با رعایت نکات نگهداری از ترمووود ماندگاری آن افزایش پیدا می‌کند

چوب ترمووود متریالی زیبا و مقاوم است که محدودیت‌های چوب خام را ندارد. کاربردهای فراوان ترمووود باعث شده است که از این محصول به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و مرغوب‌ترین متریال‌های طراحی دکوراسیون یاد شود. ترمووود در اغلب بخش‌های دکوراسیون نفوذناپذیر و بی‌نقص به نظر می‌رسد؛ اما اگر از فراهم‌کردن شرایط مطلوب برای این متریال غافل شوید، ترمووود کم‌کم مقاومت خود را از دست می‌دهد و دچار مشکلاتی مانند تغییر رنگ می‌شود. در این مطلب با عوامل مخرب چوب ترمووود آشنا می‌شویم.

خصوصیات و کاربردهای ترمووود

ترمووود چوبی مقاوم در برابر ضربه، حرارت، رطوبت، نفوذ حشرات، آفت چوب، فشار و… است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. از این متریال معمولاً در دکینگ استخر، طراحی سونا، اثاثیه خانه، لوازم آشپزخانه، کابینت و کمد، درب، دیوارپوش، کف‌پوش، سایبان و… استفاده می‌شود. از ترمووود برای ساخت درب‌های نمای ساختمان نیز استفاده می‌شود که این بدین معنی است که این متریال، ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی بسیار مطلوبی دارد. ترمووود در اثر فرایند ترمودینامیکی به دست می‌آید. در این فرایند به چوب حرارت داده می‌شود تا رطوبت طبیعی و صمغ چوب از بین برود؛ بنابراین این چوب بسیار منعطف است و به‌عنوان سدی نفوذناپذیر در برابر حشرات و آفت چوب قرار می‌گیرد. این چوب از نظر بهداشتی نیز کاملاً تأیید شده است.

در ادامه برخی از خصوصیات اصلی ترمووود را مرور می‌کنیم:

  • قابلیت تجزیه و بازیافت
  • ظاهر شیک و طبیعی
  • مقاوم در برابر شرایط جوی
  • مقاومت در برابر شکاف خوردگی
  • ثبات ابعادی و مقاوم در برابر تغییر شکل
  • طول عمر و ماندگاری زیاد

عوامل مخرب چوب ترمووود چیست؟

چوب درختان کاج و زبان‌گنجشک، از متداول‌ترین چوب‌ها در تولید ترمووود هستند. چوب‌های خام در اثر فرایندهای حرارتی به مقاومتی بی‌سابقه دست پیدا می‌کنند و ترمووود تبدیل می‌شود. ترمووود از مقاومت و دوام بسیار بیشتری نسبت به چوب طبیعی دارد؛ اما خصوصیات و ویژگی‌های طبیعی خود را نیز حفظ کرده است. عوامل مخرب چوب در 4 دسته عبارت‌اند از:

  • عوامل بیولوژیکی
  • عوامل فیزیکی
  • عوامل شیمیایی
  • عوامل مکانیکی

ترمووود در برابر اغلب عواملی که باعث پوسیدگی و فرسودگی چوب خام می‌شود، کاملاً مقاوم و شکست‌ناپذیر ظاهر می‌شود. برای مثال ترمووود در برابر انواع قارچ‌ها و کپک‌ها، آتش، حشره‌های چوب‌خوار و… مقاوم است. به‌طورکلی ترمووود با رعایت نکات نگهداری صحیح، مقاومت اصلی و مطلوب خود را حفظ می‌کند و با غفلت از این نکات مهم، مقاومت ترمووود به‌مرورزمان کاهش پیدا می‌کند. برای مثال از یکی از مخرب‌ترین دشمنان ترمووود می‌توان به اشعه UV خورشید اشاره کرد که باعث تغییر رنگ این متریال می‌شود. در ادامه عوامل مخرب چوب ترمووود را مرور می‌کنیم.

برخی از قارچ‌ها و جلبک‌ها

رشد قارچ و جلبک در محیط‌های مرطوب افزایش می‌یابد. چوب نیز یک‌خانه رویایی برای قارچ‌ها و جلبک‌ها در محیط‌های مرطوب به شمار می‌آید؛ چرا که این گیاهان مخرب از مواد مغذی چوب تغذیه می‌کنند و رفته‌رفته باعث تخریب بافت چوب و پوسیدگی متریال می‌شوند؛ بنابراین برای استفاده از ترمووود در محیط‌های بسیار مرطوب مانند استخر و سونا یا آب‌وهوای شرجی و مرطوب، باید از روش‌هایی کمک بگیرید که مقاومت ترمووود در برابر قارچ‌ها و جلبک‌ها از پیش هم بیشتر شود. شما می‌توانید برای کاهش احتمال رشد قارچ‌ها و جلبک‌ها روی ترمووود، از روغن پوشش‌دهنده و محافظ استفاده کنید.

اشعه UV خورشید؛ یکی از اصلی‌ترین عوامل مخرب چوب ترمووود

اشعه UV یا ماورای‌بنفش که از خورشید ساطع می‌شود، تأثیرات مخربی روی اغلب مواد طبیعی می‌گذارد. این اشعه معمولاً فرایند پیشرفت واکنش‌های شیمیایی تسریع می‌کند و باعث تخریب مواد طبیعی می‌شود. تابش مداوم اشعه UV روی چوب نیز یکی از عوامل مخرب چوب ترمووود به شمار می‌آید. این اشعه باعث تجزیه بافت‌های سلولی می‌شود و در نهایت باعث از بین بافت‌های چوب خام می‌شود.

تابش مداوم اشعه UV به‌عنوان یکی از عوامل مخرب چوب ترمووود، تنها باعث تغییر رنگ و رنگ‌پریدگی ترمووود می‌شود. اگر از روکش‌های محافظ برای الوارهای ترمووود استفاده نشود، الوارها به‌مرورزمان از تنالیته قهوه‌ای به تنالیته خاکستری تغییر رنگ می‌دهند؛ بنابراین باتوجه‌به خواص طبیعی ترمووود، می‌توان به اشعه ماورای‌بنفش به‌عنوان یکی از معدود نقاط ضعف ترمووود اشاره کرد. شما می‌توانید برای ارتقای مقاومت ترمووود و محافظت از آن در برابر اشعه UV، از رنگ‌ها و روغن‌های مخصوص ترمووود استفاده کنید.

رطوبت با آب زیاد باعث ترک‌خوردگی چوب می‌شود

رطوبت و آب عامل اصلی ترک‌خوردگی و بادکردن چوب هستند. اگر رطوبت در بافت‌های داخلی چوب جمع شود و در مدت‌زمان زیادی باقی بماند، تغییر ابعادی سلول‌های چوب یکی از احتمالات است. با تغییر ابعادی سلول‌ها، چوب باد می‌کند. پس از خشک‌شدن رطوبت و تبخیر آب، سلول‌ها به ابعاد اولیه و طبیعی بر می‌گردند و این تغییرات مداوم باعث ترک‌خوردگی چوب می‌شوند. این مسئله برای ترمووود که به‌عنوان یکی از مقاوم‌ترین متریال‌ها در برابر رطوبت شناخته می‌شود نیز صادق است؛ بنابراین شما باید مقاومت ترمووود را در محیط‌های بسیار مرطوب ارتقا دهید. در این صورت تغییرات ناشی از رطوبت و بارش باران و برف در الوارهای چوب ترمووود به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

تغییر ناگهانی دما

در صورت استفاده از آیتم‌های چوبی در دکوراسیون داخلی و بیرونی، بهتر است از تغییر دمای ناگهانی جلوگیری کنید. متخصصان نصب ترمووود، چند ساعت پیش از اجرا، الوارهای چوب را از انبار و از پوشش‌های مخصوص بیرون می‌آورند، تا الوارهای ترمووود با دما و شرایط هماهنگ شوند و تطبیق پیدا کنند. مقاومت آیتم‌های چوبی مانند مبلمان، میز و صندلی، دیوارپوش، کف‌پوش و… که با ترمووود ساخته شده‌اند، در اثر تغییر دمای ناگهانی و شدید کاهش پیدا می‌کند.

روش‌های نگهداری برای جلوگیری از تأثیر عوامل مخرب بر ترمووود

مراحل جلوگیری از آسیب‌دیدن ترمووود از انبار آغاز می‌شود. الوارهای ترمووود باید در محیط‌های بسته و خنک نگهداری شود. همچنین بهتر است که ترمووود به‌صورت مستقیم روی زمین قرار نگیرد و الوارها به تعداد زیاد روی یکدیگر انباشته نشوند تا از تغییر شکل ترمووودی که تازه تولید است جلوگیری شود. رنگ‌آمیزی این متریال با رنگ‌های مخصوص، یکی از مؤثرترین روش‌های جلوگیری از بروز عوامل مخرب چوب ترمووود به شمار می‌آید. رنگ ترمووود باعث افزایش مقاومت این متریال در برابر اشعه مخرب UV می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید پس از نصب ترمووود در انواع دکوراسیون، از رنگ‌های مخصوص به‌منظور افزایش زیبایی و جلوگیری از آسیب‌دیدگی استفاده کنید.

خرید ترمووود اورجینال از مجموعه پارس آرای کوهستان

ترمووود یک متریال محبوب در طراحی دکوراسیون داخلی و بیرونی است. ترمووود چوبی است که مقاومت بسیار زیادی در برابر رطوبت، حرارت، ضربه و… دارد. البته که این متریال مقاوم نیز نقاط ضعفی دارد که می‌توانید با رعایت برخی نکات، از بروز عوامل مخرب چوب ترمووود جلوگیری کنید. اشعه UV خورشید، قارچ‌ها و جلبک‌ها و… باعث آسیب‌دیدن ترمووود می‌شوند. شما همچنین با خرید ترمووود مرغوب و اورجینال فنلاندی می‌توانید از خرابی این متریال در مرور زمان جلوگیری کنید. مجموعه پارس آرای کوهستان واردکننده و عرضه‌کننده ترمووود اورجینال با بهترین کیفیت است. شما می‌توانید همین حالا با مراجعه به سایت مجموعه ما سفارش خود را برای خرید ترمووود مرغوب و نصب اصولی ثبت کنید.

سؤالات متداول

برای محافظت از ترمووود پس از نصب در نمای ساختمان، پنجره و دکینگ استخر باید چه کاری انجام داد؟

به‌طورکلی بهتر است که پس از نصب برای اطمینان از لاک‌های محافظ مخصوص ترمووود برای پوشش این متریال استفاده کنید.

برای کاهش تأثیرات مخرب اشعه UV در ترمووود چه روش‌هایی وجود دارند؟

برای محافظت از ترمووود در برابر اشعه  UV باید از رنگ‌ها و روغن‌های مخصوص استفاده کنید. به‌طورکلی برای چوب‌های دیگر هم می‌توانید از لاک‌الکل، پولیش، روغن‌زیتون، روغن نارگیل، روغن و سرکه و… استفاده کنید.

خطر آسیب‌دیدگی ترمووود در کدام بخش‌های دکوراسیون بیشتر است؟

در محیط‌های مرطوب مانند سونا، استخر، حمام و سرویس بهداشتی و… باید از خیس شدن بیش از حد ترمووود خودداری کرد. همچنین ترمووود در نمای ساختمان، سایبان، درب‌های نمای ساختمان، پنجره و… نیز کاربرد دارد که خطر تغییر رنگ این متریال را تهدید می‌کند.

برچسب ها: