دستورالعمل نگهداری، مراقبت و بازسازی دکینگ چوبی

دکینگ چوبی، پوشش کف فضاهای بیرونی با چوب‌های فراوری شده ی مختلف است که به علت نصب در فضای باز و قرارگیری در معرض انواع شرایط جوی و تابش خورشید و همچنین نوع بهره‌برداری از آن، نیاز قطعی به مراقبت، نگهداری و بازسازی در دوره‌های مشخص و موارد خاص دارد؛ بنابراین در این مطلب با نکات راهنمای نگهداری از دکینگ آشنا می‌شویم.

نکات راهنمای نگهداری و مراقبت از دکینگ

مراقبت به عملیاتی گفته می‌شود که برای افزایش طول عمر مفید دکینگ انجام شود و کیفیت بهره‌برداری از آن را به طور چشمگیری ارتقا می‌دهد. نگهداری عملیاتی به‌منظور حفظ پایداری، دوام و زیبایی ظاهری دکینگ است که به‌واسطه این عملیات ضمن حفظ زیبایی ظاهری، طول عمر دکینگ نیز افزایش می‌یابد.

برای مراقبت از دکینگ چوبی باید موارد زیر رعایت شوند:

  1. جلوگیری از هر نوع آسیب و فشار فیزیکی شامل ضربه، خراشیدگی، واردکردن وزن بیش از میزان محاسبه شده
  2. پرهیز از دپو هر نوع مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی، خاک کود و…
  3. جلوگیری از هرگونه آتش‌سوزی، سوختگی و حتی خاموش‌کردن سیگار
  4. عدم استفاده از انواع گاری، فرغون یا هر نوع وسیله با چرخ‌های غیر بادی و بار نامتعارف
  5. عدم استفاده از انواع حلال‌های شیمیایی، اسیدی یا بازی و سفیدکننده‌هایی که مورد تأیید لابراتوارها به‌منظور شستشوی دکینگ و مناسب برای استفاده در زمینه محصولات چوبی نیستند
  6. جلوگیری از غوطه‌وری در آب به مدت طولانی ناشی از گرفتگی کفشورها یا شیب‌بندی غلط (بارندگی و خشک‌شدن طبیعی در فضای باز هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.)
  7. پرهیز از شستشو و نظافت غلط و غیراصولی
  8. پرهیز از باز و بست چوب‌های رویه توسط افراد غیرمتخصص
  9. استفاده از بشقاب زیر گلدانی برای قراردادن گیاهان بر روی دکینگ

نکات راهنمای نگهداری از دکینگ در زمستان

یکی از نکات مهم نگهداری از دکینگ در زمستان، مربوط به زمانی است که لایه‌ای از برف‌ویخ روی دکینگ ایجاد می‌شود. یک نکته بسیار مهم در این زمینه نیز این است که باید از پاشیدن نمک و شن بر روی دکینگ چوبی خودداری شود. نمک بر روی دکینگ چوبی باعث ایجاد لکه بر روی آن شده و منجر به پوسیدگی آن می‌شود.

نکات مهم دیگر در این زمینه عبارت‌اند از:

  • از بیل یا بیلچه فلزی برای برداشتن برف استفاده نشود
  • زمانی که میزان برف اندک است باید با استفاده از جارو آن را از روی دکینگ پاک کرد
  • اگر بر اثر برودت هوا بر روی دکینگ چوبی یخ ایجاد شود، از شکستن آن خودداری کنید
  • از محصولات مخصوص برای ذوب کردن یخ ایجاد شده بر روی دکینگ چوبی استفاده شود
  • برف مرطوب شود (یا آب‌دار گردد) و برای کنارزدن آن از هل‌دادن و از بلند کردن آن اجتناب شود
  • قندیل‌های آویزان از سقف که احتمال افتادن آن‌ها بر روی دکینگ وجود دارد را از بین ببرید

عملیات نگهداری نیز شامل مراحل زیر است:

  • نظافت جاری در دوره‌های زمانی کوتاه و بلندمدت با روش صحیح
  • کنترل پایداری و ایستایی و سیستم‌های نصب و اصلاح آن‌ها در صورت نیاز
  • اصلاح و تجدید پوشش حفاظتی در دوره‌های لازم

به دلایل تغییر رنگ دکینگ توجه کنید

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای نگهداری از دکینگ، توجه به دلایل تغییر رنگ دکینگ است. اهمیت این مسئله در این است که در صورت تغییر رنگ دکینگ، رنگ اصلی حتی با شستن برنمی‌گردد و مجبور خواهید شد هزینه‌های زیادی را برای بازسازی یا رنگ‌کردن بپردازید.

برخی از دلایل تغییر رنگ دکینگ عبارت‌اند از:

  • اشعه ماورای‌بنفش خورشید (UV)
  • آلودگی بر اثر گردوخاک
  • ریخته‌شدن آشغال از درختانی که بر فراز دکینگ هستند
  • مواد زائد حاصل از باربیکیو
  • تجزیه‌کننده‌های زیستی از قبیل قارچ، کپک، جلبک و خزه

بازسازی دکینگ چطور انجام می‌شود؟

بازسازی دکینگ به عملیاتی گفته می‌شود که به‌صورت دوره‌ای در زمان بهره‌برداری از دکینگ به‌منظور مرمت، تعویض یا اصلاح بخش‌هایی که بر اثر استفاده ناصحیح یا به دلیل استهلاک دچار آسیب شده‌اند انجام می‌پذیرد؛ بنابراین اگر با رعایت نکات مراقبت و نگهداری از دکینگ، باز هم این کف‌پوش به تعمیر نیاز دارد باید با این مراحل آشنایی داشته باشید. مراحل بازسازی دکینگ را با هم مرور می‌کنیم.

بازسازی بخش‌هایی که به دلیل تأثیر اشعه UV نیاز به تعمیر دارند

زدودن رنگ خاکستری در بخش‌هایی که تحت‌تأثیر اشعه UV خورشید قرار گرفته و تجدید رنگ نشده‌اند به 2 روش انجام می‌شود. روش اول زدودن رنگ خاکستری نقره‌ای با مواد شیمیایی مخصوص Antigrey است. روش دوم نیز برداشتن لایه‌های رویی با عمق لازم توسط دستگاه‌های ساب مخصوص است.

تعویض قطعات چوبی خراب

بعضی از قطعات دکینگ به دلیل خرابی زیاد دیگر قابل‌بازسازی نیستند و باید تعویض شوند. در این حالت، قطعات چوبی خراب، مستهلک و تاب برداشته با رویه، زیرسازی‌ها و لقمه‌های چوبی پلاستیکی زیرین (پلی‌پروپیلن) تعویض می‌شوند. همچنین اگر بخش آسیب‌دیده دارای مساحت کوچکی است می‌توان بخش پوسیده را برش داد و با کیت‌های بر پایه اپوکسی آن را تعمیر کرد و سپس از پوشش مناسب بر روی آن استفاده کرد.

تعویض و اصلاح پیچ‌ها

در طولانی‌مدت بر اثر مواردی مانند رطوبت و نوسانات دما، چوب‌های دکینگ دچار انقباض و انبساط می‌شوند و این عامل نیز ممکن است باعث شل‌شدن پیچ‌ها شود. همچنین برخی از پیچ‌ها دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. در صورت شل‌شدن پیچ، سر آن بالا می‌آید. به‌جای استفاده از چکش و فروکردن دوباره پیچ‌ها، باید پیچ‌های قدیمی را بیرون کشیده و به‌جای آن‌ها پیچ‌های جدید را جایگزین کنید.

تجدید رنگ و پوشش مقاوم به اشعه UV خورشید

ما در پارس آرای کوهستان برای تجدید رنگ و پوشش مقاوم به اشعه UV خورشید از رنگ‌ها و روغن‌های مخصوص وارداتی استفاده می‌کنیم. ساختار چوب نیز مانند گیاهان دیگر دارای سلول است. هم‌سلول‌های Softwood و هم‌سلول‌های Hardwood دارای فضایی هستند که می‌توانند با هر آنچه در معرض آن قرار می‌گیرد پر شوند.

باتوجه‌به این موضوع که دکینگ به‌صورت افقی قرار می‌گیرد و با چوب نما که به‌صورت عمودی قرار می‌گیرد متفاوت است، بنابراین آلودگی و گردوخاک آن‌ها به‌راحتی شسته نمی‌شود. برخی از این آلودگی‌ها که بزرگ‌تر هستند با شستن از بین خواهند رفت؛ اما برخی از آن‌ها مانند گردوخاک که کوچک هستند در سلول‌های چوب قرار می‌گیرند. با استفاده از روغن بر روی سطح دکینگ، ساختار سلول‌های چوب به‌گونه‌ای می‌شوند که مواد زائد به آن‌ها جذب نمی‌شود.

راهنمای استفاده از روغن‌های باکیفیت در دکینگ برای نگهداری آسان

روغن مورداستفاده به‌عنوان فینیشینگ به داخل چوب نفوذ می‌کند و سلول‌های چوب را سفت‌وسخت می‌کند؛ بنابراین فضایی برای جذب گردوخاک باقی نخواهد ماند. فینیشینگ‌هایی مانند روغن که به داخل چوب نفوذ می‌کنند از متریال‌های نگهدارنده دکینگ از قبیل لاک و پلی‌اورتان عملکرد بهتری خواهند داشت. برخی از نکات مهم دیگر در این زمینه عبارتند از:

  • روغن باید بر روی سطح دکینگ در دو مرحله اجرا شود و توصیه می‌شود این کار توسط قلم با موهای نرم انجام شود
  • روغن مورداستفاده بر روی سطح دکینگ باید بسیار نازک زده شود، زیرا اگر روغن ضخیم زده شود امکان ایجاد پستی‌وبلندی ناشی از روغن اضافی خواهد بود. استفاده از لایه‌نازک روغن در خصوص کینگ‌هایی که دارای شیار است از اهمیت بالاتری برخوردار است؛ زیرا اگر از روغن با لایه ضخیم استفاده شود در شیارهای آن روغن باقی خواهد ماند و علاوه بر این که دکینگ زیبایی خود را از دست می‌دهد، برای خشک‌شدن نیز نیازمند مدت‌زمان طولانی‌تری خواهد بود
  • برای خشک‌شدن اولین لایه روغن که به‌صورت نازک اجرا شده، در شرایط آب‌وهوایی ایده‌آل یک ساعت زمان لازم است. دومین لایه روغن نیازمند مراقبت بیشتری می‌باشد و همچنین در صورت تمایل به برخورداری از رنگ موردنظر، می‌توانید از روغن‌هایی استفاده کنید که رنگی هستند
  • اگر شما قصد دارید از روغن‌های رنگی استفاده کنید، توصیه می‌شود از رنگ‌های روشن استفاده کنید؛ زیرا تیره‌کردن رنگ روشن دکینگ امکان‌پذیر است؛ اما روشن‌کردن رنگ تیره‌کاری بسیار مشکل و تقریباً غیرممکن است
  • برای کاربرد دولایه روغن بر روی 50 مترمکعب دکینگ، حدوداً 5 لیتر روغن موردنیاز است

راهکارهای نظافت در راهنمای نگهداری از دکینگ

برای شستشوی دکینگ باید از زمین‌شوی مرطوب با الیاف نرم استفاده کرد و از کاربرد هر گونه سیم، پلاستیک و اسکاچ برای تمیزکردن آن پرهیز نمود. در حالتی که چوب دکینگ با پیچ نصب شده باشد توصیه می‌شود از ته استفاده نشود؛ زیرا الیاف آن منجر به لقی پیچ‌ها می‌شود.

دکینگی که شسته نشود بستری مناسب برای رشد کپک و قارچ است که در نهایت منجر به پوسیدگی می‌شود. برای ازبین‌بردن هر آنچه بین پروفیل‌های دکینگ باقی می‌ماند می‌توانید از کاردک استفاده کنید. در ضمن باید توجه ویژه به مناطقی داشته باشید که چوب دکینگ با چوب‌های زیرسری در تماس است.

برای تمیزی بیشتر می‌توان از جریان ملایم آب شهر استفاده کرد؛ ولی شستشو با واترجت‌هایی با فشار بالا مجاز نیست. برای شستن دکینگ از واترجت‌های کوچک‌تر از 1500 psi می‌توان استفاده کرد. واترجت‌های بسیار قوی سطح دکینگ را پوسته می‌کنند و بافت چوب را از بین می‌برند.

مواد ممنوع برای نظافت دکینگ

از مواد شوینده تا جای ممکن به دلیل خصوصیات بازی یا اسیدی پرهیز کنید و در صورت نیاز در دوره‌های طولانی از مواد شوینده ملایم استفاده کنید. از سفیدکننده‌هایی مانند وایتکس هرگز استفاده نکنید. نکته دیگر این که نباید از سفیدکننده‌های پایه کلر استفاده کنید. اگرچه سفیدکننده‌ها قابلیت ازبین‌بردن قارچ‌ها و کپک‌ها را دارند، اما متأسفانه لیگنین‌های چوب که مولکول‌های چوب را در کنار یکدیگر نگه می‌دارند را نیز از بین می‌برند و منجر به پوسیدگی و کاهش استحکام چوب خواهند شد.

از کدام شوینده‌ها برای نظافت دکینگ استفاده کنیم؟

استفاده از محلول اسیدسیتریک بسیار ضعیف نیز برای شفاف‌کردن سطح دکینگ‌های قدیمی که طوسی نقره‌ای شده‌اند پیشنهاد می‌شود. قبل از کاربرد مجدد رنگ یا روغن بر روی دکینگ باید سطح آن کاملاً شسته شود. یکی از روش‌های شستن دکینگ استفاده از TSP (تری سدیم فسفات) ضعیف شده است که از رنگ‌فروشی‌ها می‌توان خریداری کرد و بعد از آن می‌توان از مواد شوینده برای نفوذ بهتر نیز استفاده کرد.

روش‌ها و ابزارهای نظافت دکینگ

اولین نکته این که سطح دکینگ را به طور منظم جارو بزنید. در ادامه باید بگوییم برای تمیزکردن دکینگ چوبی باید از cleanerهای استاندارد استفاده شود. برخی از دکینگ‌ها قبل از استفاده از cleaner  باید خیس شوند و برخی از آن‌ها نیازی به خیس شدن ندارند. همچنین بهتر است برای شستن دکینگ زمانی را انتخاب کنید که آفتاب مستقیم وجود نداشته باشد و سطح دکینگ خنک باشد که حرارت خورشید cleaner را تبخیر نکند.

برخی از نکات مهم دیگر در این زمینه را با هم مرور می‌کنیم:

  • برای شستشوی دکینگ چوبی بهتر است از غلتک‌های نقاشی، آب‌پاش‌های باغبانی و یا جاروهای نرم استفاده کنید. اجازه ندهید آب بسیاری بر روی دکینگ جمع شود. معمولاً توصیه می‌شود تا 10 دقیقه اجازه داده شود cleaner جذب دکینگ شود و سپس به طور کامل آبکشی شود
  • کپک‌هایی که بر روی دکینگ ایجاد می‌شوند منجر به جذب حشرات می‌شوند؛ بنابراین باید فوراً کپک‌ها با برس وcleaner های مخصوص چوب و آب شسته و سپس آبکشی شود
  • می‌توان از واترجت با کمترین درجه فشار نیز برای ازبین‌بردن دوده و چرک استفاده کرد و این کار را می‌توان در ابتدای هر فصل انجام داد
  • بعد از شستن دکینگ باید اجازه دهید تا کاملاً خشک شود و سپس وسایل موردنیاز خود را بر روی آن قرار دهید
  • از خراشیدن لکه‌های چسبیده پرهیز کنید و با مرطوب کردن لکه و نرم‌شدن آن برای برداشتن آن اقدام کنید

نصب و بازسازی دکینگ را به پارس آرای کوهستان بسپرید

مجموعه پارس‌ آرای کوهستان مجری برترین پروژه‌های دکینگ در محیط‌های گوناگون از کنار استخر تا بالکن و فضاهای بیرونی در باغ‌ها و محوطه است. ما از مقاوم‌ترین و زیباترین چوب‌ها از جمله چوب‌های ترموود فنلاندی برای اجرای این پروژه‌ها استفاده می‌کنیم. ما در این مجموعه همچنین خدمات بازسازی حرفه‌ای دکینگ را به متقاضیان با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت ارائه می‌دهیم.

برچسب ها: