دکینگ یا چوب PVC؛ مقایسه دو مورد از کاربردی‎ترین سازه‎های ساختمانی

تاکنون نام ترموود دکینگ یا چوب PVC به گوش شما خورده است؟ تا به حال مجبور مقایسه این دو متریال یا خرید یکی از آن‏ها برای پروژه‏ ساخت و ساز خود بوده ‏اید؟ دکینگ به عنوان یکی از بهترین راه‏کارها برای طراحی فضای خارجی، علاوه بر زیباسازی محیط، یک فضای بسیار دلنشین را به وجود می ‏آورد. این سازه همچنین قیمت ملک را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر چوب PVC نیز یکی از کاربردی ‏ترین متریال‏ها برای ساخت کف‎پوش به شمار می‏ آید و از مقاومت مناسبی برخوردار است. اما اگر قرار بر انتخاب ترموود دکینگ یا چوب PVC باشد، کدام گزینه بهتر است؟ در این مطلب دکینگ و چوب PVC را از چندین نظر قیاس می‎کنیم.

دکینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

پیش از اینکه بفهمیم از بین دکینگ یا چوب PVC کدام گزینه مناسب می‏باشد، بهتر است ابتدا به تعریف دکینگ بپردازیم. دکینگ نوعی کف‎پوش است که به طور معمول در فضای باز مورد استفاده قرار می‏گیرد. هرچند این متریال قابلیت استفاده در فضای بسته را نیز دارد و بسیاری از افراد از دکینگ در فضای سرپوشیده استفاده می‎کنند.

دکینگ از مزایای متعددی برخوردار است که یکی از آن‏ها مقاومت بالا می‏باشد. این روزها اجرای کف‏پوش در فضای باز بسیار رایج شده و تاثیر بسیار در زیبایی چنین فضاهایی دارد. دکینگ شامل انواع بسیار زیادی است که برای مثال می‎توان به سنگی، چوبی، پلاستیکی، لمینت و… است. اما دکینگ ترموود بدون شک بهترین انواع این سازه به شمار می‏آید.

این نوع دکینگ در قیاس با انواع دکینگ زیبایی، کیفیت و طول عمر بیشتری دارد و استقبال از آن همواره بالا است. علاوه بر این، دکینگ ترموود یک عایق حرارتی و صوتی مناسب بوده و همچنین در برابر نفوذ قارچ، حشرات، آفت و… بسیار مقاوم است.

تعریف کف‏پوش چوب  PVC

چوب PVC یکی از متریال ‏های پرکاربرد برای طراحی داخلی، خارجی، ساخت دیوارپوش، کف‌پوش و… است. برای ساخت PVC از مواد پلیمری از مشتقات نفتی استفاده می‏شود. این ماده به پلاستیک شباهت بالایی دارد. از مزایای چوب PVC می‎توان به زیبایی و منعطف بودن آن اشاره کرد. اصلی‏ترین ماده سازنده PVC پلاستیک است و علت منعطف بودن این متریال نیز همین موضوع می‎باشد.

مواد تشکیل‏دهده PVC شامل موارد زیر هستند:

  • کلر
  • فیبر
  • کربن
  • هیدروژن
  • لایه ‏های دکوراتیو

اجرای کدام بهتر است؛ دکینگ یا چوب PVC؟

در پاسخ به این سوال که میان دکینگ یا چوب PVC کدام را باید انتخاب کرد، باید اشاره کرد که دکینگ، مخصوصا دکینگ‎ های ترموود از کیفیت به مراتب بهتری در قیاس با کف‎پوش PVC برخوردار هستند. دلایل بسیار زیادی وجود دارند که نشان می‏دهند دکینگ ترموود نسبت به چوب PVC برتری ویژه‌ای دارد. در ادامه برخی از این دلیل‎ ها را بیان می‎کنیم.

مقایسه دکینگ و چوب PVC از نظر سازگاری با محیط زیست

در تولید کف‏پوش PVC ماده‏هایی به کار گرفته می‏شوند که منجر به خارج شدن گازهای سمی خواهند شد. با توجه به اینکه جنس چوب PVC از مواد پلاستیکی و نفتی است، این مواد قابلیت برگشت به محیط زیست را ندارد. بنابراین نمی‏توان کف‏پوش PVC را یک متریال سازگار با محیط زیست معرفی کرد.

اما این موضوع برای دکینگ‏های ترموودی صدق نمی‏کند. همانطور که اشاره شد، چوب یک منبع تجدیدپذیر است. از طرفی برای ساخت و تولید دکینگ ترموود به طور کلی از مواد شیمیایی استفاده نمی‏شود، از این رو این دکینگ‎ها دوست‎دار محیط زیست هستند.

 تفاوت ظاهری ترموود دکینگ و چوب PVC

از سایر مواردی که در زمان خرید دکینگ یا چوب PVC باید به آن توجه داشت، می‎توان به ظاهر آن‏ها اشاره کرد. برای مثال اگر شما قصد خرید دکینگ ترموود را داشته باشید، با ظاهری شکیل‌تر و همچنین طبیعی‎ تری روبه ‏رو هستید.

ترموود از آنجایی که یک متریال طبیعی است، ظاهری زیبا و طبیعی دارد و گرمای خاصی را به محیط شما می‏بخشد. مطمئنا چوب PVC که به عنوان یک کف‏پوش غیرطبیعی، از زیبایی ظاهری ترموود برخوردار نیست. بنابراین اگر به دنبال زیبایی هستید هم دکینگ ترموود بهترین گزینه برای شما است.

مقاومت دکینگ ترموود و چوب PVC در برابر نور خورشید

اگر بین خرید ترموود دکینگ یا چوب PVC دو به شک بودید، به این نکته دقت کنید که دکینگ ترموود در برابر اشعه ماورای بنفش نور خورشید مقاومت مناسبی را ارائه می‌کند. با توجه به پروسه تولیدی که ترموود دارد، این متریال در برابر حرارت و نور خورشید بسیار دوام است. به همین دلیل هم است که افراد زیادی از دکینگ ترموود در فضای باز مانند استخر، پیاده ‏راه ‏های باغ ‏ها و ویلاهای شخصی، فضای باز رستوران ‏ها، تراس، بالکن و… استفاده می‎کنند.

اما با توجه به اینکه از مواد نفتی و پلاستیکی به منظور تولید کف‎پوش‏ های PVC استفاده می‏شود، این متریال در برابر نور خورشید مقاومت ندارد و با مشکلاتی مثل تغییر شکل، کدر شدن رنگ و… مواجه می‎شود. تنها راه‏حل برای این موضوع، اجرای کف‏پوش PVC در مکان‏های دور از نور خورشید می‎باشد.

تفاوت قیمت چوب PVC و دکینگ ترموود

یکی از نکاتی که در زمان خرید و اجرای دکینگ ترموود و یا چوب PVC باید به آن‏ها دقت کرد، قیمت آن‎ها است. طبیعتا قیمت دکینگ ترموود در قیاس با چوب کف‎پوش PVC بالاتر است. چرا که ترموود یک متریال طبیعی با مزایای بسیار زیاد است که طول عمر بالایی دارد. پس طبیعتا قیمت آن نسبت به چوب PVC که بر پایه پلاستیک است ، بیشتر می‌باشد.

پس اگر برای خرید ترموود دکینگ یا چوب PVC به فکر قیمت آن باشید و چوب PVC را انتخاب کنید، اشتباه کرده ‏اید. به این دلیل که هزینه بیشتر برای خرید و نصب دکینگ ترموود می‎تواند خیال شما را از بابت طول عمر و کیفیت این سازه راحت کند و با مشکلاتی نظیر تغییر رنگ، تغییر ابعاد، پوسیدگی و… مواجه نشوید.

سفارش خرید و اجرای دکینگ ترموود را در پارس آرای کوهستان ثبت کنید

در این مطلب متوجه شدیم که برای انتخاب بین دکینگ یا چوب PVC بدون تردید دکینگ از نوع ترموود گزینه‌ای بهتر است. پس اگر قصد استفاده از دکینگ را دارید، حتما به فکر خرید و اجرای دکینگ ترموود باشید.

شرکت پارس آرای کوهستان با سال‏ها تجربه و سابقه درخشان در زمینه فروش انواع ترموودهای وارداتی، همواره قصد ارائه بهترین خدمات را داشته است. مجموعه ما گارانتی اصالت کالا را برای مشتریان در نظر گرفته است و ترموودها را با قیمت مناسب به فروش می‏رساند.

سوالات متداول

مهم‏ترین کاربردهای دکینگ ترموود چه مواردی هستند؟

دکینگ ترموود کاربردهای بسیار زیادی دارد که برای مثال می‌توان استخرهای فضای باز، استخرهای سرپوشیده، تراس، بالکن، ایوان، رستوران، کافه، فضاسازی باغ یا ویلا، حمام، سونا و پاسیو اشاره کرد.

آیا شستن دکینگ ترموود به این سازه آسیب می‏رساند؟

یکی از مزایای دکینگ ترموود این است که قابلیت شست‏ وشو داشته و کار شما برای نظافت را بسیار آسان خواهد کرد. حتی شست ‏وشوی مداوم دکینگ ترموود نیز نمی‏توانند سبب تغییر شکل یا خرابی آن شود.

برچسب ها: