راهنمای نگهداری، بازسازی و نظافت نمای چوبی

کاربرد چوب در نما به طور روزافزون در حال افزایش است. زیبایی، دوام، طبیعی بودن و عدم آسیب رساندن به محیط‌زیست از مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد چوب طبیعی است که آن را به متریالی پرطرف‌دار تبدیل کرده است. تمامی انواع چوب صرف‌نظر از گونه، میزان دوام و نوع فراوری آن‌ها زمانی که در معرض نور خورشید و شرایط آب‌وهوایی قرار می‌گیرند دچار تغییراتی می‌شوند. با قرارگیری در مقابل این شرایط رنگ چوب به طوسی نقره‌ای تغییر می‌کند و همچنین در صورت رعایت‌نکردن برخی نکات بسیار ساده در طولانی‌مدت، دوام و عملکرد آن نیز کاهش می‌یابد؛ بنابراین در این مطلب با مهم‌ترین نکات راهنمای نگهداری از نمای چوبی آشنا می‌شویم.

نکات راهنمای مراقبت و نگهداری نمای چوبی

همانند تمامی پوشش‌های چوبی دیگر، نمای چوبی نیز در مقابل برخی از عوامل محیطی و آب‌وهوایی آسیب‌پذیر است. نکته مهم این است که شما باید ابتدا با عواملی که به چوب نما آسیب وارد می‌کنند آشنا باشید تا بتوانید آسیب‌های ناشی از آن‌ها را شناسایی و ارزیابی کرده و برای برطرف‌کردن تصمیم بگیرید.

مهم‌ترین عواملی که به چوب نما آسیب می‌رسانند را با هم مرور می‌کنیم:

  • شرایط جوی نامساعد، قرارگیری در معرض اشعه UV خورشید و رطوبت منجر به ایجاد لکه‌های ناهموار بر روی چوب نما می‌شوند
  • رطوبت ممکن است منجر به ایجاد کپک، قارچ و جلبک شود. این عوامل زمانی به وجود می‌آیند که ساختمان به میزان لازم در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد (در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که چوب‌های فراوری شده‌ای که توسط شرکت پارس آرای کوهستان تأمین و عرضه می‌شوند کیفیت بسیار بالایی دارند و احتمال بروز موارد عنوان شده به‌شدت ناچیز است)
  • چوب ماده‌ای طبیعی و زنده است؛ بنابراین زمانی که در معرض رطوبت، گرما و نور خورشید قرار بگیرد امکان منقبض شدن، بادکردن و یا تغییر اندازه و شکل را خواهد داشت

استفاده از پوشش نهایی؛ یکی از راهکارهای نگهداری از نمای چوبی

یکی از راهکارهای نگهداری از نمای چوبی، استفاده از پوشش نهایی از قبیل رنگ‌های ورنی یا روغن مخصوص فضای باز برای جلوگیری از تغییر رنگی است که ناشی از اشعه UV خورشید و شرایط جوی باشد. رنگ یکی از فینیشینگ‌هایی است که قدرت محافظت بسیار بالایی از چوب نما در مقابل شرایط آب‌وهوایی مختلف دارد. شواهد بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند رنگ به‌گونه‌ای از چوب محافظت می‌کند که عمر آن را به بیش از 100 سال افزایش خواهد داد.

استفاده از پیچ‌های استیل

برای نصب پروفیل‌های رویه نما باید از پیچ‌ها و ثابت‌کننده‌های استینلس استیل استفاده کرد. لکه‌های قهوه‌ای به وجود آمده بر روی چوب، زیبایی و جذابیت آن را کاهش می‌دهند. دلیل ایجاد رگه‌ها و لکه‌های قهوه‌ای قرمزرنگ به طور حتم به دلیل زنگ‌زدگی پیچ‌ومهره و یا هر نوع اتصالات فلزی به‌کاررفته در چوب است. لازم به ذکر است شرکت پارس آرای کوهستان برای نصب چوب رویه به چوب‌های زیر سری از پیچ‌های استینلس استیل استفاده می‌کند و بی‌تردید این دست مشکلات در پروژه‌های اجرایی این مجموعه روی نمی‌دهند. با استفاده از پیچ‌های روکش‌دار یا گالوانیزه مخصوص نیز می‌توان تا حدودی از بروز مشکلات ناشی از زنگ‌زدگی جلوگیری کرد.

پیشگیری از تماس شاخ‌وبرگ درختان

توصیه می‌شود درختانی که نزدیک به نمای چوبی هستند به طور دوره‌ای هرس شوند. اگر شاخ‌وبرگ درختان با نما در تماس باشند احتمال آسیب رساندن به چوب به‌کاررفته وجود خواهد داشت. تماس شاخ‌وبرگ درختان با چوب نما منجر به قرارگیری در معرض رطوبت می‌شود و در طولانی‌مدت احتمال آسیب و صدمه به آن وجود خواهد داشت؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که شاخ‌وبرگ درختان و حتی شمشادها و گیاهان روی زمین با چوب نمای ساختمان در تماس نباشند و در صورت تماس آن‌ها را هرس کنید.

نکات مهم دیگر در راهنمای مراقبت و نگهداری از نمای چوبی

برای افزایش طول عمر نمای چوبی حتماً در بالاترین سطح نمای چوبی، از فلشینگ‌های اصولی بدون نشتی و درز استفاده شود. هرگونه نقص در فلشینگ باعث ایجاد رد جریان آب کثیف به روی نما و نفوذ به پشت‌نما خواهد شد. عبور آب کثیف از روی نما باعث لکه‌دار شدن و کثیفی سطح نما می‌شود و عبور آب از پشت‌نما نیز به علت عدم وجود نور و جریان هوا منجر به رشد قارچ، کپک و باکتری خواهد شد.

برخی از نکات مهم دیگر در زمینه مراقبت و نگهداری از نمای چوبی نیز عبارت‌اند از:

  • از آسیب‌های ناشی از ضربه و خراشیدگی سطح نمای چوبی جلوگیری کنید
  • در اجرای چوب نما تا جای ممکن از ایجاد سطوح افقی بدون شیب پرهیز شود. برخورداری از شیب ملایم ضمن تأمین نیازهای معماری طرح، منجر به عدم رسوب آلودگی‌ها به‌صورت دائمی می‌شود
  • تا جای ممکن از ایجاد لبه‌های قابل فرود پرندگان جلوگیری شود. درصورتی‌که لبه‌های چوب نما دارای فضایی مناسب برای نشستن پرندگان باشد علاوه بر فضولات، چنگال و ناخن‌های آن‌ها نیز به زیبایی و دوام نما آسیب وارد می‌کند
  • توصیه می‌شود برای نصب نمای چوبی از تیم اجرایی متخصص و باتجربه استفاده شود. (شرکت پارس آرای کوهستان با بهره‌گیری از دانش فنی و یک دهه فعالیت در زمینه تأمین و اجرای چوب نما یکی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین مراجع چوب ساختمان در ایران است)

بازسازی نمای چوبی

بازسازی نمای چوبی به عملیاتی گفته می‌شود که به‌صورت دوره‌ای در زمان بهره‌برداری از نمای چوبی به‌منظور مرمت، تعویض یا اصلاح بخش‌هایی که بر اثر استفاده یا نگهداری نادرست یا به دلیل استهلاک دچار آسیب شده‌اند، انجام می‌شود. در ضمن همواره با وجود رعایت نکات راهنمای نگهداری از نمای چوبی به دلیل افزایش طول عمر نما، ممکن است نما به بازسازی برای بازیابی زیبایی اولیه نیاز داشته باشد. در ادامه مراحل بازسازی نمای چوبی را با هم مرور می‌کنیم.

بازسازی تأثیر اشعه UV در نمای چوبی

اشعه UV باعث می‌شود که سطح چوب نما آسیب ببیند و رنگ آن به خاکستری نقره‌ای تغییر کند. زدودن رنگ خاکستری در بخش‌هایی که تحت‌تأثیر اشعه UV خورشید قرار گرفته و تجدید رنگ نشده‌اند به 2 روش انجام می‌شود.

این 2 روش عبارتند از:

  1. زدودن رنگ خاکستری نقره‌ای با مواد شیمیایی مخصوص Antigrey
  2. برداشتن لایه‌های رویی با عمق لازم توسط دستگاه‌های ساب مخصوص

تعویض قطعات چوبی

معمولاً پروفیل‌های آسیب‌دیده نما را به‌راحتی نمی‌توان بازسازی کرد و بهترین راه‌حل، تعویض قطعات معیوب است. اما با رعایت نکاتی در مورد چوب نما می‌توان خسارات احتمالی را کاهش داد. اگر آسیب وارده به چوب نما در اثر ضربه جسم خارجی به آن باشد امکان بازسازی آن کم می‌باشد و باید قطعه آسیب‌دیده را تعویض کرد؛ بنابراین باید به شرکتی که ارائه‌کننده خدمات می‌باشد مراجعه کرده و از تیم متخصص آن‌ها درخواست راهکار مناسب و مقتضی کنید.

تعویض قطعات چوبی خراب، مستهلک و تاب برداشته شده، شامل چوب رویه، زیرسازی‌ها و لقمه‌های چوبی یا پلاستیکی زیرین (پلی پروپیلن) می‌باشد. همچنین اگر بخش آسیب‌دیده مساحت کوچکی باشد می‌توان بخش پوسیده را برش داد و با کیت‌های epoxy–based آن را تعمیر کرد و سپس از پوشش مناسب بر روی آن استفاده کرد.

تعویض و اصلاح پیچ‌های شل شده و زنگ‌زده

در طولانی‌مدت بر اثر رطوبت و نوسانات دما، امکان انبساط و انقباض چوب نما وجود دارد. به همین دلیل امکان شل‌شدن پیچ‌های به‌کاررفته وجود دارد که منجر به بالا آمدن سر پیچ‌ها خواهد شد. به‌جای استفاده از چکش و فروکردن دوباره پیچ‌ها، باید پیچ‌های قدیمی را بیرون بکشید و به‌جای آن‌ها پیچ‌های جدید را جایگزین کنید.

تجدید رنگ و پوشش مقاوم به اشعه UV خورشید

ما در مجموعه پارس آرای کوهستان از رنگ‌های ورنی و روغن‌های مخصوص و مقاوم نسبت به اشعه UV خورشید استفاده می‌کنیم. روغن یا ورنی‌های (wood varnish) مورداستفاده به‌عنوان فینیشینگ به داخل چوب نفوذ کرده و سلول‌های چوب را سفت‌وسخت می‌کنند؛ بنابراین فضایی برای جذب گردوخاک باقی نمی‌ماند. همچنین فینیشینگ‌هایی مانند روغن یا رنگ‌های ورنی مخصوص که به داخل چوب نفوذ می‌کنند از متریال‌های نگهدارنده چوب نما از قبیل لاک و پلی‌اورتان عملکرد بهتری دارند.

برخی از نکات مهم دیگر در این زمینه عبارت‌اند از:

  • روغن باید بر روی سطح نما در دو مرحله اجرا شود و توصیه می‌شود این کار توسط قلم با موهای نرم یا پارچه تنظیف انجام شود
  • برای خشک‌شدن اولین لایه روغن که به‌صورت نازک اجرا شده است، در شرایط آب‌وهوایی ایده‌آل یک ساعت زمان لازم است. دومین لایه روغن نیازمند مراقبت بیشتری است. همچنین در صورت تمایل به برخورداری از رنگ موردنظر، می‌توانید از روغن‌هایی استفاده کنید که رنگی باشند
  • اگر قصد دارید از روغن‌های رنگی استفاده کنید، توصیه می‌شود از رنگ‌های روشن استفاده کنید؛ زیرا تیره‌کردن رنگ روشن، امکان‌پذیر است؛ اما روشن‌کردن رنگ تیره‌کاری بسیار مشکل و تقریباً غیرممکن است
  • برای کاربرد دولایه روغن بر روی 50 مترمکعب نما، حدوداً 5 لیتر روغن موردنیاز است

نظافت؛ اصلی کاربردی در راهنمای نگهداری از نمای چوبی

استفاده و کاربرد چوب برای نما علاوه بر افزودن ظاهری لوکس و فوق‌العاده زیبا به بخش خارجی ساختمان، از مزایای بسیاری نیز برخوردار است. برای حفظ ظاهر زیبای چوب در نما باید برخی نکات را موردتوجه قرارداد. همچنین تمیزکردن چوب نما کمک شایانی به افزایش عمر مفید چوب به‌کاررفته دارد.

اگر نمای چوبی دچار کپک، قارچ و تغییر رنگ شود می‌توان با استفاده از آب با فشار متناسب (تحت نظارت تیم متخصص) و محلول‌های مخصوص پیشنهادی تأمین‌کننده‌ها، بدون هیچ‌گونه آسیبی آن را تمیز کرد. استفاده از آب و محلول‌های شستشو دهنده با فشار مناسب یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای تمیزکردن نمای چوبی است.

نظافت قبل از ساب زدن

زمانی که چوب نما ساب زده می‌شود، نیاز به تمیزکردن به طور عمیق‌تر می‌باشد. محصولات پاک‌کننده چوب نما برای تمیزکردن انتخاب مناسب و ارزانی هستند. برخی از مواد شستشو دهنده‌ای که برای دکینگ استفاده می‌شوند برای چوب نما نیز مورد کاربرد می‌باشند.

نظافت قبل از فینیشینگ

تمیزکردن نمای چوبی قبل از بازسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قبل از اجرای هر نوع فینیشینگ کپک، قارچ و دوده و هرگونه لکه را باید از چوب نما پاک کرد. پاک‌کردن بافت و فیبر مرده چوب نیز بعد از ساب زدن از ملزومات این کار است.

ازبین‌بردن قارچ و کپک در نمای چوبی

قارچ و کپک اغلب به رنگ چوب آسیب وارد می‌کنند. قابل‌ذکر است قارچ و کپک تنها ظاهری ناخوشایند برای چوب نما به وجود می‌آورند و آسیبی به خود آن وارد نمی‌کنند. مگر اینکه در طولانی‌مدت بر روی چوب باقی بمانند. در این صورت منجر به ایجاد لکه بر روی آن خواهند شد؛ بنابراین اگر خواهان چوبی بدون لکه هستید باید در صورت مشاهده هر نوع قارچ، کپک و یا جلبک، آن‌ها پاک کرد.

اگر کپک و قارچ ماندگار باشند می‌توان از محصولات ضدقارچ استفاده کرد. این محصولات نسبتاً قوی و برای گیاهان سمی هستند (گیاهانی که نزدیک چوب نما قرار دارند) اما قارچ‌ها و کپک‌ها را کاملاً از بین خواهند برد. بهترین زمان برای کاربرد این ضد قارچ‌ها بعد از شستن چوب نما و خشک‌شدن آن به طور کامل است. برای بهترین بازدهی توصیه می‌شود در فواصل زمانی منظم این کار انجام شود.

خدمات بازسازی نمای چوبی را از پارس آرای کوهستان بخواهید

برای دریافت بهترین نتیجه از راهکارهای بازسازی و نگهداری از چوب نما توصیه می‌شود با متخصصین باتجربه که در حوزه خدمات پس از فروش چوب طبیعی فعالیت دارند مشاوره‌های لازم انجام شود. گروه پارس آرای کوهستان به‌عنوان مجموعه‌ای توانمند در زمینه تأمین، اجرا و خدمات پس از فروش چوب‌های طبیعی ساختمان و از برترین مجموعه‌ها در این حوزه است. برای دریافت خدمات از پارس آرای کوهستان می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

برچسب ها: