ترموود؛ بهترین متریال برای مراقبت از پرگولا در برابر آسیب‌های جوی

پرگولا سازه‌ای است که در محیط‌های باز و بدون سقف نصب می‌شود. به‌طورکلی، این سازه علاوه بر کاربردهایی که دارد، باعث افزایش زیبایی محیط می‌شود و یکی از پایه‌های ثابت محوطه‌سازی مدرن به شمار می‌آید. این سازه همواره در معرض عوامل محیطی و تغییرات جوی قرار دارد؛ بنابراین لازم است در ساخت پرگولا، از متریال‌های مقاوم در برابر عوامل محیطی استفاده کرد. چرا که در صورت عدم استفاده از متریال‌های مقاوم و بادوام، این سازه در مدت‌زمان کوتاهی فرسوده می‌شود و ظاهر زیبای خود را از دست می‌دهد. ترموود به‌عنوان بهترین و مقاوم‌ترین متریال در ساخت پرگولا شناخته می‌شود. در این مطلب با نکات نگهداری و افزایش مقاومت چوب ترموود و مراقبت از پرگولا در برابر آسیب‌های جوی آشنا می‌شویم.

پرگولا چیست؟

پرگولا یا سایبان سازه‌ای است که افراد زیادی آن را به اشتباه، با آلاچیق یکسان می‌دانند. در ساخت پرگولا از متریال‌های متنوعی استفاده می‌شود و کاربردهای آن نیز کاملاً با کاربردهای آلاچیق متفاوت است. پرگولا در حقیقت سازه‌ای است که از یک سقف مشبک تشکیل شده است و برای ایجاد محوطه‌ای دور از تابش مستقیم خورشید در فضاهای باز نصب می‌شود.

در تولید سازه پرگولا از چه متریال‌هایی استفاده می‌شود؟

متریال‌های گوناگونی در ساخت پرگولا کاربرد دارند. همان‌طور که می‌دانید، پرگولا یا سایبان به‌منظور ایجاد محوطه‌ای دور از تابش مستقیم خورشید است؛ بنابراین از رایج‌ترین کاربردهای این سازه، می‌توان به سایبان پارکینگ خودرو، سایبان باغچه، سایبان ورودی ساختمان، سایبان فضای بازی کودکان و… اشاره کرد. چوب یکی از محبوب‌ترین متریال‌ها برای ساخت این سازه است؛ اما به دلیل مقاومت پایین چوب در برابر عوامل محیطی و جوی، امروزه از ترموود استفاده می‌شود که علاوه بر زیبایی طبیعی چوب، مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی مانند تابش خورشید، بارش باران و برف، ضربه و فشار، آفت چوب و… دارد.

در ادامه به برخی از متریال‌های رایج دیگر در ساخت پرگولا اشاره می‌کنیم:

  • ترموود
  • چوب پلاست
  • وینیل
  • آلومینیوم
  • PVC
  • فلز
  • پلاستیک
  • سنگ
  • چمن مصنوعی
  • شیشه

نکات نگهداری و روش‌های مراقبت از پرگولا در برابر آسیب‌های جوی

در ساخت پرگولا از متریال‌های گوناگونی استفاده می‌شود و باتوجه‌به گوناگونی متریال‌ها، روش‌های مراقبت از پرگولا در برابر آسیب‌های جوی نیز گوناگون است. ترموود یکی از بهترین متریال‌ها در ساخت پرگولا به شمار می‌رود. این متریال در اثر فرایند ترمودینامیکی روی چوب خام به دست می‌آید و مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و پوسیدگی، حرارت و آتش، تابش خورشید، نفوذ حشرات، آفت چوب، کپک چوب و… دارد. البته برای استفاده از ترموود در ساخت پرگولا، بهتر است نکته‌ای را در نظر داشته باشید. ترموود در مرور زمان در برابر اشعه UV خورشید مقاومت خود را از دست می‌دهد و تغییر شکل می‌دهد؛ بنابراین باید نکاتی را برای مراقبت از پرگولا در برابر آسیب‌های جوی رعایت کنید. در ادامه این نکات را مرور می‌کنیم.

شستشو و گردگیری پرگولا چوبی

ترموود متریال بسیار مقاومی است و زیبایی محیط را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. البته لازم است که به نظافت و تمیزی الوارهای ترموود اهمیت دهید تا جلا و بافت طبیعی و زیبای چوب نمایان باشد. همچنین شما می‌توانید با شستشوی الوارهای ترموود روی سازه پرگولا، مقاومت این متریال را در برابر آسیب‌های جوی چند برابر کنید. توصیه می‌کنیم که هر سال یک بار، با آب گرم و شوینده‌های مرسوم و یک برس نرم، تمام درزهای الوار پرگولا را تمیز کنید. دقت کنید تا تمام آثار لجن، گرد و خاک، اجساد حشرات، برگ درختان و فضولات پرندگان و … از روی سقف پرگولا پاک شوند.

درزگیری ترموود پرگولا؛ یکی از روش‌های مراقبت از پرگولا در برابر آسیب های جوی

چوب خام و سایر متریال‌های بر پایه چوب که مقاومت کافی ندارند، به‌مرور زمان خصوصیات نفوذناپذیری خود را از دست می‌دهند و منافذی روی سطح آن‌ها ایجاد می‌شود که از طریق آن‌ها، آلودگی و رطوبت وارد بافت چوب می‌شود. این مساله باعث پوسیدگی چوب می‌شود و برای جلوگیری از این مشکل، باید هر چند ماه یک بار، روی سطح چوب درزگیری انجام شود تا پوشش چوب مقاومت همیشگی خود را داشته باشد.

رنگ ترموود و پوشش‌های روغنی؛ از بهترین روش‌های مراقبت از پرگولا در برابر آسیب های جوی

از ترموود به عنوان یکی از مقاوم‌ترین و بادوام‌ترین متریال‌ها یاد می‌شود. با این حال، تنها دشمن ترموود، اشعه UV خورشید است که در مرور زمان تاثیرات مخربی روی این متریال می‌گذارد. شما می‌توانید با استفاده از پوشش‌ها و اسپری‌های محافظ، مقاومت پرگولا را در برابر آسیب‌های جوی افزایش دهید. البته، محصولی در بازار به فروش می‌رسد که تحت عنوان رنگ ترموود شناخته می‌شود و کاملا با این متریال سازگار است.

به‌طور کلی یکی از مزایای اصلی ترموود که باعث محبوبیت آن شده است، قابلیت رنگ‌پذیری بالا است. شما می‌توانید با استفاده از رنگ ترموود، مقاومت و زیبایی این متریال را روی انواع سازه‌ها افزایش دهید. همچنین، اشعه UV تاثیری روی رنگ ترموود نخواهد داشت و ترموود مانند روز اول، سالم و زیبا خواهد ماند.

جلوگیری از رشد قارچ روی سطح پرگولا

پرگولا سازه‌ای است که در مناطق گرمسیر کاربرد زیادی دارد. اغلب در مناطق گرمسیر با آب‌وهوای مرطوب و شرجی، احتمال رشد قارچ و کپک چوب روی سازه‌های چوبی وجود دارد. شما می‌توانید برای جلوگیری از بروز این مشکل از متریال ترموود استفاده کنید که در برابر کپک و قارچ چوب مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. البته، استفاده از رنگ ترموود و روغن‌های جلادهنده مخصوص این متریال، می‌تواند راهکار مناسبی برای افزایش مقاومت این متریال در برابر آفت‌های چوب مانند قارچ، کپک، پوسیدگی و … شود.

استفاده از چادرهای محافظ؛ یکی دیگر از روش‌های مراقبت از پرگولا در برابر آسیب‌های جوی

استفاده از کاورهای مخصوص پرگولا، یکی دیگر از روش‌های محافظت از این سازه در برابر عوامل مخرب محیطی است. حتما تا به حال کاورهای مبلمان را دیده‌اید که به‌منظور دور نگهداشتن آلودگی و گردوغبار از بافت مبل استفاده می‌شوند. کاور محافظ پرگولا نیز مانند کاور مبل عمل می‌کند و از این سازه در برابر عوامل مخرب محیطی و آسیب‌های جوی محافظت می‌کند. این کاورها برای سازه‌های پرگولا و آلاچیق قابل استفاده هستند و جنس ضدآب آن‌ها باعث شده است که پرگولا در برابر بارش باران و برف و رطوبت هوا، مقاومت خود را برای مدت بیشتری حفظ کند.

پرگولا ترموود؛ مقاوم در تمام شرایط جوی

پرگولا سازه‌ای است که در فضاهای باز و نیمه‌بسته نصب می‌شود و برای ایجاد محوطه‌ای زیبا و دور از تابش آزاردهنده خورشید در فصول گرم سال، مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با انتخاب ترموود به‌عنوان متریال غالب در ساخت پرگولا، مقاومت این سازه را در برابر آسیب‌های جوی افزایش دهید. علاوه بر این، استفاده از چادر محافظ، گردگیری و شستشوی درز چوب، استفاده از رنگ ترموود و پوشش روغنی و … برخی از روش‌های موثر مراقبت از پرگولا در برابر آسیب های جوی هستند.

مجموعه پارس آرای کوهستان در عرضه و فروش ترموود درجه‌یک وارداتی فعالیت دارد. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به سایت و برقراری تماس با کارشناسان ما، همین حالا، برای تولید و نصب اصولی سازه‌های ترموودی، سفارش خود را ثبت کنید.

سوالات متداول

آیا پرگولا باید هنگام نصب به ساختمان اصلی متصل باشد؟

لزوما اینطور نیست. پرگولا در مدل و شکل‌های گوناگونی تولید می‌شود. همچنین به‌دلیل قابلیت شکل‌پذیری ترموود و مقاومت مکانیکی بالا، می‌توانید پرگولا را مطابق با سلیقه خود، در طرح و رنگ موردعلاقه خود سفارش دهید.

برای افزایش زیبایی، در کنار پرگولا از چه اکسسوری‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

دیوار سبز، گلدان‌های طبیعی و تزیینی، گیاهان گلدار، گیاهان رونده، فانوس‌های برقی و … عناصری هستند که باعث افزایش زیبایی جلوه محیط در کنار پرگولا می‌شوند؟

چرا ترموود بهترین متریال برای ساخت پرگولا است؟

ترموود در برابر عوامل محیطی بیشترین مقاومت را از خود نشان می‌دهد و استفاده از آن در ساخت انواع سازه‌های چوبی، افزایش ماندگاری و دوام سازه‌ها را در پی دارد.

برچسب ها: