ترموود؛ متریالی مناسب برای ساخت آلاچیق چوبی برای پارک ها

صنعت ساخت مبلمان و سازه‌های شهری به به سمت استفاده از مواد و مصالح طبیعی مانند چوب، سنگ و… حرکت می‌کند. درواقع شهرداری‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برای زیباسازی فضاهای شهری باید از سازه‌هایی مرتبط با طبیعت استفاده کرد. یکی از محبوب‌ترین انواع سازه‌های شهری، آلاچیق ترموود است. متریال ترموود به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت و نور خورشید و همچنین ساختار طبیعی، یکی از متریال‌های باکیفیت و زیبا به‌شمار می‌آید. ما در این مطلب به بررسی مزایای استفاده از آلاچیق چوبی ترموود در پارک ها می‌پردازیم.

استفاده از آلاچیق چوبی ترموود در پارک‌ها چه مزایایی دارد؟

متریال ترموود یکی از محصولات چوبی است که از طریق فرآیندهای پیشرفته و آزمایش‌های متنوع  در حرارت بسیار بالا تولید می‌شود؛ به همین دلیل دارای استحکام و ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر محصولات چوبی است. ترموود به دلیل قابلیت پردازش و شکل‌دهی، زیبایی، خصوصیات عایقی و سازگاری با محیط بیرون، یکی از متریال‌های محبوب برای ساخت‌وساز آلاچیق و سازه‌های فضای سبز است. به‌طورکلی از مزایای ترموود در ساخت آلاچیق و سازه‌های چوبی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مقاومت بالا در برابر نور مستقیم آفتاب؛ از مهم‌ترین مزایای آلاچیق‌ ترموودی در پارک ها

برای استفاده از محصولات چوبی در فضای باز باید مقاومت آن بررسی شود. پرتوهای UV خورشید در مدت زمان کوتاهی، سلولز و دیگر ترکیبات مهم چوب را تجزیه می‌کنند. بنابراین مصالح چوبی با قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید تغییر رنگ می‌دهند و دفورمه می‌شوند.

فرآیند ساخت ترموود به شکلی است که آزمایش‌‌هایی در طول ساخت انجام می‌گیرد که موجب کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی دریافت حرارت ترموود می‌شود و طی یک فرآیند ویژه، مقاومت حرارتی متریال بالا می‌رود. بنابراین این چوب برای استفاده در سازه‌ها و آلاچیق‌های پارک ها بسیار مناسب است.

مقاومت در برابر رطوبت

رطوبت و خیس شدن یکی از عوامل آسیب‌زا به چوب است. ترموود به دلیل فرآیندهای مخصوص و جذب بسیار کم رطوبت، ضد آب است. ماده‌ای به نام رزین ترمو برای مقاومت ترموود در برابر آب، باران و رطوبت مورد استفاده قرار می‌گیرد و ترموود را به محصولی ضد آب تبدیل می‌کند.

مقاومت در برابر پوسیدگی به وسیله حشرات و قارچ‌ها

یکی از مهم‌ترین آسیب‌پذیری چوب‌های سنتی، پوسیدگی آن‌ها به دلیل خوردگی توسط حشرات و قارچ‌ها است. ترموود برای تست مقاومت در برابر پوسیدگی هم از مراحل زیادی عبور می‌کند. در این مراحل و آزمایشات دوام بیولوژیکی چوب یعنی مقاومت در برابر قارچ و حشرات در تمامی محصولات ترموود سنجیده می‌شود. همچنین طی فرآیندهایی بر روی ترموود، مواد مغذی و شیره درخت گرفته می‌شود تا در برابر خوردگی حشرات مقاوم باشد.

طول عمر بالا؛ یکی از مزایای آلاچیق‌های ترموودی

فرآیندها و آزمایش‌های مختلفی که در پروسه تولید ترموود بر چوب اعمال می‎شود، ساختار آن را اصلاح می‎کند و همین مسئله سبب می‎شود که طول عمر ترموود تا حد قابل‌توجهی افزایش داشته باشد. به‌طورکلی در ساخت ترموود، دمای چوب خام از 185 تا 220 درجه سانتیگراد بالا می‌رود و ترموود تحت حرارت زیادی قرار می‌گیرد. در نتیجه هر چقدر حرارت و مقاومت متحمل شده توسط ترمو چوب بیشتر باشد، طول عمر آن هم بالا می‌ر‌ود.

باوجوداینکه آلاچیق‌های ترموودی، طول عمر بالایی در برابر عوامل محیطی دارند، اما با رعایت نکات زیر می‌توان طول عمر آنها را افزایش داد:

  • ترموود مورداستفاده، در محیط خشک و در هوای خنک انبار گردد
  • جلوگیری در برابر اعمال فشار وزن زیاد در هنگام جابه‌جایی
  • پوشش مناسب توسط روغن‌های مخصوص اشعه UV
  • استفاده از رنگ باکیفیت برای جلوگیری از تغییر رنگ سازه

کیفیت رنگ بسیار مناسب

انجام فرآیند رنگ‌آمیزی و پوشش‌دهی در حرارت بالا بر روی ترموود، باعث شده این متریال در برابر عوامل محیطی و اشعه فرابنفش خورشید تغییر رنگ ندهد. این امر باعث شده ترموود، یکی از مصالح مناسب برای استفاده در آلاچیق و نیمکت‌های فضای سبز و پارک‌ها باشد. همچنین ترموود به‌خوبی رنگ‌ها را جذب می‌کند و امکان اعمال رنگ‌های متنوع را فراهم می‌کند.

عایق گرما و سرما

چوب ترمو به دلیل قرارگرفتن در فرآیند ترموسازی، قدرت جذب رطوبت آن به‌شدت کاهش می‌یابد. همچنین این چوب به دلیل ساختار متخلخل و ویژگی‌های عایق حرارتی فوق‌العاده خود، باعث کاهش نفوذ گرما و سرما به داخل سازه می‌شود.

پایداری و ثبات ابعادی

ساخت ترموود در فرآیندهای با دمای بالا و تحت پروسه‌های مختلف فیزیکی و شیمیایی، باعث شده که این متریال نسبت به تغییر شکل و دفورمه شدن بسیار مقاوم باشد و با تغییرات دمایی، دچار انبساط و انقباض نخواهد شد. این نوع چوب دارای ثبات ابعادی بسیار خوبی است به این معنی که به‌راحتی تغییر شکل و ابعاد نمی‌دهد و فرم و شکل ظاهری خود را حفظ می‌کند.

پارس آرای کوهستان؛ مجموعه‌ای باتجربه در زمینه فروش انواع ترموود

آلاچیق‌ها، سازه‌های چوبی هستند که برای ساخت آن‌ها باید از متریال باکیفیت استفاده شود. به همین دلیل برای تهیه این متریال باید مجموعه‌ای انتخاب شود که محصولاتی باکیفیت و درجه یک را عرضه می‌کند. پارس آرای کوهستان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین واردکنندگان و فروشندگان ترموودهای باکیفیت است. برای خرید محصولات و یا اجرای پروژه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان ما تماس برقرار کنید.

سؤالات متداول

به‌کاربردن متریال ترموود در آلاچیق‌ها و سازه‌های بیرونی چه مزایایی دارد؟

مقاومت در برابر رطوبت، اشعه‌های فرابنفش خورشید و پوسیدگی، پایداری و ثبات ظاهری، عایق سرما و گرما، کیفیت رنگ بسیار مناسب و طول عمر بالا از مزایای استفاده از ترموود در آلاچیق‌ها و سازه‌های بیرونی است.

برای نگهداری و طول عمر بیشتر آلاچیق‌های ترموودی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در موقع جابه‌جایی ترموود‌ها از اعمال فشار وزن زیاد بر آن‌ها جلوگیری شود.استفاده از رنگ‌های باکیفیت و تمیزکار منظم هم از دیگر نکات نگهداری هستند.

برچسب ها: