چوب ترموود چگونه با اعمال حرارت اصلاح می‌شود؟

برای اصلاح حرارتی چوب و تولید محصول ترموود، چوب باید تحت حرارت بالا بین ۱۸۵ تا ۲۱۲ درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد. طی این فرآیند، ساختار مولکولی چوب با تغییراتی مواجه می‌شود. علاوه بر آن صمغ و رطوبت چوب از ساختار آن خارج می‌شوند. در این مطلب از پارس آرای کوهستان به بررسی فرایند اصلاح حرارتی چوب ترموود می‌پردازیم.

تفاوت فرایند اصلاح حرارتی ترموود در استانداردهای مختلف

به طور کل ترموود معمولاً از چوب درختان راش و زبان‌گنجشک و گاه درخت کاج تولید می‌شود. این فرایند برای چوب‌های سخت و چوب‌های نرم تا حدودی متفاوت است. ترموود در دو کلاس S و D تولید می‌شود. این دو کلاس از لحاظ مقدار حرارت‌دهی با یکدیگر متفاوت هستند:

  • ترموود کلاس S (S مخفف Stability): مقاومت و پایداری بالایی دارد و در حرارت بین ۱۸۵ تا ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد تولید می‌شود، البته چوب‌های سخت در درجه حرارت بالاتری تولید می‌شوند
  • ترموود کلاس D (D مخفف Durability): دوام و ماندگاری بالاتری نسبت به کلاس S دارد و در دمای بین ۲۰۰ تا ۲۱۲ درجه سانتی‌گراد تولید می‌شود

مراحل فرایند اصلاح حرارتی چوب ترموود

چوب خام ماده‌ای قابل‌تجزیه با میل ترکیبی است و از نظر ابعاد ناپایدار است. این خواص ذاتی چوب مشکلاتی مثل پوسیدگی و تاب‌خوردن را به وجود می‌آورند. فرایند اصلاح حرارتی چوب با سوزاندن یا نیم‌سوز کردن چوب، این نقطه‌ضعف را برطرف می‌کند.

فرایند اصلاح حرارتی باعث بهبود خواص مکانیکی چوب مقاوم و مستحکم شدن آن می‌شود. پیشینه این فرایند را حتی می‌توان تا زمان وایکینگ‌ها نیز دنبال کرد که برای ساخت کشتی، خانه و حصار از چوب تیمار شده به روش حرارت‌دهی استفاده می‌کردند. این چوب در دوران مدرن برای اولین در فنلاند تولید انبوه شد.

برش و خشک‌کردن چوب

در مرحله اول چوب درختان مخصوص ترموود که عموماً از دوران نهالی برای این فرایند پرورش داده شده‌اند به سایز مناسب برش داده می‌شوند. سپس داخل کوره‌های مخصوص حرارت‌دهی قرار می‌گیرند. ابتدا تا دما در حدود ۱۰۰ درجه است و بعد از گذشت مدتی تا ۱۳۰ درجه دمای کوره را بالا می‌برند. این فرایند موجب خشک‌شدن چوب می‌شود و رطوبت آن را کاهش می‌دهد.

خروج رطوبت و مواد مغذی از چوب با حرارت‌دهی

بعد از خشک‌شدن چوب دمای کوره ترموود را بالا می‌برند. چوب برای اصلاح حرارتی ساعت‌ها در دمای بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ درجه می‌ماند و حرارت تا عمق چوب نفوذ می‌کند. این فرایند موجب خروج صمغ و رطوبت چوب می‌شود. در طی این فرایند تمام میکروارگانیسم‌ها، قارچ‌ها و حشرات داخل چوب از بین می‌روند و چوب تغییر رنگ می‌دهد و موادی مانند رزین چوب، اسید سیتریک و گلوکز که به طورطبیعی در چوب وجود دارند از آن خارج می‌شوند. در برخی پروسه‌های جدید اصلاح حرارتی چوب علاوه بر حرارت دیدن، تحت‌فشار نیز قرار می‌گیرد.

سردکردن چوب

بعد از خروج صمغ و رطوبت دمای کوره به‌آرامی روبه‌کاهش می‌گذارد. بعد از رسیدن به دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد با استفاده از پاشیدن بخار آب روی چوب دمای آن را به دمای محیط می‌رسانند. بخار آبی که پاشیده می‌شود مجدداً جذب چوب شده و رطوبت نهایی آن را به ۵ تا ۸ درصد می‌رساند. اصلاح حرارتی بیشتر خصوصیات و نقاط منفی چوب را از بین می‌برد و چوب در برابر گرما و سرما، رطوبت، میکروارگانیسم‌ها و حشرات چوب‌دوست، اشعه فرابنفش خورشید و فشار و ضربه مقاوم می‌شود.

خواص چوب بعد از فرایند اصلاح حرارتی

اصلاح حرارتی چوب با حفظ نقاط مثبت چوب به‌عنوان مصالح و متریال ساخت‌وساز، نقاط منفی آن را پر می‌کند. ترموود در برابر اکثر ریسک‌هایی که چوب را تهدید می‌کند مقاوم است و تحت‌تأثیر شرایط جوی، رطوبت و نور آفتاب تغییر نمی‌کند. در ادامه به تعدادی از خواصی که طی فرایند اصلاح حرارتی چوب ترموود به آن اضافه می‌شود می‌پردازیم.

مقاومت در برابر تاب‌خوردگی، انبساط و انقباض بعد از فرایند اصلاح حرارتی چوب ترموود

از نقاط ضعف چوب طبیعی تاب‌خوردن و انبساط آن در برابر تغییرات جوی و رطوبت هوا می‌باشد. ترموود به دلیل حذف صمغ، رزین و رطوبت از خود این ضعف را پرکرده و می‌توانید با خیال راحت از آن در نمای ساختمان و فضاهای بیرونی استفاده کنید.

مقاومت در برابر پوسیدگی‌ها و قارچ‌ها بعد از فرایند اصلاح حرارتی چوب ترموود

حرارت بالایی که در فرایند اصلاح حرارتی به ترموود وارد می‌شود باعث می‌شود که تمام میکروارگانیسم‌ها و حشرات و قارچ‌هایی که داخل چوب زندگی می‌کنند از بین بروند. به دلیل حذف رطوبت چوب بعدازاین فرایند چوب به محیطی غیرقابل‌زندگی برای این موجودات و قارچ‌ها تبدیل می‌شود.

سازگاری با محیط‌زیست

چوب مورداستفاده در فرایند اصلاح حرارتی از مناطق دارای گواهینامه مدیریت جنگل (PEFC) تأمین می‌شود. در فرایند فراوری این محصول از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود و دی‌اکسیدکربن تولید شده در این فرایند بسیار ناچیز است. همین‌طور ترموود خود زیست‌تخریب‌پذیر است و تهدیدی برای محیط‌زیست ایجاد نمی‌کند.

پارس آرای کوهستان؛ واردکننده عمده بهترین محصولات ترموود

مجموعه پارس آرای کوهستان از بزرگ‌ترین واردکنندگان عمده ترموود به کشور است. ترموودهای وارداتی پارس آرای کوهستان به ایران از بهترین تولیدکنندگان انبوه این صنعت خریداری می‌شوند و در دسترس هموطنان قرار داده می‌شوند. برای اطلاع از قیمت محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چوب ترموود چه انواعی دارد؟

چوب ترموود در دو کلاس S و D تولید می‌شود که کلاس S تحت حرارت کمتری تولید می‌شود و نقطه قوت آن پایداری و مقاومت آن است. درحالی‌که ترموود کلاس D دوام ماندگاری بالاتری دارد و در حرارت بالاتری فراوری می‌شود.

فرایند اصلاح حرارتی چوب ترموود در چند مرحله انجام می‌شود؟

فرایند اصلاح حرارتی طی سه مرحله خشک‌کردن چوب، خارج‌کردن رطوبت و مواد مغذی آن مانند صمغ، اسید سیتریک و … با حرارت بالا و سرد کردن چوب با استفاده از بخار آب انجام می‌شود.

آیا چوب ترموود در خود رطوبت دارد؟

ترموود کلاس S بین ۵ تا ۷ درصد و ترموود کلاس D بین ۶ تا ۸ درصد رطوبت در خود دارند.

آیا چوب ترموود باعث آلودگی محیط زیستی می‌شود؟

ترموود برخلاف انواع دیگر چوب غیرطبیعی ردپای محیط زیستی خیلی کوچکی دارد و با محیط‌زیست سازگار است.

گواهینامه PEFC چیست؟

سازمان PEFC یک سازمان بین‌المللی است که برای افرادی که صلاحیت مدیریت جنگل‌های کوچک جهان را دارند گواهینامه صادر می‌کند و آن جنگل‌ها را به آنها واگذار می‌کند. از مسئولیت‌های این افراد مدیریت قطع درختان جنگل‌ها و جایگزینی درختان قطع با کمترین آسیب به اکوسیستم می‌باشد.

چوب ترموود را از چه طریق تهیه کنم؟

پارس آرای کوهستان از بزرگ‌ترین واردکنندگان عمده ترموود در ایران می‌باشد. محصولات وارد شده توسط ما از برترین تولیدکنندگان این محصول خریداری می‌شود و می‌توانید این محصول را با ضمانت از ما خریداری کنید.

برچسب ها: