روش‌های ضد آب‌کردن چوب ترموود آن را مقاوم‌تر می‌کند

چوب ترموود مستعد پوسیدگی، تاب برداشتن یا ترک خوردن نیست. برای افزایش عمر این چوب تولیدکنندگان با کمک حرارت بالا و بخار آب تمامی رطوبت و آب داخل چوب را از بین می‌برند تا محصولی ضد آب به‌دست آید. در فرآیند تولید ترموود به دلیل تأثیر فرآیند گرمایش، علاوه بر ضد آب‌شدن و پایداری ابعاد، مقاومت در برابر پوسیدگی، حشرات و کپک‌ها نیز در این متریال افزایش می‌یابد. همچنین چوب شکل و ابعاد خود را در شرایط متغیر محیطی به‌خوبی حفظ می‌کند. برای اینکه مقاومت و طول عمر این چوب در مقابل محیط‌های مرطوب بالا برود باید روش‌های ضد آب‌کردن چوب ترموود را بشناسیم و آن‌ها را به کار ببریم.

ضد آب‌کردن چوب ترموود و دیگر مزایای آن در فرآیند تولید

گرما از دیرباز برای بهبود و افزایش خواص طبیعی چوب استفاده می‌شده است. در زمان‌های قدیم، قبایل آفریقا، نیزه‌های خود را روی آتش حرارت می‌دادند تا آن‌ها را مقاوم کنند، در حالی که وایکینگ‌ها قسمت بیرونی کشتی‌های خود را می‌سوزاندند تا آنها را در برابر آتش و آب مقاوم کنند.

یکی از مهمترین مزایای چوب ترمو نسبت به سایر انواع الوارهای فرآوری نشده این است که بسیار بادوام است. گرمای شدیدی که در طول فرآیند تصفیه استفاده می‌شود، چوب را تا عمق هسته آن خشک می‌کند. این کار تمام رطوبت و آب موجود در چوب را از آن حذف می‌کند. هنگامی که ترموود در محل مورد نظر نصب می‌شود، به اندازه الوارهای تصفیه نشده متورم یا منقبض نمی‌شود. در ادامه به مزایای ضد آب‌کردن چوب ترموود اشاره می‌کنیم.

مقاومت در برابر نفوذ رطوبت

تولیدکنندگان استانداردهای کیفی سختگیرانه‌ای را در طول فرآیند اصلاح حرارتی و در تمام مراحل تولید حفظ می‌کنند. در فرآیند ترموسازی با رهاسازی رطوبت نسبی از چوب، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر پوسیدگی و پایداری ابعادی عالی حتی زمانی که در معرض شرایط آب‌وهوایی در فضای باز قرار دارد، ایجاد می‌شود.

محافظت در برابر هوازدگی و گردوخاک

فرآیند عملیات حرارتی تمایل چوب به تاب خوردگی، متورم شدن و… در شرایط رطوبتی مختلف را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. رطوبت چوب ممکن است به کمتر از 40 تا 50 درصد در مقایسه با الوارهای تصفیه نشده کاهش یابد. همین خاصیت باعث می‌شود علاوه بر ضد آب بودن حدودی ترموود در مراحل اولیه تولید، این مزیت چوب را در مقابل هوازدگی و تغییر ابعادی عمیق محافظت می‌کند.

محافظت در برابر اشعه فرابنفش

اشعه UV خورشید برای بسیاری از متریال‌های ساخت‌وساز از جمله ترموود بسیار مضر است. این چوب در مراحل اولیه تولید با روش‌های متنوع در مقابل اشعه خورشید مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد؛ اما با استفاده از روش‌های ضد آب‌کردن چوب ترموود این مقاومت چندین برابر افزایش می‌یابد و طول عمر بالای این متریال تضمین می‌شود.

مقاومت در برابر بیماری‌های چوب

بیماری‌های چوب‌مانند آفت‌ها، قارچ‌ها، کپک‌ها و… برای سلامت و مقاومت چوب بسیار مضر و خطرناک هستند. در فرآیند ترموسازی این آفات و عوامل بیماری‌زای چوب از بین می‌روند اما هنگام استفاده در یک محیط جدید با هدف‌های مختلف، ممکن است ترموود در معرض بیماری قرار بگیرد. رطوبت می‌تواند عامل موثری در شکل‌گیری عوامل بیماری چوب باشد. با استفاده از روش های ضد آب کردن چوب ترموود این اتفاق نخواهد افتاد.

از دیگر مزایای فرآیند ترمو کردن چوب ترموود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر تغییرات در رنگ ترموود
  • حفظ استحکام
  • شکنندگی پایین
  • عایق صدای خوب

روش‌های ضد آب کردن چوب ترموود شامل چه مواردی می‌شوند؟

همه چوب‌ها وقتی در معرض رطوبت قرار می‌گیرند، واکنش یکسانی نشان نمی‌دهند. با انتخاب گونه‌های صحیح چوب و استفاده از روش های ضد آب کردن چوب ترموود می‌توانید یک متریال فوق‌العاده و ضدآب را در اختیار داشته باشید. این روش‌ها به افراد کمک می‌کنند که چوب ترموودی که در سازه خود بکار برده‌اند را سالیان طولانی گارانتی کنند. معمولا برای ضد آب کردن چوب از متدهای مختلفی استفاده می‌شود که هریک از این متدها کارایی و مزایای مخصوص به خود را دارند. در ادامه به معرفی و شرح روش های ضد آب کردن چوب ترموود می‌پردازیم.

استفاده از پلی اورتان؛ از روش های ضد آب کردن چوب ترموود

پلی اورتان یک نوع بسیار محبوب از پوشش‌های چوبی برای عایق رطوبتی است و بهترین راه برای ضد آب بودن چوب را به شما ارائه می‌دهد. این روغن مفید بسیار بادوام می‌باشد و پوشش چوبی ضد آب خوبی را تامین می‌کند. همچنین این ماده ظاهری براق و شفاف ایجاد می‌کند که زیبایی چوب را افزایش می‌دهد و چوب را از آسیب آب و رطوبت محافظت می‌کند.

لاک اپوکسی مایع

اپوکسی مایع چوب، ضد آبی با کارایی بالا است که عموما برای کشتی‌ها، عرشه قایق‌ها و سطوح بیرونی استفاده می‌شود. این یک مایع بسیار قوی است که مانعی در برابر آب، نمک و شرایط شدید مرطوب ایجاد می‌کند تا چوب بتواند عمر بیشتری داشته باشد.

پوشش لاستیکی

یکی دیگر از روش های ضد آب کردن چوب ترموود استفاده از پوشش لاستیکی است. پوشش لاستیکی به طور گسترده‌ای برای موارد ضد آب کردن چوب کاربردی اساسی دارد. این ماده پوشش قوی و منعطفی با قابلیت بدون لغزش را در اطراف ساختار چوب ارائه می‌دهد تا از رطوبت و آب ترموود را در امان نگه دارد و همچنین چوب را دربرابر عواملی که رنگ چوب را تغییر می‌دهند محافظت می‌کند.

محلول ضد آب

می‌توانید با مخلوط کردن روغن با سقز و سرکه سیب، یک محلول ضد آب و درزگیر قوی‌ ایجاد کنید. یک پیمانه روغن (دانه کتان یا گردو)، یک پیمانه روغن سقز و ½ قسمت سرکه سیب را با هم مخلوط کنید. این مخلوط پوشش بادوامی ایجاد می‌کند. مواد را در یک ظرف فلزی مخلوط کنید. این محلول قوی جذب آب و رطوبت در چوب ترموود را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

پارس آرای کوهستان؛ واردکننده برتر چوب ترموود

در این مطلب با مزایا و روش های ضد آب کردن چوب ترموود آشنا شدیم. درست است که ترموود در مقابل رطوبت و آب نفوذپذیری بسیار پایینی دارد، اما با استفاده از این روش‌ها می‌توانید طول عمر و دوام ترموود را تضمین کنید. فراموش نکنید که برای تهیه یک ترموود مرغوب که در مقابل انواع شرایط آسیب‌زا مقاوم باشد باید به مجموعه‌ای مراجعه کنید که چوب ترموود باکیفیتی را ارائه می‌دهد.

مجموعه پارس آرای کوهستان؛ برترین واردکننده چوب ترموود باکیفیت در ایران است. ترموودهای مجموعه ما که از کشور استونی وارد می‌شوند از مرغوبیت بالایی برخوردار هستند. ما در این مجموعه برای خریداران گرامی شرایطی عالی را فراهم کرده‌ایم، شما می‌توانید با مراجعه به بخش‌های مختلف وبسایت ما از این شرایط آگاه شوید.

سوالات متداول

از چه موادی می‌توان برای ضدآب کردن ترموود استفاده کرد؟

لاک اپوکسی مایع و پلی اورتان از بهترین مواد هستند.

آیا ترموود کاملا ضدآب است؟

این چوب مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد اما از مواد ضدآب کننده نیز می‌توان برای افزایش مقاومت آن استفاده کرد.

برچسب ها: