قرنیز چوبی برای پارکت

قرنیزها لایه و یا نوارهایی هستند که در قسمت پایینی دیوار نصبشان می‌کنند و کاربرد خاص و مهمی دارند. قرنیزها را در جنس‌های مختلفی از جمله سنگی، چوبی و پلاستیکی تولید می‌کنند و دراین‌بین بهترین و زیباترین جنس قرنیز، متعلق به چوب است. قرنیزهای چوبی را به طور معمول هم ردیف با پارکت چوبی استفاده می‌کنند. در این مطلب به توضیحاتی در ارتباط با قرنیز چوبی برای پارکت می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

اهمیت و کاربرد قرنیز چوبی در چیست؟

قرنیزهای چوبی، نه‌تنها برای پارکت‌های چوبی به کار می‌روند؛ بلکه برای کف‌پوش‌های سنگی هم کاربرد دارند. قرنیزها را معمولاً به جهت محافظت از نازک‌کاری دیوار استفاده می‌کنند چرا که امکان برخورد پایه‌های کمد، میز و دیگر وسایل به پایین دیوار وجود دارد و موجب ریزش قسمتی از آن می‌شود. قرنیزها از ریزش دیوار و به‌تبع نمای زشت آن جلوگیری می‌کنند.

گاهی نیز به جهت جلوگیری از نم زدگی و رطوبت دیوار، قرنیز چوبی برای پارکت را به کار می‌برند. قرنیزها همچنین می‌توانند در محل اتصال پارکت به دیوار برای پنهان‌کردن اتصال، درز انبساط پارکت و تمیزکاری بیشتر استفاده شوند. می‌توانید سیم‌ها را هم در پشت قرنیز پنهان کنید و جلوه خانه را تغییر دهید.

اهمیت و کاربرد قرنیز چوبی در چیست؟

انتخاب قرنیز برای پارکت چوبی

انتخاب یک قرنیز مناسب با فضای خانه و پارکت‌ها، می‌تواند به‌کلی فضای ساختمان را تغییر دهد و حتی زیباتر کند. به همین سبب باید در انتخاب طرح، رنگ و نوع قرنیزهای چوبی وسواس و دقت بالایی به خرج دهید.

بهترین قانون کلی برای انتخاب رنگ قرنیز این است: رنگ قرنیز به‌اندازه چند درجه باید از رنگ کف‌پوش و یا پارکت تیره‌تر باشد.

گاهی اوقات اما شاید دوست داشته باشید تفاوت را چاشنی کار کنید و نمی‌خواهید؛ مانند همیشه رنگ قرنیز از رنگ پارکت پررنگ‌تر باشد. در این زمان بهتر است چند نکته کلی در انتخاب قرنیز را موردتوجه قرار دهید:

  • اگر علاقه دارید قرنیز در چشم نباشد، بهتر است هم‌رنگ دیوار و یا رنگی نزدیک به آن را انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال، برای دیوار سفید، رنگ سفید می‌تواند انتخاب کم‌ریسکی باشد.
  • اگر پارکت چوبی شما رنگ روشنی دارد، قرنیزی به رنگ‌های طوسی، قهوه‌ای سوخته و یا گردویی می‌تواند مناسب باشد.
  • اگر در فضای داخلی ساختمان از تم رنگی خاصی استفاده شده؛ به‌عنوان‌مثال مبلمان و یا دکور سبزرنگ دارید، می‌توانید قرنیز را هم به همان رنگ انتخاب کنید. قطعاً فضای شیکی ایجاد می‌کنید.
  • اگر کف‌پوش و یا پارکت چوبی به رنگ‌های تیره دارید، بهتر است رنگ‌هایی مانند طلایی، سفید، نقره‌ای و یا طوسی روشن را برای قرنیز فراموش نکنید.
  • قرنیزهای طرح‌دار می‌توانند انتخاب بعدی شما باشند. اگر به قرنیزهای رنگی علاقه‌ای ندارید، قرنیزهای چوبی طرح‌دار را امتحان کنید. این قرنیزها معمولاً در مکان‌های رسمی و با سبکی کلاسیک، جلوه فضا را دوچندان می‌کنند.

انتخاب قرنیز برای پارکت چوبی

ساختار قرنیز چوبی برای پارکت

قرنیز چوبی یا تولید شده از چوب، دارای نقش‌ونگار طبیعی چوب است. به دلیل خام بودنش، می‌توان به‌راحتی هر طرحی را روی آن به سلیقه مصرف‌کننده با ابزارهای مختلف، پیاده کرد. بنابراین این مشخصه مثبت قرنیزهای چوبی است که می‌توان به‌راحتی آن‌ها را سفارش سازی کرد. برای ساخت قرنیز، چوب خام را مورداستفاده قرار می‌دهند. به همین دلیل در مرحله آخر قرنیز باید رنگ شود.

در حالت کلی قرنیزهای چوب با حفظ نقوش و رگه‌های یک چوب طبیعی رنگ می‌شوند. به صورتی که بافت چوب کامل بر روی آن مشخص است. قرنیزهای چوبی معمولاً به رنگ‌های عسلی، فندقی، گردویی، قهوه‌ای در می‌آیند. به طور معمول از انواع گونه‌های چوب‌های طبیعی مانند چوب درختان بلوط، گردو، راش و روس برای ساخت قرنیز چوبی استفاده می‌شود.

چوب‌های بلوط و گردو به‌واسطه پرنقش بودن، رگه‌های وحشی و بافت شلوغی که دارند، به نسبت با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند. به همین سبب در پروژه‌های لاکچری، کاربر دارند. در مقابل چوب راش یک چوب با نقوشی خلوت‌تر و بافتی کمتر است و به همین نسبت، قیمت مناسب‌تری هم دارد. برای اجرای قرنیز چوبی، ابتدا اندازه‌گیری‌ها انجام می‌شود و سپس قرنیزها به‌صورت پازل‌ها در جای خود، روی دیوار قرار می‌گیرند. قرنیزها را به‌صورت شاخه‌ای و اندازه عمومی 24/2 متری ارائه می‌کنند.

قرنیز را بعد از نصب پارکت و کاغذدیواری اجرا می‌کنند. آن‌ها را با میخ مخصوص، پیچ و یا چسب‌های مخصوص به دیوارها می‌چسبانند. قرنیزهای چوبی برای پارکت چوبی فقط استفاده نمی‌شوند. این نوع از قرنیزها محصولات بسیار پرکاربردی هستند و حتی همراه با کف‌پوش‌های سنگی و سرامیکی هم همخوانی دارند.

ساختار قرنیز چوبی برای پارکت

بررسی ویژگی‌های قرنیز چوبی

قرنیزهای چوبی ویژگی‌های مثبت و منفی دارند که در ادامه به تمام آن‌ها برای انتخاب بهتر شما اشاره خواهیم کرد:

  • قرنیزهای چوبی انواع مختلفی دارند و به‌راحتی با دیگر اجزا هماهنگ می‌شوند. می‌توانند مطابق باسلیقه مشتری تغییر یابند.
  • قرنیزهای چوبی مقامت خوبی در برابر قطرات آب از خود نشان می‌دهند.
  • این نوع قرنیزها را به‌راحتی می‌توان در صورت نیاز به تعمیر و یا خرابی جایگزین کرد.
  • چوب، قابلیت جذب نور آفتاب را دارد. به همین دلیل امکان تغییر رنگ قرنیز چوبی در برخورد دائم با نور آفتاب، وجود دارد. این نکته را توجه داشته باشید که این اتفاق، تغییر رنگ و بور شدن قرنیز، به طور معمول در فضای داخلی ساختمان رخ نمی‌دهد.
  • قرنیز چوبی و به‌طورکلی چوب، در برابر رطوبت حساس است. باید بسیار مراقب بود تا دیوار مجاور قرنیز رطوبت و یا نم زدگی نداشته باشد.
  • قرنیزهای چوبی قابلیت نصب آسان و بدون دردسری دارند.
  • قرنیزهای چوبی نیاز به نگهداری دوره‌ای دارند. نظافت قرنیزها، استفاده از جلادهنده و محافظ، رنگ‌کردن دوره‌ای و… از عواملی هستند که طول عمر قرنیز از جنس چوب را افزایش خواهند داد.

بررسی ویژگی‌های قرنیز چوبی

خرید قرنیز چوبی برای پارکت از پارس آرای کوهستان

در پارس آرای کوهستان، قرنیزهای چوبی برای پارکت در طرح‌ها و اندازه‌های متنوعی وجود دارد. تنوع قرنیزهای چوبی صرفاً از لحاظ رنگ آن نیست؛ بلکه به دلیل هماهنگی و طرح‌پذیری بالایی که چوب‌ها دارند، در انواع طرح‌های گوناگون مطابق با تمام سلایق، تولید می‌شوند.

 البته به‌صورت کلی شاید بتوان گفت قیمت این نوع از قرنیزها نسبت به انواع دیگری با جنسی متفاوت، کمی بالاتر است؛ اما از لحاظ کیفیت به‌هیچ‌عنوان قابل‌قیاس با آن قرنیزها نیست. به همین دلایل می‌توانید بهترین انواع قرنیز چوبی و بادوام‌ترین پارکت‌ها را از پارس آرای کوهستان با بهترین کیفیت موجود و طرح موردنظر خود تهیه کنید.

 

برچسب ها: