سازه دکینگ با متریال‌های متنوعی ساخته می‌شود

دکینگ یک سازه فضای باز است که می‌توان آن را با انواع متریال‌های چوب طبیعی و فرآوری شده ساخت. این سازه مکانی مناسب را برای عبور در این فضاها ایجاد می‎‌کند. از کاربردهای این سازه می‌توان به دکینگ کنار استخر، راهروهای داخل باغ‌ها و دکینگ تراس اشاره کرد. تفاوت و کاربردهای انواع دکینگ در صنعت ساخت و ساز بر اساس نوع متریال و ویژگی‌های دیگر قابل بررسی است.

با اجرای انواع دکینگ می‎توان میان بین فضای باز و فضای بسته منزل نیز ارتباط برقرار کرد و جریان زندگی از فضای بسته ساختمان را به فضای باز منتقل کرد. البته برخی از دکینگ ‎ها به‌دلیل ویژگی‌های خود عملکرد بسیار بهتری نسبت به دیگر دکینگ ‎ها دارند. تصمیم داریم در این مطلب موضوع تفاوت ها و کاربردهای انواع دکینگ در صنعت ساخت و ساز را مورد بررسی قرار دهیم.

منظور از دکینگ چیست؟

پیش از بررسی تفاوت‌ها و کاربردهای انواع دکینگ در صنعت ساخت و ساز بهتر است ابتدا متوجه شویم که دکینگ چیست. دکینگ (Decking) که برگرفته از عبارت (Deck) است به معنای عرشه می‎باشد. دکینگ در واقع کفپوشی است که برای به وجود آوردن یک سطح همواره شبیه به تراس یا ایوان به طور معمول در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجرای دکینگ با هر متریالی باید به وسیله افراد باتجربه و ماهر انجام شود، به طوری که پس از مدتی با مشکل مواجه نشود و توانایی تحمل وزن‎ه های سنگین را نیز داشته باشد.

نکات مهم در خصوص دکینگ:

  • دکینگ می‏تواند شبیه به یک طبقه مجزا وزن‎ بالا را تحمل کند
  • دکینگ علاوه بر فضای باز می‌تواند در فضای بسته و نیمه ‎بسته نیز اجرا شود
  • دکینگ به طور معمول نسبت به سطح زمین کمی ارتفاع دارد

تفاوت ها و کاربردهای انواع دکینگ در صنعت ساخت و ساز شامل موارد زیاد‎ی هستند. برای مثال هر یک دکینگ‎ ها از نظر میزان مقاومت در برابر عوامل طبیعی با هم متفاوت هستند و همچنین کاربردهای بسیار مختلفی در ساختمان‎ سازی دارند. به طور کلی اجرای دکینگ هم عملکردی بوده و همچنین زیبایی هر ساختمانی را چند برابر می‎کند.

نگاهی به تفاوت ها و کاربردهای انواع دکینگ در صنعت ساخت و ساز

این روزها برای ساخت دکینگ و استفاده از آن در صنعت ساخت و ساز، مصالح بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‎گیرند. از جمله مصالحی که برای ساخت دکینگ به کار گرفته می‎شود، می‎توان به مصالح طبیعی و سنتی همچون ترموود، ‏‎پی‎وی‎سی، بامبو و… اشاره کرد. در ادامه تفاوت ها و کاربردهای انواع دکینگ در صنعت ساخت و ساز را بررسی می‎کنیم.

دکینگ بامبو

یکی از مصالحی که برای ساخت دکینگ به کار گرفته می‎شود، بامبو است. بامبو مزایای متنوعی دارد که رای مثال می‎توان به زیبایی و بادوام بودن آن اشاره کرد. بسیاری از شرکت ‎ها برای ساخت دکینگ این مصالح را استفاده می‎کنند چرا که معتقد هستند بامبو پایداری بسیار مناسبی دارد.

بامبو در واقع یک علف است که سریع رشد می‎کند و می‎توان آن‎ها هر 7 یا حتی 5 سال برداشت کرد. با توجه به این تجدیدپذیری عالی، بامبو یکی از بهترین محصولات در صنعت ساخت و ساز به شمار می‏ آید. از کاربردهای دکینگ بامبو می‎توان به استخر و سونا اشاره کرد.

دکینگ پی‌‌وی‌سی  (PVC Decking)

پلی وینیل کلراید یا همان پی‌‌وی‌سی  (PVC)یکی دیگر از متریال‎ هایی است که برای ساخت دکینگ استفاده می‏شود. این متریال نیز ویژگی ‎های مثبت زیادی دارد که برای مثال می‎توان به سبک بودن و همچنین بادوام بودن آن اشاره کرد.

از آنجایی که پی‌‌وی‌سی مقاومت بالایی نسبت به خردشدن، تاب‏خوردن، ترک ‏خوردن و… دارد، یکی از گزینه‏ های مناسب برای ساخت دکینگ به شمار می‎ آید. تخته‏ های PVC شبیه به چوب طبیعی هستند و می‏توان حتی بعد از استفاده آن‏ها را بازیافت کرد.

دکینگ ترموود

در ادامه موضوع تفاوت ها و کاربردهای انواع دکینگ در صنعت ساخت و ساز به دکینگ ترموود می‎رسیم. ترموود بدون شک بهترین گزینه برای ساخت دکینگ است. با توجه به تنوع بالای مزایای این متریال می‎توان به این نتیجه رسید که استفاده اجرای دکینگ ترموود در قیاس با سایر مصالح، نتایج بسیار بهتری را به همراه دارد. مزایای این متریال شامل موارد زیر هستند:

  • مقاومت بالا در برابر عوامل طبیعی مانند باران، برف، طوفان، اشعه نور خورشید و…
  • زیبایی و جذابیت فوق‎ العاده
  • بادوام در برابر ترک ‏خوردگی، تغییر شکل و تغییر ابعاد
  • مقاوم نسبت به نفوذ حشرات، قارچ و آفت
  • قابلیت استفاده در فصول مختلف سال

دکینگ ترموود در بسیاری از موارد کاربرد دارد. یکی از کاربردهای ویژه دکینگ ترموود در اطراف استخر است. اجرای دکینگ ترموود در کناره‎ های استخر زیبایی این بخش را افزایش داده و همچنین مانع از لیز خوردن افراد می‎شود.

از سایر کاربردهای دکینگ ترموود می‎توان به استفاده از پاسیو، سونا، اطراف جکوزی، محل بازی کودکان، پیاده ‏راه ‎های حیاط ویلا و باغ‏ های شخصی، ایوان، تراس، بالکن و… اشاره کرد. بنابراین اگر قصد اجرای دکینگ در محیط مورد نظر خود را دارید، حتما برای تهیه و نصب دکینگ ترموود اقدام کنید.

پارس آرای کوهستان ارائه ‎کننده ترموود و مجری پروژه‎ های دکینگ

در این مطلب موضوع تفاوت ها و کاربردهای انواع دکینگ در صنعت ساخت و ساز را بررسی کردیم. همانطور که اشاره شد، نصب دکینگ ترموود حساسیت ‎هایی دارد و باید توسط افراد مجرب انجام شود. پس باید بعد از تحقیق یک مجموعه معتبر با نیروهای متخصص را برای پروژه‎ نصب دکینگ ترموود خود انتخاب کنید.

پارس آرای کوهستان یکی از بهترین شرکت‏ های ارائه‎ کننده ترموود در ایران است که با در اختیار داشتن نیروهای حرفه ‎ای می‎تواند انواع پروژه ‎های اجرای ترموود نظیر نصب دکینگ را با کیفیت عالی به انجام برساند. مجموعه ما از مرغوب ‎ترین ترموودها برخوردار است و علاوه بر این گارانتی اصالت کالا و کیفیت اجرای پروژه را برای مشتریان در نظر گرفته است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت سفارش، می‎توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

نصب غیراصولی ترموود چه نتایجی دارد؟

در صورتی که نصب دکینگ ترموود بدون دقت و غیراصولی انجام شود، علاوه بر ضررهای مالی، وقت شما هدر می‎رود و زیبایی محیط مورد نظر کاهش پیدا می‎کند.

دکینگ ترموود در کدام فضاهای سرپوشیده قابل استفاده است؟

با توجه به مقاومت بالای ترموود نسبت به رطوبت، می‏توان دکینگ ترموود را در فضاهایی نظیر اطراف جکوزی، سونا، حمام و پاسیو اجرا کرد.

برچسب ها: