ماندگاری پارکت چوبی

از چوب و صنایع چوبی، سالیان زیادی به‌عنوان کف‌پوش و پارکت چوبی استفاده می‌شده. همچنین، افزایش طول عمر پارکت‌ چوبی نیز همیشه دغدغه مصرف‌کنندگان آن بوده است. زیرا نیاز به تعمیر و یا تعویض سالانه، می‌تواند هزینه‌های بسیاری را به افراد متحمل کند. به همین سبب در این مطلب به بررسی پیرامون ماندگاری پارکت‌ چوبی پرداختیم. اگر شما نیز این دغدغه را دارید، با ما همراه شوید.

عوامل مؤثر در افزایش ماندگاری پارکت چوبی

به‌طورکلی باتوجه‌به کیفیت پارکت، عوامل مختلفی هستند که تأثیر فراوانی بر ماندگاری آن دارند. در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:

مقاومت پارکت در برابر سایش

ضخامت و متریال به‌کاررفته از جمله عواملی هستند که ماندگاری پارکت چوبی را مشخص می‌کنند. همچنین، مشخص کننده مقاومت پارکت در برابر سایش نیز می‌باشد. علاوه بر این، سطوح پارکت‌ها را از AC1 تا AC6 تقسیم‌بندی می‌کنند. هر چه این عدد بالاتر باشد، پارکت‌های چوبی ضخامت بالاتری دارند. به‌عنوان‌مثال سطح AC1 مقاومت بسیار کمی در برابر سایش دارد. در مقابل سطح AC6 بسیار در برابر سایش مقاوم است. همین امر هم سبب می‌شود که پارکت‌هایی با سطح AC6 ماندگاری بیشتری داشته باشند.

مقاومت پارکت در برابر سایش

واردشدن ضربه به پارکت

با واردآمدن ضربه به پارکت و یا ایجاد خط‌وخش روی آن، ماندگاری‌اش تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. به همین علت باید بسیار مراقب بود تا ضربه، وسیله‌های سنگین، ابزار تیز و امثال آن‌ها به پارکت‌ها برخورد نکنند.

محل نصب پارکت چوبی

محل نصب در ماندگاری پارکت چوبی بسیار اهمیت دارد. اگر پارکت با چوب بی‌کیفیت یا دارای کیفیتی متوسط، در مکان‌هایی پر رفت‌وآمد نصب شود، ماندگاری و دوام آن کاهش پیدا می‌کند. این موضوع زمانی شدت پیدا خواهد کرد که یک پارکت در سطحی پایین برای مثال AC2 را در محیط‌های اداری نصب کنند؛ زیرا این سطح هم مقاومت و هم ضخامت بسیار کمتری دارد. به‌تبع ماندگاری آن هم کاهش پیدا می‌کند.

از طرفی پارکت‌ها نباید در مکان‌هایی که کف مرطوبی دارند، نصب شوند. این رطوبت می‌تواند ماندگاری پارکت را کاهش دهد و سبب نصف‌شدن عمر پارکت شود. حتی امکان دارد درزهای پارکت‌ها در مدت زمانی بسیار کم از یکدیگر جدا شوند.

نصب پارکت چوبی به صورت استاندارد

نحوه نصب پارکت هم بسیار اهمیت دارد. سپردن کار به یک نصاب حرفه‌ای، عامل مهمی در افزایش عمر پارکت‌ها است. یک نصاب غیرحرفه‌ای ممکن در هنگام نصب به سیستم گرمایش از کف توجه نکند. در این صورت اگر پارکت برای فضای دارای سیستم گرمایش از کف مناسب نباشد، ممکن است پس از مدتی پارکت بادکرده یا خودبه‌خود کنده شود. تشخیص این امر با نصاب است.

نصب پارکت چوبی به صورت استاندارد

چگونه طول عمر پارکت چوبی را افزایش دهیم؟

اگر دغدغه طول عمر و ماندگاری پارکت‌های خود را دارید، با انجام یک‌سری روش‌ها، می‌توانید طول عمر آن‌ها را افزایش دهید. این روش‌ها را در ادامه شرح می‌دهیم:

استفاده از فرش روی پارکت

بهتر این است که حداقل در مکان‌های پر رفت‌وآمد، روی پارکت‌ها فرش پهن کنید. مهم‌ترین مکان هم ورودی خانه و جلوی در آن است. زیرا سنگ‌ریزه‌ها و شن‌های چسبیده به کف کفش‌ها، از آنجا خیلی زود وارد خانه می‌شوند و امکان دارد این سنگ‌ریزه‌ها، موجب سایش پارکت شوند.

مکان مهم بعدی، در جلوی سینک آشپزخانه است. زمانی که در آشپزخانه خود پارکت نصب کرده‌اید، حتماً جلوی سینک را یک پادری پهن کنید تا رطوبت و قطرات آب، عمر پارک آن قسمت را کاهش ندهد. سالن خانه هم‌مکان پر رفت‌وآمدی محسوب می‌شود؛ به همین سبب مهم است حتماً با فرش از کاهش عمر پارکت چوبی آن نواحی جلوگیری کنید.

نظافت پارکت چوبی

تمیزکردن پارکت اهمیت فراوانی دارد. مهم است که حتماً همیشه پارکت جارو شود تا سنگ‌ریزه‌ها عمر آن را کاهش ندهند. از طرفی این نکته را هم باید موردتوجه قرار دهید که پارکت‌ها به‌هیچ‌عنوان با مواد و شوینده‌های اسیدی، تمیز نشوند. این شوینده‌ها دوام پارکت‌های چوبی را بسیار کاهش می‌دهند. برای شستشوی پارکت‌های چوبی صرفاً باید آب گرم مصرف شود. پس از نظافت نیز به‌سرعت خشک شود تا در نهایت هیچ رطوبتی باقی نماند.

چگونه طول عمر پارکت چوبی را افزایش دهیم؟

خودداری از جابه‌جایی وسایل روی پارکت چوبی

به‌هیچ‌عنوان وسایلی همچون میز، مبل و حتی گلدان را روی پارکت نکشید. این کار موجب ایجاد ضربه و خش بر روی پارکت می‌شود و در نهایت عمر آن را کوتاه می‌کند.

جلوگیری از تابش طولانی خورشید به پارکت

نور خورشید می‌تواند به پارکت‌ها آسیب جدی وارد کند. به همین سبب بهتر است در مناطقی که پارکت نصب شده، پرده‌ها کنار نروند و یا حتماً فرش پهن شود.

ابزارهای تیز را روی پارکت نیندازید

توجه داشته باشید که همواره نباید ابزارهای تیز روی پارکت بیفتند و روی آن خش بیندازند. برای مثال اسباب‌بازی‌های کودک، ممکن سبب ایجاد خط‌وخش روی پارکت شود، به همین خاطر در اتاق کودک پارکتی با مقاومت و ضخامتی بالا باید نصب شود. در آشپزخانه هم امکان سقوط چاقو و در نتیجه ضربه به پارکت وجود دارد که باید از آن جلوگیری به عمل بیاید تا ماندگاری پارکت چوبی افزایش پیدا کند.

چگونه طول عمر پارکت چوبی را افزایش دهیم؟

پارس آرای کوهستان برترین مرجع پارکت‌های چوبی باکیفیت

همان‌طور که اشاره شد، از جمله روش‌هایی که طول عمر و ماندگاری پارکت‌های چوبی را افزایش می‌دهند شامل توجه به محل نصب پارکت و انتخاب یک پارکت مناسب برای آن مکان، استفاده از مواد شوینده مناسب، جلوگیری از برخورد ابزار تیز به پارکت، استفاده از فرش روی پارکت در مکان‌های لازم و سپردن نصب پارکت‌های چوبی به نصاب حرفه‌ای می‌شود. به این نکته نیز توجه کنید که تهیه پارکت‌های باکیفیت از مرجعی معتبر و مطمئن می‌تواند نقش پررنگی در افزایش ماندگاری پارکت داشته باشد.

شرکت پاس آرای کوهستان از سال 1384 به جهت فعالیت تخصصی در زمینه چوب و ساخته‌های چوبی ساختمان تاسیس شد. اکنون بخش‌های مختلف فعالیت این گروه شامل واردات چوب و تجهیزات، نصب و اجرای انواع محصولات چوبی، طراحی و اجرای انواع سازه‌های چوبی، مبلمان چوبی در فضاهای مرطوب و باز، خانه‌های چوبی، بام سبز و روف گاردن می‌شود.

پارس آرای کوهستان همراه با تیم متخصص خود در تمامی بخش‌ها، همواره رضایت و خرسندی مشتریان را جلب نموده و نتیجه‌ای مطلوب را برای مشتریان خود فراهم کرده است. پارکت‌های این مجموعه همواره از باکیفیت‌ترین پارکت‌های چوبی در کشور محسوب می‌شوند. ضخامت استاندارد، دوام فوق‌العاده و کیفیت بی‌نظیر پارکت چوبی پارس آرای کوهستان، سبب طول عمر و افزایش ماندگاری آن‌ها شده است.

 

برچسب ها: