ترموود؛ متریالی عالی برای کنار استخر

به فرایندی پیچیده که در آن چوب را تحت‌فشار و حرارت بالا قرار می‌دهند؛ ترمو می‌گویند. ویژگی‌های چوب به‌دست‌آمده از این فرایند، بهبود پیدا کرده تا به متریالی مناسب در صنعت ساختمان‌سازی تبدیل شود. یکی از کاربردهای مهم ترموود استفاده از آن برای دور استخر است. علت اهمیت بالا در استفاده از چوب در اطراف استخر احتمال بالای وقوع حادثه و آسیب‌های وارده ناشی از آن است. اما متأسفانه استفاده از چوب به‌عنوان دکینگ در بلندمدت باعث پوسیدگی بافت آن و به‌مرور فرسایش چوب می‌شود. حال تصور کنید به این منظور چوبی به کار ببرید که تمامی مشکلات شما را حل کند. اما مزایای استفاده از چوب ترموود برای دور استخر چیست؟ در ادامه به بررسی این مزایا و نقش آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای استفاده از چوب ترموود برای دور استخر چیست؟

استفاده از متریال غیر چوبی در اطراف استخر‌ها می‌تواند باعث ایجاد سانحه و صدمات جدی به افراد شود. از آن سو چوب‌هایی که در کنار استخرها به کار رفته‌اند؛ باگذشت زمان دچار مشکلاتی مانند پوسیدگی بافت، رشد قارچ و جلبک بر روی آن، تغییرات ظاهری مانند رنگ‌رفتگی و تغییرات در ابعاد شده‌اند. اما این معضلات با استفاده از چوب ترموود به‌عنوان دکینگ استخر حل می‌شوند. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از چوب ترموود برای دور استخر می‌پردازیم.

پایداری ابعاد ترموود در دکینگ استخر

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ترموودهای استفاده شده در اطراف استخرها پایداری آن در شرایط مختلف است. با افزایش رطوبت، نفوذ آب و در برخی موارد تغییرات دمایی شدید، چوب‌های معمولی دچار ترک‌خوردگی و تغییر در ابعاد می‌شوند. این تغییرات در ابعاد با تأثیر منفی خود در ظاهر قسمت کف‌پوش شده یک‌پارچگی فضای دور استخر را از بین می‌برد. چوب ترموود با مقاومت بالای خود در مقابل نفوذ آب تبدیل به متریالی پرکاربرد در زمینه ساخت دکینگ شده است.

مقاومت چوب ترموود در برابر رطوبت

باحرارت دادن چوب در دماهای بالا و تحت‌فشار قراردادن آن تمامی رطوبت موجود در بافت چوب از بین می‌رود و با کاهش فضای میان‌بافتی، چوب‌های ترموود فشرده‌تر می‌شوند. این‌گونه چوب‌های ترموود جایی برای پذیرش رطوبت از سوی آب استخر ندارند. همچنین برای افزایش مقاومت این چوب‌ها می‌توان از رنگ‌ها و لاک مخصوص دکینگ ترموود استفاده کرده تا عمر این متریال را افزایش دهید.

عدم پوسیدگی ترموود دور استخر در مقابل اشعه خورشید

یکی از معایب استفاده از چوب در فضاهای باز، آسیب‌پذیری بافت چوب در برابر نور آفتاب است. توجه داشته باشید که متریال مورداستفاده به‌عنوان دکینگ استخر به‌صورت مداوم در برابر نور آفتاب است. تابش مستقیم اشعه فرابنفش خورشید باعث می‌شود بافت سلولزی چوب تخریب شده و ظاهر چوب فرسوده شود. ترموود در مقایسه با دیگر چوب‌های موجود، از مقاومت بالاتری در برابر نور آفتاب برخوردار است. همچنین با استفاده از رنگ و لاک مخصوص ترموود که بر پایه روغن تولید می‎‌شوند، می‌توانید سطوح ترموود را رنگ‌کرده و طول عمر این چوب را چندبرابر کنید. این رنگ‌‎ها برای ترموودهای دکینگ استخر که در فضای آزاد قرار دارند، به‌خوبی از این چوب در برابر اشعه نور آفتاب محافظت می‌کنند.

مقاومت بالای ترموود در برابر حشرات و ریز ارگانیسم‌ها

یکی از معضلات استفاده از چوب به‌عنوان کف‌پوش، منافذ باز میان الیاف چوب است. رشته‌های قندی موجود در درون‌چوب که باعث جذب حشرات و ریز ارگانیسم‌ها می‌شوند. خوشبختانه در فرایند ترمو با تبخیر این رشته‌های قندی و ترکیب بخار و فشار، دیگر حشرات و گیاهان خودرو راهی برای نفوذ به کف‌پوش‌های چوبی ترموود را ندارند.

انواع ترموود و ترموود مناسب برای دور استخر

هنگام تهیه چوب ترموود برای دکینگ استخر باید به ویژگی‌های مدنظرتان توجه داشته باشید. برخی افراد به دنبال رنگ قهوه‌ای تیره و برخی به دنبال رنگ‌های روشن‌تر هستند. ویژگی دیگری که می‌تواند در انتخاب نوع ترموود برای دکینگ متأثر باشد، نرمی و یا سخت بودن نوع چوب است. چوب‌های نرم، چوب‌هایی هستند که از تنه درختان سوزنی‌برگ مانند کاج به دست می‌آیند. در مقابل، چوب سخت همان چوبی است که از تنه درختان پهن‌برگ به دست می‌آید. در ادامه برخی از این چوب‌ها را بررسی و بعضی دیگر را به‌صورت لیست معرفی می‌کنیم.

چوب درخت کاج

یکی از ویژگی‌های بارز چوب ترموود کاج، رنگ قهوه‌ای مایل به کرمی این چوب است. گره‌های زیبای این چوب و عایق بودن آن در برابر گرما و صدا باعث شده تا در نما و کف‌پوش استفاده‌های بسیاری داشته باشد. این چوب یکی از مرغوب‌ترین انواع ترموود است و ظاهری مناسب را به ارمغان می‌آورد.

چوب درخت زبان‌گنجشک

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در برای دکینگ استخرها باید به آن توجه داشته باشیم، مقاومت چوب ترموود در برابر ضربات و خراشیدگی‌ها است. چوب درخت زبان‌گنجشک به‌عنوان چوبی سخت، با بافت متراکم و مقاومت بالا در برابر رطوبت یکی از انتخاب‌های دکینگ استخر به شمار می‌رود.

چوب بامبو

ممکن است فکر کنید چوب بامبو ساختاری نرم و انعطاف‌پذیر دارد. اما حقیقت این است که استحکام چوب بامبو را معمولاً با فولاد مقایسه می‌کنند. در کشورهای شرقی از این چوب را جایگزین داربست‌های فلزی کرده‌اند. با اینکه چوب بامبو از گیاه به دست می‌آید، دارای خصوصیاتی است که باعث شده استفاده از آن در صنعت ساختمان‌سازی رواج داشته باشد.

از دیگر چوب‌هایی که در ساخت ترموود استفاده می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چوب درخت بلوط
  • چوب درخت صنوبر
  • چوب راش
  • چوب درخت سرو

پارس آرای کوهستان؛ مرجعی معتبر برای تهیه ترموود دور استخر

مزایای استفاده از چوب ترموود برای دور استخر باعث شده است، این چوب به متریالی مناسب برای این منظور تبدیل شود. برخی از این مزایا مقاومت بالای ترموود در برابر تغییرات دمایی، رطوبت، نفوذ آب و اشعه ماورا بنفش خوشید هستند. برای انتخاب کف‌پوشی مناسب در اطراف استخر باید با انواع مختلف چوب‌های ترموود که هر یک ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند آشنا شوید. پارس آرای کوهستان مرجعی برای تهیه ترموودهای باکیفیت به‌منظور دکینگ استخر است. برای خرید بهترین و مرغوب‌ترین چوب ترموود می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

سؤالات متداول

چوب ترموود کاج چه رنگی دارد؟

رنگ چوب ترموود درخت کاج قهوه‌ای مایل به کرم است.

مزایای استفاده از ترموود برای دکینگ استخر چیست؟

چوب ترموود دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که آن را به انتخابی مناسب برای کف‌پوش دور استخر تبدیل می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از: پایداری ابعاد، مقاومت در برابر رطوبت، عدم پوسیدگی در مقابل اشعه خورشید و مقاومت در برابر حشرات و ریز ارگانیسم‌ها.

به‌منظور حفاظت بیشتر از ترموود در برابر نور آفتاب باید چه کرد؟

برای افزایش طول عمر ترموودهایی که در معرض نور آفتاب قرار دارند می‌توانید با رنگ‌های مخصوص سطح چوب را رنگ‌آمیزی و از آن در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کنید.

برچسب ها: