طول عمر ترموود به عوامل مختلفی بستگی دارد

ترموود چوبی است که تحت حرارت و فشار بالایی قرار گرفته تا ویژگی‌هایش بهبود پیدا کنند. این چوب مقاومت و دوام بالایی در برابر شرایط محیطی داشته و در مقایسه با دیگر چوب‌ها گزینه بادوام‌تری به‌شمار می‌آید. همچنین اگر قصد دارید از این محصول در ساخت سازه‌های خود استفاده کنید، لازم است بدانید که با ترمیم و نگهداری مداوم چوب ترموود می‌توانید طول عمر این متریال پرطرفدار را افزایش دهید. اما چه مواردی بر طول عمر ترموود تاثیرگذار هستند؟ در این مطلب عوامل موثر بر طول ترموود را بررسی کرده و راهکارهای مهمی را برای افزایش طول عمر این متریال ارائه می‌کنیم.

طول عمر ترموود به عوامل مختلفی بستگی دارد

طول عمر ترموود به چه مواردی بستگی دارد؟

برخی از ویژگی‌های بارز چوب ترموود، مقاومت بالای این محصول در برابر عوامل متنوع است. اما این چوب نیز مانند هر متریال دیگری در شرایط خاص و مدت‌زمان طولانی ممکن است دچار تغییراتی در ساختار خود شود. به‌طورکلی طول عمر ترموود به برخی عوامل محیطی و نوع ساختار این محصول بستگی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

شرایط محیطی

ترموودی که به‌عنوان دکینگ اطراف استخر به کار برده می‌شود و یا ترموودی که در ساخت بنای ساختمان استفاده می‌شود، در شرایط سختی قرار دارند. برای مثال این چوب‌ها به‌صورت مداوم در برابر تابش اشعه ماورا بنفش نور خورشید هستند که باعث پوسیدگی سطح چوب و تغییر رنگ آن می‌شود. همچنین باید توجه داشت که ترموودی که در فضای باز استفاده می‌شود، در معرض نفوذ آب باران و رطوبت نیز قرار دارد. نفوذ رطوبت به درون‌چوب ترموود باعث می‌شود منافذ بازی در سطح این چوب ایجاد شده و با ترک‌خوردگی‌های متعدد جلوه‌ای نامناسب به ترموود بدهد.

همچنین از دیگر اثرات نفوذ آب به داخل چوب ترموود، تغییر ابعاد این چوب و برهم‌خوردن تعادل شکل هندسی منظم این متریال و کاهش طول عمر ترموود است. اما لازم است بدانید که عوامل محیطی مخرب چوب ترموود به این موارد ختم نمی‌شوند. نفوذ حشرات و رشد قارچ‌ها از دیگر مواردی هستند که می‌توانند با آسیب رساندن به بافت چوب، ترموود را در گذر زمان پوسیده کرده و جلوه‌ای نامناسب را پدید آورند. بنابراین هرچقدر چوب ترموود نصب شده بیشتر در معرض این موارد باشد، طول عمر آن نیز کاهش می‌یابد.

گونه درختی ترموود

یکی دیگر از عواملی که بر روی طول عمر مفید ترموود اثر دارد، نوع چوبی است که برای ساخت ترموود استفاده شده است. برای مثال در میان انواع چوب بلوط، معمولا چوب بلوطی که به رنگ قهوه‌ای کم‌رنگ است، کیفیت بهتری در مقایسه با چوب بلوط قرمز دارد. ازاین‌رو ترموودی که از چوب‌های مرغوب به دست می‌آید نیز کیفیت بهتری داشته و طول عمرشان بیشتر است.

در قسمت زیر بعضی از انواع ترموود را آورده‌ایم:

  • ترموود چوب بلوط
  • چوب ترموود درخت کاج
  • چوب زبان‌گنجشک
  • چوب ترموود راش
  • ترموود بامبو

استاندارد دی و اس ترموود

یکی دیگر از راه‌های دسته‌بندی انواع چوب ترموود، بر اساس روش ساخت این چوب است. به‌طورکلی چوب ترموود در دو نوع S و D رده‌بندی می‌شود. ترموود نوع اس برای پایداری در برابر شرایط محیطی ساخته می‌شود. این ترموود در دمای 180 درجه سانتی‎گراد حرارت دیده تا مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی مختلف داشت باشد. اما دوام و مقاومت این محصول به‌اندازه ترموود نوع دی نیست.

برای تولید این نوع ترموود، چوب را در دمای 220 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند تا توانایی کافی را برای مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و نور آفتاب داشته باشد. رطوبت درونی این چوب کمتر از ترموود نوع اس است.طول عمر هر کدام از این ترموودها باتوجه‌به نوع نگهداری و فضای اطرافشان متغیر است.

راهکارهای افزایش طول عمر ترموود

با اینکه چوب ترموود از مقاومت نسبتا بالایی در برابر عوامل محیطی و در مقایسه با دیگر چوب‌ها برخوردار است، باید زمانی را برای نگهداری و مراقبت از این محصول صرف کنید. این مراقبت و نگهداری باید به‌صورت سرویس‌های دوره‌ای انجام شود تا پس از هر چند ماه، تمام چوب‌ها ترمیم شوند. با ترمیم و نگهداری دوره‌ای چوب ترموود نه‌تنها طول عمر این چوب افزایش می‌یابد؛ بلکه رنگ و ظاهر این متریال تازگی خاصی خواهد داشت. در ادامه برخی از راهکارهای مهمی را که در افزایش طول عمر ترموود نقش دارند را بررسی می‌کنیم.

بررسی مداوم ترموود

پیشنهاد می‌شود برای افزایش طول عمر ترموود، آن را به‌صورت مداوم بررسی کرده تا در صورت مشاهده شکاف یا تغییر رنگ آن، ترموود را ترمیم کنید. این‌گونه در استفاده‌های طولانی‌مدت چوب ترموود زیبایی و مقاومت خود را از دست نمی‌دهد و اگر شکافی بر اثر آسیب‌های فیزیکی به این چوب وارد شود، می‌توانید به‌سرعت جلوی پوسیدن و نفوذ رطوبت به دیگر بخش‌های چوب را بگیرید.

استفاده از رنگ‌روغنی

رنگ‌های روغنی مخصوص ترموود یکی از بهترین موادی هستند که برای پوشش و ترمیم چوب ترموود می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.همچنین این رنگ در مقابل اشعه ماورا بنفش نور خورشید مقاوم بوده و از آسیب‌دیدگی ترموود جلوگیری می‌کند.

به‌طور کلی می‌توان گفت که ترموود طول عمر بالایی نسبت به سایر انواع چوب دارد. همچنین در صورت نگهداری اصولی می‌توان طول عمر آن را به‌خوبی افزایش داد. حال احتمالا برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا با چنین شرایطی، ترموود ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟ آیا منطقی است که از این متریال در نمای ساختمان یا بخش‌های دیگر استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله؛ ترموود به دلیل ویژگی‌های بی‌نظیر خود، یک گزینه ایده‌آل برای اجرای انواع سازه‌ها و بخش‌های مختلف دکوراسیون داخلی به‌شمار می‌آید و قطعا ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

راهکارهای افزایش طول عمر ترموود

پارس آرای کوهستان مرجعی معتبر برای خرید ترموود

چوب ترموود متریالی مناسب برای استفاده در محیط‌های باز و دکوراسیون داخلی است. طول عمر این محصول به عوامل متنوعی نظیر گونه درختی این چوب و شرایط محیطی که در آن قرار دارد، بستگی دارد. اما شما می‌توانید با بررسی مداوم و دوره‌ای این چوب، آسیب‌های آن را شناسایی کرده و با استفاده از رنگ مخصوص ترموود، سطح چوب را بپوشانید. برای تهیه چوب ترموود باکیفیت می‌توانید از بخش فروشگاه اینترنتی سایت پارس آرای کوهستان دیدن کنید. ما در پارس آرای کوهستان ترموودهای مقاوم و بادوام را با ضمانت اصالت کالا عرضه می‌کنیم.

سوالات متداول

چه عوامل محیطی بر طول عمر ترموود تاثیرگذار هستند؟

عواملی مانند اشعه نور آفتاب، رطوبت، رشد قارچ‌ها و نفوذ حشرات از جمله عوامل محیطی هستند که بر طول عمر ترموود تاثیر دارند.

برای افزایش طول عمر ترموود باید از چه ماده‌ای استفاده کرد؟

بهترین ماده برای افزایش طول عمر ترموود، رنگ‌های روغنی مخصوص است که از این متریال مانند سدی محکم، محافظت می‌کند.

برچسب ها: