اطلاع از مراحل تولید ترموود؛ کمک به شناخت بهتر این متریال

ترموود یکی از بهترین انواع چوب به شمار می‌آید که کاربردهای بسیاری هم در زمینه طراحی نما و هم در زمینه دکوراسیون داخلی دارد. از مهم‌ترین قابلیت‌های ترموود سازگاری و مقاومت آن در برابر شرایط مختلف محیطی است. اما آیا تا به حال چیزی درباره مراحل تولید ترموود شنیده‌اید؟ به نظر شما چه عواملی در طی پروسه ساخت این چوب باعث به‌وجود آمدن دنیایی از خواص کاربردی آن می‌شود؟ در این مطلب به فرایند تولید ترموود نگاهی متفاوت خواهیم داشت.

 اطلاع از مراحل تولید ترموود؛ کمک به شناخت بهتر این متریال
اطلاع از مراحل تولید ترموود؛ کمک به شناخت بهتر این متریال

نگاهی کوتاه اما دقیق به مراحل تولید ترموود

اگر بخواهیم به شکل مختصر درباره مراحل تولید ترموود صحبت کنیم می‌توانیم اینطور شروع کنیم که ابتدا برای محافظت از چوب در طی مراحل مختلف از بخار آب استفاده می‌کنند. به منظور فراوری چوب ترموود را تا دمای 215 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند. نکته مهمی که باید بدانید این است که بخار آب بر تغییرات شیمیایی که بر چوب وارد می‌شود تا حد زیادی تاثیرگذار است.

نگاهی کوتاه اما دقیق به مراحل تولید ترموود
نگاهی کوتاه اما دقیق به مراحل تولید ترموود

به صوررت کلی فرایند تولید ترموود با استفاده از روش‌های مختلفی انجام می‌شود و در آن از بخار آب و یا روغن استفاده می‌کنند. در طی تمام روش‌های استفاده شده در مراحل تولید ترموود به طور قطع از سه روش خشک کرد، حرارت‌دهی و همچنین خنک‌سازی استفاده می‌شود.

ترمو کردن؛ از مراحل کلیدی در فرایند تولید چوب ترموود

همانطور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، در انواع روش‌های ترمو از روغن و بخار آب استفاده می‌کنند. سایر مراحل در تولید نیز دقیقا مشابه به مطالبی است که در قسمت قبلی خاطرنشان کردیم. اما با این تفاوت که در طی این روش رنگ چوب به مقداری کمی تیره‌تر شود. همین امر موجب می‌شود تا چوب ترموود تحت تاثیر شرایط محیطی مختلف در مقایسه با چوب معمولی از مقاومت بالاتری برخوردار باشد. همچنین در برابر پوسیدگی و حرارت نیز با به‌کارگیری این روند، ترموود مقاوم خواهد شد.

ترمو کردن؛ از مراحل کلیدی در فرایند تولید چوب ترموود
ترمو کردن؛ از مراحل کلیدی در فرایند تولید چوب ترموود

آغاز ماجرا؛ برش دادن و خشک کردن چوب‌ها

اولین قدم در مراحل تولید چوب ترموود، برش دادن و خشک کردن درختان است. چوب آن دسته از درختانی که برای تولید ترموود مناسب هستند را برش می‌دهند، سپس آن‌ها را در اندازه‌های مورد نیاز سایزبندی می‌کنند. در نهایت نیز آن‌ها را در کوره‌های مخصوص ترموود قرار می‌دهند. از این کوره در جهت خشک کردن چوب و کاهش رطوبت تا حد ممکن استفاده می‌شود. برای انجام این کار در یک مرحله چوب را تا دمای 100 درجه و سپس در مرحله بعدی تا 130 درجه حرارت‌دهی می‌کنند.

در این رابطه خواندن مقاله “تغییرات چوب طی فرآیند ترمو” میتواند مفید باشد !

خارج شدن مواد مغذی و رطوبت از چوب ترموود

طی این مرحله چوب را برای ساعات طولاتی در دما و شرایطی قرار می‌دهند به طوری که تمام بخش‌های چوب تا نواحی مرکزی آن به رنگ قهوه‌ای روشن در می‌آیند. در این مرحله با خروج کامل رطوبت و صمغی که به شکل طبیعی در چوب وجود دارد، مواجه خواهیم شد. به دلیل دمای بسیار بالایی که چوب در این مرحله از فرایند تولید تحمل می‌کند، تمامی جانوران میکروسکوپی مثل حشرات و قارچ‌ها به سرعت از بین می‌روند. این مرحله از اساسی‌ترین مراحلی است که باید در سلسله مراتب تولید چوب ترموود رعایت شود.

سرد کردن

در این قسمت از مراحل تولید ترموود، دمای کوره را به تدریج کاهش می‌دهند تا زمانی که دمای آن به 100 درجه سانتی‌گراد برسد. این کار با هدف سرد شدن چوب انجام می‌گیرد. سپس با استفاده از بخار و پاشیدن آب دمای چوب را به دمای محیط می‌رسانند. این امر موجب نفوذ رطوبت به درون چوب ترموود می‌شود. البته لازم به ذکر است که میزان این رطوبت بین 4 الی 6 درصد خواهد بود. در این روش تمام ویژگی‌های منفی به شکل طبیعی از بین خواهد رفت.

ساختار فیزیکی چوب ترموود دستخوش چه تغییراتی می‌شود

در مراحل تولید ترموود پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که به دلیل تغییراتی که در اثر دما در ساختار سلولی این چوب ایجاد می‌شود، شاهد پیدایش تغییراتی خواهیم بود. عمده‌ترین این تغییرات در ساختار فیزیکی ترموود در مقایسه با چوب طبیعی ایجاد می‌شود که در ادامه به صورت مختصر به این موارد اشاره می‌کنیم.

ساختار فیزیکی چوب ترموود دستخوش چه تغییراتی می‌شود
ساختار فیزیکی چوب ترموود دستخوش چه تغییراتی می‌شود

چگالی چوب ترموود

چگالی چوب ترموود در مقایسه با چوب طبیعی کمتر است که دلیل این موضوع نیز حرارتی است که در طی فرایند تولید ترموود بر روی این چوب اعمال می‌شود.

بررسی مقاومت فیزیکی

استحکام و دوام چوب با چگالی آن رابطه مستقیمی دارد. نکته مهمی که باید یادآور شویم این است که استحکام و سختی چوب ترموود به مقدار رطوبت موجود در لایه‌های زیرین آن بستگی دارد. به همین دلیل می‌توان اینچنین نتیجه گرفت که به دلیل نبود رطوبت در ترموود، این چوب در مقایسه با چوب معمولی از مقاومت و همچنین استحکام بیشتری برخوردار است.

نفوذپذیری و رطوبت ترموود

از آنجاییی که در طی مراحل تولید ترموود از گرمای بسیار بالایی استفاده می‌شود می‌توان گفت که انجام این کار منجر به کاهش هر چه بیشتر میانگین رطوبت چوب می‌گردد. از سویی دیگر درجه نفوذپذیری ترموود در مقایسه با چوب‌های معمولی حدود 20 الی 40 درصد کاهش خواهد یافت.

شکلی نوین از کاربردهای چوب در ساختمان با مراحل تولید ترموود

تمامی مراحل تولید ترموود، از خشک کردن گرفته تا مرطوب شدن نهایی الوارهای ترمو چوب، به صورت یک روند متوالی و پیوسته انجام می‌شود. اگر فرایند تولید به بهترین نحو انجام شود، کیفیت محصول نهایی تضمین خواهد شد. برای دستیابی به کیفیت مطلوب ترموود به پردازش طی هر مرحله، دانش تجربی متخصصان و همچنین بهره‌گیری از متدهای روز دنیا نیاز داریم.

گروه پارس آرای کوهستان به عنوان نخستین و معتبرترین مرجع تخصصی ارائه خدمات در زمینه چوب‌های انحصاری ساختمان، یکی از پیشروترین و فعال‌ترین مجموعه‌های حال حاضر در کشور به شمار می‌آید که مجری بسیاری از پروژه‌ها در سطح کشور با به‌کارگیری چوب ترموود در انواع نماها و سازه‌ها است.

برچسب ها: