خصوصیات چوب‌های موردنیاز برای ساخت پارکت

از چوب در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها صنایع مرتبط با ساخت پارکت چوبی است. سختی چوب یکی از مهم‌ترین خواصی است که هر چوب باید دارا باشد. همچنین، میزان سخت بودن چوب به توانایی و مقاومت آن در برابر عواملی مانند فشار، خمش، سایش و تغییرات آب‌وهوایی اشاره دارد. چوب سخت‌ به چوبی گفته می‌شود که در برابر آب‌وهوا مقاومت بیشتری داشته باشد. همچنین، دیرتر هم آسیب ببیند. در این مقاله قصد داریم تا خصوصیات چوب‌های موردنیاز برای ساخت پارکت را مورد بررسی قرار دهیم.

سخت‌ترین چوب‌ها برای ساخت پارکت چوبی

از سخت‌ترین چوب‌ها برای ساخت پارکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چوب ترمو

ترمو از شگفت‌انگیزترین نوع چوب برای پوشاندن کف فضای باز است. این چوب از طریق فرایند گرمایش ساخته می‌شود. برای ایجاد ترموود چوب در معرض دمای بالای ۲۰۰ درجه سانتیگراد و محیطی عاری از هوا قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، شکل و اندازه چوب باتوجه‌به خواص آن تغییر می‌کند. عملکرد‌های اضافه شده به چوب طی این فرایند شامل: افزایش مقاومت چوب، خواص ضدباکتریایی، افزایش طول عمر و افزایش استحکام آن خواهد بود.

این خواص ترمووود را به یکی از قوی‌ترین چوب‌های موجود در بازار تبدیل کرده است. علاوه بر این، برای استفاده در پروژه‌هایی که به چوب مقاوم در برابر خوردگی و مقاوم در برابر آب نیاز دارند (مانند حمام و محیط‌های مرطوب) بسیار ‌ایده‌آل است. مقاومت بالای چوب ترمو، آن را به یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است. در برابر نور خورشید، باران یا باد شدید مقاوم است.

از دیگر ویژگی‌های این چوب، باید به مقاومت در برابر رشد قارچ و خاصیت ضدباکتریایی اشاره کرد. بسیاری از چوب‌ها در بازار فاقد خاصیت ضدباکتریایی هستند و زمانی که در محیط مرطوب قرار می‌گیرند، به محل مناسبی برای رشد قارچ‌ها تبدیل خواهند شد. این ویژگی یکی از مزیت‌های اصلی ترمو در مقایسه با سایر چوب‌های سخت به‌حساب می‌آید. بنابراین، از چوب ترموود اغلب برای تولید محصولات چوبی که قرار است در محیط‌های مرطوب نصب شوند، استفاده می‌شود.

چوب ترمو

چوب روسی

دومین چوب سخت موجود در بازار ایران که دارای ویژگی‌ها و خصوصیات چوب‌های موردنیاز برای ساخت پارکت را به همراه دارد، چوب روسی است. روسیه یکی از بهترین منابع تولید چوب در جهان به شمار می‌رود. چوب کاج، بلوط و صنوبر از روسیه وارد می‌شوند. سپس، با نام چوب روسی در بازار به فروش می‌رود. از ویژگی‌های این چوب می‌توان به استحکام بالا اشاره کرد. چوب روسی در برابر ضربه، فشار و خمش بسیار مقاوم است.

این خاصیت باعث می‌شود که این چوب علاوه بر این که در ساخت کف‌پوش چوبی مورداستفاده قرار گیرد، برای ساخت انواع مبلمان، کابینت، در و پنجره هم به کار آید. چگالی مناسب را می‌توان ویژگی دیگری برای چوب روسی دانست. باتوجه‌به چگالی مناسب چوب روسی، مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. باتوجه‌به این خاصیت، استفاده از چوب روسی در ساخت نما‌های داخلی و خارجی و یا در ساخت پارکت چوبی و مبلمان طرف‌داران زیادی دارد.

چوب روسی از لحاظ ظاهری نیز بسیار زیباست. رنگ طبیعی و دانه‌بندی چوب روسی زیبایی خاصی به این چوب بخشیده است. استفاده از آن به‌عنوان کفپوش باعث زیبایی و جلوه خاصی به خانه می‌شود.

چوب نراد

چوب نراد سومین چوب بادوام موجود در بازار و یکی دیگر از چوب‌های روسیه است. مقاومت بالای چوب نراد در برابر فشار و نیرو باعث شده به‌عنوان قوی‌ترین چوب موجود در بازار معرفی شود. چوب نراد به‌خاطر رنگ و بافت خاص و جلوه‌های منحصر به فردش معروف است. یکی از مزایای استفاده از چوب نراد، مقاومت بالای آن در برابر آتش است.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که چوب مقاومت کمی در برابر آتش دارد. اما نراد در گروه چوب‌های مقاوم در برابر آتش قرار گرفته است. در نتیجه گزینه مناسبی برای ساخت پارکت چوبی خواهد بود. علاوه بر این، تراکم این چوب بسیار بالاست. این خاصیت یکی از مزیت‌های چوب نراد است که به‌عنوان سومین چوب سخت موجود در بازار شناخته می‌شود.

نراد از خصوصیات چوب‌های موردنیاز برای ساخت پارکت برخوردار است. در تولید انواع مبلمان، محصولات و دکوراسیون داخلی، میز و صندلی و کابینت نیز کاربرد دارد. یکی دیگر از مزایای مهم این چوب ظاهر زیبا و خاص آن است. همان‌طور که گفته شد، رنگ، دانه و نقش چوب نراد بسیار خاص و منحصربه‌فرد است. زیبایی خانه را دوبرابر خواهد کرد.

چوب نراد

مقاومت سطحی بالا، معیاری برای انتخاب کف‌پوش چوبی

سختی و مقاومت در برابر فشار و ضربه، از خصوصیات چوب‌های موردنیاز برای ساخت پارکت محسوب می‌شود. چوب‌هایی که برای ساخت کف پوش چوبی مورداستفاده قرار می‌گیرند باید دارای سختی و مقاومت بالایی باشند. میزان این سختی بستگی به محل رشد درختان، نوع خاک، گونه‌های درختی و غیره دارد. آزمایش برینل اغلب برای اندازه‌گیری و مقایسه سختی چوب‌های مختلف استفاده می‌شود. در این آزمایش، یک توپ فولادی به قطر ۱۰ میلی‌متر در فواصل زمانی تنظیم شده با فشار ثابت به چوب برخورد می‌کند تا سختی آن را مشخص کند. هرچه چوب سخت‌تر باشد، برای مکان‌های پرتردد خانه مانند راهرو‌ها و پذیرایی مناسب‌تر خواهد بود.

مقاومت سطحی بالا، معیاری برای انتخاب کف‌پوش چوبی

انتخاب و خرید پارکت چوبی سخت و مقاوم از پارس آرای کوهستان

در این مقاله به بحث در مورد اهمیت انتخاب چوب مقاوم و سخت برای پارکت چوبی پرداختیم. خصوصیات چوب‌های موردنیاز برای ساخت پارکت چوبی به مقاومت و سختی نوع درختی که از آن پارکت را تهیه می‌کنند بستگی دارد. البته هر چه مقاومت و ضخامت پارکت بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. درعین‌حال از کیفیت بیشتری بهره‌مند خواهید شد. آن دسته از پارکت‌های چوبی که از چوب درخت‌های مقاوم ساخته می‌شوند، جزو بهترین انتخاب‌ها هستند.

پارکت‌های چوبی به دلیل این که از یک منبع طبیعی استخراج و تولید می‌شوند. فضایی گرم و صمیمی را در منزل برای شما و خانواده ایجاد می‌کنند. مجموعه پارس آرای کوهستان سال‌هاست که در ارائه پارکت‌های چوبی باکیفیت و مقاوم فعالیت می‌کند. همواره در تلاش است تا با ارائه محصولات باکیفیت و مطابق با خواسته شما، نیاز عزیزان را برطرف نموده و رضایتتان را جلب کند.

 

برچسب ها: