حفاظت و بازسازی پارکت چوبی قدیمی

بسیاری از افراد در سرتاسر جهان از پارکت چوبی به‌عنوان کف‌پوش برای منازل خود استفاده می‌کنند. در بسیاری از خانه‌ها و محیط‌های دیگر مانند محل کار برای مدت‌های طولانی است که بدون هیچ‌گونه آسیبی از کف‌پوش چوبی استفاده می‌شود. اما اگر شرایط نصب مناسب نباشد و نکات لازم رعایت نشود، ممکن است کف‌پوش‌های چوبی هم قابلیتشان را از دست بدهند. آگاهی از شرایط حفاظت و بازسازی پارکت چوبی قدیمی می‌تواند شرایط ‌ایده‌آلی را برای ماندگاری بیشتر آن فراهم کند.

شرایط حفاظت و بازسازی پارکت چوبی قدیمی

پارکت‌ها در یک فرایند طولانی و تحت تنش زیادی در کوره خشک می‌شوند. اما تعادل رطوبتی بسیار اندکی با محیط اطراف برقرار می‌کنند. در راستای افزایش طول عمر پارکت، لازم است که نکاتی موردتوجه قرار گیرد که در این قسمت به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • گردوخاک و سنگ‌ریزه: نابود‌کننده پارکت

گردوخاک و یا سنگ‌ریزه باعث نابودی پارکت می‌شوند. همچون یک سمباده باعث ایجاد خراش بر روی سطح پارکت خواهند شد. برای جلوگیری از بروز این اتفاق بهتر است بیرون درب ورودی را با پادری‌های مناسب بپوشانید. با اینکار از ورود هر گونه شن و سنگ‌ریزه به داخل خانه جلوگیری می‌گردد.

گردوخاک و سنگ‌ریزه: نابود‌کننده پارکت

  • پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند روی پارکت ممنوع

میخ و یا شکاف‌های برآمده روی پاشنه‌های کفش ممکن است، باعث خراش برداشتن پارکت چوبی شود.

  • اجتناب از جابه‌جایی وسایل و مبلمان بر روی پارکت

جا‌به‌جایی و کشیدن هر گونه وسایل روی سطح پارکت باعث آسیب می‌شود. وسایلی از جمله: مبلمان یا اثاثیه حجیم و سنگین بر روی پارکت باعث ایجاد خط‌وخش است. چسباندن نمد‌های مخصوص پایه مبلمان و لوازم سنگین تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری خواهد کرد.

  • ایجاد خراش توسط حیوانات خانگی روی پارکت

حیوانات خانگی با آن که بسیار دوست‌داشتنی هستند، اما ایجاد خراش توسط ناخن‌هایشان بر روی پارکت می‌تواند ما را مجبور به بازسازی و ترمیم این کف پوش چوبی کند. اگر در خانه حیوان خانگی نگه می‌دارید، هنگام انتخاب سراغ پارکت‌های محکم‌تر و ضخیم‌تر همچون افرا و بامبو بروید. این پارکت‌ها مقاومت بیشتری در مقابل ناخن و پنجه‌های حیوانات خانگی دارند و مطمئناً کف پارکت شما کمتر آسیب خواهد دید.

  • پارکت را با جاروبرقی نظافت کنید

بهترین روش برای حفاظت و بازسازی پارکت چوبی قدیمی، علاوه بر تمیز نگه‌داشتن به افزایش طول عمر آن کمک می‌کند، استفاده از جاروبرقی برای نظافت است. از ریختن آب به طور مستقیم روی کف‌پوش خودداری کنید. در صورت نیاز و تمایل به انجام چنین کاری، باید از یک تی نمدار استفاده کنید. مطمئن شوید رطوبت باقیمانده را از سطح پاک کرده‌اید. با رعایت این اصل، جلای لاک پارکت مانند روز اول شاداب و باطراوت باقی می‌ماند.

  • از مواد شوینده مناسب برای تمیزکردن پارکت استفاده کنید

مواد شوینده‌ای که توسط فروشنده به شما پیشنهاد شده استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید، که پارکت شما از چه نوعی است و چه نوع شوینده‌ای برایش مناسب است، از محصولات شوینده معمولی استفاده کنید. بهتر است ابتدا محصول پاک‌کننده را بر روی گوشه‌ای از خانه امتحان کنید تا مطمئن شوید آسیبی به پارکت وارد نمی‌کند. موادی که در ترکیباتشان دارای موم و یا نفت هستند، به‌هیچ‌عنوان استفاده نکنید.

  • از تابش مستقیم نور خورشید به پارکت اجتناب کنید

به دلیل ساخت پارکت از چوب طبیعی، از قرارگرفتن آن در معرض آفتاب جلوگیری کنید. این موضوع می‌تواند باعث تیره‌شدن پارکت گردد. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید از پرده‌های مناسب استفاده کنید و چند وقت یکبار قالیچه‌ها را جا‌به‌جا کنید تا پارکت زیر آن‌ها تغییر رنگ نداده و با دیگر قسمت‌ها سازگار و منسجم باشد.

  • گلدان‌ها را روی پارکت قرار ندهید

گذاشتن مستقیم گلدان روی پارکت باعث کدرشدن لاک پارکت می‌شود. بهتر است گلدان‌ها را بر روی یک شلف و یا پایه که دارای ارتفاع مناسبی است بگذارید.

گلدان‌ها را روی پارکت قرار ندهید

بازسازی پارکت چوبی قدیمی

پروسه بازسازی پارکت چوبی می‌بایست توسط افراد مجرب و باسابقه انجام شود تا زیبایی و یکنواختی خود را حفظ کند. ترمیم پارکت به حوصله و دقت زیادی نیاز دارد. بعداز تعویض قسمت‌های معیوب، سطح قسمت‌های تعویض شده با پارکت قدیمی را بررسی کنید.

از جمله مسائلی که باعث می‌شود پارکت‌ها نیاز به بازسازی داشته باشند، می‌توان به رطوبت، کدرشدن و بادکردن این کف‌پوش‌ها اشاره کرد. پارکت‌های چوبی در چندین حالت نیاز به بازسازی خواهند داشت که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم.

  • پارکت فرسوده

برای حفاظت و بازسازی پارکت چوبی قدیمی درصورتی‌که پارکت فرسوده شده، باید فقط لاک جلا بزنید. سمباده کشیدن، نقاط برآمده را نیز از بین‌ می‌برد. سپس باید از لاک جلا استفاده کنید و پارکت را روکش کنید. در این حالت یک‌لایه محافظ بر روی پارکت ایجاد می‌شود.

  • پارکت آسیب‌دیده

در شرایطی ممکن است که پارکت آسیب‌دیده باشد، در این شرایط می‌بایست با ایجادکردن سوراخ‌های کوچک نسبت به جدا‌سازی چوب‌ها اقدام کنید. قسمت آسیب‌دیده با یک پارکت نو جایگزین خواهد شد. قطعه جدید باید دقیقاً اندازه پارکت قدیمی آسیب‌دیده باشد.

پارکت آسیب‌دیده

عوامل مهم در هزینه تعمیر پارکت چوبی

یکی از مسائل مهم هنگام بازسازی پارکت قدیمی، هزینه آن است. قبل از اقدام به هر کاری، ابتدا بهتر است هزینه انجام آن را بررسی کنید. عوامل مختلفی بر هزینه بازسازی پارکت قدیمی تأثیر می‌گذارند. در ذیل به موارد تاثیرگذار اشاره می‌کنیم، که شامل:

  • میزان آسیب به پارکت

از مهم‌ترین عوامل، حجم آسیب وارد شده به پارکت است. در بعضی شرایط آسیب آن‌قدر جدی است که نیاز به تعمیر و یا تعویض تایل پارکت می‌گردد. با خرید پارکت‌های چوبی مرغوب و باکیفیت می‌توانید از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری کنید و از دوام بالای پارکت لذت ببرید.

  • متراژ و مساحت محیط برای نصب پارکت

از دیگر عوامل تأثیر‌گذار بر قیمت تعمیر و بازسازی پارکت، متراژ و مساحت محیط است. مسلماً هرچه مساحت بیشتری آسیب‌دیده باشد، هزینه بیشتری برای تعمیرات پرداخت خواهد شد.

متراژ و مساحت محیط برای نصب پارکت

بازسازی پارکت چوبی توسط مجموعه حرفه‌ای پارس آرای کوهستان

باتوجه‌به عواملی که در بخش‌های قبل به آن‌ها اشاره شد، هزینه‌ای که برای تعمیر پارکت چوبی قدیمی اعلام می‌شود متغیر است. این هزینه توسط کارشناسان بعد از بررسی  و آسیب پارکت‌ها مشخص خواهد شد. بازسازی پارکت‌های چوبی اگر توسط افراد متخصص انجام شود، باعث دوام بالای آن است.

استقامت و دوام پارکت‌های‌ چوبی شرکت پارس آرای کوهستان بسیار زیاد است. این موضوع باعث رضایت مشتریان است. کارشناسان باتجربه و باسابقه پارس آرای کوهستان شما را از شرایط لازم برای حفاظت و بازسازی پارکت چوبی قدیمی مطلع می‌سازند. طبق آن قیمت مناسبی را به شما ارائه خواهند داد. همچنین در زمینه خرید پارکت‌های جدید و انتخاب پارکت مناسب شما را همراهی خواهند کرد.

 

برچسب ها: