سبک طراحی ویژه آلاچیق‌های مدرن

آلاچیق به عنوان یک سازه نیمه‌باز و به شکل فضایی تحت عنوان استراحتگاه و دارای ارتباط مستقیم با فضای باز شناخته می‌شود. آلاچیق دارای انواع طرح‌ها و سبک‌های گوناگون می‌باشد که برای مثال می‌توان به انواع طراحی‌های چوبی و فلزی و ثابت و متحرک اشاره کرد. در دنیای معماری امروز، برای طراحی مفیدتر و بهتر فضای خارجی بناها از آلاچیق‌های مدرن استفاده می‌کنند تا فضای بیرون از ساختمان، به عنوان محیطی منحصربه‌فرد و زیبا و مطابق با معماری روز دنیا ساخته شود. آلاچیق‌های مدرن سبک‌های طراحی خاص خود را دارند و به شکل‌های مختلفی ساخته می‌شوند. در این مطلب با سبک‌های مدرن آلاچیق و اشکال مختلف آن‌ها آشنا می‌شویم.

سبک‌های مدرن آلاچیق
سبک‌های مدرن آلاچیق  

متریال مورد استفاده در سبک‌های مدرن آلاچیق

از آلاچیق‌های مدرن، به عنوان یکی از انواع محبوب و پرطرفدار آلاچیق‌ها یاد می‌شود که در طرح‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. برای طراحی این آلاچیق‌ها، افراد دارای هیچ گونه محدودیتی نیستند و فقط با کمی ذوق و سلیقه و ایده‌های نو می‌توانند بهترین شکل آن را برای حیاط خانه، فضای بیرونی یا ویلای خود و یا حتی به جهت زیباسازی روف گاردن طراحی کنند. آلاچیق‌های مدرن از متریال‌های مختلفی چون فلز، چوب، سنگ و مواد دیگر، تهیه و تولید می‌شوند. اما به‌عنوان محبوب‌ترین نوع متریال برای این نوع آلاچیق‌ها، می‌توان به چوب اشاره کرد که طراحی آن‌ها نیز به صورت مینیمال صورت می‌پذیرد. معمولا در سبک‌های مدرن آلاچیق، از چوب ترموود به سبب ویژگی‌ها و خواص آن استفاده می‌شود.

آلاچیق در سبک‌های مدرن در اشکال مختلفی طراحی می‌شود

برای ساخت این نوع از آلاچیق‌ها، احتیاجی به طراحی آن‌ها به‌صورت اشکال دقیق و منظم نیست و افراد می‌توانند تا از اشکال هندسی غیرمنتظم بر طبق سلیقه خود نیز در طراحی بهره ببرند. سقف آلاچیق‌های چوبی مدرن ممکن است به صورت‌های مختلفی همچون مسطح، گنبدی و شیب‌دار طراحی ‌شوند. اما برای یکی از بهترین گزینه‌ها برای طراحی و ساخت سقف این آلاچیق‌ها، سطح مسطح و صاف است. در سالیان اخیر در طراحی‌های سبک‌های مدرن آلاچیق ، سقف‌ها معمولا به‌صورت صاف و مسطح ساخته می‌شوند و این نوع طراحی بسیار موردتوجه افراد قرار گرفته است.

برای انتخاب متریال سقف، مساله بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که ابتدا باید به سراغ باکیفیت ترین نوع چوب رفت تا با گذر زمان و شرایط آب‌وهوایی مختلف سازگار بوده و به مرور زمان دچار آسیب غیر قابل جبران تبدیل نشود. شما می‌توانید آلاچیق چوبی مدرن را با دیواره‌های چوبی، آجری و دیگر متریال‌ها بسازید. اما اگر فرد علاقه‌ای به وجود دیواره در طراحی آلاچیق نداشته باشد، قادر خواهد بود تا آلاچیق مدرن را به صورت کاملا باز طراحی و تولید کند. این امر بدین معنی است که هیچ دیواره‌ای وجود نداشته باشد و فقط تعدادی ستون به جهت سوار شدن سقف روی آن تهیه شوند. در سبک‌های مدرن آلاچیق، این سازه‌ها، معمولا بدون وجود هیچ گونه دیواره‌ای ساخته می‌شوند.

مزایای آلاچیق‌های چوبی مدرن
مزایای آلاچیق‌های چوبی مدرن

مزایای آلاچیق‌های چوبی مدرن

یکی از مزیت‌های استفاده از سبک‌های مدرن آلاچیق در طراحی، این است که در طراحی آن‌ها نیازی به وجود تزئینات زیاد و پر زرق و برق نخواهد بود. زیرا سبکی که در طراحی آن‌ها استفاده می‌شود، به سبک مینیمال و بسیار ساده است. این گونه طراحی‌ها در عین صاف و سادگی، دارای طراحی بسیار زیبا و چشم‌نواز خواهند بود. به همین دلیل اصلا به پرداخت هزینه‌های اضافی برای ریزه کاری‌های بی‌دلیل در آن نیازی نیست.

برای روشنایی و نورپردازی در سبک‌های مدرن آلاچیق، تنها می‌توان از چراغ‌های آویز و سقفی مدرن استفاده کرد. به همین خاطر طراحی و اجرای نورپردازی آلاچیق‌های مینیمال بسیار جذاب‌تر و چشمگیرتر از سایر سبک‌ها است. زیرا ترکیب دو متریال چراغ‌های آویزی و رنگ چوبی موجود در آن‌ها، فضایی شگفت انگیز را به وجود می‌آورند. در سبک‌های مدرن آلاچیق از متریالی استفاده می‌شود که با همه نوع شرایط آب‌وهوایی سازگاری دارند.

ساختمان آلاچیق به سبک مدرن

آلاچیق به سبک مدرن پیش از هر عامل دیگری، نیاز به یک ساختمان و سازه مستحکم و قوی دارد که به طور عمده، این سازه از مواد مرغوبی چون فلز و چوب ساخته می‌شود. باید از سازه فلزی به‌عنوان ستون و پایه آن استفاده شود و آن با چوب اشباع شده خوب پوشش داده شود تا حس با طراوت و طبیعت زنده در آن را برای افراد تداعی کند. از آنجایی که آلاچیق در فضای باز استفاده می‌شود؛ باید در نظر داشت که در صورت استفاده از متریالی مانند فلز، رنگ‌های اپوکسی و یا رنگ‌های پوشش دریایی برای پوشیدن آن استفاده شود و چوب مورد استفاده، حتما از نوع ترموود باشد.

مراحل ساخت و اجرای آلاچیق‌‌ها به سبک مدرن و انواع آن‌ها

برای ساخت و اجرای این نوع آلاچیق‌ها، در قدم اول باید فضای مناسبی را در بیرون از خانه، مانند باغ، ویلا، فضای سبز و یا روف گاردن در نظر گرفت که اشراف کامل و کافی به اطراف داشته باشد. سپس با توجه به فضای انتخاب شده، باید ابعاد و اندازه و شکل هندسی آلاچیق را تهیه کرد. معمولا در طراحی‌های مدرن، متداول‌ترین شکل، شکل مستطیل است. این نوع طراحی مینیمالیسم را نیز به‌ زیبایی نشان داده و با نورپردازی صحیح و دقیق، این امکان وجود دارد تا بتوان منظره چشمگیر و خارق‌العاده‌ای از ترکیب آلاچیق و محیط را مشاهده کرد. پس از تعیین موارد بالا، می‌توان شروع به ساخت سازه کرد. در ادامه تعدادی از انواع سبک‌های مدرن آلاچیق بررسی شده‌اند.

مراحل ساخت و اجرای آلاچیق‌‌ها
مراحل ساخت و اجرای آلاچیق‌‌ها

آلاچیق پرگولا

یکی از انواع سبک‌های مدرن آلاچیق، آلاچیق پرگولا است. طراحی پرگولاها بدین شکل است که سقف آن‌ها کاملا پوشیده نبوده و به حالت سایبان است. برای زیبایی هرچه بیشتر این سازه، پیشنهاد می‌شود تا از گیاهان بالارونده در جهت خلق آلاچیقی زیبا و جذاب همانند درخت انگور و یاس استفاده شود. این گیاهان به مرور زمان تمامی قسمت‌های آلاچیق از جمله سقف را پوشش می‌دهند.

آلاچیق زندگی؛ یکی از جدیدترین سبک‌های مدرن آلاچیق

عنوان دیگر آلاچیق‌ها، آلاچیق زندگی است که مجهز به امکاناتی کاربردی از قبیل مبلمان راحتی، آشپزخانه کوچک، رختکن و فضایی برای نشستن افراد است. این نوع از آلاچیق از بهترین سازه‌های تفریحی برای فصل تابستان است. همچنین می‌توان این ترکیب را با وجود آبنما یا استخر در نزدیکی آن تکمیل کرد.

آلاچیق قابل حمل

آلاچیق‌های قابل حمل یا پرتابل، آلاچیق‌های قابل حمل و سبک، انعطاف‌پذیری بوده که به سهولت قابل جمع شدن هستند. این سازه‌ها، این امکان را به افراد می‌دهند تا از آن‌ها برای کمپ‌های گروهی و دسته جمعی استفاده کنند. جنس سقف آن‌ها معمولا از نوع پارچه‌های سبک نایلونی است که در مقابل بارش‌ها مقاومت قابل توجهی دارند.

استفاده از سبک‌های مدرن آلاچیق
استفاده از سبک‌های مدرن آلاچیق

با استفاده از سبک‌های مدرن آلاچیق، از فضای باز لذت بیشتری ببرید

مهم‌ترین معیار برای اجرای سبک‌های مدرن آلاچیق این است که برای انتخاب طرح آن، باید طراحی این سازه با طراحی باغ، ویلا و یا هر مکانی که در آن قرار دارد، هماهنگ باشد. همچنین باید آلاچیق در جایی نصب شود که جلوه‌ای زیبا و دلنشین به مکان بدهد. خرید و نصب آلاچیق مدرن باید در قسمتی از باغ یا ویلا انجام ‌شود که در طول روز، زمان زیادی را در سایه باشد. استفاده از سبک‌های مدرن آلاچیق در طراحی، فضای دلنشینی به‌وجود می‌آورد که امکان استفاده بهینه و لذت بردن از فضای باز را چند برابر می‌کند.

برچسب ها: