چگونه یک کلبه چوبی شیک و جذاب بسازیم؟

کلبه چوبی سازه‌ای با طراحی شیک و خاص است که می‌تواند مکانی برای گذراندن تعطیلات و دورهمی‌های خانوادگی باشد. به طور معمول این کلبه‌ها را در باغ‌های بزرگ و یا مناطق جنگلی و کوهستانی می‌سازند. ساخت این کلبه‌ها مانند ساخت هر سازه دیگری مراحلی دارد که باید به‌دقت انجام شوند. از سوی دیگر باید از مصالحی استفاده شود که کیفیت و ماندگاری بالایی داشته باشند؛ بنابراین از هر نوع چوبی نمی‌توان در ساخت این کلبه‌ها استفاده کرد. معمولاً در ساخت این سازه از چوب‌های فراوری شده استفاده می‌شود. با ما همراه باشید تا به بررسی مراحل ساخت کلبه چوبی و بهترین نوع چوب مورداستفاده در آن بپردازیم.

ویژگی‌ها و مزایای ساخت کلبه چوبی

به دلیل اینکه در ساخت کلبه چوبی از چوب فراوری شده استفاده می‌شود، این سازه وزن نسبتاً پایینی دارد. باید بدانید که این وزن پایین باعث می‌شود تا در برابر زلزله مقاومت بالایی داشته باشد. شاید در نگاه اول استحکام کلبه چوبی به دلیل وزن پایین چوب پایین به نظر برسد؛ اما جالب است بدانید که وزن پایین چوب باعث می‌شود تا در زمان زلزله نیروی کمتری از زمین به کلبه وارد شود.

از جمله سایر ویژگی‌های کلبه چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلبه چوبی در مدت کوتاهی ساخته می‌شود
  • این سازه با هر نوع آب‌وهوا و اقلیمی سازگار است
  • کلبه چوبی با محیط‌زیست سازگار است و ضرری برای آن ندارد
  • ساخت کلبه چوبی هزینه بسیار پایینی دارد
  • انعطاف‌پذیری چوب‌های به‌کاررفته در ساخت کلبه‌های چوبی بسیار بالا است
  • تعمیر و تغییر طراح این کلبه‌ها دشواری ندارد و هزینه آن پایین است
  • به دلیل استفاده از چوب فراوری شده در ساخت کلبه، این سازه عایق صدا و گرما است

کلبه چوبی چه نوع سازه‌ای است؟

کلبه چوبی نوعی سازه است که در متراژ بین 40 تا 80 متر ساخته می‌شود. باید بدانید که کلبه چوبی نوعی اکو کمپ به شمار می‌رود که در واقع یک استراحتگاه موقتی و محلی برای گردشگری در زیباترین مناطق با چشم‌اندازی فوق‌العاده است. به عبارتی دیگر کلبه چوبی نوع اقامتگاه محلی به شمار می‌آید که به طبیعت و محیط‌زیست آسیبی وارد نمی‌کند و گردشگران با اقامت در آن با ویژگی‌ها، فرهنگ و آداب آن منطقه آشنا خواهند شد. در حال حاضر در طراحی و ساخت کلبه چوبی از به‌روزترین متدها در دنیا استفاده می‌شود. حتی در طراحی دکوراسیون داخلی آن نیز از طرح‌های مدرن و جذابی استفاده شده و باتوجه‌به سلیقه خریدار، کلبه ساخته خواهد شد.

عوامل مؤثر بر میزان هزینه‌های ساخت کلبه چوبی

هزینه ساخت کلبه چوبی به چندین عوامل مختلف بستگی دارد که باعث افزایش یا کاهش می‌شوند. هر یک از این عوامل به‌نوعی در کیفیت ساخت کلبه تأثیر مستقیم دارند. از همین رو برای افزایش کیفیت سازه و داشتن یک کلبه زیبا و شیک در زمینه تمام عوالم مؤثر بر هزینه ساخت، گزینه‌های مناسبی انتخاب شوند.

از جمله مهم‌ترین عوامل مؤثر بر هزینه ساخت کلبه چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی داخلی و بیرونی کلبه
  • مساحت و متراژ کلبه
  • نوع چوب مورداستفاده در ساخت کلبه
  • تعداد طبقات کلبه
  • رنگ مورداستفاده در ساخت نمای کلبه
  • شکل درب‌ها و پنجره‌های کلبه
  • طراحی سقف کلبه
  • میزان ارتفاع سقف کلبه
  • عملیات عایق‌کاری کلبه
  • میزان مقاومت کلبه در برابر آتش‌سوزی و رطوبت

ساخت کلبه چوبی چه مراحلی دارد؟

برای ساخت کلبه چوبی باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید تا بتوانید یک کلبه عالی داشته باشید. در اولین مرحله ساخت کلبه باید مجوز ساخت دریافت کنید. برای ساخت یک کلبه باکیفیت و ماندگار باید اصول مناسب ساخت را رعایت شود که این کار نیازمند اخذ مجوزهای لازم است. از سوی دیگر شما باید مجوز آب، برق، گاز و تلفن را برای کلبه خود دریافت کنید. در مرحله بعدی باید نقشه کلبه موردنظر خود را طراحی کرده و بعد ساخت‌وساز را انجام دهید. در نظر بگیرید که طراحی کلبه شما باید اصولی و بر طبق استانداردهای معماری باشد.

پس از تأیید نقشه طراحی شده باید محاسبات لازم برای تهیه مصالح را انجام دهید. سپس باید مانند سایر ساختمان‌ها برای کلبه چوبی خود عملیات پی‌ریزی را آغاز کنید. به‌این‌ترتیب مقاومت سازه شما به شکل اصولی افزایش می‌یابد. در مرحله پس از پی‌ریزی باید چارچوب کلی سازه را مشخص کنید تا بعد از آن مرحله ساخت‌وساز آغاز شود. این مرحله نیازمند تهیه الوارها و تخته چوب‌های فراوری شده است. در نهایت باید طبق نقشه طراحی شده الوارها را در کنار یکدیگر نصب‌کرده تا کلبه چوبی مورد ساخته شود.

چه نوع چوبی برای ساخت کلبه مناسب است؟

به‌طورکلی چوب‌های فراروی شده بهترین نوع چوب برای ساخت کلبه چوبی هستند. در میان چوب‌های فراوری شده، ترموود یکی از بهترین انواع آن‌ها به شمار می‌رود. ترموود با استفاده از چوب درخت کاج یا زبان‌گنجشک تولید می‌شود. چوب ترمو در واقع در یک فرایند اصلاح حرارتی قرار گرفته و توسط بخار آب حرارت می‌بیند. در طی این فرایند رطوبت چوب به طور کامل کشیده می‌شود؛ از همین رو مقاومت بالایی در برابر رطوبت و حرارت پیدا می‌کند. همچنین مقاومت این چوب در برابر ضربه، فشار، حشرات موذی، قارچ‌ها و کپک‌ها افزایش می‌یابد.

ترموود گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت کلبه چوبی است؛ چرا که کلبه چوبی معمولاً در فضای آزاد ساخته شده و به طور مداوم در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلفی قرار دارد؛ بنابراین با استفاده از ترموود در ساخت کلبه، رطوبت باران و برف روی آن تأثیر نمی‌گذارد و اشعه فرابنفش موجود در نور خورشید نیز باعث پوسیدگی آن نمی‌شود. همچنین هیچ نوع قارچ و کپکی رو آن رشد نکرده و هیچ‌گونه حشره موذی به آن حمله نمی‌کند؛ در نتیجه ماندگاری بسیار بالایی دارد.

خرید چوب ساختمانی باکیفیت برای ساخت کلبه از مجموعه کوهستان

برای ساخت کلبه چوبی باید از مصالحی استفاده کنید که در برابر عوامل محیطی مانند شرایط آب‌وهوایی، تابش نور خورشید، حمله حشرات و رشد قارچ و کپک مقاوم باشد. چوب ترمو می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای این کار باشد. مجموعه کوهستان یکی از برترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان چوب ترمو و سایر چوب‌های ساختمانی و صنعتی است. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت مجموعه ما باکیفیت‌ترین چوب‌های ساختمانی را برای ساخت کلبه خود خریداری کنید.

برچسب ها: