افزایش عمر دکینگ استخر با بهترین راهکارهای مراقبت و نگهداری

یکی از متریال‌هایی که امروزه در صنعت ساخت‌وساز کاربردهای بسیاری دارد، چوب ترموود است. ترموود از چوب درخت‌های متنوعی ساخته می‌شود. این متریال در طی فرایند حرارت‌دهی چوب درختان مختلف در دمای بالا به دست می‌آید. یکی از کاربردهای چوب ترموود در فضای بیرون کف‌پوش کردن اطراف استخر است. کف‌پوش‌های چوب ترموود نیز مانند سایر مصالح مورد استفاده در ساختمان، نیازمند نگهداری مداوم هستند. اگر به دنبال آشنایی با راهکارهای مراقبت و نگهداری از چوب ترموود دور استخر هستید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دکینگ استخر چیست؟

به کف‌پوشی که در فضای باز مورداستفاده قرار می‌گیرد، دکینگ می‌گویند. فضای اطراف استخرها به سانحه‌خیزی شهرت دارد. به‌منظور رفع این مشکل طراحان و مهندسان، سازندگان این استخرها را به استفاده از دکینگ چوبی تشویق می‌کنند. ترموود که به‌عنوان متریالی مقاوم در برابر پوسیدگی و رطوبت شناخته می‌شود، مناسب‌ترین نوع چوب برای استفاده به‌عنوان دکینگ است. استفاده از ترموود برای کف‌پوش مزایای بسیاری دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  1. پایداری ابعاد دکینگ‌های ترموود در شرایط مختلف
  2. دقت و ظرافت در ظاهر دکینگ
  3. نصب آسان و سریع
  4. مقاومت بالا دربرابر رطوبت
  5. حفظ ایمنی کاربران
  6. هزینه‌های نگهداری کم
  7. ایجاد جلوه‌ای زیبا

چرا باید از چوب ترموود دور استخر مراقبت و نگهداری کنیم؟

پس از نصب چوب ترموود در فضای باز، این چوب در معرض مواردی مانند فرسایش، نفوذ رطوبت و پوسیدگی در اثر اشعه آفتاب قرار می‌گیرد. از آن‌جایی که ترموود نصب شده در کنار استخر تحت‌تأثیر رطوبت بیشتری است، باید از آن به‌صورت ویژه مراقبت کرد. با اینکه چوب ترموود مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی‌ها و فرسایش دارد، اما برای حفظ زیبایی ظاهری و افزایش ماندگاری این چوب در بلندمدت لازم است با استفاده از لوازم خاصی به مراقبت مداوم از آن بپردازیم.

راهکارهای مراقبت و نگهداری از چوب ترموود دور استخر

عوامل محیطی متأثر بر روی ترموود استفاده شده به‌عنوان دکینگ، بیشتر از ترموودهایی است که در سایر بخش‌ها به کار می‌روند. باید توجه داشته باشید که ترموود دکینگ شده به‌صورت مداوم در برابر اشعه خورشید قرار دارد. رطوبت جذب شده از سمت آب یکی دیگر از مشکلاتی است که دکینگ چوبی استخر با آن مواجه می‌شود. اما تأثیر این موارد بر روی دکینگ ترموود به چه صورت است و برای مقابله با آن‌ها باید چه کرد؟ در ادامه به بررسی برخی از راهکارهای مراقبت و نگهداری از چوب ترموود دور استخر می‌پردازیم.

اشعه نور خورشید

یکی از عوامل محیطی که باعث کاهش کیفیت و کارایی ترموود در بلند مدت می‌شود نور خورشید است. با در معرض قرارگرفتن چوب ترموود در برابر نور آفتاب رنگ و ساختار این چوب تغییر کرده و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد. بافت سلولی چوب ترموود در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید آسیب‌پذیر است. اگر مراقبت‌های لازم از این دکینگ صورت نگیرد بافت چوب تخریب می‌شود. برای رفع این مشکل باید از لاک و رنگ مخصوص ترموود استفاده کرده تا به افزایش طول عمر دکینگ استخر کمک کنیم.

رشد جلبک و قارچ

رشد قارچ‌ها و جلبک در ترموود از دیگر مواردی است که به بافت چوب آسیب می‌رساند. این مشکل که مختص به ترموودهای استفاده شده در اطراف استخر است باعث سبزشدن سطح ترموود شده و جلوه ظاهری بدی به استخر می‌دهد. برای جلوگیری از این مورد باید سعی کنید این دکینگ‌ها را در نزدیکی پوشش گیاهی نصب نکنید. درصورتی‌که روی سطح ترموود جلبک مشاهده کردید، با یک برس نرم آن را حذف کنید تا آسیبی به بافت چوب وارد نشود. همچنین جهت جلوگیری از رشد مجدد آن می‌توانید از رنگ‌وروغن استفاده کنید.

تأثیر رطوبت

درصورتی‌که رطوبت داخل چوب‌ها از حد مشخصی فراتر رود ممکن است باعث ترک خوردی در چوب شود. البته در چوب‌های ترموود تأثیر رطوبت بر تغییر شکل چوب کمتر است، اما نگهداری بیشتر از این چوب می‌تواند در افزایش طول عمر آن نقش داشته باشد. مؤثرترین راه برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به ترموود پوشش مقاطع انتهایی پروفیل‌های ترموود است که نفوذ آب به این بخش‌ها متداول‌تر است. برای پوشش این بخش باید از لاک و رنگ‌های مخصوص استفاده کرد.

نکات تعمیر و نگهداری از ترموود با روغن

به شکل کلی سطح چوب دربرابر شرایط محیطی مانند گردوغبار، رطوبت، اشعه ماورا بنفش و دیگر موارد آسیب‌پذیر است. به‌منظور جلوگیری از آسیب‌دیدگی چوب ترموود و افزایش ماندگاری آن در استخرها لازم است از رنگ‌وروغن استفاده کنید. برای پاک‌سازی، پیش از رنگ‌زدن سطح ترموود ابتدا باید به کمک یک برس بادقت تمام ذرات گردوغبار روی چوب ترموود را پاک کنید، سپس از مایع لکه بر استفاده می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا سطح چوب خشک شود. در آخر با استفاده از یک قلمو یا یک اسفنج سطح چوب را کاملاً رنگ کنید. در هنگام رنگ‌آمیزی به پخش مساوی رنگ در تمامی سطح چوب دقت کنید.

بادوام‌ترین ترموود دکینگ را از پارس آرای کوهستان تهیه کنید

چوب ترموود یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی به شمار می‌‌رود. از این چوب بادوام در ساخت کف‌پوش‌های اطراف استخر استفاده می‌شود. ترموود دکینگ همواره در معرض آسیب‌های محیطی مانند رشد قارچ و جلبک، اشعه نور خورشید و رطوبت است. برای ماندگاری و حفظ زیبایی دکینگ ترموود لازم است به نگهداری و مراقبت از این چوب دقت ویژه داشته باشیم. برای خرید بهترین دکینگ ترموود از مجموعه‌ای معتبر می‌توانید از طریق سایت پارس آرای کوهستان مراجعه کنید. ما در پارس آرای کوهستان با ضمانت کیفیت و ماندگاری محصولات، بهترین دکینگ ترموود را برایتان فراهم می‌کنیم.

سؤالات متداول

اشعه نور خورشید چه تأثیری بر روی دکینگ ترموود دارد؟

درصورت عدم نگهداری از ترموود، اشعه نور خورشید در بلندمدت باعث تخریب بافت ترموود می‌شود.

بهترین راه مقابله با رطوبت برای دکینگ ترموود چیست؟

برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به ترموود، پوشش مقاطع انتهایی پروفیل‌ها را باید با رنگ بپوشانیم.

مزایای استفاده از ترموود به‌عنوان کف‌پوش چه هستند؟

برخی از مزایای استفاده از دکینگ ترموود نصب آسان و سریع، مقاومت بالا در برابر رطوبت، حفظ ایمنی کاربران و هزینه‌های کم نگهداری هستند.

برچسب ها: