راهنمای جامع جلا دادن پارکت چوبی به بهترین شکل

پارکت چوبی یک کف‌پوش بسیار شیک و جذاب است و یکی از المان‌های دکوراسیون داخلی ساختمان‌‌ها به شمار می‌رود. معمولا پارکت‌های چوبی با استفاده از ترموود ساخته می‌شوند و مقاومت بالایی در برابر ضربه، فشار، رطوبت و حرارت دارد. برای حفظ ثبات و افزایش طول عمر پارکت چوبی لازم است آن را جلا دهید. شما باید این کار را هر دو یا سه سال یک‌بار انجام دهید تا به این ترتیب پارکت شما دوام بسیار بیشتری داشته باشد. جلا دادن این کف‌پوش معمولا در چند مرحله انجام می‌شود؛ اما قبل از انجام این مراحل ابتدا باید، پارکت را شستشو دهید و کاملا تمیز کنید. با ما همراه باشید تا با مراحل جلا دادن پارکت چوبی و روش تمیز کردن این کف‌پوش آشنا شویم.

چگونه باید پارکت چوبی را جلا دهیم؟

برای جلا دادن پارکت چوبی باید چندین مرحله را در دو بخش انجام دهید. بخش اول به شستشو و تمیز کردن پارکت مربوط می‌شود و بخش دوم جلا دادن پارکت با ابزار مناسب است. دلیل اینکه در ابتدا باید پارکت به طور کامل تمیز شود این است که باقی ماندن هر‌گونه گردوغبار یا هر ذره دیگر باعث خش افتادن روی پارکت خواهد شد. بنابراین حتما باید از تمیز بودن پارکت قبل از جلا دادن آن مطمئن شوید

برای تمیز کردن پارکت چوبی باید از مواد شوینده خاصی استفاده کنید و برای جلا دادن آن نیز باید مواد براق‌کننده مخصوصی را به کار ببرید. باید اشاره کرد که هر ماده شوینده و براق‌کننده‌ای برای پارکت چوبی مناسب نیست. چرا که این امکان وجود دارد روی پارکت خراش افتاده و یا رنگ آن کدر شود؛ در نتیجه پارکت ظاهر خود را از دست می‌دهد. بنابراین در زمان انتخاب ابزار و مواد شوینده و براق‌کننده دقت کافی داشته باشید. در بازار مواد شوینده و براق‌کننده مخصوص پارکت چوبی موجود است. بنابراین برای شستشو و جلا دادن به پارکت چوبی از مواد دیگری استفاده نکنید.

تمیزکاری پارکت چوبی قبل از جلا دادن

برای شستشو و تمیز کردن پارکت چوبی قبل از جلا دادن آن باید ابزار مورد نیاز این کار را تهیه کنید. از جمله ابزارهای مورد نیاز برای تمیزکاری پارکت چوبی می‌توان به جاروبرقی، جارودستی، تی، آب، مایع شوینده مخصوص پارکت چوبی و حوله یا دستمال نانو برای خشک کردن سطح کف‌پوش پس از شستشو اشاره کرد.

در اولین مرحله تمیزکاری پارکت چوبی باید سطح کف‌پوش را جارو بزنید؛ شما می‌توانید از جاروبرقی یا جاروی دستی برای این کار استفاده کنید. در هر صورت باید به‌گونه‌ای جارو بزنید که هیچ گردوغباری روی پارکت باقی نماند. توجه داشته باشید که در صورت چرخشی بودن برس جاروبرقی، روی پارکت خش می‌افتد. بهتر است برای کشیدن جاروبرقی از لوله خرطومی و یک سری نرم استفاده کنید.

پس از کشیدن جارو باید از مایع شوینده مخصوص پارکت، کف‌پوش را شستشو دهید. برای این کار حتما از یک دستمال نانو یا تی‌های دارای پارچه نانو استفاده کنید. در صورت باقی ماندن مایع مخصوص و آب روی پارکت، با استفاده از دستمال مرطوب، رطوبت سطح پارکت را تمیز کرده و رطوبت روی آن را بگیرید. نهایتا با استفاده از حوله یا دستمال خشک، سطح پارکت را کاملا خشک کنید. در صورتی که پارکت خشک نشده باشد، روغن جلا به‌درستی روی آن اعمال نشده و به کف‌پوش آسیب وارد می‌شود.

مراحل جلا دادن پارکت چوبی برای افزایش طول عمر این کف‌پوش

قبل از شستشو و جلال دادن پارکت چوبی، ابتدا باید با استفاده از دستگاه ساب هر جسمی که به پارکت چسبیده است را جدا کنید تا سطح آن را صاف و یکدست شود. در صورت وجود هرگونه درز و خلل‌وفرج روی سطح پارکت، حتما آن‌ها را با استفاده از بتونه پر کنید و سمباده بزنید تا کاملا صاف شود. شما باید این کار را قبل از شستشوی پارکت انجام دهید.

در ادامه برای جلال دادن پارکت چوبی باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • محافظت از دیوارها قبل از اعمال روغن جلا روی پارکت
  • مخلوط کردن مواد روغن جلا و اعمال سیلر آن روی پارکت قبل از اعمال روغن مخصوص
  • اعمال روغن جلا روی پارکت

اقدامات لازم برای محافظت از دیوارها قبل از استفاده از روغن جلا

قبل از جلا دادن پارکت چوبی، باید دیوارهای اطراف پارکت را با کاغذ، مقوا و یا هر چیز دیگر بپوشانید تا در هنگام اعمال روغن جلا، دیوارها کثیف نشوند. باید اشاره کرد که نیازی به پوشاندن کل دیوار نیست؛ تنها تا ارتفاع بین 15 تا 20 سانتی‌متر برای پوشاندن کافی است.

آماده کردن مواد روغن جلا برای اعمال روی پارکت چوبی

برای جلا دادن پارکت چوبی باید روغن جلا را با توجه به دستورالعمل روی ظرف آن مخلوط کنید. در هنگام مخلوط کردن مواد روغن جلا باید دقت داشته باشید که حباب هوا در آن ایجاد نشود. چرا که حباب هوا ممکن است باعث کاهش کیفیت نهایی روغن اعمال شده رو پارکت شود. قبل از اعمال روغن جلا، ابتدا باید یک لایه سیلر را روی پارکت چوبی اعمال کنید؛ با این کار روغن جلا بهتر جذب کف‌پوش شده و به صورت یکنواخت پخش می‌شود.

اعمال روغن جلا روی پارکت چوبی

پس از اعمال سیلر نوبت به اعمال روغن مخصوص برای جلا دادن پارکت چوبی می‌رسد. برای این کار لازم است که از غلتک‌های مخصوص رنگ‌کاری استفاده کنید تا روغن به‌خوبی روی سطح پارکت پخش شود. برای اعمال روغن باید از یک گوشه محیط شروع کنید و تا پایان به این کار ادامه دهید. در نهایت باید صبر کنید تا روغن جلای اعمال شده روی پارکت به طور کامل خشک شود. در مدت‌زمانی که اجازه می‌دهید پارکت خشک شود، به ‎هیچ عنوان روی آن راه نروید تا به این ترتیب روغن اعمال شده از پارکت جدا نشده و پارکت خراب نشود.

پارس آرای کوهستان؛ تامین‌کننده برتر پارکت چوبی وارداتی

اعمال روغن جلا برای جلا دادن پارکت چوبی، اقدامی بسیار مهم است که هر دو یا سه سال یک‌بار باید انجام شود. این کار طول عمر پارکت را افزایش می‌دهد و ظاهر آن را زیباتر می‌کند. پارس آرای کوهستان یکی از برترین تامین‌کنندگان پارکت‌های چوبی وارداتی است. شما می‌توانید برای تزئین محیط‌های مورد نظر خود با کف‌پوش مناسب، از مجموعه ما بهترین پارکت‌های چوبی را خریداری کنید.

برچسب ها: