اهمیت بازسازی و تعمیرات ترموود

ترموود نوعی چوب مقاوم در برابر انواع عوامل محیطی است که طی فرایند اصلاح حرارتی خواص مکانیکی آن ارتقا می‌یابد و به استحکام بیشتری می‌رسد. این فرایند شامل حرارت‌دهی به چوب تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد و تغییر ساختار مولکولی چوب بر اثر فشار و حرارت می‌باشد. هرچند ترموود از انواع دیگر چوب بسیار مقاوم‌تر است، باید دقت کرد که این محصول نیز بعد از چند سال استفاده به علل مختلف ممکن است دچار فرسودگی شود؛ بنابراین در این مطلب اهمیت ترمیم ترموود را بررسی می‌کنیم و مراحل بازسازی و تعمیرات اولیه ترموود را شرح می‌دهیم.

چرا ترموود به بازسازی و تعمیرات اولیه نیاز دارد؟

طی سال‌های متوالی مصرف و قرارگرفتن ترموود در معرض آفتاب، ضربه، باران و رطوبت، گردوخاک و… ممکن است ترموود رنگ و لعابش را از دست ‌بدهد یا در معرض ریسک‌های دیگر قرار ‌گیرد. ترمیم ترموود برای افزایش عمر آن و مقابله با این ریسک‌ها ضروری است.

برای استحکام بیشتر ترموود و ایجاد ظاهری شیک‌تر و جذاب‌تر معمولا از روغن‌ها و لاک‌های محافظ و یا رنگ استفاده می‌شود. این روغن‌ها و رنگ‌ها چوب را در برابر اشعه فرابنفش آفتاب، رطوبت، قارچ‌ها و باکتری‌ها مقاوم می‌کنند. اما رنگ و لاک و روغن نیز بر روی هر سطحی به دلیل تماس مستقیم با عوامل محیطی کم کم ضعیف می‌شوند و نیاز به ترمیم دوره‌ای دارند. با طی کردن مراحل بازسازی و تعمیرات اولیه ترموود می‌توانید از افزایش طول عمر این محصول مطمئن شوید. ترمیم ترموود مزایای زیادی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

برگرداندن رنگ و جلای ترموود

اشعه فرابنفش خورشید تأثیرات منفی بر ظاهر ترموود می‌گذارد و رنگ آن را کدر و خاکستری می‌کند. ترمیم ترموود رنگ و جلای چوب را بازمی‌گرداند و ظاهر آن را مانند روز اول شیک و جذاب می‌کند. علاوه بر اشعه فرابنفش خورشید، عواملی مانند گردوخاک، قرارگرفتن در معرض حرارت مستقیم و همین‌طور رطوبت ممکن است باعث شود ترموود ظاهری رنگ‌پریده به خود بگیرد.

جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها

چوب ترموود مقاومت بالایی در برابر انواع انواع میکروارگانیسم‌ها و قارچ‌ها از خود نشان می‌دهد و با کشیدن لایه محافظ روغنی و رنگ بر روی آن می‌توان اطمینان داشت که چنین مواردی امکان رشد بر سطح ترموود را نخواهند داشت. اما ممکن است بر اثر ضربه و خراش راه نفوذ این موجودات به داخل چوب باز شود. با انجام بازسازی و تعمیرات اولیه ترموود، می‌توان روی این خراشیدگی‌ها را پوشاند و از رشد اینگونه موجودات در چوب جلوگیری کرد.

ارتقا ویژگی عایق حرارتی در ترموود

عایق حرارت و حتی صدا بودن از ویژگی‌های مهم ترموود است. این خصوصیات ترموود را تبدیل به گزینه‌ای محبوب برای مواردی مانند نمای ساختمان، دکینگ و سونا کرده است. لایه‌های محافظ مخصوص ترموود باعث افزایش استحکام و تقویت خواص آن می‌شوند. انجام مراحل بازسازی و تعمیرات اولیه ترموود به صورت دوره‌ای ویژگی عایق حرارتی را در این محصول ارتقا می‌بخشد.

مراحل بازسازی و تعمیرات اولیه ترموود

مراحل بازسازی و تعمیرات اولیه ترموود زمان زیادی نمی‌برد. این مراحل بهتر است توسط افراد مجرب انجام شوند تا بهترین بازدهی را به همراه داشته باشند. تمامی مراحل ترمیم ترموود به صورت دستی انجام می‌شود و ابزارهای الکتریکی زیادی در این فرایند استفاده نمی‌شود.

مراحل بازسازی و ترموود به ترتیب زیر انجام می‌شوند:

  1. بازدید و بررسی کامل سطح کارشده ترموود
  2. شناسایی آسیب‌هایی که به چوب رسیده
  3. تشخیص قطعی آسیب‌ها و لیست‌کردن
  4. پیداکردن راه‌حل‌های مناسب باتوجه‌به نوع چوب و تهیه ابزارهای موردنیاز

بعد از شناسایی آسیب‌ها و ارائه راه‌حل بر اساس فاکتورهایی مانند سخت بودن یا نرم بودن چوب، باید ابزارهای مورد نیاز برای پروژه تهیه شود. ترمیم و تجدید رنگ باید توسط افراد حرفه‌ای و مجرب آشنا به ترموود انجام شود تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. در ادامه به چند راه‌حلی که عمدتا طی مراحل بازسازی و تعمیرات اولیه ترموود استفاده می‌شوند، می‌پردازیم.

تعویض و ترمیم قطعات چوبی آسیب‌دیده

در طی گذر زمان ممکن است به دلیل فشار، ضربه و خراشیدگی، نفوذ رطوبت در قطعات ترموودی صورت بگیرد. در این‌صورت با درنظر گرفتن ابعاد آسیب باید به دو شیوه عمده نسبت به تعویض یا ترمیم این قطعات چوبی آسیب دیده اقدام کنیم:

  • در صورت وسیع بودن ابعاد آسیب: باید قطعات جدا شده و با قطعات نو و سالم جایگزین شوند تا آسیب‌هایشان به باقی سطح ترموودی سرایت نکند
  • در صورت کوچک بودن ابعاد آسیب: می‌توان قسمت آسیب‌دیده و پوسیده را برش داد و با کیت‌هایی مخصوص که بر پایه اپکسی ساخته شده‌اند بریدگی را پر کرد و تعمیر کرد

لایه‌برداری از رویه رنگ‌پریده بر اثر اشعه فرابنفش خورشید

از اثرات مخرب اشعه فرابنفش خورشید، تغییر رنگ چوب به خاکستری و خراب‌کردن ظاهر آن است. این رنگ خاکستری مانند یک‌لایه روی چوب می‌نشیند و باید قبل از تجدید رنگ لایه‌برداری شود. این لایه‌برداری به دو روش انجام می‌شود:

  • ماده شیمیایی آنتی گری (Anti-grey): این ماده شیمیایی با پخش شدن روی سطح خاکستری شده لایه خاکستری را از بین می‌برد
  • استفاده از دستگاه ساب‌زن: این دستگاه مانند یک سمباده لایه بالای را حذف می‌کند. استفاده از این وسیله نیازمند دقت است تا سطح به‌صورت یکسان ساب زده شود

پوشش محافظ جدید و تجدید رنگ

ساختار سلولی چوب به گونه‌ای است که می‌تواند موادی که روی آن قرار می‌گیرد را در خود جذب کند. به همین دلیل توصیه نمی‌شود که اجازه دهید خاک زیادی روی ترموود بنشیند یا رطوبت به مدت طولانی در بر آن باقی بماند. دپو کردن شن و ماسه و سنگ از مواردی است که شدیدا باعث آسیب به ترموود می‌شود.

باتوجه‌به اینکه ساختار سلولی چوب موادی که در مجاورتش قرار می‌گیرند را به خود جذب می‌کند، بهتر است روی آن را با ماده‌ای مناسب بپوشانیم تا منافذ آن را ببندد.

برای پوشاندن سطح ترموود و تجدید رنگ از دو نوع رنگ می‌توان استفاده کرد:

رنگ روغنی ترموود: رنگ‌هایی شفاف که هدف استفاده آن‌ها رنگ بخشیدن به ترموود نیست، بلکه ایجاد لایه‌ای محافظ مراقبتی بر روی سطح آن است. این روغن به صورت دوره‌ای نیاز به احیا دارد تا عمر ترموود افزایش پیدا کند

رنگ بر پایه آب ترموود: رنگ اکریلیک نه‌تنها از ترموود محافظت می‌کند، بلکه تنوع زیادی از نظر رنگ و زیبایی دارد

بازسازی و تعمیرات اولیه ترموود توسط پارس آرای کوهستان

مجموعه پارس آرای کوهستان مجری انواع پروژه‌های طراحی، اجرا و بازسازی و تعمیرات ترموود در ایران است. تیم متخصص و مجرب ما با سال‌ها تجربه در زمینه اجرای ترموود، کیفیت کار و مواد مصرفی مرغوب در بازسازی را برای شما تضمین می‌کند. برای ثبت درخواست بازسازی سطح ترموودی خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چرا باید مراحل بازسازی و تعمیرات ترموود را انجام داد؟

برگرداندن رنگ و جلای ترموود، جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها و ارتقا ویژگی‌های تضعیف شده ترموود در طی زمان مانند عایق حرارتی از جمله دلایل ترمیم ترموود هستند.

چه راه‌حل‌هایی برای تعمیر ترموود وجود دارند؟

تعویض و ترمیم قطعات چوبی آسیب دیده، لایه‌برداری سطح خاکستری شده بر اثر اشعه فرابنفش و تجدید رنگ از راه‌حل‌های تعمیر ترموود هستند.

آیا مجموعه پارس آرای کوهستان مراحل بازسازی و تعمیرات ترموود را انجام می‌دهد؟

تیم متخصصین پارس آرای کوهستان با سال‌ها تجربه مجری پروژه‌های ترمیم ترموود در سراسر کشور است. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برچسب ها: