طراحی و اجرای ترموود در نما و فضاهای داخلی خانه‌‌‌‌‌های ویلایی

استفاده از ترموود در نما و فضاهای داخلی ساختمان‌ها در معماری مدرن کاربردهای زیادی دارد. چوب ترمو به عنوان یک متریال طبیعی و مقاوم در برابر شرایط محیطی، پوسیدگی و نفوذ حشرات به شمار‌‌‌‌‌ می‌آید. یکی از کاربردهای ترموود، در طراحی ویلاها و فضاهای داخلی آن‌ها است. در طراحی ویلا با ترموود از سایر متریال‌ها هم در کنار این محصول‌‌‌‌‌ می‌توان استفاده کرد که این ترکیب جلوه زیبایی به ساختمان شما‌‌‌‌‌ می‌بخشد. در این مطلب با انواع ویژگی‌‌‌‌‌های این چوب و کاربردهای آن در طراحی ویلا با ترموود آشنا‌‌‌‌‌ می‌شویم.

طراحی و اجرای ترموود
طراحی و اجرای ترموود در نما و فضاهای داخلی خانه‌‌‌‌‌های ویلایی

فرآوری ترموود

فرآوری ترموود به این ترتیب است که با حرارت دهی به چوب، آب درون چوب تبخیر شده و سپس آن را با چسب و پلاستیک ترکیب‌‌‌‌‌ می‌کنند. محصول به‌دست‌آمده در طی این فرایند را ترموود یا چوب پلاست‌‌‌‌‌ می‌نامند. این محصول طبیعی در برابر رطوبت از دوام بالایی برخوردار است. بنابراین، از ترموود‌‌‌‌‌ می‌توان در نمای ساختمان‌‌‌‌‌های مناطقی با آب‌وهوای مرطوب هم استفاده کرد. برای مثال ترموود‌‌‌‌‌ می‌تواند در طراحی ویلای مناطق شمالی ایران بسیار پرکاربرد باشد.

طراحی ویلا با ترموود

در سال‌های گذشته چوب به یکی از پرطرفدارترین محصولات در طراحی ویلاها و ساختمان‌ها تبدیل شده است و جایگاه گذشته خود را باز یافته است. یکی از کشورهای پیشرو در زمینه استفاده از ترموود در طراحی نمای ساختمان‌ها، کشور فنلاند است. در این کشور ترموود با کیفیت بالایی تولید‌‌‌‌‌ می‌شود، به طوری که در جاهای مختلف دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار است.

استفاده از ترموود در طراحی ویلا، به نمای ساختمان نوعی صمیمت‌‌‌‌‌ می‌بخشد. چنین حسی را نمی‌توان در مورد نماهای سخت و خشن شهری پیدا کرد که اکثر در آن‌ها از سنگ و سیمان استفاده شده است. ترموود علاوه بر تنوعی که در طرح و رنگ دارد، با محیط‌زیست هم کاملا سازگار است. البته یکی از نکات قابل‌توجه قیمت نسبت بالای طراحی نما با ترموود به نسبت سایر متریال‌ها‌‌‌‌‌ می‌باشد که می‌شود گفت در نهایت ارزشش را دارد.

 

طراحی ویلا
طراحی ویلا با ترموود

کاهش هزینه‌‌‌‌‌های تعمیرات ویلا

در مورد ساخت‌وساز این نکته نیز دارای اهمیت قابل‌توجهی است که طول عمر ترموود 5 برابر طول عمر چوب‌‌‌‌‌های فرآوری نشده و معمول است. این به این معنی است که شما دیگر هر چند وقت یک بار هزینه‌ای را صرف تعمیرات یا نوسازی ساختمان نخواهید کرد. این موضوع همچنین باعث کاهش چشمگیر در مصرف چوب و دورریز مصالح ساختمانی‌‌‌‌‌ می‌شود که در حفظ محیط‌زیست، اهمیت فراوانی دارد.

طراحی ویلا با ترموود در کنار سایر متریال

در طراحی ویلا در دل طبیعت، شما‌‌‌‌‌ می‌توانید از سایر متریال‌ها هم در کنار ترموود استفاده کنید. برای مثال شما‌‌‌‌‌ می‌توانید شیشه را هم همراه ترموود در نمای ویلا به کار ببرید. برای مثال با استفاده از یک پنجره بزرگ در نمای ویلا، فضای داخلی ویلای شما از نور طبیعی بیشتری برخوردار‌‌‌‌‌ می‌شود؛ و‌‌‌‌‌ می‌توانید از چشم‌اندازهای زیبای اطراف نهایت لذت را ببرید. اما برای طراحی ویلا با ترموود در مناطق سرد و کوهستانی، شما باید در زیر لایه‌‌‌‌‌های چوبی نما از عایق‌بندی‌های حرارتی مناسبی استفاده کنید. عایق‌‌‌‌‌های گرانولی که دوام بالایی هم دارند،‌‌‌‌‌ می‌توانند برای این کار مناسب باشند.

 

طراحی ویلا با ترموود
طراحی ویلا با ترموود در کنار سایر متریال

کاربردهای گسترده ترموود در طراحی ویلا

در پروژه‌‌‌‌‌هایی که در دل طبیعت ساخته‌‌‌‌‌ می‌شوند، ترموود‌‌‌‌‌ می‌تواند از لحاظ بصری هماهنگی بیشتری با محیط اطراف پیدا کند. برای مثال طراحی ویلا با ترموود، آن هم در محیطی جنگلی با چشم‌اندازهای زیبایی که دارد، برای شما آرامش‌بخش خواهد بود.

استفاده در محوطه ویلا

محوطه ویلا به عنوان جزوی از فضای خارجی ویلا، دارای اهمیت ویژه‌ای است. استفاده از گیاهان‌‌‌‌‌ می‌تواند به عنوان یکی از عناصر طراحی محوطه ویلا، ایفای نقش کند. در کنار این عنصر، از ترموود هم‌‌‌‌‌ می‌توان در طراحی محوطه ویلا استفاده کرد. این محصول طبیعی علاوه بر مقاومت بالایی که دارد،‌‌‌‌‌ می‌تواند در عین هماهنگی با گیاهان اطراف به خودی خود مایه زیبایی محوطه شود. برای مثال، از ترموود‌‌‌‌‌ می‌توان در ساخت آلاچیق استفاده کرد که جلوه خاصی به ویلای شما‌‌‌‌‌ می‌بخشد.

طراحی استخر

متریانی که برای استخر استفاده‌‌‌‌‌ می‌شود، باید دارای مقاومت کافی در برابر رطوبت باشد. از این رو، ترموود به دلیل دارا بودن این ویژگی،‌‌‌‌‌ می‌تواند برای طراحی استخر کاربرد داشته باشد. ترموود‌‌‌‌‌ می‌تواند سال‌‌‌‌‌های زیادی بدون اینکه نیاز به تعمیرات داشته باشد، دوام یابد.

استفاده در سقف ویلا

از ترموود همچنین‌‌‌‌‌ می‌توان در قسمت بیرونی سقف ویلا استفاده کرد. ترموود با توجه به ویژگی‌‌‌‌‌هایی که دارد‌‌‌‌‌ می‌تواند در برابر اشعه‌ی فرابنفش، رطوبت، تغییرات جوی و حشرات موذی مقاومت داشته باشد. همچنین این محصول طبیعی با توجه به رنگ و طرح‌‌‌‌‌های مختلفی که دارد به ویلای شما جلوه زیبایی خواهد بخشید.

طراحی فضای داخلی ویلا

چوب به عنوان متریالی شناخته‌‌‌‌‌ می‌شود که استفاده از آن، به فضای داخلی ساختمان نوعی صمیمت‌‌‌‌‌ می‌بخشد. از این رو اگر به دنبال آرامش و صمیمیت برای ویلای خود هستید، استفاده از ترموود‌‌‌‌‌ می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد.

دیوارپوش ویلا

شما‌‌‌‌‌ می‌توانید ترموود را به عنوان تن‌پوش دیوارهای ویلای خود هم به کار ببرید. ترکیب ترموود با تلویزیون و سایر اجزای مبلمان فضاهای داخلی ویلا‌‌‌‌‌ می‌تواند ظاهر خوبی داشته باشد؛ و فضای مناسبی را برای یک دورهمی گرم و صمیمی فراهم کند.

کفپوش ویلا

ترموود با توجه به مقاومت بالایی که دارد، به عنوان متریالی کاربردی برای کفپوش و پله‌ها‌‌‌‌‌ می‌تواند در نظر گرفته شود. همچنین ترموود با ظاهر زیبایی که دارد، گزینه مناسبی برای کفپوش ویلا است. وقتی روی سطوح چوبی راه‌‌‌‌‌ می‌روید، حس زیبایی از سرزندگی و نشاط به شما منتقل‌‌‌‌‌ می‌شود و انگار که در طبیعت قدم‌‌‌‌‌ می‌زنید!

کفپوش ویلا
کفپوش ویلا | پارس آرای کوهستان

با طراحی ویلا با ترموود، طبیعت را به خانه بیاورید!

این روزها چوب به یکی از محبوب‌ترین متریال‌‌‌‌‌های به کار رفته در معماری و طراحی داخلی است. یکی از معایب چوب، آسیب‌پذیری و طول عمر پایین آن‌‌‌‌‌ می‌باشد. از این رو با فرآوری انواع چوب‌‌‌‌‌ می‌توان این مساله را مرتفع کرد. یکی از تکنیک‌‌‌‌‌های جدید، فرآوری چوب و مقاوم‌سازی آن به روش حرارت دهی است که در نهایت چوب بادوامی به نام ترموود تولید‌‌‌‌‌ می‌شود. از این رو، یکی از مزایای استفاده از ترموود در نمای ویلاها و ساختمان‌ها، کاهش هزینه‌‌‌‌‌های مربوط به تعمیرات یا نوسازی ساختمان‌ها‌‌‌‌‌ می‌باشد. به این ترتیب، با استفاده از این متریال طبیعی و فرآوری شده که مقاومت و طول عمر بیشتری هم نسبت به چوب‌‌‌‌‌های معمول دارد،‌‌‌‌‌ می‌توانید طبیعت را به خانه و ویلای خود بیاورید!

 

برچسب ها: