چوب ترموود یک متریال بادوام و پرکاربرد است

چوب ترموود حاصل یک فرایند حرارت‌دهی با دماهای بسیار بالا و همراه با بخار آب است. در جریان این فرایند ساده و درعین‌حال کارآمد چوب‌ها دچار تغییرات شیمیایی و ساختاری مهم می‌شوند و همین موضوع موجب اصلاح ویژگی‌های آن‌ها می‌شود. یکی از این ویژگی‌ها که محبوبیت چوب ترموود را افزایش داده است دوام آن می‌باشد. در این مطلب با میزان دوام چوب ترموود و کاربردهای آن آشنا می‌شویم.

علت دوام بالا و دیگر ویژگی‌های چوب ترموود چیست؟

به‌طورکلی فرایند حرارت‌دهی موجب افزایش دوام چوب ترموود می‌شود و استفاده از آن در فضاهای خارجی را ممکن می‌سازد. در نتیجه شرکت‌های گوناگون گارانتی‌های ۳۰ساله و حتی بیشتر برای محصولات ترموود خود ارائه می‌دهند. آزمایش‌های گوناگون نشان داده است که چوب ترموود در صورت حرارت‌دهی با دمای 220 درجه سانتی‌گراد و به مدت سه ساعت در کلاس بسیار بادوام قرار می‌گیرد.

به‌طورکلی فرایند حرارت‌دهی ویژگی‌های بسیار خوبی به چوب ترموود می‌بخشد. این چوب دارای نفوذپذیری کمتر در مقایسه با چوب معمولی است و در طولانی‌مدت دچار تغییرات فیزیکی بسیار کم می‌شود. علاوه بر این:

  • به دلیل نبود رزین در بافت چوب ترموود شاهد ترشح آن پس از نصب نخواهید بود
  • پایداری ابعادی ترموود باعث می‌شود مشکل پوسته‌شدن و ترک‌خوردن نداشته باشد
  • چوب ترموود دارای رنگ خاکستری تیره است و بافت طبیعی را می‌توان به زیبایی هرچه‌تمام‌تر دید
  • چوب ترموود به یک روش پاک و بدون مواد شیمیایی تولید می‌شود و کاملاً زیست‌محیطی است

مقاومت بالای چوب ترموود در برابر پوسیدگی

به‌طورکلی هوا پر از هاگ‌های قارچ است که موجب ایجاد کپک، پوسیدگی و لکه‌های آبی‌رنگ روی چوب می‌شوند. این هاگ‌ها تنها چند میکرومتر قطر دارند و با جریان هوا وارد چوب مرطوب می‌شوند. عوامل گوناگون مانند رطوبت، دمای هوا و سطح چوب، اسیدیته سطح و نظافت سطوح بر توانایی رشد قارچ‌ها اثر می‌گذارند. در کل بهترین شرایط برای رشد هاگ و میسلیوم در رطوبت نسبی بالای 95 درصد و دمای بین 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. کپک و پوسیدگی نیز معمولا به دلیل رطوبت بیش از حد در ساختارها، آلودگی‌های موجود در هوا و مواد مغذی درون ساختار چوب رشد می‌کنند.

این ترکیبات مضر در نهایت دوام چوب را کاهش می‌دهند و سبب ایجاد پوسیدگی در آن می‌شوند. ویژگی‌های فیزیکی چوب ترموود موجب دفع رطوبت می‌شود و فاقد محیط لازم برای رشد قارچ‌ها است. فرایند حرارت‌دهی ترموود با ازبین‌بردن قندها و ترکیبات شیمیایی درون‌چوب موجب مقاومت و دوام بیشتر آن در برابر رشد قارچ‌ها می‌شود. علاوه بر این چوب ترموود در برابر نفوذ حشرات نیز مقاوم است. همچنین چوب ترموود انتقال حرارت بسیار پایین دارد که آن را برای استفاده به‌عنوان کف‌پوش ایده‌آل می‌کند. چوب ترموود عایق صدا نیز هست و پوشش نمای بسیار خوبی به شمار می‌رود.

ثبات ابعادی چوب ترموود

چوب‎‌های معمول پس از تماس با آب و خشک‌شدن دچار ترک‌خوردگی می‌شوند. علت این موضوع وجود رطوبت بر روی سطح و درون بخش‌های داخلی چوب است. ترک‌خوردگی همچنین می‌تواند به دلیلی نفوذ آب از درون شیارهای چوب رخ دهد. شما می‌توانید با استفاده از پوشش‌های مناسب بر روی ترموود مصرفی در نمای خارجی و نقاطی که در تماس با باران هستند، دوام آن را باز هم بیشتر کنید.

مقاومت در برابر رطوبت

چوب‌های ترموود رطوبت موجود در هوا را جذب نمی‌کنند و به همین دلیل تغییرات فیزیکی که پس از قرارگرفتن چوب معمولی در تماس با رطوبت رخ می‌دهد را ندارد. همچنین میزان رطوبت موجود در داخل چوب ترموود در مقایسه با چوب‌های معمولی بسیار کم‌تر است. قرارگرفتن در دماهای بسیار بالا و تغییر در ساختار چوب آن را به یک متریال ساختمانی عالی تبدیل می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از روکش‌های مخصوص دوام چوب ترموود را باز هم‌افزایش دهید.

دوام چوب ترموود باعث افزایش کاربردهای آن می‌شود

چوب ترموود به دلیل ویژگی‌های فیزیکی بهبودیافته کاربردهای بسیاری دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا بتوان چوب ترموود را در فضاهای داخلی و خارجی و محیط‌های گوناگون استفاده کرد. خشک‌شدن بافت ترموود و تغییر ترکیبات شیمیایی آن موجب کاهش وزن و ازبین‌رفتن ساختار متخلخل می‌شود. به همین دلیل می‌توان آن را بدون مشکل در محیط‌های مرطوب و در تماس با باران و برف استفاده کرد. در ادامه با برخی از این کاربردها آشنا می‌شویم.

مبلمان فضای باز

چوب ترموود برای ساخت مبلمان فضای باز استفاده می‌شود. این کاربرد ترموود را در تماس دائم با نور آفتاب و پدیده‌های جوی گوناگون قرار می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از روغن‌های بدون رنگ و محافظ‌های مخصوص توانایی چوب در دفع آلودگی و آب را افزایش دهید. علاوه بر این پوشش‌های تکمیلی جلوی تغییر رنگ ترموود به‌مرورزمان، به دلیل تابش اشعه فرابنفش را، می‌گیرند. مبلمان ساخته شده با ترموود ظاهر بسیار شیک دارند و حس بسیار خوبی را به کاربر منتقل می‌کنند.

استفاده از ترموود در پاسیو و تراس‌

از چوب ترموود برای پوشش کف و دیوارها در پاسیو و تراس استفاده می‌شود. مقاومت بسیار بالای چوب ترموود در برابر خراشیدگی آن را به یک متریال قابل‌اعتماد به‌عنوان کف‌پوش مسیرهای پر رفت‌وآمد تبدیل می‌کند. علاوه بر این نرخ انتقال حرارت پایین چوب ترموود باعث می‌شود در تماس با سطح پوست و هنگام راه‌رفتن با پای‌برهنه حس بهتری داشته باشید. دوام چوب ترموود نیاز به تعمیر و نگهداری در بلندمدت را نیز کاهش می‌دهد.

دوام چوب ترموود آن را برای کاربردهای مختلف ایده‌آل می‌کند

فرایند حرارت‌دهی موجب افزایش دوام چوب ترموود می‌شود و پایداری ابعاد و مقاومت در برابر تغییرات دمایی را در پی دارد. همین ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا چوب ترموود ویژگی مشابه با چوب‌های بسیار بادوام استوایی را پیدا کند و بتوان از آن به‌عنوان یک جایگزین پایدار استفاده کرد. همچنین این چوب پرکاربرد را می‌توان در اقلیم‌های گوناگون مورداستفاده قرارداد. در کشور ما نیز هیچ محدودیتی برای استفاده از ترموود در نواحی مختلف آب‌وهوایی وجود ندارد.

شرکت پارس آرای کوهستان واردکننده بهترین انواع چوب ترموود و تجهیزات وابسته به آن است و در حوزه نصب و اجرای انواع سازه‌های چوبی و مبلمان فعالیت دارد. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ما از خدمات متنوع مجموعه ما بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول

دوام چوب ترموود چقدر است؟

آزمایش‌های مختلف نشان می‌دهند که دوام چوب ترموود در مقایسه با انواع چوب‌های معمولی بیشتر است و ویژگی‌هایی شبیه به چوب درختان استوایی دارد. معمولاً باتوجه‌به نوع کاربرد و محل استفاده از چوب ضمانت 15 تا ۳۰ساله برای محصولات ترموود ارائه می‌شود.

آیا چوب ترموود بو دارد؟

چوب ترموود با انجام فرایند حرارت‌دهی به دست می‌آید و به همین دلیل یک بوی دودی یا شبیه به چوب سوخته دارد. این بو پس از سوختن رزین‌ها و دیگر مواد شیمیایی داخل چوب ایجاد می‌شود. آزمایش‌ها نشان داده است که این بو هیچ آلودگی ندارد و استنشاق آن برای انسان مضر نیست. معمولاً مدتی پس از استفاده این بو از بین می‌رود.

آیا چوب ترموود به‌راحتی قابل‌تعمیر است؟

شما می‌توانید چوب ترموود را پس از آسیب‌دیدگی به‌راحتی تعویض و تعمیر کند. ازآنجاکه چوب ترموود به‌صورت الوار استفاده می‌شود به‌راحتی قابل‌تعمیر و جایگزینی است.

برچسب ها: