با استفاده از ترمووود در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید

ترمووود یک چوب پایدار و دوستدار محیط‌زیست است که طی حرارت‌دهی چوب معمولی در شرایط خاص به دست می‌آید. خواص ویژه چوب ترمووود باعث شده است تا کاربردهای بسیار زیاد پیدا کند. در فرایند تولید ترمووود هیچ‌گونه ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود و به همین دلیل می‌توان آن را بدون نگرانی در فضاهای داخلی و خارجی نصب کرد. به‌طورکلی هر نوع چوب را می‌توان با استفاده از فرایند حرارت‌دهی به ترمووود تبدیل کرد، اما شرایط دمایی باتوجه‌به خواص و ویژگی‌های هر چوب متفاوت است. چوب ترمووود عایق سرما و گرما است و به همین دلیل به حفظ دمای ساختمان و کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند. در ادامه با نکات خرید ترمووود عایق و ویژگی‌های آن آشنا می‌شویم.

اندازه‌گیری نرخ انتقال حرارتی ترمووود

آزمایش‌ها نشان می‌دهند که انتقال حرارتی ترمووود در مقایسه با چوب‌های نرم معمولی 20 تا 25 درصد کمتر است. بنابراین استفاده از ترمووود در فضاهای خارجی با هدف ساخت کف‌پوش، پنجره و سونا هیچگونه مشکلی ایجاد نخواهد کرد. براساس نتایج تست‌ها نرخ انتقال حرارت ترمووود Thermo-D برابر با 0.099 W/(mK) است. این میزان در چوب معمولی 0.12 E/(mK) است. در جدول زیر می‌توانید نرخ انتقال حرارت دو نوع ترمووود را مشاهده کنید.

ضریب انتقال حرارت λ10

(W/mK)

درصد رطوبت موجود در چوب (درصد) چگالی (کیلوگرم بر مترمربع) وزن ازدست‌رفته در طول فرایند (درصد) مدت‌زمان فرایند حرارت‌دهی در دمای 230 درجه سانتی‌گراد (ساعت) ابعاد (میلی‌متر)
چوب کاج
0.107 4.5 525 8.7 3 25 x 125
0.101 3.6 474 12.1 5 25 x 125
0.130   505   0  
چوب صنوبر
0.097 5.5 445 5.8 3 22 x 100
0.082 4.4 405 9.3 5 22 x 100
0.110   432   0  

 

خرید ترمووود عایق چه مزیت‌هایی دارد؟

ترمووود یک محصول مقاوم و برتر است که فاکتورهای بیولوژیکی بسیار خوبی دارد. این چوب غیرسمی به‌راحتی قابل‌نصب است و می‌توان آن را بدون مشکل در طبیعت رها کرد تا تجزیه شود. همچنین بازیافت آن نیز بسیار آسان است.

برخی از مزایای خرید ترمووود عایق عبارت‌اند از:

  • پایداری ابعادی عالی ترمووود
  • دوام بسیار بالا در شرایط جوی گوناگون و محیط‌های مرطوب
  • ترمووود عایق حرارتی بسیار خوب است
  • مقاومت بسیار بالا در برابر قارچ‌، میکروارگانیسم‌ها، کپک و حشرات
  • بهداشت مناسب (ازبین‌رفتن باکتری‌ها در دمای بالا)
  • نداشتن رزین
  • رنگ بسیار زیبا و تیره چوب
  • طول عمر بالا
  • وزن بسیار پایین؛ ترمووود تقریباً 20 درصد از چوب معمولی سبک‌تر است

ترمووود عایق چه کاربردهایی دارد؟

به‌طورکلی فرایند حرارت‌دهی با ازبین‌بردن رطوبت و رزین درون‌چوب موجب افزایش تخلخل و فضاهای خالی می‌شود. این فضاهای خالی از نرخ انتقال حرارت ترمووود کم می‌کنند و به‌این‌ترتیب یک متریال عایق حرارتی خواهیم داشت. شما برای اجرای پروژه‌های گوناگون نیازمند خرید ترمووود عایق هستید. چوب ترمووود به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و پوسیدگی در بسیاری از پروژه‌های فضای خارجی نیز استفاده می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نما پوش‌های خارجی
  • کف‌پوش محوطه و اطراف استخر
  • مبلمان باغ و فضاهای عمومی
  • ساخت چارچوب و پوشش داخلی و خارجی سونا
  • انواع سایه‌‌بان و عناصر ظاهری نما

به طور طبیعی چوب در مقایسه با دیگر متریال ساختمانی مانند شیشه و بتن عایق حرارتی بهتری است. شما با استفاده از چوب می‌توانید دمای خانه خود را به‌صورت مؤثرتر تنظیم کنید و از مصرف انرژی بکاهید. ترمووود به دلیل داشتن نرخ انتقال حرارت پایین‌تر در مقایسه با چوب معمولی در شرایط مختلف کمتر گرم و سرد می‌شود؛ بنابراین اگر استفاده از یک عایق دمایی در پروژه شما اولویت دارد باید از ترمووود استفاده کنید.

همین ویژگی باعث شده است تا ترمووود به یک متریال باارزش برای ساخت سونا تبدیل شود. این چوب بدون تغییر شکل و خم‌شدن گرما را در خود حبس می‌کند و جلوی هدررفت آن را می‌گیرد. یکی از بزرگ‌ترین مزایای ترمووود امکان استفاده از آن به‌عنوان کف‌پوش، دیوارپوش، نمای چوب ساختمان و… در ترکیب با دیگر مواد و متریال‌های ساختمانی است.

نکات مهم درباره خاصیت عایق بودن ترمووود

قرارگرفتن چوب در دماهای بالای 200 درجه سانتی‌گراد موجب تغییرات چشمگیر در ساختار آن می‌شود. ترمووود به واسطه این ویژگی‌ها تفاوت‌‎های مثبت در مقایسه با چوب معمولی دارد. در ادامه با برخی نکات جالب درباره ترمووود عایق آشنا می‌شویم:

  • ترمووود یک عایق بسیار عالی در برابر سرما و گرما است و از نفوذ آن‌ها به درون ساختمان جلوگیری می‌کند؛ بنابراین می‌توان با استفاده از دیوارپوش‌ها و نما پوش‌های ترمووود تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد
  • ترمووود در تماس با دماهای گوناگون دچار تغییر رنگ می‌شود. میزان تغییر رنگ به‌شدت دما و مدت‌زمان تماس با آن بستگی دارد. به‌طورکلی هرچقدر دمای محیط استفاده از ترمووود بالاتر باشد رنگ آن تیره‌تر خواهد شد
  • ترمووود مانند چوب معمولی در تماس با رطوبت و مایعات آسیب‌پذیر نیست. تغییرات مولکولی در ترمووود تا حد زیادی آن را به عایق رطوبت و دمای بسیار خوب تبدیل می‌‌کند. با این وجود روغن و لایه‌های محافظ از آن در برابر تغییر رنگ و پوسیدگی محافظت می‌کنند
  • ترمووود عایق را می‌توان در ترکیب با بتن، استیل، سنگ، شیشه و دیگر عناصر معماری مدرن به زیباترین شکل ممکن استفاده کرد
  • ترمووود یک عایق صدای بسیار خوب نیز می‌باشد. شما می‌توانید از پنل‌های ترمووود برای ساخت استودیو‌های ضبط صدا استفاده کنید. این چوب اجازه عبور صدا به بیرون یا به داخل فضا را می‌گیرد. علاوه بر این نصب پنل‌های ترمووود به زیبایی محیط استودیو کمک بسیار زیادی می‌کند

ترمووود عایق ساختمان را در برابر سرما و گرما محافظت می‌کند

چوب ترمووود یک متریال ساختمانی بسیار باارزش است که الگوهای طبیعی و رنگ بسیار زیبا دارد. علاوه بر این می‌توان آن را به‌سادگی در محل پروژه ماشین‌کاری کرد. این چوب بی‌نظیر طول عمر بسیار بالایی دارد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. همچنین به دلیل آنکه ترمووود یک عایق خوب در برابر حرارت و سرما است می‌تواند تا حد زیادی از هدررفت انرژی در ساختمان جلوگیری کند. شرکت پارس آرای کوهستان با داشتن سال‌ها تجربه در عرضه ترمووود باکیفیت طیف بسیار گسترده‌ای از محصولات را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ما از خدمات گوناگون مجموعه پارس آرای کوهستان بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول

آیا ترمووود به‌مرورزمان رنگ خود را از دست می‌دهد؟

بله چوب ترمووود به دلیل تابش پرتوهای فرابنفش خاکستری‌رنگ می‌شود. اما اگر ترمووود را با پوشش‌های محافظ و لاک مناسب بپوشانید این تغییر رنگ رخ نخواهد داد.

آیا می‌توان چوب‌ درختان مختلف را با روش حرارت‌دهی به ترمووود تبدیل کرد؟

گونه‌های مختلف درختان نوردیک مانند کاج، صنوبر، توس و آسپن برای اصلاح حرارتی مناسب هستند. علاوه بر این می‌توان از چندین گونه دارای چوب سخت مانند راش، بلوط و زبان‌گنجشک نیز برای تولید ترمووود استفاده کرد.

آیا می‌توان ترمووود را چسب زد؟

نتیجه آزمایشات نشان می‌دهد که انواع مختلف چسب را می‌توان همراه با ترمووود بکار برد. اگر می‌خواهید از چسب‌های پایه آب استفاده کنید باید در نظر داشته باشید که ترمووود آب را به‌آرامی جذب می‌کند؛ بنابراین زمان بیشتری را باید برای خشک‌شدن چسب منتظر بمانید.