استفاده از چوب ترمو در دکوراسیون روف‌گاردن

در چند سال گذشته استفاده از چوب در دکوراسیون بسیاری از فضاها مانند نمای ساختمان‌ها، کف‌پوش و دکینگ رواج پیدا کرده است. امروزه در بسیاری از ساختمان‌ها، باهدف ایجاد فضایی بسیار شیک و جذاب و کاهش آلودگی بام سبز یا روف‌گاردن ساخته می‌شود. بام سبز از آیتم‌های مختلفی مانند آلاچیق، کف‌پوش، فلاورباکس و موارد دیگر تشکیل شده است که در ساخت آن‌ها از چوب‌های فراروی شده؛ مانند ترموود استفاده می‌شود. این نوع چوب‌ها معمولاً نسبت به متریال‌های دیگر ماندگاری و استحکام بالاتری دارند؛ از همین رو در ساخت آیتم‌های روف‌گاردن به کار برده می‌شوند. با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی مزایا استفاده از ترموود در دکوراسیون روف‌گاردن بپردازیم.

روف‌گاردن چیست و شامل چه آیتم‌هایی می‌شود؟

روف‌گاردن یا همان بام سبز در واقع پوشش گیاهی است که در پشت‌بام ساختمان‌های قرار داده می‌شود. بیشتر در شهرهای بزرگ که آلودگی هوا بیشتر است، افراد اقدام به ایجاد روف‌گاردن در پشت‌بام خود می‌کنند. چرا که در شهرهای بزرگ دسترسی به فضاهای سبز بسیار کم است و این شهرها نسبت به شهرهای کوچک میزان آلودگی هوای بیشتری دارند. از همین رو ایجاد روف‌گاردن هم کمبود فضای سبز را جبران می‌کند و هم در کاهش آلودگی هوا تأثیر دارد.

برای ایجاد فضای سبز لازم است که با روش صحیح تزئین دکوراسیون روف‌گاردن آشنایی داشته باشید تا بتوانید از فضای موجود در پشت‌بام بیشترین بهره را ببرید. به‌طورکلی ایجاد روف‌گاردن چند مزیت بسیار مهم دارد که یکی از آن‌ها ایجاد فضای شیک و جذابی است که تا حدود 30 درصد آلودگی صوتی محیط را کاهش می‌دهد.

باتوجه‌به اینکه در روف‌گاردن کف‌پوش‌هایی از جنس ترموود ساخته می‌شود؛ کف‌پوش بام سبز به‌عنوان عایق گرما و سرما عمل می‌کند. به‌این‌ترتیب هزینه‌های گرمایش، سرمایش و تهویه ساختمان کاهش می‌یابند. باید بدانید که گیاهان مورداستفاده در بام سبز می‌توانند مقدار زیادی از آلاینده‌ها را جذب کرده و اکسیژن تولید کنند. به‌این‌ترتیب کیفیت هوا بهبود پیدا کرده و سلامت محیط‌زیست حفظ می‌شود. باید بدانید که در دکوراسیون روف‌گاردن از چندین آیتم مختلف استفاده می‌شود تا یک فضای سبز ایده‌آل به وجود آید.

از جمله آیتم‌های مورداستفاده در ساخت روف‌گاردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلاورباکس و گلدان
  • پرگولا به‌عنوان سایبان باری بام سبز
  • مبلمان فضای باز
  • آب‌نما و استخر
  • باربیکیو
  • کف‌پوش و دکینگ

انواع روف‌گاردن از لحاظ نوع کاربری و روش اجرا

روف‌گاردن یا همان بام سبز در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود. باید اشاره کرد که روف‌گاردن از دو لحاظ نوع کاربری و روش اجرا قابل‌دسته‌بندی است. دکوراسیون روف‌گاردن از نظر روش اجرا به چهار دسته بام سبز متمرکز، بام سبز گسترده، روف‌گاردن ترکیبی و مدولار یا جعبه گیاه تقسیم می‌شود. در بام سبز متمرکز پوشش گیاه درست مانند پارک‌ها طراحی شده در آن انواع گیاهان و درختان قرار می‌گیرند. باید اشاره کرد که در بام سبز متمرکز از چمن مصنوعی استفاده شده و میزان خاک زیادی برای پرورش گیاهان به کار برده می‌شود.

در بام سبز گسترده معمولاً یک یا دو نوع گیاه قرار می‌گیرند که محیط کشت کم‌عمقی دارند. باید بدانید که در روف‌گاردن گسترده از گیاهانی استفاده می‌شود که ریشه کوتاه دارند. معمولاً میزان خاک مورداستفاده برای کاشت این گیاهان کم است و بستر کاشت سطحی دارند. روف‌گاردن ترکیبی در واقع نیمی گسترده و نیمی متمرکز است. به عبارتی دیگر این نوع روف‌گاردن ویژگی‌های دو نوع متمرکز و گسترده را به طور هم‌زمان دارد.

روف‌گاردن نوع مدولار که به آن جعبه گیاه نیز می‌گویند، با استفاده از گلدان و فلاورباکس مخصوص ایجاد می‌شود. دکوراسیون روف‌گاردن را از نظر نوع کاربری نیز می‌توان به چند دسته مختلف تقسیم کرد. از جمله انواع بام سبز از نظر نوع کاربری می‌توان به بام باغ، کشاورزی عمودی، کافه روف‌گاردن یا رستوران بام، روف‌گاردن اداری و سالن عقد در بام سبز اشاره کرد.

بهترین متریال برای ساخت آیتم‌های مختلف روف‌گاردن

در ساخت دکوراسیون روف‌گاردن باید از متریالی استفاده شود که مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی مانند بارش برف‌وباران و نور خورشید داشته باشد. یکی از بهترین متریال‌ها برای انجام این کار، ترموود یا همان چوب ترمو است که نوعی چوب فراوری شده به شمار می‌رود. ترموود معمولاً از چوب درخت کاج و ون یا زبان‌گنجشک تولید می‌شود. در واقع چوب این درختان در یک فرایند اصلاح حرارتی قرار می‌گیرند. طی این فرایند چوب به مدت مشخصی در معرض حرارت بالای بخار آب یا روغن داغ قرار می‌گیرد.

معمولاً حرارت موردنیاز برای تولید چوب ترمو بین 180 تا 220 درجه سانتی‌گراد است. در این فرایند چوب رطوبت داخلی و مواد مغذی خود را از دست می‌دهد؛ اما مقاومت آن در برابر رطوبت و حرارت افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر استحکام چوب افزایش‌یافته و در برابر سایش و ضربه نیز مقاوم می‌شود. به دلیل ازبین‌رفتن مواد مغذی داخل چوب، حشرات موذی، قارچ‌ها و کپک‌ها به آن حمله نمی‌کنند. به‌این‌ترتیب ترموود به یک متریال ایده‌آل برای ساخت دکوراسیون روف‌گاردن به شمار می‌رود. چرا که تمام آیتم‌های بام سبز در فضای آزاد هستند و عوامل محیطی تأثیر زیادی روی آن‌ها می‌گذارد.

بارش برف‌وباران باعث ایجاد رطوبت بسیار زیاد شده و ممکن است باعث پوسیدگی و تغییر ابعاد متریال مورداستفاده در ساخت آیتم‌های روف‌گاردن شود؛ بنابراین با استفاده از ترموود این مشکل حل خواهد شد؛ چرا که ترموود در باربر رطوبت بسیار مقاوم است و نه پوسیده شده و نه تغییر ابعاد می‌دهد. نور خورشید دارای اشعه فرابنفش است که باعث پوسیده‌شدن و ازبین‌رفتن بیشتر متریال‌ها می‌شود. اما ترموود در برابر این اشعه مقاومت بالایی دارد و به‌راحتی از بین نمی‌رود.

سؤالات متداول

روف‌گاردن به چند دسته تقسیم می‌شود؟

روف‌گاردن از نظر روش اجرا به چهار دسته متمرکز، گسترده، ترکیبی و مدولار تقسیم می‌شود. از نظر نوع کاربری نیز روف‌گاردن انواع مختلفی مانند کافه روف‌گاردن، بام باغ و بام سبز اداری دارد.

در دکوراسیون روف‌گاردن از چه آیتم‌های استفاده می‌شود؟

در دکوراسیون بام سبز معمولاً از آیتم‌هایی مانند پرگولا، مبلمان فضای باز فلاورباکس، گلدان و باربیکیو استفاده می‌شود.

بهترین متریال برای ساخت آیتم‌های روف‌گاردن کدام است؟

بهترین متریال برای ساخت این آیتم‌ها، چوب ترمو یا همان ترموود است که در استحکام بالایی دارد و بسیار مقاوم است.

کوهستان؛ برترین واردکننده ترموود برای تزئین دکوراسیون روف‌گاردن

در پشت‌بام ساختمان‌ها می‌توان روف‌گاردن با چند نوع دکوراسیون مختلف و با کاربری‌های متنوع ایجاد کرد. برای ساخت آیتم‌های بام سبز بهتر است از متریال مناسبی استفاده شود؛ چرا که رطوبت و نور خورشید می‌توانند آسیب جدی به آیتم‌ها وارد کنند. ترموود یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت آیتم‌های بام سبز به شمار می‌رود. شما می‌توانید برای تهیه چوب ترمو به مجموعه بزرگ پارس آرای کوهستان مراجعه کنید. ما در مجموعه کوهستان باکیفیت‌ترین چوب ترمو و سایر چوب‌های صنعتی را از کشورهای تولیدکننده خریداری و به ایران وارد می‌کنیم. شما می‌توانید برای خرید بهترین چوب‌های صنعتی وارد بخش فروشگاه وب‌سایت ما شوید.

برچسب ها: