راهنمای جامع شستشوی انواع پارکت در منزل و محل کار

استقبال از انواع پارکت‌های چوبی روز به روز در حال افزایش است و افراد بیشتری هم به دنبال استفاده از این کفپوش‌ها در منازل خود هستند. دلیل این استقبال خیره‌کننده از پارکت‌ها را می‌توانیم در زیبایی، دوام و کیفیت این پارکت‌ها جستجو کنیم. البته این ویژگی‌ها در شرایطی تداوم دارند که کفپوش همواره تمیز باشد و درست همانند روز اول بدرخشد. از طرفی نظافت پارکت و شستشوی آن با آب، امری چالش‌برانگیز است. زیرا در صورت وجود یک اشتباه، به ساختار کفپوش چوبی آسیب وارد می‌شود و هزینه‌های زیادی را متحمل خواهید شد. در این مطلب با نکات راهنمای شستشوی پارکت آشنا می‌شویم.

راهنمای جامع شستشوی انواع پارکت در منزل و محل کار
راهنمای جامع شستشوی انواع پارکت در منزل و محل کار

چگونه می‌توانیم از کثیف شدن پارکت‌ها جلوگیری کنیم

در بحث راهنمای شستشوی پارکت، یکی از موارد اساسی، انجام اقدامات پیشگیرانه است. شما با چند راهکار ساده می‌توانید از آلوده شدن پارکت خود جلوگیری کنید. با این راهکارها نظافت دوره‌‌ای انواع پارکت‌ها دیگر مانند گذشته زمانبر و طاقت‌فرسا نخواهد بود.

این راهکارها نیز عبارتند از:

  • پارکت را با جاروی دستی هر روز جارو بزنید تا گرد و غبار و دوده‌ای که بر روی آن‌ها نشسته است، به سرعت پاک شود
  • ذرات ریز خاک علاوه بر ایجاد آلودگی، می‌توانند سطح پارکت را نیز خراش دهند. برای جلوگیری از این موضوع، یک پادری در ورودی منزل قرار دهید تا ساکنین و مهمانان خانه پیش از ورود به ساختمان، پاهای خود را تمیز کنند
  • زمانی که کودکان مشغول بازی هستند، بهتر است یک پارچه لطیف بر روی پارکت بندازید تا سطح آن‌ آلوده نشود
  • در روزهای بارانی و برفی که احتمال خیس شدن جوراب شما وجود دارد به هیچ عنوان جوراب خیس خود را به پارکت نکشید و حتما پیش از ورود به منزل آن‌ها را از پا دربیاورید

روش‌های متداول و موثر در راهنمای شستشوی پارکت

نظافت پارکت منزل و محل کار نیاز به شناخت راهنمای شستشوی آن دارد. ساده‌ترین راه برای نظافت پارکت، استفاده از جاروبرقی است. جاروبرقی‌ها گرد و غباری نشسته بر روی کفپوش‌ها را تمیز می‌کنند و نقش مهمی در پاکسازی آلودگی‌های سطحی دارند. البته لازم به ذکر است که سری جاروبرقی باید نرم باشد تا هیچ گونه خطی و خشی بر روی پارکت ایجاد نشود. در صورتی که از این راهنمای شستشوی پارکت استفاده کنید، پارکت‌هایی دارید که دیگر نیازی به صرف زمان زیاد برای نظافت نخواهند داشت.

پارکت را به خوبی طی بکشید
پارکت را به خوبی طی بکشید

پارکت را به خوبی طی بکشید

استفاده از تی میکروفایبر یا همان تی‌های مخصوص پارکت، روشی مطمئن برای نظافت پارکت است. این تی‌ها از پارچه‌ای حوله مانند که به طور معمول از جنس نانو است ساخته می‌شوند. در این روش پیشنهاد می‌کنیم تی را کمی نم‌دار کنید. البته مراقب باشید که سری تی زیاد خیس نباشد و قطرات آب بر روی زمین چکه نکنند. سپس تمامی سطوح آلوده پارکت را تمیز کنید.

از یک دستمال پارچه‌ای نرم و تمیز کمک بگیرید

دستمال پارچه‌ای نرم و تمیز یکی از نکات مهم راهنمای شستشوی پارکت است. این روش در فرایند شستن پارکت با آب به کار می‌آید و اثربخشی زیادی دارد. به این منظور کافی است یک دستمال نرم و تمیز را با کمی آب ولرم نم‌دار کنید و سپس روی سطح پارکت بکشید تا آلودگی‌ها به طور کامل از بین بروند. در این روش بهتر است پارچه را در جهت شیارهای سطح بیرونی پارکت بکشید.

در این رابطه خواندن مقاله ” انواع پارکت و مزایای آن ها – پارس آرای کوهستان ” میتواند مفید باشد !

راهنمای نظافت و شستشوی پارکت با استفاده از سرکه

سرکه سفید، ماده‌ای معجزه‌آسا در تمیز کردن سطوح مختلف از هرگونه آلودگی است. تفاوتی ندارد که لباس شما رنگی شده و یا اینکه پارکت منزل شما آلوده است، زیرا سرکه سفید کاربردی زیادی در نظافت دارد. در این روش ابتدا آب و سرکه را با هم مخلوط کنید و سپس آن را به آرامی روی پارکت بریزید. در نهایت هم با یک پارچه نرم، لکه‌ها و چربی‌ها را از سطح کفپوش پاک کنید.

همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم که بعد از تمیز کردن پارکت با آب، آن را به کمک حوله خشک کنید تا آب برای مدت زمان زیادی روی سطح باقی نماند و به اصطلاح باد نکند.

شوینده‌های مخصوص کفپوش پارکت
شوینده‌های مخصوص کفپوش پارکت

به سراغ شوینده‌های مخصوص کفپوش پارکت بروید

امروزه شوینده‌های مختلفی برای نظافت پارکت در بازار یافت می‌شوند که کیفیت متفاوتی دارند. پیشنهاد ما به شما این است که بهترین شوینده پارکت را از میان انواع محصولات انتخاب کنید. زیرا پارکت حساسیت زیادی دارد و به سرعت به مواد اسیدی خورنده و شوینده‌های بدون کیفیت، واکنش منفی نشان می‌دهد. در این روش مقدار کمی از شوینده را با آب ولرم مخلوط و سپس بر روی کف بمالید. در نهایت هم با استفاده از تی یا دستمال که ترجیح بر تی می‌باشد آن را خشک کنید.

حفظ درخشندگی پارکت مانند روز اول

بعد از آنکه با راهنمای شستشوی پارکت آشنا شدید، نوبت به براق کردن و جلا دادن آن می‌رسد. امروزه استفاده از دستگاه‌های پولیش‌دهنده پارکت، رونق زیادی پیدا کرده است. این دستگاه‌ها سطح پارکت را به شرطی که آلوده نباشد، به خوبی درخشان می‌کند. خوشبختانه هزینه پولیش پارکت چندان زیاد نیست و استفاده از این سرویس‌ها، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ است.

در ضمن، استفاده از واکس‌های پارافینی و براق‌کننده‌هایی مانند موم و مواد روغنی برای براق کردن پارکت را به شما توصیه نمی‌کنیم. زیرا این مواد نه تنها سطح پارکت را براق نمی‌کنند، بلکه به تدریج باعث کدر شدن آن می‌شوند و به ساختار پارکت آسیب زیادی وارد می‌کنند.

افزایش دوام پارکت
افزایش دوام پارکت

افزایش دوام پارکت با رعایت نکات راهنمای شستشوی پارکت

ما استفاده از آب داغ را برای تمیز کردن پارکت به هیچ عنوان به شما توصیه نمی‌کنیم. راهنمای شستشوی پارکت به ما می‌گوید که تا حد امکان از آب ولرم استفاده کنید. برای نظافت پارکت از صابون استفاده نکنید، زیرا سبب آسیب‌دیدگی چسب‌های پارکت می‌شود. پارکت‌ها زیبایی منحصر‌به‌فردی به منزل شما می‌دهند و فضا را گرم و دلپذیر می‌کنند. به همین دلیل بهتر است که در نظافت آن تا جای ممکن کوشا باشید.

برچسب ها: