شما قبل از هر اقدامی باید معایب سرامیک طرح پارکت را بررسی کنید و سپس با دیدی باز اقدام به خرید کنید؛ همان‌طور که می‌دانید از گذشته تا کنون از پوشش­های مختلفی برای کف ساختمان‌ استفاده شده است. (پوشش‌هایی نظیر سنگ، موزائیک، موکت، بتن، سرامیک و پارکت‌ها)

بعد از ارائه پارکت چوبی، کاشی و سرامیک‌هایی با طرح چوب به بازار راه یافت. شما نیز با این سؤال مواجه شدید که برای کف‌پوش خانه و یا محل کارتان از بهتر است از سرامیک استفاده کنید یا پارکت؟ یا اینکه چرا تا وقتی می‌توان از سرامیک‌هایی با طرح چوب استفاده کرد چرا پارکت را انتخاب کنیم؟

قبل از مقایسه و برسی سرامیک و پارکت ابتدا هر یک را به طور خلاصه معرفی کنیم.

پارکت چیست؟
پارکت چیست؟

پارکت چیست؟

از مدرن‌ترین کف‌پوش‌های موجود می‌توان به پارکت‌ها اشاره کرد. پارکت در دو نوع تمام چوب و مهندسی شده در بازار ارائه می‌شود. پارکت مهندسی شده یا سه‌لایه به پارکت‌هایی گفته می‌شود که لایه اول چوبی به ضخامت سه میلی‌متر و دولایه زیرین از چوب‌های عمدتاً ارزان‌تر که با حرارت و گرما به هم متصل می‌شوند.

لایه رویی پارکت‌های سه‌لایه با فناوری نانو سیلور ساخته شده است. این ویژگی سبب شده تا پارکت علاوه بر جلوه خاص و براق خاصیت آنتی‌باکتریال نیز پیدا کند.

سرامیک چیست؟

سرامیک نام تجاری کاشی سرامیکی است. کاشی‌ از پخته‌شدن خاک رس در کوره با دمای بسیار بالا به دست می‌آید. هر کاشی دو قسمت دارد:

  • قسمت سفالی که قسمت عمده و اصلی کاشی است.
  • لعاب روی کاشی که ماده‌ای شیشه‌ای است و قسمت رویی کاشی را تشکیل می‌دهد.

هر کاشی که لعاب رویی آن از جنس سرامیک باشد در بازار به نام سرامیک شناخته شده و خریدوفروش می‌شود. حالا که به شناخت کلی از پارکت و سرامیک رسیدیم بهتر است بدون حاشیه و اضافه‌گویی به سرامیک طرح پارکت بپردازیم.

پس از عرضه پارک‌ها و ورود آن به بازار، شاهد تغییراتی در طرح سرامیک‌ها بودیم. سرامیک‌هایی با طرح پارکت چوبی. اما آیا سرامیک جایگزین مناسبی برای پارکت خواهد بود؟

قبل از هر پاسخی به سؤال بالا بهتر است معایب سرامیک طرح پارکت و پارکت را بدانیم تا با اطلاعات کامل‌تر و دید بازتری دست به اقدام بزنیم. همه تلاش ما در شرکت پارس آرای کوهستان بر این بوده که با اطلاعات بروز شما را به طور صحیح راهنمایی کنیم.

معایب پارکت
معایب پارکت

معایب پارکت:

پارکت‌ها با اینکه جدیدترین کف‌پوش‌های ارائه شده در بازار است؛ اما بی‌نقص نیست و عیب‌هایی نیز دارد.

حساس به آب زیاد و رطوبت بالا

برای شست‌وشوی پارکت بهتر است کمی محتاط باشید. هرچند که لایه رویی پارکت ضدآب بوده و آب تأثیری بر آن ندارد؛ اما اگر نصب صحیح صورت نگیرد ممکن است آب به لایه‌های زیرین نفوذ کرده و مشکل‌ساز شود.

تولید سروصدا در صورت نصب غیراستاندارد

ممکن است پس از نصب پارکت، هنگام راه‌رفتن متوجه سروصدا شوید. اگر پارکت توسط افراد متخصص نصب نشود امکان اینکه بین پارکت‌ها فاصله باشد وجود دارد. پس خیلی مهم است که کار را به متخصص آن بسپرید.

معایب سرامیک طرح پارکت

به‌طورکلی سرامیک ضعف‌های بیشتری در مقابل پارکت دارد. در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

وزن بالا

سرامیک و به‌طورکلی کاشی‌، برعکس پارکت وزن بالایی دارد. وزن بالای این کف‌پوش موجب سختی حمل‌ونقل در ساختمان‌های آپارتمانی شده و کار را دشوارتر خواهد کرد. وزن بالای سرامیک سختی نصب را نیز دوچندان کرده و پروسه عملیات نصب را طولانی‌تر خواهد کرد.

درصورتی‌که پارکت نصب بسیار آسان و سریعی دارد.

معایب سرامیک طرح پارکت
معایب سرامیک طرح پارکت

جرم گرفتن کاشی

سرامیک با اینکه مشکلی برای شست‌وشو با آب و مواد شوینده ندارد و لعاب خود را به سخی از دست می‌دهد؛ اما باز هم به طور کامل تمیز نمی‌شود. پس از مدتی که از نصب کاشی بگذرد خواهید دید که بین کاشی‌ها دچار جرم‌گرفتگی شده است. تمیزکردن و ازبین‌بردن این آلودگی به‌هیچ‌وجه کار راحتی نیست. حجم بیشتر جرم‌گرفتگی در نهایت باعث رشد قارچ و کپک خواهد شد.

سرد بودن سرامیک

سرامیک در فصل تابستان نیز سرد خواهد بود و خنکای دلچسبی را به پوست شما القا می‌کند. اما این سرما در فصل‌های سرد سال چندبرابر خواهد شد و با وجود سیستم‌های گرمایشی نیز این سردی به طور کامل از بین نخواهد رفت.

البته می‌توان برای کف‌های سرامیک از سیستم‌های گرمایشی در کف خانه استفاده کرد که به دلیل هزینهٔ بالا  و دوباره‌کاری این کار معمولاً توصیه نمی‌شود.

تعمیر و تعویض سخت

از دیگر معایب سرامیک طرح پارکت می‌توان به موضوع سختی تعمیر  و یا تعویض آن اشاره کرد. تعمیر سرامیک هزینه بالایی داشته و به‌هیچ‌عنوان کار راحتی نیست. اگر سرامیک شما به تعمیر و یا تعویض نیاز پیدا کند، کل خانه را مشغول خواهد کرد.

علاوه بر این تعویض قسمت خاصی از سرامیک طرح پارکت کاری بسیار دشوار بوده چرا که امکان دارد طرح مشابه سرامیک شما پیدا نشود.

عایق نبودن نسبت به صدا

سرامیک‌ها نسبت به صدا اصلاً عایق خوبی نیستند. این موضوع باعث کم‌شدن محبوبیت سرامیک شده. زیرا پارکت عایق بسیار خوبی برای صدا بوده و حفظ حریم خصوصی شما را به همراه دارد.

لغزندگی

سرامیک‌ها به‌شدت لغزنده هستند و چند قطره آب برای لغزندگی بیشتر آن کافی است. این ویژگی سرامیک خانه را برای کودکان و افراد مسن ناامن خواهد کرد. قبل از خرید حتماً به همچون نکاتی دقت کنید.

شکنندگی بالا

سرامیک نسبت به پارکت شکنندگی بسیار بالای دارد. وزن بالا، میزان خش‌پذیری و شکنندگی بالای این محصول باعث شده است تا تعویض سرامیک به‌شدت سخت باشد. همچنین به دلیل میزان شکنندگی و خش‌پذیری بالای سرامیک امکان اینکه تعویض احتیاج داشته باشد را بالاتر می‌برد.

تشخیص کیفیت

امروزه ممکن است سرامیک‌های زیادی را در بازار ببینیم. اما از کجا مطمئن باشیم کیفیت سرامیک انتخابی ما بالا خواهد بود؟ سرامیک‌ها درجه‌بندی کیفیت دارند و تشخیص آن از روی ظاهر به‌راحتی ممکن نیست. این امر ریسک خرید کالای بی‌کیفیت را بالا خواهد برد.

قیمت نجومی

از دیگر معایب سرامیک طرح پارکت می‌توان به قیمت‌های بسیار بالای آن اشاره کرد. به‌طورکلی شاید قیمت پارکت بیشتر از سرامیک باشد، اما گاهی ما در خرید سرامیک طرح پارکت با قیمت‌هایی مواجه می‌شویم که نجومی هستند و خرید خود پارکت و نصب آن کاملاً به‌صرفه‌تر خواهد بود.

مقایسه سرامیک و پارکت
مقایسه سرامیک و پارکت

جمع‌بندی

پس از آشنایی کلی با سرامیک و پارکت با نوعی از سرامیک که طرح پارکت دارد آشنا شدیم. به برسی و مقایسه این دو پرداختیم. معایب سرامیک طرح پارکت و به‌طورکلی کاشی را برسی کردیم و به معایب پارکت نیز پرداختیم. پس از برشمردن معایب سرامیک طرح پارکت و مقایسه آن با پارکت می‌فهمیم که به‌طورکلی پارکت گزینه بهتری برای خرید و استفاده به‌عنوان کف‌پوش خواهد بود. البته که سلیقه هر فرد و محل به‌کارگیری کف‌پوش نیز امری مهم است که باید آن را در نظر گرفت.

امیدواریم پس از خواندن مطلب بالا به پاسخ سؤال‌های خود رسیده باشید. اگر سؤالی باقی‌مانده و یا نیاز به توضیح بیشتری دارید ، می‌توانید از مشاوره متخصصین ما در شرکت پارس آرای کوهستان بهره ببرید.

برچسب ها: