پرگولا و آلاچیق؛ دو سازه مهم برای فضاسازی مدرن در صنعت ساختمان

وقتی صحبت از سازه‌های بیرونی باهدف زیباتر کردن محیط می‌شود، آلاچیق و پرگولا دو گزینه مناسب هستند. این دو سازه شرایطی را برای شما ایجاد می‌کنند که بتوانید در شرایط آب‌وهوایی مختلف از فضاهای بیرونی مانند حیاط ساختمان، حیاط ویلا و پارک‌ها لذت ببرید. اما بهتر است پیش از هرگونه اقدام برای نصب این سازه‌ها در محوطه‌های بیرونی، تفاوت‌های آن‌ها را به‌خوبی درک کنید. به این منظور در این مطلب از پارس آرای کوهستان تفاوت پرگولا با آلاچیق را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم.

اطلاعاتی کلی در خصوص پرگولا و آلاچیق و مزایای منحصر‌به‌فرد آن‌ها

برای اینکه درک عمیقی از تفاوت پرگولا با آلاچیق داشته باشید، بهتر است که ابتدا با مشخصات و مزایای کلی این دوسازه آشنا شوید. پرگولا نوعی سایبان است که در فضاهای باز و باهدف ایجاد محیطی نیم‌سایه ساخته می‌شود. این سازه اغلب چوبی است و برای ایجاد محیط نیم‌سایه موردنظر، با سقف مشبک ساخته می‌شود. مستطیل، شکل ساختاری است که معمولا برای ساخت پرگولا از آن استفاده می‌کنند.

مزایای پرگولا:

  • نصب آسان
  • ورود و خروج راحت به آن با توجه به عدم حضور دیواره
  • امکان ساخت با انواع متریال که متناسب با بودجه کارفرما باشد
  • افزایش ارزش تجاری ملک
  • قیمت پایین در مقایسه با متریال انتخابی
  • امکان آشپزی و پخت غذا در آن بدون پیچیدن دود و بوی غذا
  • امکان طراحی با ابعاد موردنظر مشتری

آلاچیق نیز مانند پرگولا سازه‌ای مخصوص برای ایجاد سایه در فضاهای باز مانند حیاط و باغ است. برای ساخت چنین سایبانی معمولاً از اشکال چندضلعی استفاده می‌شود که برای ایجاد یک تکیه‌گاه، دارای نیم‌دیوار یا نرده در اطراف هستند.

این شکل طراحی علاوه بر اینکه فضای داخلی آلاچیق را برای نشستن روی زمین مناسب می‌کند، امکان این را ایجاد می‌کند که فضای باز بیرونی از فضای داخلی آلاچیق کاملاً در معرض دید باشد. برای ساخت سقف آلاچیق نیز می‌توان از سبک‌های مختلفی مانند شیروانی و گنبد استفاده کرد.

مزایای احداث آلاچیق به شرح زیر هستند:

  • امکان استفاده از متریال‌های متنوع و مختلف مانند چوب ترموود، وینیل و آلومینیوم متناسب با بودجه مجری طرح
  • نصب سریع
  • ایجاد یک فضای اتاق مانند با منظره‌ای بسیار زیبا
  • ممانعت از ورود بادوباران به داخل سازه در صورت تعبیه دیوار برای آن
  • امکان سیم‌کشی برق در آن و استفاده از وسایل برقی مانند تلویزیون و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی
  • امکان نصب جکوزی درون آلاچیق
  • حفظ حریم خصوصی در صورت تعبیه دیواره‌های بلند برای آن

چند تفاوت اساسی میان پرگولا با آلاچیق

آلاچیق با پرگولا به‌طورکلی تفاوت‌های زیادی دارند که ما در ادامه این بخش به ارزیابی تفاوت‌ها ساختاری و طراحی آن‌ها می‌پردازیم که می‌توانید با ما همراه باشید تا این تفاوت‌ها برای شما به‌صورت کامل شرح داده شوند. اصولاً پرگولا و با آلاچیق از نظر هزینه‌های نصب، ساختار و طراحی تفاوت‌هایی اساسی با هم دارند.

تفاوت پرگولا با آلاچیق از نظر ساختار

در شرایطی که بخواهیم تفاوت‌های پرگولا و آلاچیق را از نظر ساختاری و بنیادین بررسی کنیم باید بگوییم که پرگولا اصولا سازه‌ای ظریف‌تر است که جزئیات بیشتری دارد. با توجه به ساخت سایبان با هدف ایجاد نیم‌سایه در این سازه، ظرفیت برای طراحی سقف کامل یا جمع‌شونده برای پرگولا وجود خواهد داشت. یک مورد دیگر نیز معماری مورداستفاده بوده که دومین تفاوت پرگولا و آلاچیق است. در حقیقت باید بگوییم که ظرافت پرگولا آن را به گزینه‌ای محبوب برای افرادی تبدیل کرده است که عاشق طرح‌های ساده و مدرن هستند. این در حالی است که ساختار آلاچیق دارای این ویژگی نیست.

تفاوت‌های آلاچیق و پرگولا از نظر سبک طراحی

برای ساخت آلاچیق می‌توان از مواردی مانند فلز، بتن، سنگ و چوب (بهتر است چوب مورداستفاده ترموود باشد) استفاده کرد. در واقع نوع ساختار و طراحی چنین بنایی به همراه استفاده از این مصالح مقاوم باعث شده تا پوشش سقف آلاچیق در مقایسه با پرگولا مقاوم‌تر باشد. از دیگر تفاوت‌های اساسی طراحی این دو سازه سبک سایبان، فرم‌هایی است که برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

برای نمونه در آلاچیق این امکان برای شما وجود دارد که آن را در اشکال هندسی متنوع بسازید و تعداد ستون‌ها را بر اساس ابعاد آلاچیق و وزن آن در نظر بگیرید. در طرف مقابل سازه پرگولا است که به لحاظ ابعاد بزرگ‌تر از آلاچیق است و سبک طراحی آن هم مربوطه دوران معماری رنسانس در ایتالیا می‌شود.

به همین خاطر گاهی از ستون‌ها سنگی دارای تراش باهدف نگه‌داشتن سقف پرگولا می‌کنند می‌شود. سبک طراحی سقف، دیگر تفاوت پرگولا و آلاچیق محسوب به شمار می‌آید. در طراحی سقف آلاچیق به طور معمول از اشکالی مانند گنبد و شیروانی استفاده می‌شود؛ اما اصولاً سازه پرگولا را همراه با سقف‌هایی مسطح و ساده طراحی می‌کنند.

ضمناً مربع و مستطیل دو شکل رایج برای ساخت پرگولا هستند. این در شرایطی است که امکان طراحی آلاچیق به اشکال مختلف حتی دایره نیز وجود دارد. پرگولا را می‌توان با استفاده از مواد اولیه مختلفی ساخت که دراین‌بین می‌توان با قاطعیت گفت که چوب ترموود محبوب‌ترین متریالی است که برای ساخت این نوع سایبان می‌توان از آن استفاده کرد.

هزینه موردنیاز برای احداث پرگولا و آلاچیق

خوب است بدانید که در سازه‌هایی مانند پرگولا و آلاچیق هزینه ساخت بر اساس مترمربع محاسبه شده و بستگی به آن متریالی دارد که قرار است از آن استفاده شود. به همین خاطر هم طبیعتاً نمی‌توانیم قیمت مشخصی را برای ساخت این سایبان‌های منحصر‌به‌فرد در نظر بگیریم. در حقیقت به هر میزانی که متریال قالب قیمت بیشتری داشته باشد، هزینه مراحل مختلف ساخت نیز افزایش خواهد یافت. اما باتوجه‌به این مسئله که آلاچیق در بسیاری از موارد دیواره و مصالح زیادی دارد، ساختن یک آلاچیقی که شبیه به اتاق باشد، با همان متریال، در مقایسه با ساخت پرگولایی در شرایط مشابه، برای شما گران‌تر خواهد بود.

احداث پرگولا و آلاچیق با متریال پیشرفته ترموود توسط پارس آرای کوهستان

در نهایت باید گفت که انتخاب یکی از این دو سایه‌بان کاربردی، کاملاً سلیقه‌ای و شخصی است. هر دو سازه محیطی زیبا و سایه‌ای مطبوع ایجاد کرده و نیاز شما به وجود فضایی زیبا و دوستانه را تامین خواهند کرد. گروه صنعتی پارس آرای کوهستان با بهره‌مندی از تیم متخصص طراحی و اجرای خود در زمینه ارائه انواع سازه‌‌های ترموود خدمات خود را ارائه می‌کند. در صورتی که قصد ثبت سفارش برای نصب آلاچیق و پرگولا با ترموود را دارید، می‌توانید از سایت ما بازدید کنید.

سوالات متداول

استفاده از ترموود برای ساخت پرگولا چه مزایایی دارد؟

باتوجه‌به احداث پرگولا در فضاهای بازی؛ مانند روف گاردن این امر منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همینطور زیبایی و ماندگاری بالاتر خواهد شد.

ساخت آلاچیق با ترموود چه مزایایی دارد؟

در مناطقی که رطوبت هوا و بارندگی در آن بالا است، توصیه می‌کنیم که از چوب مقاومی مانند ترموود استفاده کنید که مزایایی مانند سطح کیفی بالا، مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف و همین‌طور پیشگیری از نفوذ حشرات موذی به داخل سازه را به دنبال خواهد داشت.

برچسب ها: