برای انتخاب ترموود باید خصوصیات فنی آن را بشناسید

نکته مهم در انتخاب مصالح مورد نیاز برای ساخت و اجرای بنای مورد نظر، شناخت خصوصیات فنی مصالح است. حال اگر می‌خواهید برای طراحی دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان خود از چوب ترموود استفاده کنید، بهتر است مشخصات فنی این چوب را به‌طور کامل بشناسید. در این مطلب شما با خصوصیات فنی چوب ترموود و کاربردهای آن آشنا می‌شوید.

ویژگی‌های اساسی چوب ترموود

چوب ترموود، محصولی به‌دست آمده از چند نوع چوب طبیعی و خام است که توسط فرآیند حرارت دهی تا دمای بالای 200 درجه بدست می‌آید. این فرآیند باعث می‌شود که چوب از حالت شکنندگی و پوسیدگی خارج شده و دارای ویژگی‌های مفید دیگری مانند: افزایش سطح مقاومت، انعطاف‌پذیری، دگرگونی ساختار فیزیکی، نفوذناپذیری در برابر رطوبت و مقاومت در برابر اشعه خورشید شود.

چوب ترموود به علت سختی زیاد که حاصل تغییر این متریال توسط گرما است، می‌تواند در انواع شرایط جوی پایداری قابل توجهی از خود نشان بدهد و بتواند در آب وهوای مختلف استحکام و مقاومت خود را حفظ کند. به‌همین دلیل ترموود را می‌توان یکی از اصلی‌ترین جایگزین‌های دیگر مصالح ساختمانی از نظر مقاومت دانست.

خصوصیات فنی مهم ترموود در زمان تولید

اولین خصوصیت فنی چوب ترموود از لحاظ استاندارد که مورد بررسی قرار می‌گیرد، چگالی این چوب است. چگالی ترموود نسبت به سایر چوب‌های معمولی بسیار پایین‌تر است. دلیل این امر از بین رفتن صمغ داخل چوب و تغییر ساختار مولکولی آن در اثر عمل حرارت‌دهی است.

انعطاف‌پذیری، دیگر خصوصیت فنی چوب ترموود است. به دلیل نرمی این چوب می‌توان به راحتی آن را برش داد و طرح‌های مختلفی را با آن‌ها استفاده کرد. خصوصیت دیگر این چوب، مقاومت خمشی است که در بخش ساخت نمای ساختمان به وسیله این چوب کاربرد بسیاری دارد. این ویژگی باعث ایجاد ثبات ابعادی بالا در این چوب شده است.

میزان سختی چوب ترموود نیز از خصوصیت‌های فنی این متریال به‌شمار می‌رود. کارشناسان صنعت چوب و ساختمان سازی با تحت فشار قرار دادن ترموود میزان سختی این محصول را سنجیده و درجه سختی ترموود و مقاومت آن را در برابر انواع فشارهای وارده مورد بررسی قرار می‌دهند.

ضریب لغزندگی و اصطکاک نیز از خصوصیت فنی چوب ترموود به‌شمار می‌رود. در این خصوصیت فنی میزان اصطکاک ترموود مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا برای استفاده در محیط‌هایی مانند: استخر، سونا و کفپوش مناسب باشد.

ذکر این نکته بسیار ضروری است که چوب ترموود دو استاندارد تولید با نام‌های ترموود اس و ترموود دی دارد. ترموود اس میزان پایداری چوب و ترموود دی میزان مقاومت چوب را به منظور یکی دیگر از مشخصات فنی این چوب نشان می‌دهد.

انواع چوب ترموود از نظر گونه درختی

در فرآیند اصلاح حرارتی از چوب‌های طبیعی و خام برای تولید ترموود استفاده می‌شود. از این چوب‌ها می‌توان از چوب‌هایی مانند: صنوبر، کاج، توس، راش، زبان گنجشک، نوئل، توسکا، اکالیپتوس و لاریکس نام برد. هریک از چوب‌های نامبرده با توجه به جنس و ویژگی خود در نوع ترموود تولید شده تاثیر دارند. به عنوان مثال چوب درخت کاج مقاومت بیشتری پس از ترمو شدن پیدا می‌کند و چوب درخت صنوبر انعطاف‌پذیری و و جذب رنگ بیشتری پس از تبدیل به ترموود خواهد داشت.

از همه گونه‌های درختی به منظور ترموسازی نمی‌توان استفاده کرد زیرا هدف از ترموسازی بالا بردن مقاومت و استحکام چوب به وسیله گرما است و معمولا چوب‌هایی در این فرآیند کاربرد دارند که بتوان از آن‌ها ترموودهای مناسبی تولید و روانه بازار کرد.

خصوصیات فنی ترموود از نظر ابعاد

از دیگر خصوصیت‌های فنی چوب ترموود می‌توان به ابعاد این چوب اشاره کرد. ابعاد ترموود معمولا سوال همیشگی خریداران این محصول است تا از نظر اندازه ترموود و هزینه ایجابی این چوب اطمینان حاصل کنند. به طور کلی ابعاد چوب ترموود در ضخامت‌های 19 تا 38 میلی‌متر و عرض 90 تا 140 میلی‌متر و طول 6 تا 12 متر متغیر است.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که پس از تکمیل مراحل ترموسازی و نهایی‌شدن تولید چوب ترموود این متریال را می‌توان در اندازه‌های مختلف با توجه به درخواست مشتری به او عرضه کرد و نگرانی از بابت ابعاد ترموود وجود ندارد.

مورد مهم دیگر در زمینه شکل و ابعاد این چوب، داشتن شیارهای مناسب است. به‌منظور جلوگیری از نفوذ آب و دفع رطوبت و حشرات و همچنین نصب سریع و راحت، شیارهایی در ترموود تعبیه می‌شود تا کارایی فنی چوب ترموود بالاتر برود.

کاربردهای متنوع ترموود در صنعت ساخت و ساز

چوب ترموود به دلیل داشتن ویژگی‌های فنی و ظاهری متنوع طی سالیان اخیر مورد توجه بسیاری از افرادی قرار گرفته است که قصد طراحی و اجرای محیط‌های داخلی و خارجی خاص و در عین حال کاربردی را دارند. چوب ترموود دارای ویژگی‌هایی مانند: سطح مقاومت بالا، استحکام در برابر آسیب‌های جوی و محیطی، ماندگاری طولانی، تنوع رنگ و زیبایی است.

اگر قصد دارید که بنایی زیبا و در عین حال ماندگار و مقاوم داشته باشید، چوب ترموود همه نیازهای شما را برآورده می‌کند. به تازگی مجریان و معماران صنعت ساختمان‌سازی در فنلاند که محل تولد چوب ترموود نیز محسوب می‌شود آزمایش‌های جدیدی برای سنجش ویژگی های بی‌نظیر این محصول به‌کار برده‌اند که نتایج این آزمایشات بسیار قابل قبول بوده است. این متریال برای استفاده در بخش‌ها و سازه‌هایی مانند: نمای خارجی ساختمان، کفپوش، سونا، آلاچیق، روف گاردن، گلدان چوبی، درب و پنجره، میزوصندلی، پله و … کاربرد دارد.

خرید ترموود با خصوصیت فنی برتر از پارس آرای کوهستان

شرکت پارس آرای کوهستان عرضه کننده با‌کیفیت ترین و بهترین انواع چوب ترموود با خصوصیات فنی و کیفی بالا در بازار است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ما یا از طریق تماس با کارشناسان مجموعه ما از داشتن نمایی دلنشین و زیبا اطمینان حاصل کنید. همچنین اگر به‌دنبال دکوراسیونی منحصربه‌فرد برای محیط های داخلی و باز خود هستید، پارس آرای کوهستان خاص‌ترین و مقاوم‌ترین ترموودهای موجود در بازار را به شما عرضه می‌کند.

پارس آرای کوهستان همچنین مجری برتر پروژه‌های ترموودی است. ما پروژه‌های فراوانی را در شهر تهران در زمینه‌های ساخت آلاچیق، ساخت نمای ترموودی، ساخت خانه‌های تمام ترموودی، اجرای کفپوش ترموود، دکوراسیون داخلی فروشگاه و … اجرا کرده‌ایم. شما می‌توانید در تماس با کارشناسان ما سفارش خود را برای این پروژه‌ها ثبت کنید.

برچسب ها: