ترموود یک متریال کارآمد برای نصب در بخش‌های مختلف ساختمان است

ترموود یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت‌وساز است. این چوب بادوام می‌تواند دهه‌ها عمر کند و نیاز بسیار پایینی به تعمیر و نگهداری پیدا خواهد کرد. خواص فیزیکی برتر ترموود به دلیل پشت سر گذاشتن عملیات حرارت‌دهی حاصل می‌شوند؛ فرایندی که طی آن چوب در محیط بدون اکسیژن، با دمای بالا و بخار آب قرار می‌گیرد. این نوع چوب فضای داخلی یا خارجی را کاملاً طبیعی و جذاب می‌کند و حس گرما به آن می‌بخشد. علاوه بر این دوام و خواص عایق دمایی و رطوبتی ترموود آن را برای استفاده در محیط‌های مختلف و کاربردهای ساختمانی ایده‌آل می‌کند. در این مطلب با مزایای استفاده از ترموود در ساخت‌وسازها آشنا می‌شویم.

عملیات حرارت‌دهی چوب

ترموود همان چوب معمولی است که به دلیل قرارگرفتن در معرض دماهای بالا و شرایط محیطی خاص بخش زیادی از رطوبت خود را ازدست‌داده است. میزان رطوبت موجود در ترموود بین 5 تا 7 درصد می‌باشد و ساختار فیزیکی و فیبر آن به طور کامل دگرگون شده است. برخی ویژگی‌های ترموود عبارت‌اند از:

  • نرخ انتقال حرارت ترموود در مقایسه با چوب معمولی 20 تا 25 درصد کمتر است، به همین دلیل عایق گرمایی عالی به شمار می‌رود
  • طی فرایند خشک‌شدن پلی‌ساکاریدز که فارچ‌ها و باکتری‌ها به آن علاقه دارند، از چوب خارج می‌شود. در نتیجه آن ترموود در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم است
  • چوب ترموود ثبات ابعادی بسیار خوبی دارد، تاب پیدا نمی‌کند و تراشه نمی‌شود
  • تغییر بافت و کاهش تخلخل ترموود موجب کاهش جذب رطوبت در آن می‌شود، به همین دلیل چنانچه در محیط‌های مرطوب حضور داشته باشد تغییر شکل نمی‌دهد
  • ترموود با گذر زمان شکل و کیفیت خود را حفظ می‌کند و با کمی مراقبت می‌توان از جذابیت‌های دکوراتیو آن برای سال‌ها لذت برد
  • خروج رطوبت و ترکیبات درون چوب طی عملیات حرارت‌دهی موجب کاهش وزن الوار ترموود در مقایسه با چوب معمولی می‌شود؛ این موضوع سبب سهولت استفاده از آن خواهد شد

مزایای استفاده از ترموود در ساخت و سازها چیست

ترموود به دلیل خواص فیزیکی خاص خود جزو متریال‌های مورد علاقه طراحان و معماران به شمار می‌رود. استفاده از ترموود مزایای بسیار زیادی دارد که موجب برتری آن در مقایسه با دیگر چوب‌ها می‌‌شود. در ادامه با مهمترین مزایای استفاده از ترموود در ساخت‌وسازها آشنا می‌شویم.

سهولت استفاده و اجرا

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از ترموود به‌عنوان متریال ساخت‌وساز انطباق‌پذیری بالای آن است. این نوع چوب می‌تواند به‌صورت برش‌دادن شده یا خام به کار برود و به‌راحتی ماشین‌کاری می‌شود. شما می‌توانید ترموود را به شکل‌های گوناگون و با جزئیات بالا در بخش‌های مختلف ساختمان به کار ببرید؛ معمولاً برای صرفه‌جویی در زمان این الوارها از پیش‌برش داده می‌شوند. اتصال الوار و قطعات ترموود با روش‌های مختلف مانند پیچ، چسب و… امکان‌پذیر است، موضوعی که در چنین پروژه‌هایی اهمیت دارد.

خاصیت عایق حرارتی

چوب به‌صورت طبیعی به‌عنوان یکی عایق طبیعی عالی گرما شناخته می‌شود، ویژگی که در دیگر متریال‌های ساختمانی مانند شیشه یا بتن خبری از آن نیست؛ بنابراین شما می‌توانید با استفاده از چوب دمای منزل را به‌صورت کارآمد کنترل کنید. دراین‌بین ترموود پس از انجام عملیات حرارت‌دهی و ازدست‌دادن رطوبت و رزین نرخ انتقال حرارت کمتری پیدا می‌کند. این موضوع انتقال گرما و حرارت در آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. خاصیت عایق حرارتی ترموود به حدی خوب است که از آن برای ساخت انواع سونا و جکوزی و استفاده به‌عنوان کف‌پوش و دیوارپوش در اطراف استخرها استفاده می‌شود.

خاصیت عایق صوتی

یکی از خواص ترموود توانایی بالای آن در جذب ارتعاش‌های صوتی است. شما می‌توانید از این چوب حرارتی به‌عنوان لایه آکوستیک در فضاهای مختلف مانند استودیوها، سالن‌های تئاتر، سینما و… استفاده کنید. پنل‌های ترموود از ورود یا خروج صدا جلوگیری می‌کند تا یک محیط آرام و بدون آلودگی صوتی ایجاد شود. زیبایی و جذابیت ترموود باعث می‌شود به‌راحتی بتوان در هر بخش آن را نصب کرد.

جذابیت‌های طراحی

ترموود خواص طبیعی و سنتی چوب را به بهترین شکل ممکن در خود دارد و هم‌زمان زیباترین بافت و ظاهر را نیز به نمایش می‌گذارد. شما می‌توانید از زیبایی ترموود به‌صورت کف‌پوش و دیوارپوش استفاده کنید. موضوع مهم دیگر امکان استفاده از ترموود در ترکیب با دیگر متریال‌های ساختمانی مانند فلز، بتن و شیشه است تا ظاهری مدرن‌تر به سازه ببخشد. ترموود رنگ بسیار زیبا و تیره دارد که در ترکیب با خطوط چشم‌نواز شما مجذوب خود خواهد کرد. علاوه بر این درصورتی‌که بر اثر تابش نور خورشید رنگ خود را از دست دهد باز هم جذاب خواهد بود.

پارس آرای کوهستان؛ تأمین‌کننده ترموود برای پروژه‌های ساختمانی

چوب ترموود به‌عنوان یک متریال طبیعی و پیشرفته برای ساخت‌وساز شناخته می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از ترموود بخش‌های مختلف ساختمان را بسازید و از خواص ویژه این نوع چوب برای بهبود ویژگی‌های سازه نهایت بهره را ببرید. ترموود امکان استفاده در محیط‌های مختلف را دارد و می‌توان بدون نگرانی از آن در تماس با رطوبت و دماهای بالا یا پایین استفاده کرد. شما می‌توانید الوارهای ترموود را در قالب کف‌پوش، دیوارپوش و…، بدون نگرانی از مخاطرات محیطی به کار ببرید. پارس آرای کوهستان انواع ترموود وارداتی و باکیفیت را از اروپا وارد می‌کند. شما می‌توانید برای دریافت خدمات با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا ترموود در تماس با نور خورشید تغییر رنگ می‌دهد؟

بله تروود در تماس با پرتوهای فرابنفش خورشید رنگ قهوه‌ای تیره خود را از دست می‌دهد و به رنگ خاکستری در می‌آید. شما می‌توانید با استفاده از پوشش‌های حفاظتی و ویژه جلوی این اتفاق را بگیرید.

آیا استفاده از ترموود به محیط‌زیست آسیب می‌زند؟

خیر، چوب مورداستفاده در فرایند حرارت‌دهی با برداشت از مزارع مصنوعی کاشت درخت تأمین می‌شود. در ادامه و طی یک عملیات حرارت‌دهی، بدون استفاده از مواد شیمیایی و سمی، خواص آن بهبود پیدا می‌کند. چوب ترموود در پایان چرخه عمر خود به آسان قابل‌بازیافت و تجزیه در طبیعت است.

آیا ترموود در برابر نفوذ موریانه و پوسیدگی‌های ناشی از آن مقاوم است؟

ترموود به دلیل ازدست‌دادن رزین و مواد مغذی خود در فرایند حرارت‌دهی مقاومت خوبی در برابر نفوذ حشرات موذی، از جمله موریانه، نشان می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از پوشش‌های محافظ ویژه از مقاومت ترموود مطمئن شوید.

برچسب ها: