ترموود به‌عنوان سایبان

امروزه استفاده از چوب به‌دلیل زیبایی، جلای رنگ و طبیعی بودن این متریال محبوبیت زیادی دارد. اما استفاده از چوب خام در دکوراسیون داخلی و بیرونی، مشکلاتی مانند آفت چوب، پوسیدگی طبیعی چوب، فعالیت باکتریایی در بافت چوب، تغییر حالت و… دارد. ترموود متریالی بر پایه چوب است که از مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت، حرارت، نفوذ حشرات و … برخوردار می‌باشد. یکی از موارد استفاده از این چوب، ساخت سایبان است. سایبان همان‌طور که از نام آن پیدا است، به دلیل جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و ساختن مکانی آرام برای استراحت ساخته می‌شود و ترموود بهترین متریال برای آن است. در این مطلب ویژگی‌های سایبان چوبی ترموود را بررسی می‌کنیم.

ترموود چیست؟

چوب ترموود در اثر فرایند ترمودینامیکی به دست می‌آید. در این فرایند معمولاً از چوب درخت کاج یا درخت زبان‌گنجشک استفاده می‌شود و به آن حرارت می‌دهند تا تمام رطوبت ذاتی چوب از بین برود و خشک شود. آنچه ترموود را به متریالی مناسب برای استفاده در نمای ساختمان، سایبان و… تبدیل کرده است، قابلیت انعطاف و مقاومت بالای آن است. پس از فرایند ترمودیناکی روی ترموود یک‌لایه شفاف کشیده می‌شود که از مواد نانو تشکیل شده است و مقاومت این متریال را چندبرابر می‌کند. این چوب برای اولین‌بار در کشور فنلاند تولید شد؛ اما اکنون در ایران به یکی از جذاب‌ترین متریال‌ها برای استفاده در دکوراسیون داخلی و بیرونی تبدیل شده است.

مزایای سایبان چوبی ترموود

ترموود چوبی بسیار مقاوم است که برای استفاده در فضاهای باز که در معرض بارش باران و برف، تابش نور خورشید، رطوبت هوا و… هستند، بهترین گزینه به شمار می‌آید. در فرایندی که روی چوب ترموود اعمال می‌شود، به مغز چوب 185 الی 212 درجه سانتی‌گراد حرارت وارد می‌شود. این حرارت باعث گسستن زنجیره سلولزی و ازبین‌رفتن صمغ چوب، لارو حشرات و میکروارگانیسم‌ها می‌شود. سایبان‌های چوبی همواره در معرض تابش شدید نور خورشید قرار دارند و ترموود به علت مقاومت فوق‌العاده در برابر حرارت و رطوبت بهترین انتخاب برای طراحی سایبان چوبی به شمار می‌آید.

علاوه بر این‌که ترموود مقاومت موردنیاز به‌عنوان متریال مناسب برای سایبان دارد، زیبایی و جلای رنگ چوب در این متریال نیز چشمگیر است. ترموود از انعطاف بالایی برخوردار است و این مسئله باعث شده امکان سفارش ترموود در هر حالت و طرحی ممکن باشد. کاربردهای این چوب تقریباً نامحدود است و شما می‌توانید در همه‌جا از این متریال استفاده کنید؛ اما یکی از کاربردهای اصلی این محصول فنلاندی سایبان چوبی ترموود است.

کاربردهای سایبان چوبی ترموود

سایبان چوبی ترموود علاوه بر اینکه متریالی لوکس به شمار می‌آید و به زیباسازی محیط کمک می‌کند، کاربرد بسیار زیادی در شهرسازی و طراحی فضاهای سبز سطح شهر دارد. همچنین یکی دیگر از کاربردهای سایبان‌های ترموود در مناطق با آب‌وهوای شرجی، مناطق گرمسیر و… است؛ زیرا چوب ترموود قابلیت شکست تابش شدید خورشید را دارد و باعث کاهش گرما می‌شود. طراحی محیطی در ویلاها، پارکینگ منازل، پارک‌ها و بوستان‌ها و… به‌عنوان مکان استراحت افراد و لذت‌بردن از سایه در روزهای گرم، با سایبان، پرگولا و آلاچیق ترموود امکان‌پذیر است.

قیمت سایبان چوبی ترموود

عوامل مختلفی در تفاوت قیمت ساخت و اجرای سایبان چوبی ترموود مؤثر هستند. برای مثال شما باید پیش از اقدام به تهیه ترموود، ابعاد موردنیاز برای سایبان را مشخص کنید. سپس باید طرح چوب را مطابق باسلیقه خود انتخاب کنید. تنوع طرح‌های سایبان چوبی ترموود باعث شده است که مقدار هزینه لازم برای اجرای این سایبان چوبی نیز متنوع باشد. همچنین قیمت مدل‌های متنوع سایبان چوبی مانند، سایبان با پنل خورشید، سایبان شیشه‌خور، سایبان‌های کامل یا هاشور دار و… با یکدیگر متفاوت هستند. یکی دیگر از آپشن‌های ترموود، رنگ ترموود است که علاوه بر افزایش مقاومت در برابر اشعه UV خورشید، زیبایی بافت اصیل و جلای رنگ چوب را نمایان می‌کند.

استفاده از رنگ برای سایبان چوبی ترموود

مهم‌ترین دشمن سایبان چوبی ترموود، اشعه UV خورشید است. اشعه خورشید ممکن است پس از چندین سال باعث تغییر رنگ ترموود شود. خوشبختانه برای مقاومت بیشتر ترموود راهکاری ساده و مؤثر وجود دارد. با رنگ‌های مخصوص ترموود، علاوه بر زیباتر کردن جلوه سایبان و نمایان کردن بافت‌های چوب، عمر مفید سایبان نیز افزایش می‌یابد.

در چه مکانی می‌توان از ترموود به‌عنوان سایبان استفاده کرد؟

امروزه کاربرد سایبان‌های چوبی فقط به ایجادکردن مکانی برای استراحت، محدود نمی‌شود. سایبان‌ها در مکان‌هایی طراحی می‌شوند که به مانعی در برابر نور خورشید نیاز داریم. ایده‌های نوآورانه برای استفاده بهتر از سایبان چوبی ترموود تمامی ندارند. برای مثال می‌توانید روی سطح سایبان، پنل‌های خورشیدی نصب کنید و انرژی نور خورشید را به برق تبدیل کنید. در ضمن از این سایبان‌ها می‌توان در ورودی منزل، در داخل حیاط، کنار استخر و… استفاده کرد.

در ادامه با برخی دیگر از کاربردهای سایبان چوبی ترموود آشنا می‌شویم:

  • محیط بازی کودکان
  • طراحی در کناره‌های دیوار
  • طراحی در راهروها
  • تنظیم نور ساختمان با سایبان در مقابل پنجره‌های بزرگ
  • سایبان برای پارک‌کردن ماشین
  • سایبان مغازه، فروشگاه‌ها و مخصوصاً کافه‌ها و رستوران‌ها
  • سایبان برای پیاده‌روهای باغ‌ها
  • سایبان برای پروش گل و گیاه‌های رونده

انواع سایبان چوبی ترموود

با برنامه‌ریزی برای طراحی سایبان چوبی ترموود، می‌توانید از پتانسیل‌های فوق‌العاده این سازه بهره‌مند شوید. زیبایی و مقاومت ترموود به اثبات رسیده است و مسئله‌ای که مهم است، این است که در طراحی و انتخاب نوع سایبان ترموودی، خلاق باشید.

برخی از محبوب‌ترین مدل‌های سایبان چوبی ترموود عبارت‌اند از:

  • سایبان بازویی یا جمع‌شونده
  • سایبان چتری
  • سایبان آکاردئونی

اجرای سایبان چوبی ترموود با خدمات پارس آرای کوهستان

مقاومت بالای ترموود در برابر حرارت و رطوبت باعث محبوبیت این متریال در دنیا و ورود به بازار ایران شده است. امروزه از این متریال در تمامی محیط‌های داخلی و بیرونی و حتی در سطح شهرها استفاده می‌شود. مجموعه پارس آرای کوهستان واردکننده و عرضه‌کننده ترموود اصل است و با اجرای حرفه‌ای سایبان چوبی ترموود آماده خدمت‌رسانی به کارفرمایان است. برای بهره‌مندی از این خدمات کافی است با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

سؤالات متداول

رنگ‌کردن سایبان ترموود چگونه است؟

ابتدا مقداری از رنگ مخصوص ترموود روی سطح در راستای الیاف چوب پخش می‌شود و سپس باید به طور کامل خشک شود؛ بنابراین لایه‌های رنگ ترموود باید ضخامت کمی داشته باشند تا پس از 10 دقیقه کاملاً خشک شوند.

اشعه UV  خورشید چه تأثیری در ترموود دارد؟

ترموود پس از مدتی مقاومت خود را در برابر اشعه قدرتمند UV  خورشید از دست می‌دهد و به رنگ خاکستری متمایل می‌شود. رنگ‌کردن ترموود این مشکل را به‌راحتی حل می‌کند و مقاومت سایبان را افزایش می‌دهد.

آیا سایبان چوبی ترموود ضد آب است؟

ترموود در برابر انواع رطوبت مقاومت بی‌نظیری دارد؛ اما ضد آب نیست. با رنگ‌های آب‌گریز می‌توان مقاومت آن را در برابر رطوبت افزایش داد.

 

برچسب ها: