عوامل مهم در شناسایی ترموود از چوب طبیعی

ترموود با چوب طبیعی در مصارف ساختمانی کابردهای فراوانی دارند و این موضوع باعث می‌شود تا از محبوبیت بالایی در بین سازندگان برخوردار باشند. اما نکته مهم شناخت فرق چوب ترموود با چوب طبیعی است. دانستن این تفاوت به ما کمک می‌کند تا با نحوه استفاده از این دو محصول آشنایی بیشتری پیدا کنیم. به‌طورکلی این دو نوع چوب تفاوت‌های زیادی از جمله در مراحل تولید و ویژگی‌ها دارند.

چوب طبیعی یک مصالح ساختمانی است که از درختان جنگلی چون سرو، بلوط و درختان دیگر به‌ دست می‌آید. این چوب با انجام فرایندهایی مانند خشک‌کردن و برش، به‌عنوان چوب ساختاری یا تزیینی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از طرفی ترموود نیز از خانواده چوب طبیعی است، اما تحت‌تأثیر حرارت و فشار قرار می‌گیرد تا مقاومت و ثبات بیشتری به دست آورد. این فرایند باعث تغییر در ساختار چوب، افزایش مقاومت در برابر حرارت و آب و کاهش تغییرات ابعادی می‌شود. در این مطلب موارد تفاوت ترموود با چوب طبیعی را به شما معرفی می‌کنیم.

فرق چوب ترموود با چوب طبیعی در چیست؟

به‌طورکلی ترموود و چوب طبیعی تفاوت‌های زیادی با هم دارند. از جمله این موارد می‌توان به شکل ظاهری و فرایند ساخت، رنگ محصول، مقدار مقاومت در برابر شرایط مختلف و کاربرد اشاره کرد. در ادامه به بررسی دقیق فرق بین ترموود با چوب طبیعی می‌پردازیم.

شکل ظاهری و ترکیبات

اولین نکته مهم در شناسایی فرق بین چوب ترموود با چوب طبیعی بررسی شکل ظاهری این دو محصول صنعتی است. چوب طبیعی دارای جلوه طبیعی و الیاف خاص مدل خود است. این محصول بسته به نوع آن ممکن است در برابر تغییرات آب‌و‌هوا، حرارت، و حشرات آسیب ببیند. در طرف مقابل ترموود چوبی است که توسط یک مجموعه فرایند حرارتی در میزان فشار بالا تولید می‌شود. سطح آن معمولاً یکنواخت‌تر و مقاوم‌تر نسبت به رطوبت و شرایط خاص آب‌وهوایی است.

رنگ یک عامل مهم در شناسایی فرق ترموود با چوب طبیعی است

عامل بعدی که می‌تواند فرق بین ترموود با چوب طبیعی را بیش از قبل نمایان کند رنگ این دو محصول است. رنگ چوب طبیعی به شدت به نوع چوب استخراج شده بستگی دارد. باتوجه به این موضوع رنگ چوب‌های طبیعی تنوعی بسیار زیادی دارد و معمولا در طیف‌های رنگی سفید یا زرد تا قهوه‌ای یا قرمز می‌باشد. در مقابل چوب ترموود معمولا رنگی یکدست دارد و این محصول دارای رنگ‌های طبیعی چون کهربایی یا سفید است. تنوع رنگی بسیار بالای چوب طبیعی باعث برتری این محصول شده است و محبوبیت زیادی در حوزه ساخت‌وساز دارد.

مقاومت در برابر شرایط مختلف

نکته بسیار مهم دیگر برای بررسی فرق بین چوب ترموود با چوب طبیعی آزمون مقاومت این دو در برابر شرایط مختلف اعم از حرارت، رطوبت و نفوذ حشرات است. چوب طبیعی ممکن است در برابر حرارت یا رطوبت حساس باشد و به مرور زمان تغییرات ابعادی ناشی از این عوامل را تجربه کند. این محصول همچنین باتوجه به وجود ویژگی‌های طبیعی خود مقاومت بسیار زیادی در برابر نفوذ حشرات ندارد. در مقایسه با چوب طبیعی، چوب ترموود به دلیل فرایند پرفشار تولید خود، مقاومت به حرارت و رطوبت بیشتری دارد و تغییرات ابعادی کمتری را نشان می‌دهد. این چوب همچنین در برابر نفوذ حشرات مختلف مقاوم است.

نوع استفاده؛ نکته‌ای مهم در شناسایی فرق ترموود با چوب طبیعی

شاخص بعدی در بررسی تفاوت‌های ترموود با چوب طبیعی، نوع استفاده و کاربری این محصولات به شمار می‌آید. چوب طبیعی معمولاً برای مبلمان، کف‌پوش، تزیینات داخلی و ساختمان‌های چوبی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از طرفی اما ترموود به عنوان چوبی با مقاومت بیشتر در برابر عوامل محیطی، برای دیوارپوش، سونا، کف‌پوش و سازه‌های بیرونی مناسب است. توجه به نیازها، زیبایی، و مقاومت در برابر شرایط محیطی می‌تواند در انتخاب بین چوب ترموود و چوب طبیعی راهگشا باشد.

دوام و ماندگاری

از دیگر عوامل مؤثر در ایجاد تفاوت بین ترموود و چوب دوام و ماندگاری آن‌ها است. به‌طورکلی چوب معمولاً متریال بادوامی به شمار نمی‌رود و درصورتی‌که فرایندهای صنعتی روی آن انجام نشده باشد، ممکن است به‌وسیله حشرات، قارچ‌ها، نور خورشید و… دچار خرابی شود. از دیگر اتفاقاتی که باعث کاهش دوام چوب می‌شود می‌توان به حرارت، رطوبت و برخورد مستقیم آب اشاره کرد. از سوی دیگر اما ترموود نشان داده به دلیل فرایند ساخت خود دارای مقاومت بسیار بالایی است.

ازاین‌رو این محصول در برابر عوامل زیر مقاوم باشد:

  • پوسیدگی
  • شرایط بد آب‌وهوایی
  • رطوبت و حرارت بالا

میزان وزن و قیمت؛ عواملی مهم در بررسی فرق ترموود با چوب طبیعی

در بررسی وزن ترموود و چوب طبیعی کافی است تا فرایندهای تولید آن دو را مورد بررسی قرار دهیم. همان‌طور که می‌دانید ترموود نیز از چوب طبیعی ساخته شده است و تحت مکانیسم اصلاح حرارتی، رطوبت خود را از دست می‌دهد و وزن کمتری به دست می‌آورد. ازاین‌رو در مقایسه وزن، چوب طبیعی وزن بیشتری دارد. قیمت چوب طبیعی نیز متغیر است و به نوع چوب و کیفیت آن بستگی داشته باشد. به دلیل فرایند تخصصی تولید، ممکن است چوب ترموود گران‌تر از چوب طبیعی باشد.

پارس آرای کوهستان؛ مرجع عرضه انواع ترموود

پارس آرای کوهستان یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های فروش و طراحی چوب‌های صنعتی در زمینه‌های ساختمانی است. این شرکت با بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه محصولات چوبی توانسته است با ارائه متنوع‌ترین محصولات خود را به بهترین شرکت در این حوزه تبدیل کند. شما می‌توانید با بررسی دقیق سایت مجموعه ما سفارش خود را برای خرید ترموود یا اجرای پروژه‌های ترموودی ثبت کنید.

سؤالات متداول

قیمت کدام ترموود بیشتر است یا چوب طبیعی؟

باتوجه‌به این نکته که چوب ترموود نیاز به طی‌کردن فرایندی خاص برای تبدیل‌شدن به یک محصول ساختمانی دارد، قیمت این چوب نسبت به چوب طبیعی معمولاً بیشتر است. البته در بررسی قیمت چوب طبیعی نیاز است که به مدل آن دقت بیشتری شود.

از بین شاخص‌های اعلام شده برای بررسی فرق ترموود و چوب کدام مورد اهمیت بالاتری دارد؟

باتوجه‌به این موضوع که محصولات ساختمانی باید در بازه زمانی طولانی پایدار و کارآمد باقی بمانند، با قطعیت می‌توان میزان ماندگاری و میزان مقاومت را به‌عنوان شاخص‌های مهم در این زمینه انتخاب کرد و برای استفاده از این محصولات این دو شاخص را بیشتر بررسی کرد.

برچسب ها: