا سایر پوشش‌ها ندارد

ترمووود به علت عدم مقاومت در برابر اشعه فرابنفش خورشید، در هنگام تولید، طی مراحلی از طریق رنگ‌آمیزی مقاوم می‌گردد. لذا ترمووودی که طبق استاندارد و مطابق با قوانین، تولید شده باشد، نیازی به رنگ و سایر پوشش‌ها به منظور افزایش دوام نخواهد داشت. با این حال، بسته به سلیقه و طرح مدنظر شما، می‌توان از رنگ‌های استاندارد برای رنگ‌آمیزی آن استفاده نمود. لازم به ذکر است که استفاده از پوشش‌های استاندارد، سبب جلوه‌ی بیشتر ترمووود خواهد شد.

ترمووود را می‌توان به راحتی در ساخت آلاچیق و پرگولا مورد استفاده قرار داد

استفاده از ترمووود در ساخت پرگولا و آلاچیق علاوه‌بر ایجاد نمایی زیبا، بسیار کاربردی و بی دردسر است. چرا که به نگهداری چندانی نیاز ندارد و فقط کافی است هر 5 سال یکبار مجددا رنگ‌آمیزی شود تا به درخشندگی روز اول برسد. ترمووود به دلیل مقاومت در برابر رطوبت یک متریال کاربردی طراحی محوطه ساختمان به شمار می‌آید. شما می‌توانید از ترمووود برای طراحی آلاچیق کنار استخر استفاده کنید.

استفاده در تراس و بالکن؛ از مزایای کمتر شناخته شده ترمووود

انتخاب متریال مقاوم در برابر آب و نور خورشید برای طراحی بالکن و تراس گاردن از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا چوب ترمووود به دلیل دارا بودن این ویژگی‌ها، گزینه‌ی مناسبی می‌باشد. ترمووود چوب مناسبی برای طراحی لوورهای چوبی تراس و نرده بالکن محسوب می‌شود. لوور‌های چوبی ترمو برای پوشاندن دید تراس و بالکن استفاده می‌شوند.

"<yoastmark

ترمووود؛ یک متریال با ده‌ها کاربرد مختلف

ترمووود یکی از بهترین انواع چوب به منظور طراحی نما و دکوراسیون داخلی است و به دلیل مقاومت و پایداری در برابر شرایط سخت محیطی در بسیاری از پروژه‌هایی که نیاز به چوب با استحکام بالا دارد استفاده می‌شود. استفاده از چوب ترمو چه برای نمای ساختمان و  چه برای فضای داخلی از ساختمان شما یک ساختمان لوکس می‌سازد. البته بهتر است از طراحی مناسب آن غافل نشوید. این که ما ترمو را در کدام قسمت ساختمان استفاده کنیم نیز بسیار مهم است.

برچسب ها: