سان روف گاردن؛ فضای سبز شخصی در کوچک‌ترین فضا

این روزها جمعیت شهرها با سرعتی باور نکردنی در حال افزایش است و جای دادن این جمعیت بدون ساخت خانه‌های آپارتمانی امکان‌پذیر نیست و برای ساخت این خانه‌ها بخش زیادی از فضای سبز شهری گرفته می‌شود.یکی از راهکارهای جبران این اتفاق، ساخت فضای سبز شخصی و اختصاصی در کمترین فضاها است و پشت بام آپارتمان‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای محوطه سازی و احداث فضای سبز شخصی است.سان روف گاردن یکی از سازه‌هایی است که در کمترین فضا هم قابل اجرا است و با احداث آن تا حد زیادی می‌توان در کنار زیبایی، فضای سبزی اختصاصی در ساختمان داشت.

سان روف گاردن چیست؟
سان روف گاردن چیست؟

سان روف گاردن چیست؟

برای آشنایی با سان روف گاردن، ابتدا باید با روف‌ گاردن‌ها آشنا باشید. روف گاردن‌ها یا باغچه‌های پشت بام، نوعی فضای سبز هستند که روی پشت بام خانه‌های ویلایی یا آپارتمان‌ها ساخته می‌شوند. هدف از ساخت روف گاردن‌ها، ایجاد فضای سبز شخصی، داشتن هوای پاکیزه و نماسازی بهتر و بیشتر برای خانه است. روف گاردن‌ها گاهی کل فضای پشت بام را اشغال می‌کنند، در حالیکه سان روف گاردن‌ها، چنین حالتی ندارند. سان روف گاردن گاهی روی تراس یا گوشه‌ای از محوطه احداث می‌شوند، سازه‌ای است با کاربری مشابه روف گاردن و در اندازه کوچک‌تر و مشخص که دارای چارچوب نیز هست.

به عبارت دیگر سان روف گاردن، سازه‌ای مانند گلخانه اما شبیه به اتاق یا آلاچیقی با سقف شیشه‌ای است که آفتاب از سقف آن وارد شده و گل‌ها و گیاهان از این طریق تغذیه می‌شوند. سان روف گاردن‌ها سازه‌ای بسیار زیبا هستند و این روزها در بیشتر کشورهای دنیا برای زیباسازی پشت بام یا محوطه مجتمع‌ها و با هدف جمع‌آوری انرژی خورشید و کمک به رشد گیاهان ساخته می‌شوند.

مصالح کاربردی در ساخت سان روف گاردن

سان روف گاردن یا پاسیوهای خورشیدی، سازه‌هایی شبیه به آلاچیق هستند که سقف آن‌ها حتما شیشه‌ای است . گاهی اوقات دارای دیوارهای شیشه‌‌ای و گاهی فاقد آن‌ هستند.در صورتی که این سازه دارای دیوار شیشه‌ای باشد به گلخانه یا اتاق خورشیدی تبدیل می‌شود . در صورت عدم وجود آن صرف پاسیو یا سقفی است که روی فضای سبز بام‌ها ساخته می‌شود.

این سازه دارای چارچوب یا اسکلتی مشخص است و برای مقاوم‌سازی آن دیواره‌ها تا اندازه مشخصی بالا کشیده می‌شوند. در بیشتر موارد ارتفاع دیواره‌های این سازه 1 متر است اما در صورت نیاز ممکن است دیواره‌ها بلندتر یا کوتاه‌تر هم باشند. دیواره‌کشی سان روف‌ها برای زیباتر کردن آن‌ها و اختصاصی کردن فضای آن‌ها انجام می‌شود . متریالی که برای کشیدن آن‌ها استفاده می‌شود معمولا چوب یا سیمان است. با توجه به اینکه سیمان نیاز به نماسازی دارد، مصالح چوبی گزینه مناسب‌تری برای دیواره‌کشی سان روف‌ها هستند و در میان آن‌ها، ترموود از سایر مصالح مناسب‌تر است. ترموود همچنین برای کفسازی این سازه هم استفاده می‌شود تا نسبت به رطوبت مقاوم و نفوذناپذیر شود.

مزایای استفاده از ترموود در سان روف گاردن‌ها

همان‌طور که گفته شد، یکی از متریال کاربردی در ساخت سان روف‌ گاردن‌ها، ترموود است. ترموود متریالی چوبی است که از چوب طبیعی تحت مکانیسم فشار ساخته می‌شود. در واقع برای تولید این متریال چوب طبیعی درخت را تحت فشار و حرارت قرار می‌دهند تا با خروج آب میان بافتی، مقاومت آن بیشتر شده و ظاهر زیباتری پیدا کند. ترموود یکی از پرطرفدارترین مصالح ساختمانی امروزی است که در نماسازی و محوطه سازی، به خصوص ساخت سازه‌هایی مانند آلاچیق یا باغ‌های بام خورشیدی بسیار کاربردی است. از مزایای استفاده از این متریال در ساخت سان روف گاردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترموود زیبا است و با استفاده از آن دیگر نیازی به مصالح نماسازی نیست
  • تنوع طرح و رنگ ترموود بسیار بالا است و امکان انتخاب آن متناسب با نمای ساختمان وجود دارد
  • ترموود تحت فشار تولید می‌شود بنابراین مقاومت بالایی دارد
  • ترموود عایق حرارت، رطوبت و مقاومت به آن‌ها است
  • ترموود طول عمر بالایی دارد و زود خراب نمی‌شود
  • قیمت ترموود نسبت به مصالح فلزی پایین‌تر و ظاهر آن از بیشتر مصالح شکیل‌تر است
  • ترموود از چوب طبیعی است، بنابراین با محیط زیست سازگار است
هزینه ساخت سان روف گاردن‌ها با شیشه و ترموود
هزینه ساخت سان روف گاردن‌ها با شیشه و ترموود

مقایسه هزینه ساخت سان روف گاردن‌ها با شیشه و ترموود

یکی از موضوعات مهمی که در مورد احداث سان روف گاردن هم مانند هر سازه‌ای مطرح است، هزینه ساخت و اجرای این فضا است. در مورد هزینه ساخت سان روف گاردن‌ها اولین و مهم‌ترین موضوع سبک و نوع طراحی و ساخت آن‌ها است. این سازه هم به صورت تمام شیشه و هم با دیواره‌های ترموودی قابل اجرا است.

هزینه ساخت با شیشه

در صورتی که این سازه با دیوارهای شیشه‌ای ساخته شده یا در اصطلاح سان روم گاردن باشد، هزینه ساخت وابسته به هزینه تهیه شیشه، احداث اسکلت و نصب شیشه روی اسکلت است .که به دلیل حساسیت کار با شیشه معمولا مبلغ بالایی دارد.

هزینه ساخت با ترموود

در صورتی که این سازه نیم دیوار و با مصاحلی مانند ترموود احداث شود اما هزینه ساخت پایین‌تر خواهد بود. ترموود متریالی در دسترس است و به دلیل پرمصرف بودن، تهیه آن چندان سخت نیست. به علاوه اجرای ترموود حساسیت شیشه را ندارد . به راحتی می‌توان آن را به محل مورد نظر حمل و در چارچوب مورد نظر نصب کرد و این کار هم هزینه چندان زیادی ندارد.

سان روف گاردن

سان روف گاردن؛ سازه‌ای برای دوستی با طبیعت

سان روف گاردن، نوعی از روف گاردن‌ها است که طراحی و شکل آن کمی متفاوت با روف‌ گاردن‌های رایج است. این سازه چارچوب مشخصی دارد و در اندازه‌ای معین ساخته می‌شود . برخلاف روف گاردن، برای تولید آن از مصالح ساختمانی مختلف استفاده می‌شود که یکی از رایج‌ترین آن‌ها ترموود است. ساخت این سازه با ترموود علاوه بر ایجاد ظاهر زیباتر، کاربرد آن را در نماسازی هم بیشتر می‌کند. به علاوه همان‌طور که در این مطلب گفته شد، استفاده از ترموود برای ساخت این سازه، آسیب کمتری به طبیعت وارد می‌کند و فرآیند ساخت را ساده‌تر می‌کند.

برچسب ها: